76 Senaste redigerad av Ivars (2017-07-25 21:57:27)

kee skrev:

Det värsta av allt är att jag har redan allt jag behöver för bytet och bussen bara står... ICQ/ad

Min växellåda har legat på garagegolvet och samlat damm i 4-5 år så du behöver inte känna nån ångest över det  ICQ/ae 

Jag har plockat bort styrhylsan från lådan nu när jag ändå ska byta packboxen och urtrampningslagret, så jag tänker göra ett försök med den trearmade tryckplattan ändå (men utan hylsa alltså). Det får bära eller brista  ICQ/ad
Om ingen inflikar bestämt att det inte fungerar alltså  ICQ/ab

77

Ivars skrev:
kee skrev:

Det värsta av allt är att jag har redan allt jag behöver för bytet och bussen bara står... ICQ/ad

Min växellåda har legat på garagegolvet och samlat damm i 4-5 år så du behöver inte känna nån ångest över det  ICQ/ae

Tack för supporten, min är iaf insvept i en sopsäck, så förhoppningsvis är den inte alltför dammig.  ICQ/ae

Ivars skrev:

Jag har plockat bort styrhylsan från lådan nu när jag ändå ska byta packboxen och urtrampningslagret, så jag tänker göra ett försök med den trearmade tryckplattan ändå (men utan hylsa alltså). Det får bära eller brista  ICQ/ad
Om ingen inflikar bestämt att det inte fungerar alltså  ICQ/ab

Det jag kommer att tänka på är om lagret i sig är annorlunda utformat så att det måste ha en hylsa för att fungera. Jämför gärna ett nyare och ett äldre lager för att dra slutsatser av det om du har möjlighet. Jag TROR inte det är några problem, men här borde det finnas en del erfarenheter även bland bubblafolket och de kanske inte läser denna del av forumet? Annars kan man ju pröva om man är beredd på att hinka ur rovan igen. ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

78

Ska man köra utan styrhylsa så måste lagret OCH armen bytas.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

79 Senaste redigerad av Ivars (2017-07-26 16:17:33)

Svwerker skrev:

Ska man köra utan styrhylsa så måste lagret OCH armen bytas.

Tack! Då är det ju enklare att sätta tillbaka hylsan ändå och byta tryckplattan bara? Om det går att byta en trearmad mot en solfjäder, utan att byta kopplingen?

Edit: Jag läste lite på thesamba nyss och där var det en som plockat bort centrumringen från sin trearmade tryckplatta och kör med stödhylsan. Detta låter ju som det absolut enklaste att göra i så fall. Han hade åkt i sex år utan problem på detta sättet.

80

Där ser man, det finns fler vägar att nå målet. Lärorikt! ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

81 Senaste redigerad av Ivars (2017-08-14 10:04:24)

Dåså, nu sitter lådan på plats och med det lilla jag har kört så fungerar det riktigt bra! Det är sån skillnad när man nu växlar från trean till fyran i den hastighet man vanligtvis maxxat ur fyran  ICQ/ab Nu har jag inte kört så långt än (obesiktigad), men det är ingenting som skaver eller känns att det inte kommer fungera.

Istället för att förlänga växelförarkopplingen så valde jag att förlänga växelföraren längst bak. Jag har ingen tanke på att sätta i en busslåda igen ändå. Jag mätte mig till att bubblalådan är 17mm kortare än busslådan, både vid fästet och vid hockeyklubban. Det kanske skiljer lite mellan alla lådor när man kan läsa flera olika mått, dels i den här tråden och trådar på andra sidor? Jag kapade bara av röret och svetsade i en bit armeringsjärn jag hade liggandes.

http://forumbilder.com/images/2017/08/13/IMG_0689.jpg

Visserligen är det nog inte så himla millimeternoga när man förlänger växelföraren. Jag hade lagt på ett par mm till om jag vetat om det, bara för att få växelspaken vinklad lite mer bakåt. Jag har en Empi trigger-spak och den sitter ganska nära intrumentpanelen när jag lagt i ettan eller trean. Men inget som har nån inverkan på funktionen.

