1

Jag skulle nog vilja ha bussen och bubblan veteranförsäkrade. Tänkte att det kanske finns någon här som har så och vet lite hur man går tillväga.  Default/lol

2

Sök på "mhrf" så kommer det upp några trådar där veteranförsäkring avhandlats.

3

Jag har bubblan veteranförsäkrad man ska vara medlem i MHRF ansluten klubb samt få bilen besiktad av MHRF besiktningsman skicka in foton mm,ekonomiskt fördelaktigt men innebär även en del restriktioner.

Porsche 356 Speedster replica http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=40551 VW 1200 -60

4

Jag har bussen försäkrad genom Bilsport & Mc Specialförsäkringar. Gamla Wasa - Bilsport.

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

5

Jag har pickupen helförsäkrad via Trygg-Hansa. 1300 för helår utan restriktioner i användande. Så prismässigt ligger de bra till. ( bubblan kostar 659:-) Frågan är hur de värderar den om något händer? Är det någon som har erfarenhet av eventuella skillnader mellan vanliga försäkringsbolag och veteranförsäkringsbolagen?

Pickup EH -76
1303 cab -78

6

Jag hade min Corrado försäkrad via ett vanligt bolag innan (Tre Kronor).
Blev uppringd utav en handläggare som berättade att dom sett bilen på internet och menade att jag inte kan ha den försäkrad hos dom längre.
Detta p.g.a om något skulle hända så skulle jag inte få ut rätt ersättning för bilen, eftersom bilen är en gat/ban bil med en massa modifieringar.

Jag ringde då och pratade med Bilsport & MC specialförsäkringar, grymt bemötande och trevlig personal ska tilläggas.
Fick göra en ansökan där allt som monterats på bilen listades upp, vad som var gjort med motorn, invändigt, däck m.m.
10st bilder ville dom också ha in från alla möjliga vinklar. Sedan så fick jag uppge att jag hade kvitton på allt också, då detta kan spela in när dom värderar bilen.
Fick sedan bilen värderad till en summa som båda parter är nöjda med.

Så den stora skillnaden är väl den att en "special försäkring" värderar bilen till ett högre belopp som du kan bli ersatt om något skulle hända. Detta baserat på vad som gjorts med bilen osv.
Kontra en vanlig försäkring som kanske bara tänker "En gammal bubbla, en sån får man ju för 6-10 000:-, Nej, det blir inlösen och skroten på den".

7

Visst är det bra med specialförsäkringar. Speciellt om man får en värdering före. Det skulle jag vilja ha.

Men det tråkiga är ju att det oftast är restriktioner. Det funkar inte på det sättet som jag använder bilarna.

Men jag kör Trygg Hansa på alla mina bilar. Dom har inga restriktioner om hur man får använda bilarna.

Att inte försäkringsmannen har koll på värdet vid en eventuell skada gör egentligen inte så mycket. Tycker man att deras bedömning är fel, så får man ta in en oberoende värderingsman. Det finns några i varje län. Dom kostar ca 1000:- att anlita. Värderar dom bilen högre, så står försäkringsbolaget för den kostnaden.

8

Moderna försäkringar har bra veteranalternativ, men själv har jag OK/Folksam, absolut billigast och inga restriktioner.

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

9

länsförsäkringar. 1500;- /år

fri körning Default/smile

10

Demian skrev:

Men det tråkiga är ju att det oftast är restriktioner. Det funkar inte på det sättet som jag använder bilarna.

Detta har jag råkat ut för hos Wasa/Bilsport när jag hade min Camaro -69. Fyllde i massa olika listor med allt vad det innebar och bilder. Fick senare ett samtal av en handläggare, som ursäkta uttrycket va en riktig surkuk. Camaron var absolut inte i toppskick på något sätt. Men iom att den hade en trimmad 408cui, bur, glasfiber skärmar, huv, dörrar, breddade hjulhus inåt så klassades den som "streetmachine". Det innebar att den i stort sett va tvungen att vara en trailerqueen för att dom skulle vilja försäkra den.

Han avslutade samtalet ungefär med att den va för skabbig.

Bara en liten OT ang. specialförsäkringar.

Typ 1 -68
Waldburg