1 Senaste redigerad av RAINIER (2014-06-02 12:57:46)

Jag har en betalningsterminal och blir ganska trött på stora avgifterna jag måste betala när kunder betaler med kreditkort. Jag får betala 1,8% över hela beloppet !!!
Med kontokort är det bara en engångsavgift på 1,50kr.
Men eftersom båda kontokort och kreditkort i Sverige har upphöjda kortnummersiffror, kan jag inte se vad är vad.
Vet nån hur jag kan skilja ett kontokort från ett kreditkort utseendemässigt?

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

2

det ser du inte på utseendet.

a rainy day in the bus is better than a good day in the office
63 splitbuss 74 bay/porsche dh

3

Lägg på1,8% på alla... ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4

Inte mycket att göra tyvärr eftersom det är olagligt att ta ut kortavgift

Kortavgifter i butiker

Det inte så många vet om är att det sedan 2004 är helt olagligt för butiker eller restauranger att ta ut en kortavgift vid köp. Trots det här finns det fortfarande många mindre butiker som väljer att ta ut en kortavgift på ett par kronor men vissa har valt att ta så mycket som 10 kronor, särskilt om du handlar för mindre än 100 kronor. Det här problemet ses ofta bara i mindre inköpsställen såsom kiosker, restauranger och pizzerior. Skulle du stöta på det här rekommenderas du att anmäla stället då de begår brott i avtalsrätt. Det kan till och med gå så pass långt att banken ersätter dig för de kortavgifter som du blivit belastad med. Viktigt i de här fallen är att du kan uppvisa ett kvitto för ditt inköp där kortavgiften är pålagd. Det här kan få ödestigna konsekvenser för en liten butik då de helt och hållet kan förlora rätten till att erbjuda kortköp, något som många nog skulle tycka vara bedrövligt och då i längden inte längre handla där. Vanliga anledningar som hörs från butikens sida vid sådana här tillfällen är att en butik förlorar på att använda sig av kortbetalning eftersom det kostar pengar att få ut de pengar som de får via kvitton. Det här dementeras friskt av bankerna eftersom butiker måste betala betydligt mer idag för en kontanthantering. Problemet är troligtvis att kontanthanteringens avgifter märks mindre varför det känns dyrare för butiker att använda sig av kortbetalningar.

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

5 Senaste redigerad av RAINIER (2014-06-02 13:04:19)

Det är lite sjukt tycker jag. En person ingår ett avtal med en bank (att få kredit) och jag som firma får ta smällen. Vad har jag med kundens avtal med banken att göra?
Sen är det också sjukt att de tar 1,8% på hela beloppet. Dem vill inte bara dela i min vinst, men i hela omsättningen. Och varför? En betalning på 20.000kr kostar väl inte mer än en betalning på 20kr?
Vilket fullt sätt att tjäna pengar !   ICQ/am

Ps: Att sätta in kontanter kostar inget. Och på min bank kan jag sätta in max. 25.000kr per dag utan kostnader.

6 Senaste redigerad av FredRacer (2014-06-02 14:24:15)

Finns det ingen möjlighet för dig som företagare att modiefiera ditt avtal med kortterminalsföretaget att inte godkänna kreditkort. Alltså bara kontokort funkar i din kortläsare? Har för mig att det ska gå men då måste man alltid vara uppkopplad till banken när kortläsaren används.

/Fredrik

Pickup Eh -77
1303S-73, Eurolook light

http://www.chalmersmotorklubb.se

7

Du kan utgå ifrån att Ameican Express, Remember, Diners m.fl som inte är utfärdade av en bank är kreditkort med rullande krediter.
Sparbanken, eller Swedbank har kredit på vissa kort, men där kan kunden välja att betala med kredit eller direkt på konot.

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969

8

Ge dom en faktura då får väl kunden avgiften om det finns någon

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

9

FredRacer skrev:

Finns det ingen möjlighet för dig som företagare att modiefiera ditt avtal med kortterminalsföretaget att inte godkänna kreditkort. Alltså bara kontokort funkar i din kortläsare? Har för mig att det ska gå men då måste man alltid vara uppkopplad till banken när kortläsaren används.

/Fredrik

Det ska jag kolla upp, tack.
Jag har ett avtal på 5 år och när jag försäljaren kom in (företaget är i konkurs nu, men nån annan har tagit över allt), skulle maskinen bara kosta mig 250kr/månaden. På slutet kostar den kring 1000kr/månaden. Det är så många poster och partier inblandeade, som han inte nämde, det är inte klokt: Årsavgift, hyra, försäkring, att skicka iväg en betalning till banken, avgift för att banken tar emot betalningen, transaktionsavgift och sen den 1,8% för kreditkortsbetalning. Jag blir galen. Såna företag har bara ett enda mål; att rippa off pengarna på alla möjliga sätt och sen inte ha nån service...
Vad jag gör numera är när det gäller en stor summa, att kunden kan sätta in pengarna på mitt bankgiro innan de hämtar bilen. Eller gör det på plats med sin iphone eller på min dator.

