26

För två år sen så var det en riktigt tidig orörd 53 oval i Tierp har för mig att den hade stora loggan på pedalgummit, den hade iallafall 4 bults hjulcylindrar, förstärkning på fotbrädorna, profilerade pilar , mm ICQ/ab sorry för OT, det blev kanske för nytt ICQ/ad

27

Startveven försvann officiellt okt -49, chnr 127560, men inte på bilar som exporterades till Sverige. Dom Svenska hade den kvar till hösten -50 innan den togs bort här också. Vet att jag sett ett datum för det Svenska tillbakadragandet men hittar det inte nu....

Apropå domkrafter hittade jag en uppgift nu om att "Klettermaxen" introducerades 19 mars -52 chnr 336561.

Kuus skrev:

För två år sen så var det en riktigt tidig orörd 53 oval i Tierp har för mig att den hade stora loggan på pedalgummit, den hade iallafall 4 bults hjulcylindrar, förstärkning på fotbrädorna, profilerade pilar , mm ICQ/ab sorry för OT, det blev kanske för nytt ICQ/ad

Sådana här orörda bilar är guld för att kolla olika detaljer, då stämde antagligen bilden i boken "Allt om Volkswagen" iaf, så det verkar som att pedalgummina hängde med in på tidigt oval.

28

Demian skrev:

Vilken bil och vilket skick. Coolt att innertaket är så fint.

Hur är den rostmässigt då? Är den lagad nån gång eller helt osvetsad? Den borde ju ha klarat sig fint i sitt tidigare liv i norrland.

Rostmässigt är den mycket bra, har hittat ett litet hål vid vänster bakre stötfångarinfästningen och så är det lite kexigt på en dubbelplåt i högra hjulhuset fram, inga gamla lagningar hittade ICQ/ae  Den har ju varit uppdaterad med sidolister men dom har ägaren innan mig lagt igen på ett snyggt sätt, det är väl den enda svetsning den har smakat.
Bilen har varit krockad en gång i tidernas begynnelse så framskärmarna är bytta, men det är splitskärmar som sitter där. Likaså är även framvagnen bytt till en -50-52 framvagn och då har dom jackat upp lite i innerskärmarna för att få dit den. Jag har rätt framvagn liggande så det ska på en sådan och innerskärmarna ska återställas ICQ/ag

29

Underbar tråd Bengt!

30

Grejt tråd - kommer att följas noga. Kör hårt!

Läs världens rent subjektivt bästa blogg http://luftkyld.blogspot.com/
Instagram: Luftkyld

I garaget:
Porsche 356C - inte helt original
RPB GT - liten och tuff

31

helt underbar tråd skit kul att någon orkar gotta ner sig i olika detaljer så vi andra kan lära oss ICQ/ag

32

mycket intressant läsning, kommer att följa den och kanske kan jag också lära mig lite inför träffarna i sommar  ICQ/ag

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

33

Skönt nörderi!  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

34

Nu kommer jag med en sak som jag funderat på ett tag gällande splittarna(kanske gäller ovaler också). Och det är torkarnas viloläge. Det som vore intressant att lista ut är om det ens är tänkt att de ska ha ett ursprungligt viloläge.

För att illustrera röran tar jag två bilder från boken "Från bubblan till nya beetle" av Peter Haventon:

http://i921.photobucket.com/albums/ad57/michz_2007/DSC02233_zpsa12f1e2a.jpg

Översiktsbilden från Pålsboda visar tre olika lägen på torkarna i viloläge...

http://i921.photobucket.com/albums/ad57/michz_2007/DSC02234_zps154544c3.jpg

medan bil nummer två i ledet av de första fyra folkvagnarna i Sverige den första dagen de vistades här visar en fjärde variant av viloläge...

Eftersom det inte är automatisk återgång påverkar ju det givetvis. Kan det vara så att man har valt den geometrin man valt för att få till olika torkarlägen som kompensation för avsaknad av återgång?

