1

Idag gjorde jag efterkontroll för parkeringsbroms på Lomma stationen.

Vid första tillfället (exakt en månad sedan) fick jag 1,2 resp 1,0 i bromsar bak (inget som påpekades då, mer än att kontrollanten sa att jag kanske borde se över bromsarna)
Dock så var parkeringsbromsen inte tillräcklig så den justerades och jag åkte tillbaka idag.

Så i morse så passade besiktningspersonen även på att testa bromsverkan bak när han ändå kontrollerade parkeringsbromsen. Resultatet idag blev då 2,2 resp 2,0 på bromsarna bak.

Hur är det möjligt att de kan skilja sig så mycket? Jag har inte gjort något med "vanliga" bromsen. Killen som bromstestade första gången var betydligt mer "manlig" och kunde förmodligen tycka hårdare på bromsen än dagens kille.

Skillnaden var inget jag tänkte på förrän jag jämförde i bilen när jag körde därifrån och kunde inte fråga då.

Det översta dokumentet är från idag och de understa är för en månad sedan
https://lh5.googleusercontent.com/-dZKfGd9ws80/UzPD7vM2HaI/AAAAAAAAf5Q/VgxiAQxNEa0/w816-h1451-no/CAM00549.jpg

2

Är de nya belägg på bak?
I så fall tar det en flock mil innan de biter ordentligt

Ät gul snö, det kan vara öl.

3

Siffrorna avser vanlig fotbroms...

Men dessa har jag inte rört alls mellan tillfällena igen enbart justerat parkeringsbroms backarna

4

är det en typ 1? då du justerar åt handbromsen blir det ju förändrat även på färdbroms!  ICQ/ad

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

5

Nej förlåt..  V70

6

Vinter och slask gör ju sällan bromsarna bättre samt att man inte kan bromsa så hårt. Nu när det är torrare kanske du kunnat bromsa in hårdare och därmed motionerat dom mer.

Mera känd som jb...

7

Tror inte dem kan bromsa på så många olika sätt. Det är ju två rullar som ska saltad ner och på så sätt få mellanskillnaden.

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan

8

Skillnaden mellan höger/vänster är oförändrad 0,2 , Bromseffekten 1,2 eller 2,2 är inte det viktiga i detta fallet utan skillnaden mellan höger/vänster  ICQ/ab

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

9

jag är med på att det viktiga är att den bromsar jämt h/v men det jag reagerade på var att det var så mycket skillnad mellan tillfälle 1 och 2.

10 Senaste redigerad av vwestin (2014-03-27 15:42:02)

Färdbromsen får inte ta mer än 30% ojämt på samma axel. Hur höga bromsvärderna blir är orelevant om dom inte är extremt låga. Om bromsvärdet skiljer från gång till gång så beror det helt på hur hårt man trycker och vilket fäste däcken har emot rullarna. Är däcken blöta kan värderna bli hälften så höga...

En cigarr kortar livet med 2 minuter
En whisky kortar livet med 4 minuter
En arbetsdag kortar livet med 8 timmar

11

Tack vwestin.

12

Skåningen skrev:

Skillnaden mellan höger/vänster är oförändrad 0,2 , Bromseffekten 1,2 eller 2,2 är inte det viktiga i detta fallet utan skillnaden mellan höger/vänster  ICQ/ab

Som du skriver skåningen så är det en skillnad mellan höger/vänster med 0,2 vid de olika tillfällena. Men när man får en 2:a på bromsen så är det som vwestin skriver, mellan värdena får det inte skilja mer än 30%.

I fall 1: 1,2/1,0 = 1,2  en diff på 20%

I fall 2: 2,2/2,0 = 1,1 en diff på 10 %

VW 1303 S, 1975 (SÅLD, FANNS TYDLIGEN BARA 964 ST I SVERIGE).   VW KOMBI 221, 1966(SÅLD).   VW 1303 S, 1974 SKROTAD
VW KLEINBUS,1967
VW 1200 LIM 113, 1962 (PLATTAN ÄR EN 62:A OCH KAROSSEN ÄR EN 57:A)
VW 1500 LIM 113 OMBYGGD TILL BEACH BUGGY ( http://www.lightner.net/manxclub/bugmon47.html )