10 Senaste redigerad av HenrikL (2014-06-03 11:12:11)

Har du Swish? Det är ett skapligt billigt sätt att föra över pengar och du ser betalningen direkt.

11

Swish kommer mest troligt också kosta pengar framöver. http://blog.svd.se/hedeliusaffarer/2014 … -vad-dyrt/

iZettle är en smidig lösning utan "abbonemang" men tyvärr tar de också % på transaktionerna, upp mot 2% har jag för mig...

Går det att missförstå... då är jag på.

12

Roinaldo skrev:

Swish kommer mest troligt också kosta pengar framöver. http://blog.svd.se/hedeliusaffarer/2014 … -vad-dyrt/

iZettle är en smidig lösning utan "abbonemang" men tyvärr tar de också % på transaktionerna, upp mot 2% har jag för mig...

1-1.5 kronor per betalning är fortfarande en bättre deal än iZettle som tar 2%. Jag gissar att de flesta av Rainiers kunder betalar än 50 kronor när de hämtar sina bilar.

Dessutom slipper man iZettles kortläsare.

13

Maskinen heter Optimum och företaget (som har gått i konkurs nu) hette Abacus. Företaget SH Kassasystem AB har tagit över. Den som tar avgivterna för transationerna och den där 1,8% heter Teller.
Från Teller får jag en "specifikation" hur många (och beloppet) betalade med kontokort och hur många med kreditkort. Men inte specificierat vilka enskilda betalningar gjordes med resp. konto- / kreditkort. Så jag kan inte kolla efteråt vilken kund betalade med vilken typ av kort. När jag ringer Teller påstår de att de inte har dessa uppgifter heller  ICQ/ad
Självklart har de det, annars skulle de inte kunna göra en faktura åt mig.

14

bankerna verkar vara de som tjänar de stora pengarna i samhället just nu... klarna säljer ju betalningstjänster, lurar på kunderna avbetalning på skitbelopp, försöker få till missade betalningar så att deras eget inkassobolag får tjäna ännu mera pengar...

bankerna har själva inte speciellt mycket pengar att låna ut, men de får "skapa" pengar de inte har som de sen kan låna ut och ta ränta på. dessutom "håller" de pengar du skickar mellan konton nån dag så du inte får ränta de dagarna - varför ska det ta flera bankdagar för en transaktion att gå igenom? sannolikt för att bankerna tjänar på det?

tänk att få låna ut pengar man inte har och få ränta på det - affärsidén är ju helt genialisk. dessutom förstår jag det som att om man INTE hela tiden ökar utlåningen så har folk inte råd med att betala räntorna - tillväxten i samhället (och därmed lönen) räcker inte alls att betala räntorna, utan det måste till att lånen ständigt ökar för att det ska gå ihop.

dessutom lever länder som USA med ett ständigt underskott, som man lånar ihop till - man har egentligen inte råd att köpa alla underprisade grejjor som man köper från kina.

hela ekonomin verkar vara en enda stor bluff, en jättepyramidspel där nån tillslut kommer sitta med svartepetter...

tillförde inte mycket i debatten annat än att vi är helt i händerna på bankerna och att de blåser oss alla på jättebelopp...

du får väl ta betalt i bitcoins, uscados eller nåt annat som inte går via bankerna?

alternativt så fakturerar du allt utom småbelopp där du har råd att "loosa" några procent...

man får inte ta avgift, men frågan är om man inte kan vägra ta kort alls på större belopp?

då kan du köra typ izettle eller annan billig tjänst på småbelopp som inte betalas kontant...

dvs,
under 100kr - bara kontant
upp till 500kr - kort ok
över 500kr - bara faktura

risken är väl att nån okänd kund vill ta faktura och smiter från avgiften... men kanske är du villig att chansa på att kända kunder får betala mot faktura, okända kunder är det "värt" att torska några procent mot att säkert få pengarna...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

15

Intressant läsning Johan !
Jag har just läst en bok om EU fiaskot, det är fasansfullt att läsa att några lekar med gigantiska stora summor (skatte-) pengar, medan det finns tiggare och hemlösa i t.o.m. rika Sverige som inte ens har råd med en brödbit.
Hur är det till exempel möjligt att ett litet antal bankmän/affärsmän i Grekland kan orsaka en total kris i hela Europa?  ICQ/ad
Man känner sig lite som en underdog nuförtiden när man är ärlig och hederlig. Tur att jag är egenföretagare, då har jag åtminstone ingen handledare, chef, dekanus eller professor som tvinger mig att fuska och lura folk.