35

Mycket intressant tråd, kommer att följas! ICQ/ab

36

Bra fråga Micke....jag vet inte ICQ/ad .....jag brukar parkera dom åt höger där dom är minst ivägen...kollar man på lite fabriksbilder så är dom oftast åt höger men inte alltid.
Sen kan man också kolla på hur/om armarna är knäckta, ofta raka och ibland knäckta åt  höger eller vänster Default/hmm Ingen ordning trots att det är Tyskland... Default/lol

37

Kul läsning Bengt
Det blir kul att se slutresultatet
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

38

Michos Miche skrev:

Jag kör lite funderingar här:

När ersattes pedalgummit med VW-märket likt de i tidiga kapslarna och ersattes av de som fanns ända in på 70-talet?

Vad är det stora runda hålet i reservhjulsbaljan ovanför där kabelstammen löper till höger framlykta till för?

Ungefär när slutade man ta upp hål för startvev? Och hur många utföranden fanns av styrning för vev? Jag har två varianter, en med hål rakt igenom stötfångaren, och en med påsvetsad styrning uppe på. Båda profilerade splitstötsiar. På min split med kaross från tidigt 1951 finns en pressning kvar i mellanplåten bakom för vev, men inget hål har varit upptaget.

I en illustration från en bok är ZAR-plåten detaljerad i gult och svart. Var de någonsin målade?

Hur ser en domkraft ut till en split? Eftersom ingenting är lika på de nyare utgår jag från att de naturligtvis också är annorlunda.

MVH ICQ/ab

Angående ZAR-plåten så har jag en som är slät och lackerad.

Post's attachments

1.jpg, 20.18 kb, 240 x 180
1.jpg 20.18 kb, 212 downloads since 2013-12-20 

39

Martin Gullback har en 49 framvagn liggandes,
Ska jag höra med han?

40

Lyxbuss54 skrev:
Michos Miche skrev:

Jag kör lite funderingar här:

När ersattes pedalgummit med VW-märket likt de i tidiga kapslarna och ersattes av de som fanns ända in på 70-talet?

Vad är det stora runda hålet i reservhjulsbaljan ovanför där kabelstammen löper till höger framlykta till för?

Ungefär när slutade man ta upp hål för startvev? Och hur många utföranden fanns av styrning för vev? Jag har två varianter, en med hål rakt igenom stötfångaren, och en med påsvetsad styrning uppe på. Båda profilerade splitstötsiar. På min split med kaross från tidigt 1951 finns en pressning kvar i mellanplåten bakom för vev, men inget hål har varit upptaget.

I en illustration från en bok är ZAR-plåten detaljerad i gult och svart. Var de någonsin målade?

Hur ser en domkraft ut till en split? Eftersom ingenting är lika på de nyare utgår jag från att de naturligtvis också är annorlunda.

MVH ICQ/ab

Angående ZAR-plåten så har jag en som är slät och lackerad.

Härligt Thomas,  den kommerväl från din Hebmuller, å då kommer vi in på att detaljerna på specialkarosserna som kan skilja betydligt mot vad som sitter på dom täckta bilarna. Bra bild.

41

Kuus skrev:

Martin Gullback har en 49 framvagn liggandes,
Ska jag höra med han?

Intressant,  vilken typ av framvagn är det? Det finns två typer under -49  ICQ/ad .
Den tidiga som lättast känns igen på att den saknar stötdämpartorn och har mycket korta enkelverkande teleskopdämpare användes upp till aug -49. Första bilden.
Den ersattes av en framvagn med stötdämpartorn och dubbelverkande teleskopdämpare. Andra bilden
Skiftet går vid chnr 117053. Framaxelnummer125337

Är det den äldre typen av framvagn tillverkad under -49 han har är jag intresserad. ICQ/ag

