1

När jag vrider blinkersspaken för att blinka, lyser endast indikatorn på hastighetsmätaren, inga av lamporna varken blinkar eller lyser och det är helt tyst i reläet... Helljuset fungerar så det kan ju inte vara armen det är fel på tänker jag ICQ/ab Någon som har någon idé?

Det sägs att vi män bara vill ha sex...
Det stämmer inte, för jag vill också ha världsherravälde, enorma mängder kapital samt god mat och dryck!

2

Dålig kontakt eller dålig jord, men även när man har för dålig spänning av annan anledning brukar detta också hända. Sen kan ju relät ha "hakat" sig också. Jag hade ett blinkrelä jag med jämna mellanrum var tvungen att knacka på, så startade det. Trabant-mek ICQ/ad

3

Spänning har jag ICQ/ab Men ska kolla jordpunkterna och knacka lite på relät nu på en gång! Tack ICQ/ab

Det sägs att vi män bara vill ha sex...
Det stämmer inte, för jag vill också ha världsherravälde, enorma mängder kapital samt god mat och dryck!

4

Det var iaf stendött ändå ICQ/ac

Det sägs att vi män bara vill ha sex...
Det stämmer inte, för jag vill också ha världsherravälde, enorma mängder kapital samt god mat och dryck!

5 Senaste redigerad av Björn J. (2014-05-07 17:28:44)

För att blinkreläet skall börja att blinka krävs det en belastning på 2x21 watt (på varje sida).
Om kontrollampan bara lyser har du spänning på 49 (ingången) och på 49a (utgången) av reläet. Men ingen blink... Kontrollampan är kopplad mellan 49a och 15 (spänning när tändningen är påslagen). Oljetryckslampan, laddningslampan och blinklampan får spänning samtidigt i den tredelade lamphållaren i instrumenthuset.

Då kan det vara så här:
1 kolla att blinkreläets 31 är ansluten till jord (31 är alltid minus/jord)
2 kolla att alla fyra blikerslamporna är hela (att alla skulle vara trasiga samtidigt är ju iofs ganska osannolikt, som en härdsmälta i Harrisburg ungefär...).
3 kolla med att annat relä, du kan har ett reläfel.

Jag slår sällan vad, men om jag gjorde det skulle jag nog satsa på punkt ett och gradera med tvåan.

Kopplingsschema:

http://img.photobucket.com/albums/v349/sparvagn/blink2_zps6534375d.png
Observera att dioderna och den översta kontrollampan är till för modernare ombyggnader med led-anpassat relä och lysdiodslampor, i övrigt ser det likadant ut.


EDIT:
Hmmmm 1966... Det kan då vara så att ditt blinkrelä saknar anslutningen 31, och är tvåpoligt, isåfall kan det inte vara det som är problemet.

Dessa tvåpoliga relän är helt och hållet elektromekaniska, det är en tunga av bi-metall som böjer sig av värmen när man leder ström igenom den, och då bryter kontakten till blinkersen, när den svalnar så sluts kontakten och lamporna lyser, tills dess att den blir var igen, osv. De trepoliga fungerar på samma sätt, men hade i början bara en enkel stenålders-elektronik, medan man på 1970-talet gjorde dessa blinkrelän helt elektroniska, men de är fortfarande serierelän som måste ha en viss belastning för att blinka med rätt frekvens.

Blinklampor,
2x21W vid 12V 2x18W vid 6V om jag inte minns fel.
Ja alltså på varje sida, hela bilen har ju fyra blinkerslampor, om nu nån till äventyrs tvivlar.

Möjligen kanske Frederik ha mer kunskap här?

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

6

Tack för all den infon! Var ut och kollade lite och när jag vickade på relät (som för den delen visade sig vara 3 poligt) samtidigt som jag hade blinkersspaken i västerläge, då började båda blinkerserna på vänster sida lysa konstant... Måste det inte vara reläet som är kasst då? ICQ/ab

Det sägs att vi män bara vill ha sex...
Det stämmer inte, för jag vill också ha världsherravälde, enorma mängder kapital samt god mat och dryck!

7 Senaste redigerad av Björn J. (2014-05-07 21:06:15)

LinusBlomkvist skrev:

Tack för all den infon! Var ut och kollade lite och när jag vickade på relät (som för den delen visade sig vara 3 poligt) samtidigt som jag hade blinkersspaken i västerläge, då började båda blinkerserna på vänster sida lysa konstant... Måste det inte vara reläet som är kasst då? ICQ/ab

Ja, dessvärre, så är det! (Om det nu inte är kortslutning mellan 49 och 49a).
Jag har inga 6voltsgrejer kvar, men annars har Classic VW Up North ett för 147kr + frakt och andra avgifter.
http://www.classicvw.se/advanced_search … amp;y=-437

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

8

Okej, då får jag prova med ett annat då! Hade turen att få tag på ett begagnat ICQ/ab

Det sägs att vi män bara vill ha sex...
Det stämmer inte, för jag vill också ha världsherravälde, enorma mängder kapital samt god mat och dryck!

9 Senaste redigerad av Frederik (2014-05-07 22:41:41)

Dom beter sig så när de hakat upp sig/ kärvar. Ibland kommer de som sagt igång om man slår på dem (du fick ju lite mer liv i det när du vickade). När de börjat växla/blinka igen brukar de fungera tills nästa gång bilen står still ett tag. Är man äventyrlig kan man öppna relät och "smörja upp".

Skall du köpa ett nytt så rekommenderar jag att passa på att köpa ett elektroniskt. Jag tycker i alla fall (efter att ha bytt begagnade 6volt blinkrelän några gånger) att de har mindre benägenhet att kärva ihop (inget mekaniskt) + att de blinkar betydligt stabilare även om man har lite spänningsfall (tex på tomgång, med helljus och många förbrukare etc) och är förberett för LED om man skulle vilja. Finns bl.a. på ctaservice.se

10

Öppnade faktiskt upp och gjorde det, så började det att blinka, men väldigt sakta.. då öppnade jag igen, och blåste på lite kontaktspray och efter det var det helt dött ICQ/ab Tack för tipset, om inte det begagnade fungerar så blir det ett sånt! ICQ/ab

Det sägs att vi män bara vill ha sex...
Det stämmer inte, för jag vill också ha världsherravälde, enorma mängder kapital samt god mat och dryck!

11

LinusBlomkvist skrev:

Öppnade faktiskt upp och gjorde det, så började det att blinka, men väldigt sakta.. då öppnade jag igen, och blåste på lite kontaktspray och efter det var det helt dött ICQ/ab Tack för tipset, om inte det begagnade fungerar så blir det ett sånt! ICQ/ab

Läs mitt inlägg högre upp om funktionen, kolla på delarna inne i reläet, det är synnerligen okomplicerat. Med litet tålamod och kanske en lödpenna och litet lödtenn kanske du kan reparera relät? Men om den där tunga av bi-metall gått av är det ju kört. Men det kan ju vara kontaktproblem, oxid på kontaktpunketrna eller att kontaktytorna aldrig möts.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

12

Satte iallafall dit ett begagnat relä och då började allt fungera!  ICQ/ab

Det sägs att vi män bara vill ha sex...
Det stämmer inte, för jag vill också ha världsherravälde, enorma mängder kapital samt god mat och dryck!

13

Fint!

14

Frederik skrev:

Fint!

Instämmer!

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."