Växellådsfästet kapade jag ur såpass att backljusgivaren är lätt att komma åt. Och istället för att förlänga fästet med långa bultar och brickor så borrade jag nya hål 17mm längre fram bara.

http://forumbilder.com/images/2017/08/13/IMG_0691.jpg

Jag har den trearmade tryckplattan i min och jag tog bara bort centrumringen för att den skulle passa mot urtrampningslagret med centreringshylsan. Detta ska ju alltså stämma på alla typer av tryckplattor. Jag läste mig till att det är hylsan som "bestämmer". Har man hylsa ska man ta bort ringen och inte hylsan. Sen huruvida det stämmer törs jag inte svara på.

http://forumbilder.com/images/2017/08/13/IMG_0695.jpg

Från början provade jag en kopplingsvajer från en högerstyrd som är några cm längre än den som är till vänsterstyrd early bay, men den var lite för lång. Dels fick jag kapa bort 2 cm från gängorna för den hakade i plåten ovanför kopplingsarmen och sen fick jag skruva in justeringsmuttern så långt det gick för att kopplingen skulle ta allra längst ner. Idag bytte jag till en vajer från en late bay och det fungerade perfekt! Den ligger ungefär mitt emellan early bay och högerstyrd bay längdvis så om man har en late bay vet jag inte om man man klarar sig med orginalvajern eller om det då är bättre med en vajer från en högerstyrd?

Slutligen bytte jag dom inre drivknutarna mot bubblaknutar. Knutar från Golf 1 och 2 ska ju tydligen också passa. Åter igen läste jag nånstans att det var rätt noga att man håller reda på vilken sida drivaxlarna sitter på och inte förväxlar dom. Sen hur noga det är vet jag inte. Det kanske har nåt med slitningarna i drivknutarna att göra? Men jag tog det säkra före det osäkra och märkte upp mina med vänster och höger och inre och yttre.

http://forumbilder.com/images/2017/08/13/IMG_0690.jpg

Totalt sett är det ju inte en svår operation! Jag som har en relativt låg nivå när det gäller skruvande klarade ju av det iaf. Enklast för mig var då att lyfta ur motorn och lådan ihopsatta, när det inte finns nåt bakre växellådsfäste på early bay. Likadant när dom skulle i bussen igen.
Förhoppningsvis kanske det här är till hjälp för någon  ICQ/ab

82

Bra beskrivet och dokumenterat

83

Instämmer med föregående! Mycket lärorikt och konkret, nu känner jag mig inspirerad!  ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

84

Tack för bra bilder.
Bra beskrivet och dokumenterat

MVH

85

Detta gjorde jag också för ett par år sedan! Vill bara inflika att jag inte har bytat kopplingsvajern på min earlybay utan fick den att räcka bara jag drog den lite kortare väg där bak

86

Bra tråd, skall försöka mig på samma operation i vinter en AT-låda skall in i min bay-69.

Vw-73 1303s Orginalbil med automatvxl-låda, vinterbil? Texaxgul L10B
Vw-69 Westfalia Californienbuss bruksskick, Pearl white L87
Vw-62 typ 1 Callooker med Scallops, daily driver sommartid. Tidigare orginal kulör Golfblå L390
Vw-54 typ 1 Orginalprojekt under renovering. Islandsgrön L213

87

Kul med fler som prövar detta. Bayens enskilt största nackdel är just varvvilligheten, framförallt på motor- och landsväg.

Om jag bara finge tummen ur, så ska jag riva ur drivlinan ur min buss den här hösten. Om inte annat så för att försöka felsöka vad som kan ha gått snett med originallådan. Den står utomhus, men än har man en månad eller så på sig att meka ute utan att förfrysa fingrarna totalt. Men först måste vinterbruksen få sig en omgång kärlek så man vågar lita på den när mörkret är som mest dominant och utomhusmeket som minst lockande.

Tiden får utvisa, men jag hejar på dig. Bara att posta frågor här om du stöter på patrull, det är nog lärorikt för flera, mig inkluderat!

Lycka till! ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

88 Senaste redigerad av kee (2018-09-09 21:26:00)

Demian skrev:

Köp en växelförarkoppling till en splitbuss eller bubbla. Dela den och svetsa på den på bussen växelförrarkoppling. På så vis har du löst det problemet.

http://www.classicvw.se/images/products/100205.143754.jpg

Har funderat en del över detta på sistone. Främst ställer jag mig frågan varför bayens och splittens växelförarkoppling olika är?

En förklaring jag tagit fram i mitt eget huvud är att iom att bayens drivlina är upphängd i framkant och bakkant vid motorn, medan splitten har fästena framtill och på mitten. Kan detta göra att själva växellådan sviktar mindre och därför kan man använda en stummare koppling hos splitten?

Anledningen till att jag undrar är för att jag tänkte följa Demians förslag och använda mig av splittens koppling, men jag vill ju inte göra bort mig och upptäcka att just den modifieringen inte funkar så bra.