Post's attachments

20131221_171634.jpg, 188.48 kb, 640 x 480
20131221_171634.jpg 188.48 kb, 219 downloads since 2013-12-21 

20131221_171957.jpg, 201.44 kb, 640 x 480
20131221_171957.jpg 201.44 kb, 216 downloads since 2013-12-21 

42 Senaste redigerad av fo_eldarc (2013-12-21 22:28:23)

Det är den senare varianten tyvär. Riktigt trevlig bil du har

/ Martin
Typ1 50,51,52,54,54,55,58
Typ2 51,52,59

43

Ok ICQ/ab  jag har ju rätt framvagn från en -48 liggande... även om inte numret är rätt så är utförandet det ICQ/ag

Men din -49 framvagn är trevlig för tornet är väl i det utförandet som på bilden med dom båda tornhalvorna helsvetsade mot varandra, i utförandet som kom något senare (tidigt -50??) var halvorna gjorda så att det gick att punktsvetsa dom (låga torn men i övrigt samma konstruktion som användes upp till -65)

44

Lite lustigt, eller lustigt och lustigt?? jaja... Men att det är "dragande" dämpning på de tidiga framvagnarna är lite kul.

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup -58 Pickup "Den Svenska Binzen"
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

45

Nja det är ingen dämpning på utdragningen endast hoptryckning, dvs kör du över en liten knuta är det ingen tröghet, kör man ner i ett hål är det däremot hård dämpning ICQ/ae  Default/hmm  Fanns dubbelverkande dämpare som reservdel till dessa framvagnar senare, känns igen på att dom har en liten behållare på ena fästet.

46

Dags för en liten uppdatering, när jag delat vevhuset låg det en matta av gammal ingrodd skit i botten på sumpen ICQ/an  fick ta en spackelspade och i stort sett skära loss det, otroligt att det kan kleta ihop så. När det grova var väck så blev tandborsten min vän i nöden. Avfettning och sen gno som tusan med tandborsten därefter sprayade jag på med utspädd apelsinolja http://p-p.se/produkter/avfettning/ för att sedan avsluta med varmvatten, då först kändes blocket rent.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/-49/49-29_zpse4cbc071.jpg
Därefter kunde blocket inspekteras, ingen oxidering nånstans, BRA ICQ/ag  det kan man tacka aluminiumet för i blocket som alla motorer pre  19 jan -51, chnr 225376 är gjutna av. Efter det har dom en legering som kallas elektron som är mycket känsligare för oxidering.

En i mitt tycke stor miss som man gjort från fabriken på äldre block är att dom inte planat för brickorna under muttrarna som håller ihop blockhalvorna ICQ/ad lägger man sen en papperspackning under brickan så kan man ge sig den på att det inte blir rätt moment på dragstängerna när motorn gått ett tag.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/-49/49-30_zpsf5e0449f.jpg
Konstigt nog har man dock planat för M8 dragstängerna vid remskivan...
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/-49/49-31_zps7c31532b.jpg
Rättar till vad som borde gjorts på fabriken ICQ/ad  med en vanlig "Granlundare"
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/-49/49-32_zpse80384b9.jpg
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/-49/49-33_zps30b261cb.jpg
En annan konstig grej var en skada på 2:ans annliggningsyta för cylinderfoten. Här var det "nerbankat" en del av ytan ICQ/ac  och även en del skador på dragstängerna för toppen.  Hur detta har uppkommit kan jag inte fatta.....cylindern verkar inte vara utbytt och inte några andra prylar i närheten heller Default/hmm
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/-49/49-34_zps47bbc005.jpg
Nåväl, en deckning av alla 4 cylinderytorna på 0,5 mm så blev det Ok, måst kolla vändhöjden sen bara.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/-49/49-35_zps5505df47.jpg

47

Så här kan ett kraftigt oxiderat block se ut....detta 30hk blocket är nästan helt opåverkat på utsidan.....

