1

Hade väl inte tänkt lägga en förmögenhet på att köpa svindyr utrustning, men en godkänd hjälm vore väl i alla fall bra att ha.

Vet många som i alla år kört med vanliga motorcylkelhjälmar även på större tillställningar utan problem, men det vore jäkligt trist att bli nekad körning för att just hjälmen inte håller rätt klassning.
Detta hände t.ex. Landelius på sista tävlingen på Kjula förra året.

Någon som kan tipsa om prisvärda hjälmar (öppna) som har rätt klassning och vilken är klassningen? Hade koll på detta, men har förlagt dessa papper  ICQ/ac
Vill ju gärna kunna prova dem innan man bestämmer sig, så finns det lämpliga butiker i mälardalen dit man lämpligen åker?

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

2

http://web.sbf.se/regler/up/1/DR_Teknis … r-2014.pdf
På sidan 48
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

3

http://www.mlimits.se/personlig-utrustn … der/hjalm/
Dom här finns i Finspång, ska köpa en hjälm till min necksgenkrage av dom Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

4

Om du funderar på att köpa ett HANS skydd 
Så skulle jag inte köpa ett sådant efter som en gammal polare(Allan Simonson) strök med på LeMans förra året på grund detta så kallade skydd (bröt nacken )
Hans skyddet klarar bara en rakt framifrån krock om man har en stol med vingar och smällen tar i sidan så kan man bryta Nacken
Det finns andra skydd som är bättre
/// Micke

5

Den jag har heter NecksGen och är mycket bra ICQ/ab

http://pitstopusa.com/images/F54181291.jpg

6

vilket skulle det vara micke?

buss 76a ,ghia-65a ?,t-1 66a, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,scirocco 76

7

Är lite kluven märker jag.
De flesta, inklusive jag, har inga problem att lägga sex-siffriga belopp på sina motorer och lådor, men när de kommer till den egna säkerheten så blir man snål  Default/hmm

Egentligen så borde det ju vara en självklarhet att ekipera sig med riktig utrustning från topp till tå, men få gör det. Att lägga 10 tusen på motordelar tycker ingen är konstigt, men samma pengar för att klara en smäll och/eller brand tycker de flesta är onödigt.

Hittade denna hos Dalhems. Är det bra skit?

http://www.dalhems.com/p/69e6e34f67bf42 … -7S-stl-XL

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

8 Senaste redigerad av MrPete (2014-06-13 22:51:43)

Lite nyttig information:

http://www.racedaysafety.com/whhenere.html

Edit: Jag tror att Micke gillar nackskydd av samma märke som gristrynet :-)

9

om du tittar på nitroz tv avsnitt om säkerhet så får du lära dig att det som är viktigast men som det felas mest med (o det gäller till o med i regel boken) är bältenas infäst o längder,med din prestanda på bil köp en bra hjälm montera bälten på rätt set o så en hederlig gammal nack krage

buss 76a ,ghia-65a ?,t-1 66a, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,scirocco 76

10

vwove skrev:

vilket skulle det vara micke?

Lite mer info om hans skydden
Om man skall ha högsta säkerhet så MÅSTE MAN ha en säkerhetssele(se HANS monterinsanvisning  pdf) som är anpassad för detta skydd  där axelremmana är 2" över skyddet
För att inte skall glida ur skyddet NÄR Man krockar(Detta händer ofta när man har en vinkel på cirka 15grader eller mera)
nästa sak är att tänka på är  om säkerhetsselen är fel monterad så bryter man rebena i bröstkorgen  sen skall man ha en stol som är anpassad för ett sådant skydd (hans) Kan tyvärr inte något om ditt skydd JohanW för det är förnytt men ser ut som ett HANS som är ett gammalt skydd (20år gammalt ) som det är uppbyggt så ser det ut att de skall ha en special stol för att slippa skada på nackkotpelaren  ( förstort glapp mellan huvud o nackskydd)
Om man kollar vad NASCAR rekomonderar i daxläget  så är det detta skydd  http://simpsonraceproducts.com/simpson/hybrid-sport/
Peter S hjälmen är bra skit men HANS nej tack ( ring JP på simpson ) eller köp i Us ($595)
Efter olyckan med min gammla polare så vill jag inte säga att det är ett bra skydd (HANS) man skall inte dö för man monterar något fel
/// Micke

11

Jag kör med en Simpson Bandit. Den är godkänd för dragracing.
Det är en integralhjälm som man ska ha visiret nere på när man kör, för att stoppa ev eld om olyckan skulle vara framme. Sedan en lös nackkrage till det.
Har köpt all min utrustning direkt från summitracing i USA, lite billigare än att köpa i Sverige.

12

Absolut viktigast är en väl fastsatt stol och ett riktigt bälte.
Utan det kan man ha hur mycket säkerhet som helst och stryka med ändå.
Jag pratade med Håkan Lundgren efter hans sista klotning och han tackade gudarna för att han dragit åt bältet stenhårt. Man ska sitta STUMT när bältet är åtdragit.
Annars håller jag helt med Niklas ovan, har samma utrustning på hyllan utifall man får återfall.

