1

Efter att ha monterat dubbla 40IDF så har något lite märkligt inträffat.

Efter en uppsjö av strul och klydd så vart det lite testkörning igår kväll/natt.

Fuggarna är ställda med ögat så dom börjar öppna exakt samtidigt.
7 graders förtändning.
Går kalas på tomgång. Låg och stabil. Inga misständningar.
Inte villig att varva direkt och upplevs inte som rapp.
Nåväl, gled iväg längs landsvägen här utanför. Cirka 1,5 km.
Sakta mak och lyssnade efter ljud.
Helt perfekt gick det.
Väl borta vid vändplatsen så gick jag bak för att kolla läget och då glöder ena pipan längst ut på spetsen och den blåser ur gnistor med jämna mellanrum. Kan såklart varit en samling av gnistor som samlats längst ut i pipan.
Motorn upplevdes som VARM! Termostaten hade öppnat.
Puttrade hem igen och in på lyften.
Inga gnistor då längre, men upplevdes fortfarande som VARM!

Kan tillägga att på tomgång går den så fett att ögonen tåras.
Tillägg 2 är att där inte ens satt bakre/undre gavel eller motorlucka.

Förslag på 1: Värmen   2: Rappheten   3: Varför den sköt gnistor?

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

2

Kolla tändningen en gång till så att den inte är sent ställd. För då går den varm.

Bubbla -62

3

Låter rimligt.
Förbränning delvis i avgaset, orkeslös. Även COn.

Ska dubbelkolla.

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

4

1. För sen tändning / magert bestyckad
2. För sen tändning / tändkurva fel / mager blandning
3. Pga värmen

5 Senaste redigerad av niklasg (2014-05-31 09:31:33)

Vad använder du för fördelare? Vakuum funkar inte så bra på dubbla fuggar alls, så en 009 vore bra. Får du inte tillräckligt med förtändning på varv brukar jag uppleva att den kan gå väldigt varmt. (Perfekt om man ska bränna in avgasfärgen) ICQ/ad

Se över om du satt tändkablarna rätt, lätt att blanda ihop 1-2. Och att alla tändkablarna sitter på. Tänder det inte på en så förbränns den soppan först i avgassystemet så blir det lågor.

Det går inte ställa förgasarna med ögat. Skaffa ett synkronoseringsverktyg för det behövs att se över rätt ofta. Gör en grundinställning av förgasarna. Skruva in idle kruvarna helt (försiktigt) sedan ut 1,5varv och sedan googlar du en utförlig beskrivning på hur du ställer in dom

Förgasarna kommer kräva en bränsletrycksregulator då dom lätt flödar över annars.

6

Den stod på 7 grader.
Dock är min nya fina remskiva graderad åt båda hållen, så 7 grader ED.  ICQ/am
Ställde den lite på en höft innan för att den skulle starta. Sen var jag ju säker på att den stod på 7 grader. ICQ/ag

Nej ingen vacuum.
Synken kommer, en sak i taget. ICQ/ab

Men du milde kamel vad den måste gå fett för saaaatan vad man luktar fortfarande, sådär en timme efter man stängde av.

7

Vad har du för bestyckning? Huvud, lågfart och halsringar?
Har du kollat så dom är bestyckade lika?
Är det helt för stora munstycken så kan den väl gå så fett att bensinen brinner i avgasrören?

Jag är förresten hemma efter fyra idag, vill du komma innan så ring, så kan du hämta grejorna endå.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

8

Kolla graderingen på skivan, så att den visar rätt ÖD

9

j:son skrev:

Den stod på 7 grader.
Dock är min nya fina remskiva graderad åt båda hållen, så 7 grader ED.  ICQ/am

Hoppas att du med ED inte menar 7 grader efter för den ska stå före och vid ca 3500 ska du ha runt 30-32 grader.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

10

Den stod 7° efter dödpunkt ja.
Inte längre.
Ställde den 7° före nu. På tomgång.
Brukar ge runt 30° vid max förställning.

Just nu är det inte detaljer som ska kapa tiondelar på strippen, utan bara få den att gå okej så man kan börja synka förgasarna etc.

@Lasslo, dom är samma. Rätt bestyckning för en 1600.

11 Senaste redigerad av pät (2014-05-31 17:57:46)

Har du provat att gå på känn då? Det har jag gjort hela tiden, jag får den aldrig att gå riktigt som jag vill på riktig inställning så jag höftar. Funkat skitbra änsålänge iaf.

EDIT: Att justera tändningen alltså.

12

Alltså, problemet är löst.
Jag var tydligen otydlig. ICQ/ab
Den stod 7° efter, nu 7° före.
Enligt guider så bör man gå upp mot 12-14° om den inte spikar.

Men det blir morgondagens glädjerus. Nu blir det tapas. ICQ/ab