Post's attachments

20131223_071734.jpg, 184.96 kb, 640 x 480
20131223_071734.jpg 184.96 kb, 210 downloads since 2013-12-23 

48

Den bilden är en bra anledning till att aldrig låta en motor stå med gammal olja, inte ens över en vinter.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

49

Motorn satt i en -60:a jag skrotade, rätt bra bil nästan rostfri men den var ordentligt smälld i bakändan Default/yikes

50 Senaste redigerad av Bengt H (2014-01-01 12:09:41)

Dags för lite kontroll och mätning.... Ett av problemen med dom flesta VW blocken är att dom är uppslagna i ramlagerlägena. Uppslagningen innebär att lagerlägena i blocket inte är runda längre utan lite grann ovala. Ovaliteten är inget du ser med ögonen men däremot ser och känner du att lagerlägena inte är riktigt släta längre utan man kan känna lite "kanter" där lagren pressat mot blocket. Sätter man i nya lager i orunda lagerlägen så kommer lagren inte att bli runda och det kan även bli oljeläckage mellan lagerläget och lagren med dåligt oljetryck som resultat.
Upp till 19 jan -51, motornr 272060 är blocken gjutna av omsmält aluminium, från motornr 272061 heter materialet electron. Aluminiumlegeringen är hårdare än elektronlegeringen, därför är oftast aluminiumblocken i bättre skick än dom senare blocken.
-49:a blocket såg mycket fint ut i lagerlägena så jag trodde inte att det skulle behöva arborras. Vevaxeln behövde slipas så jag letade fram lager som var std mått på utsidan men för vev slipad 0,25mm (första underdimention).
Lagren sätts på plats och blocket dras ihop med rätt moment.
Det jag har att tillgå för denna mätning är 2 punkts teleskopstickmått. Dom kan vara lite pilliga att mäta med men med lite tålamod så går det ICQ/ad.
Jag använder dom som en tolk, ställer in dom med en mikrometer och testar sen tills man kommer till rätt mått.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/-49/49-36_zps08bd1789.jpg
1:ans ramlager var inte så bra som jag trodde Default/hmm det visade sig vara 3 hundradelar ovalt, smalast vågrätt, störst lodrätt, mycket konstigt Default/hmm skulle det varit uppslaget borde det varit på andra hållet.... Dom andra hålen var helt runda.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/-49/49-37_zpsfc24e47d.jpg
Kontrollmätte sedan lagret löst och det var inget fel på det....drog ihop blocket utan lager och där var felet....troligtvis beror det på att det inte varit rätt ihopdraget när det bearbetades på fabriken ICQ/ac  Kan bero på att det inte var planat under muttrarna som håller ihop vevhuset (se tidigare inlägg).En annan sak som jag märkte när jag provade lagren i lagerlägena var att dom "klämde" inte riktigt som dom ska utan var ganska "lösa" i passningen, det ska vara ett litet motstånd när man trycker ner lagren den siste millimetern i läget (det rättar till sig sen när man drar ihop det hela)
Kammaxeln har inga lösa lager utan är lagrad direkt i blocket, det brukar inte vara några problem med dom så ser lagringarna ok ut så är dom troligtvis det....
Därefter skickades blocket iväg till Hans Landelius på Piece Perfomance i Södertälje som fixar arborrningen.
Tillbaka igen så gjorde jag om mätningen och nu så var lagringarna runda och med lagom motstånd i lagerpassingen ICQ/ag 
Lagren var ju runda och fina men det är ett litet problem att beakta, hålen är ganska stora Default/hmm  alla hade 3 hundradelar för stora hål...men har varit utför det tidigare med "10hk till" motorn så jag hade inte skickat iväg veven för slipning som väl var ICQ/ab. Det går att kompensera det med att inte slipa veven så mycket. Har blivit rekommenderad att ha 5 hundradelar i lagerspel, lagren var 49,83 invändigt så beställt veven 49,78  ICQ/ad