13

Har en fundering. Hade tänkt mig försöka åka 402 meter utan att svänga ICQ/ab . Jag har FIA godkänd 3-lagers overall och en sk. bilsportshjälm ( ultra lätt)med lös nackkrage. Det sk. bäst före datumet har gått ut på grejerna. Innan var det så inom nationell rallycross och racing att man fick använda det, även om datumet hade gått ut. Får man använda det inom dragracing också? Jag tänker storsatsa och åka en max två tävlingar / år Default/lol . Har en sk. aluminium stol, vilken jag måste byta om jag ska ha HANS skydd. någon som vet? Har även fabriksnytt 6-punktsbälte som datumet gått ut på. Får man använda det?

14 Senaste redigerad av PPRMicke (2014-07-17 17:56:00)

Hej Mr notchback
Jag skall försöka att hjälpa dig denna jungel av regler
Det är mycket hårdare regler i Dr än Rc /bana/rally  MEN i Dragracing kan det vara snällare än Rc o så vidare ( jag själv kommer från Racing så man vet hur det kan vara )
Din overall är ok För vi har ingen ålder på dom Än
Mycket av våra regler i Dr är beroende på hur fort din bil går ned för banan  Om din bil går långsamare än 12 sek så får du köra med det som du har
Mellan 12-11 sek så är sexpunktsele ok om besiktning gubbarna är snälla så är hjälmen OK (men inte med Hans)
Mellan  10.99-10.00   är inte din sele ok
Nellan  9.99-8.50 nu behöver du ny hjälm nu behöver du nackkrage
Du behöver inte använda Hans skyddet om du inte kör snabbare än 8,5 sek på 402m (men det är aldrig fel att ha )
(har bilsport hjälmen varit godkänd för Hans någon gång)
Om jag var dig skulle jag köra med nackkrage o Alu stolen För det är vell inget SM som du skall köra
Några Ps År på våra bälte  är 2/4 år om det inte är FIA  Nästa Ps är våra kläder (SFI) är mycke bätter brandsäkerhet än FIAs kläder på grund av annat bränsle )
Jag hoppas du är nöjd med svaren
/// Micke

15

Tack Micke för svaren. Det kommer säkert fler frågor.  ICQ/ab

16

PS  Kolla om ni har detta skydd  LEATT  MRX  (HANS kopia )

Återkallelse
Det har visat sig att 2 st skydd världen över har haft någon form av felkonstruktion så nu återkallar LEATT sina MRX skydd.
Har du köpt ett ? maila då till [email protected] för vidare information.
/// Micke

17

Ser ju ibland, som Peter efterlyser, hyfsat billiga hjälmar säljas i t ex racingdepåer och träffar.

Tips från Bilsport 8för oss som kanske bara kör ett par ggr/år på bana med våra gat-VW...-);

http://www.bilsport.se/artikel/ratt-hjalm-pa-strippen/

18

Va är Bilsporthjälmen godkänd Default/hmm

Då ska jag sälja min, 12-15 år gammal iof men aldrig använd Default/lol

19

Det som är godkänt i mitt inlägg gäller alltså "En dag på strippen" och Action-Meet på Mantorp förmodar jag ?
Jag hade lite svårt att tyda bilsportsförbundets "ET-regler" angående hjälmar som var länkade tidigare, bla hänvisade man till "copywright-regler" som förbjuder förbundet att publicera kraven/godkännanden mera ingående (?!)  Därför tänkte jag att Bilsports tydliga exempel var läsvärt?

När jag kört på Bug-Run brukar besiktningen påpeka att min hjälm är "någon MC-hjälm..." -och ?

På Bug-Runs hemsida låter det så "enkelt; "Hjälm - bälte" så får du köra....

-Bättre om Bugrunners då gjorde som Bilsport ? Ett minimikrav med vad som skall stå i hjälmen?

-Bara mina cent....

20 Senaste redigerad av PPRMicke (2015-04-23 22:40:06)

Jag skall försöka att förklara vad som är godkänt i hjälmar
Inga motorcykel hjälmar är godkända längre  på grund av dom inte är flamsäker inredning  i dom
sen är den gammla bilsport hjälmen inte längre godkänd ( E 2 )
DRT 10.8.1 Bilsporthjälm
Peltor (Bilsporthjälmen) är från och med 2014-01-01 inte godkänd att användas i vissa klasser.
Betr. SFI/SNELL gäller följande:
SFI Spec. 31.1 = SNELL SA, öppen/integralhjälm
SFI Spec. 41.1 = SNELL M, öppen/integralhjälm
SNELL K-98 motsvarar och godkänns istället för SNELL M-märkt hjälm.
Bild på hur märkningen skall se ut i hjämen
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/hjaumllmar%201.jpg
//// M

21

Öppen hjälm kommer jag aldrig mer använda. Den ska skydda hela huve inte halva. Att stol och bälten sitter fast är en självklarhet för mig. Att titta på bältesvinklar och simulera en olycka är aldrig fel. Begagnad utrustning är inte fel så länge den är hel och ren. Att allt sitter fast i bilen ordentligt. Jag skulle inte vilja hångla med en msd 6a samtidigt som man voltar. Vilket blir svårt med intergralhjälm oxå.
Man kan inte skydda sej mot allt, man kan få en meteorit i huve oxå. Man kan göra så gott man kan så är man nästan odödlig  ICQ/af

Volkmasters