On-topic igen; om en kund får en faktura (oftast vid stora summor och skickat via e-mejl), då betalar han/hon innan han/hon kommer och hämtar bilen. Så ingen risk för mig i alla fall.

16

johan_l skrev:

du får väl ta betalt i bitcoins, uscados eller nåt annat som inte går via bankerna?

Men även btc måste man växla in för att få pengar till banken och där kommer någon avgift också.
Långa kontrakt för betalmaskiner är ganska vanligt, och just avgiften om kredit/konto finns inte hos alla utan är lika.
Men det beror på vilken inlösare man har (i ditt fall teller), du kan ju byta inlösare och sonika sluta använda teller, inte så insatt just för tillfället vilka som finns men handlar det om dugliga belopp kan det vara läge att kolla på en inlösare som inte är svensk då dessa tar hutlösa avgifter likt du berättar.

It's dancy time! Dancy dancy 'till you cry!

17

Det känns som att du borde byta leverantör av kortterminalen. Jag kan inte tänka mig att det är sådär i alla bolag. Jag vet att det finns kortterminaler som inte tar kreditkort så även om man inte ser skillnad på korten så går transaktionen inte igenom, då ber man kunden betala med ett annat kort. Kanske du kan behålla samma leverantör men be dem sätta en spärr mot kreditkort.

Cash is king. Synd att folk inte förstår det längre.

====================

Detta är off-topic men eftersom Rainier verkade vara intresserad av Johans kommentar spinner jag gärna vidare på den.

Anledningen till att bankerna kan låna ut pengar de inte har är på grund av statens bankgaranti som gör att skattebetalarna står för risken och förlusterna när kunderna inte kan betala tillbaka lånen eller om insättarna vill ta ut sina pengar, men bankerna får vinsten så länge det håller. Utan garantin skulle bankerna inte kunna låna ut så mycket "nya" pengar utan att riskera att gå i konkurs. Vissa vill att det ska vara helt förbjudet för bankerna att låna ut pengar de inte har och vissa vill att de ska få göra det för att kunna ge lägre avgifter till sina kunder.

-73 1303S

18

Kreditkortsbolagen med bankerna i ryggen är de som skor sig på vanliga knegare (som till syvende och sist är de som alltid står för notan).

Banksystemet och kreditkortsbolagen har från dag 1 den målsättning som ts mycket riktigt påpekar att rippa off så mycket som möjligt.

Jag rekommenderar varmt dokumentären FOUR HORSEMEN som finns komplett på youtube.
SKRÄMMANDE hur vi låter oss luras.
http://staticmass.net/documentary/four-horsemen/

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

19

För att fortsätta lite OT, den som är intresserad bör läsa om fractional reserve banking, som beskriver hur bankerna kan låna ut "samma pengar" gång på gång och få ränta på dem...

https://www.youtube.com/watch?v=jqvKjsIxT_8

Googla på fractional reserve banking, så hittar man mera...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fractional-reserve_banking

Inom ekonomi innebär fractional-reserve banking (förkortat FRB) att banker kan låna ut N ggr det egna kapitalet. Som exempel kan multiplikatorn N vara 40. Då kan en bank med 1 miljard i kapital skapa 40 miljarder i krediter

Om man läser vidare så förstår man att genom att en bank skapar tex 40ggr pengarna, så kommer mer pengar ut på marknaden och kan matas in i en annan bank, som i sin tur kan skapa ännu mera pengar, så bankerna har i princip ett ymningehtshorn att ösa ur... Eller pojken med guldbyxorna, om nån minns det gamla barnprogrammet om en kille som langade upp sedel efter sedel ur fickorna...

Skrämmande läsning...

För oss som knegar och bara får lön och försöker spara några spänn på banken är detta skrämmande, eftersom i princip våra pengar späds ut varje dag som går, med "luftpengar" som banken skapar... tror man att systemet ska hålla ett tag till så ska man nog i princip låna allt man kan, köpa nåt "värdebeständigt" och sen bara vänta på att lånet späds ut... inte pga löneökningar, lönedriven inflation (som på 70-80-talet som jag inte minns hur det funkade då jag var barn då) utan pga alla pengar som bankera "bluffar fram". Men idag har vi ingen inflation, pga lönerna ökar inte och pga alla billiga varor vi kan köpa från kina. Det enda som går upp i pris/värde verkar vara bostäder. Som boende i hyresrätt (som jag gör) är man en loser...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

20

johan_l skrev:

Som boende i hyresrätt (som jag gör) är man en loser...

Ännu mer OT, men jag tror få skulle påstå att en innehavare av en hyresrätt i Stockholm är en loser. ICQ/ad