1

Ska Använda porsche 944 aluminium huvudcylindern på min 1303s, grejer är dock att org på vw så sitter 2 kontakter på huvudcylindern medan 944ans inte har det. Då tänkte jag att jag kan göra en T-koppling på baklinjen där jag kopplar bromsljuskontakten, men andra då?
Måste jag koppla båda`? eller kan man ta bort ena?
Indikerar dom bara för bromsljusen när man bromsar?

Kan man då skippa dom helt och köra en switch bakom pedalen?

2

abdalh121 skrev:

Ska Använda porsche 944 aluminium huvudcylindern på min 1303s, grejer är dock att org på vw så sitter 2 kontakter på huvudcylindern medan 944ans inte har det. Då tänkte jag att jag kan göra en T-koppling på baklinjen där jag kopplar bromsljuskontakten, men andra då?
Måste jag koppla båda`? eller kan man ta bort ena?
Indikerar dom bara för bromsljusen när man bromsar?

Kan man då skippa dom helt och köra en switch bakom pedalen?

Det räcker med en till bromsljuset.

3

i vanliga fall så indikerar dom bromskrets bortfall också om den ena inte tänder.. har jag för mig.. så kontakterna dubblar.. både broms ljus och indikering.. men ett Tstycke på ledningen, av lämplig dim och sen en tryckbrytare så lyser det bak.
el kunniga kan säkert reda ut hur bromskretsbortsfalls lampan är kopplad.. om det nu e så och jag inte fattat helt åt h vette.. ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4

Jag borde bara kunna identifiera bromsljus kontakten och använda den och sedan skippa den andra som går till indikatorer på instrumentbrädan. Så du menar micaelth?

5

jo...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

6

Nu till en annan fråga.
Bromsfördelningen, hur bör den vara? dvs bias

Jag ska ha 2 kolv bak och 4 kolv fram.
Med så stora fram ska jag största procentuella fördelningen till bakre linjen? Så att de kompensieras och även ha en reducereings ventil så att man justera bakre bromsarna såbatt de inte låser sig före fram.
Eller ska man dra dom som de är org på porschen?

7 Senaste redigerad av Svwerker (2014-07-28 16:41:14)

abdalh121 skrev:

Jag borde bara kunna identifiera bromsljus kontakten och använda den och sedan skippa den andra som går till indikatorer på instrumentbrädan. Så du menar micaelth?

Båda kontakterna har båda funktionerna så det blir ganska enkelt.

Hur fördelningen blir beror på hur stor yta du får på cylindrarna, bara för att det är 4 kolvar är det inte säkert, men troligt, att det ger en större yta. Sedan beror det rätt mycket på vad du har för skivor, däck osv.

Jag har ingen reducering på min bil, ok från Porsche 911 -71 runt om, POrschens skivor bak och ventilerade originalkstorlek fram. 145/15 däck fram och 205/65/15 bak. Jag får rät mycket broms bak i den setupen men har inte lyckats låsa upp bak före fram ännu.

Förstår inte riktigt vad du menar med hur du ska dra kretsarna. Är det olika diameter på de olika kretsarna i HC'n?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8

Så enkelt? är det då bara att skita i ena?
Har inte mätt ytan på varje kolv, men det brukar vara större på de fram än bak.

Jag kommer att köra betydligt mer däck ca 215- 225 fram och 245-265 bak ( ungefär). Ventilerade och slitsade skivor.

rören är väl lika stora men på Porsche HC´n så har den 2 utgångar för fram som har bore size(kolv storlek???) 23mm och bak har en utlopp på 19mm. Det resulterar i vad jag har förstått större fördelning av trycket mot främre kretsarna än bakre kretsen. Om man drar rören tvärt får man tvärtom tryck fördelning.

9

Vet inte riktigt vad du menar med större tryckfördelning fram(större kolv ger ju mer bromskraft men du har ALLTID samma tryck i hela kretsen) 23mm fram och 19mm bak kan stämma, använd anslutningarna som vanligt och skulle du få för mycket broms bak är det bara att montera en ställbar reducering till bakbromsarna

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

10

vad innebär det 23mm fram och 19 bak då? kretsrören eller bromsrören har en standard diameter va? så de inte skiljer sig mellan fram och bak?

11

Har man större kolvar kräver det större huvudcylinder eftersom mer vätska krävs för att flytta på kolvarna, man får annars för lång pedalväg(lite förenklat)

Kolla bara så att du får rätt nipplar (gänga) till bromsrören, det går utmärkt att använda "vanliga bromsrör" fram+bak

23mm fram = större kolvar fram. 19mm = mindre kolvar bak

skillnaden mellan storleken på totala ytan på kolvarna i bromsoken och storleken på kolven i huvudcylindern bestämmer bromskraften

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

12 Senaste redigerad av Svwerker (2014-07-29 09:03:40)

abdalh121 skrev:

Har inte mätt ytan på varje kolv, men det brukar vara större på de fram än bak.