Ska även undersöka frigång mot värmeröret så att kopplingen inte riskerar att ta i där när man förlänger den, men det borde vara lugnt va?

Kul att vara på gång med detta!  ICQ/ag

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

89 Senaste redigerad av EskiL 109 (2019-01-21 23:09:04)

Fyller på med lite info från mitt projekt.
1303 s AT låda i en -68a.

http://forumbilder.se/I46GP/7bc1690b-551a-4505-94ff-28cecde9cc2a.jpeg

Fästet fick sig ett par distanser i form av en plåtbit och tre tjocka alubitar. 17 mm totalt tjocklek. Kapade bort en bit för att inte ribban i lådan ska ta i och backljuskontakt ska vara lätt att koppla i.

http://forumbilder.se/I46GP/97a2eca2-d6e0-4e45-8672-895af0957fc3.jpeg

Skar upp och svetsade i en rörbitbit på länken till växelväljaren så den blev 17 mm längre. Fick köpa ett nytt komplett fäste för att få tag i nytt gummi. Original var dock tjockare material i och att föredra vid modifiering. Total längd efter detta 73 mm.

http://forumbilder.se/I46GP/f9085188-1e40-4b77-b996-9fb7886c75b0.jpeg

http://forumbilder.se/I46GP/993c69de-9f14-496a-84fe-acd16b0c7387.jpeg

http://forumbilder.se/I46GP/2c8452d9-de7d-4f1c-b2a8-1900b6a46b2e.jpeg

Borrade och slipade ur lite där konen ska in. Bryter annars.

http://forumbilder.se/I46GP/b853cf80-d974-4c40-ab7c-c48291bd2723.jpeg

http://forumbilder.se/I46GP/a24ec7b5-1a53-4907-b993-36ad8438f87b.jpeg

http://forumbilder.se/I46GP/a7dbdf60-5c60-492b-ba09-d7efa3c7fd26.jpeg

En rörbit på 55 mm svetsades dit på hållaren till kopplingsvajerhöljet. Får se om den funkar med den längden. Blev kanske lite lång.... Late Bay

Har även bytt ut inre drivknutar till Typ 1. Har även läst att Golf 1 passar också. Vet inte om det är någon skillnad? Bussen är sänkt nu ett spines ytter men ska upp i originalhöjd och sedan hästskor.

90

Snyggt Eskil! Jag såg ju denna post i din projekttråd, men alla kanske inte har koll på alla projekttrådar, dessutom underlätta det ju sökningar i framtiden om all info i ett ämne är samlad på ett ställe. Föredömligt ICQ/ay !

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

91

Jag har några frågor, bay-69 och AT-låda:
- Vilken noskon ska man ha ?
- Flyttas då ingånde axel i vxl-låda uppåt ?  (Om jag mätt rätt på typ1-noskon)
- Behöver bakre motorbalken förändras i höjdled?

Med vänlig hälsning, Mats Pros

Vw-73 1303s Orginalbil med automatvxl-låda, vinterbil? Texaxgul L10B
Vw-69 Westfalia Californienbuss bruksskick, Pearl white L87
Vw-62 typ 1 Callooker med Scallops, daily driver sommartid. Tidigare orginal kulör Golfblå L390
Vw-54 typ 1 Orginalprojekt under renovering. Islandsgrön L213

92 Senaste redigerad av EskiL 109 (2020-03-21 17:47:19)

Hej!

Så som jag kommer ihåg det....

Behöver ej byta kon eller justera i höjd. Bara slipa ur lite vid rör. Ingen justering bak.

Jag har kört mycket med min buss efter jag bytte låda och det funkar fint

93

Motorn hamnar högre upp ja. Men det går att köra med det som det är, men en snyggare lösning på detta vore intressant. På grund av detta blir även gasvajern för kort, ca 20mm. Jag förlängde min med svets i förgasaränden, men jag tror det är klokare att montera en extra länk framtill eller ngt liknande, så att om vajern går av, så kan man använda en "originalvajer", speciellt tänkvärt om man råkar ut för problemet på resa, man kan ju såklart fabricera en till i reserv, men det blir ju lättare om man kan köra med originalgrejer.

Jag har inte varit så duktig som andra här och summerat min erfarenhet i denna tråd, men utöver det du finner här, som är bra och kärnfullt, så kan du läsa de sista sidorna av min projekttråd från i somras, där jag redogjort för mina meck med detta. ICQ/bs

Grinder and paint, makes me the welder I ain't