Brukar och brukar, det beror väl på hur konstruktören tänkte. Jag kör med 1302 original 19 mm HC och den har samma på båda kretsarna.
En större cylinder betyder att det behövs större pedalkraft för att uppnå samma tryck i systemet men samtidigt att det inte ger lika lång rörelse som med en mindre.
Som Skåningen säger är det bara att testa, det är ju inte direkt raketforskning att montera en reducering till den bakre kretsen om det inte fungerar.
På besiktningen har jag mycket mera bromskraft bak än fram men det beror nog på däcken, vill minnas att det är 1,3/1,7 fram/bak.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

13 Senaste redigerad av PPRMicke (2014-07-29 10:43:10)

abdalh121 skrev:

Så enkelt? är det då bara att skita i ena?
Har inte mätt ytan på varje kolv, men det brukar vara större på de fram än bak.

Jag kommer att köra betydligt mer däck ca 215- 225 fram och 245-265 bak ( ungefär). Ventilerade och slitsade skivor.

rören är väl lika stora men på Porsche HC´n så har den 2 utgångar för fram som har bore size(kolv storlek???) 23mm och bak har en utlopp på 19mm. Det resulterar i vad jag har förstått större fördelning av trycket mot främre kretsarna än bakre kretsen. Om man drar rören tvärt får man tvärtom tryck fördelning.

Vilken typ av ok skall du använda ??
En lite sak till 944 kör med  servo  och
ABS pump oxå som  förstärker trycket i  broms systemet
Ps du kan oxå använda golf 5s Hc som är i alu  kolv måttet är 22mm på den
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

14

ja jag funderade på det.. om man använder en Hc från en nyare bil och inte använder Abs hur blir det då...
kommer ju använda Porsche bromsar på min buss.. funderat på  boxter eller dylikt.. men frågan e ju då ABS  vilket jag inte kommer att använda..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

15

ABS systemet sitter inte i huvudcylindern utan i ett separat ventilhus och påverkar inte.

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

16

Skåningen skrev:

ABS systemet sitter inte i huvudcylindern utan i ett separat ventilhus och påverkar inte.

Att det inte sitter i hc är jag medveten om.. men det påverkar väl trycket...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

17

När man byter bromssystem så ville de förr att man bytte hela bromssystemet för att få det godkänt. Det innebar att man skulle ta ok och HC från samma bil. Jag klarade mig för att min HC såg ny ut och de trodde att den var bytt.
Vet inte om de reglerna finns kvar men det tror jag. SFRO kan svara på de frågorna.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

18

Skåningen skrev:

ABS systemet sitter inte i huvudcylindern utan i ett separat ventilhus och påverkar inte.

På våran gammla 944 som gick på räsebanan var det ett helvete när det förstärkte bromstrycket på bakhjulen  Default/hmm
Innnan vi fattade vad som hände med baksystemet (nog fan ökade den trycket) När i fick dit reduserings ventil så försvann detta strul (det var inte så kul när bak ändan kom före fram ) det var ett gäng piroetter innan man fattade vad som hände
Det var G givaren i pumphuset som blev tokig
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

19

Nu ska ju inte Hydralenheten användas överhuvudtaget utan endast huvudcylindern och därför är det exakt samma som att köra utan ABS

Sedan vet jag inte vad PPRMicke lyckades med på sin 944, men att montera reduceringsventil på en bil med ABS är helt fel.

Ett fungerande ABS låser inte upp bakhjulen, att handikappa ABS systemet med en reduceringsventil är mycket märkligt,(hade varit bättre att fixa tryckgivaren i hydralenheten)

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

20

Vi fick hjälp o lösa detta problem från volvo (samma som på s60 tävlings bilarna som dom tog fram )
Det var ett litet företag som heter bosch som vi fick infon från med detta  genom volvo ( två av killarna jobbar med sådana problem)
Det visade sig det var samma pump som på S60
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

21

Litet företag som heter Bosch  Default/lol

Nu är ju många komponenter samma i bilarna nuförtiden men jag visste inte att Volvo hade så gammal teknik i sina bilar

Hade för mig att det var ett mjukvarufel på S60 bilarna som sedan löstes men där ser man.

Nu tror jag inte att denna tråden handlade om ABS (vi kan diskutera detta i en ny tråd om intresse finns) ICQ/ad

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P