1

I helgen åkte jag 150 mil från Somerset till Malmö i en råttig 1951 barndoor.
Min första VW luftkylt hade jag på 70 talet en liten fin 60 tals bubbla
och sedan dess har det blivit flera bussar så folkets reaktion är ingen överraskning
man är luttrad. Men resan från uk var lite extrem, av en annan kaliber så att säga.

Visst är denna buss annorlunda, mer extrem, mina grannar tror att jag har blivit
neosurvivalist, att jag tror dagens samhälle börjar kännas finito och förbereder mig för en snar domedag.
De är fullständigt övertygade om att jag tror zombie-apokalypsis står för dörren. När
jag oskyldigt gör mina veckoinköp på konsum tror de förmodligen att jag bunkrar mat
för en långdragen belägring av Malmö Stad. Fucking hillarious. Inget mer fjärran från verkligheten, dock.

Skämt å sidor. På väg från UK fick jag otaliga tummen upp (nej, inte med långfingret
utan med TUMMEN) och breda leenden från (annars sura) kärringar i päls o dyra Mercedes.
Bilar som följde efter i mil efter mil (jag körde i knappt 100 så nej, de råkade inte hamna
bakom mig) körde om och hälsade med frenesi, lät mig köra om och la sig bakom mig igen.
Jag vet inte hur många ajfååns med dyra Svarowskis skal som åkte fram och tog bilder... (*)
barn vinkade, gubbar och kärringar hälsade, ungdomar log, folk kom fram o snacka i bensinmacken,
bensinmacksexpediten kommenterade, tuffa tatuerade anabola snubbar i mc vinkade glatt lr gjorde tummen upp
(sånna som normalt kan snea och få en roid rage när som helst!).... Man undrar??????

(*) Tankarna gick här till John Lennon: “For those of you in the cheap seats I'd like ya to clap
your hands to this one; the rest of you can just rattle your jewelry!”

Vad ser människorna i dessa bilar och i galningarna som åker i de? Jag vet att ni alla har upplevt detta
eller liknande. Jag ser mig endast som en entusiast som bara råkar gilla denna gamla charmiga teknik.
Allt annat kommer som bonus men det som förbryllar mig är intensiteten i folks glädje
(från småbarn till 90 åringar) när de ser oss, trasaristokratin, komma i våra antika farkoster.

Besynnerligt indeed. Vore kul att höra era synpunkter och tankar kring detta...

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

2

.

Post's attachments

1083939Small_zps4d7c2dae.jpg, 37.99 kb, 640 x 480
1083939Small_zps4d7c2dae.jpg 37.99 kb, 144 downloads since 2013-12-10 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

3

Det jag tror folk ser i bilarna är nog ofta gamla minnen eftersom de ofta själva ägt en, grannen, föräldrarna eller kusinen kanske annars hade en buss eller bubbla t.ex. Alla verkar ju ha någon form av minne till gamla VW!

Trots att jag inte ens fått ut min buss på vägarna så märker jag själv att på hemvägen när vi tog den på biltrailer så kom flera fram och pratade vid tankstoppet och på vägen fick vi tummen upp av flera också. Samma sak med grannarna runt om som har varit och tittat på bussen så tycker de att det är roligt, de berättar gamla minnen osv.

Vad de yngre ser vet jag dock inte men jag kan svara för mig och det är en härlig charm, schysst design och såklart verkar det vara en härlig livstil runt det hela! ICQ/ad

Svårt att motivera varför man gillar dessa gamla fordon men det är helt enkelt något som tilltalar.

DMNDphoto

Bay militärbuss -73
Bay Campingbuss -75
Typ 1 -61

4

det är KULT!

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

5

Tja något friheten att åka i ett fordon som inte är framstöpt i en industri robot..
kollar man omkring sig är det en evig kakafoni av slätstrukenhet.
Skön enkelthet. ICQ/ag bara det nödvändigaste på 4 hjul. ICQ/af

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

6

För att vi vågar de dom bara drömmer om...  ICQ/ag

MOTORGÅRDEN..& de som händer där..titta gärna in!
   http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=9894

7

när vi sista åren åkt nere i tyskland så kan man ju notera att det finns ingen hejd på vilket intresse det är.. det är ju inte så att nån glor..alla glor, helt ogenerat och det är helt galet..!! galen eller inte.. det är ett friskehetstecken att du köpt barndoor så det är bara att gratulera!

8

Jag tror inte man ska fundera så mycket över varför det är så,utan njuta av ATT de sprider så mycket glädje oberoende av om man äger den eller bara ser den...jag kör min buss varje dag och upplever samma sak även om det inte är en barndoor.. ICQ/af

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

9

Vad som är konstigt är att även några långfingrar har dykt upp när man kört runt. Personligen tycker jag inte att jag utstrålar något hat mot andra så varför spontant vissa räcker långfinger... Det är för mig helt sjukt. Troligen avundsjuka. Till just de Edström skrev.
"Vi gör det som de drömmer om"

Men å andra sidan alla tummar, busvisslingar, hejjande, glada miner och pekande barn. Det väger upp så jävla mycke så man bli tårögd!

10

Måste ju bara kommentera lite,,,först vill jag bara säga att jag hade nog också varit den som legat bakom extra länge (barndooren) om jag sett den ute på vägen.

Hade jag haft sällskap i bilen hade jag dragit ut på det extra länge för att retas lite. Speciellt min flickvän som inte riktigt kan förstå mitt VW-intresse.

Det där med bilar som påverkar allmänheten skiftar ganska kraftigt med märket på bilen anser jag.
På åttiotalet gjorde man gatorna osäkra med en trimmad Camaro SS från 67, på den tiden blev man tyvärr ganska ofta bemött

av "jantelagen" och med kommentarer typ, hur har du råd med den där,,,den har man väl inte råd att tanka mm.

Alltid fick man förklara vad bilen kostat, och att den allt som oftast var billigare kommentatörens 3- 5 år gamla volvo.

Fick också lite haksläpp när två fjortisar kom fram på stan och frågade om de kunde få åka med  ,, öhhh, man tror knappt det är sant när man tänker på det idag. Självklart fick de inte åka med. Åka runt med fjortisar i bilen var ju  ingen direkt god merit att ha i sitt CV i en liten stad i Västergötland där djungeltrumman var snabbare dagens internet.

Sedan åkte man Bmw några år,,,,,fd detta svärmors första kommentar var när hon steg in i bilen,, " Det är till att tjäna bra på IBM ser jag, som har råd att åka med BMW"

Återigen fick man konstatera senare att hennes bil kostat det dubbla mot min.

Volkswagen då ????

Helt annorlunda ! Ingen känner sig hotad, ingen tror att den är dyr, många har olika minnen med bilen, märket har nog aldrig varit förknippat med status överhuvudtaget. Det är ju en ren folkbil. I racingsammanhang har den nog alltid varit lite av en "Underdog"..
(vilket gör utmaningen större).

När jag skjutsade sonen till dagis i min Ghia replikerade den något äldre skolfröken "Ohhh en sån bil hade Kurt o jag när vi var nyförlovade,,,ohh vi hade såå trevlig med/i den bilen, den glömmer jag aldrig!" ICQ/ae 

Mötte en kvinnlig bilist på en trång gata en varm sommardag här i E-tuna, rutorna på bilarna var nedvevade,,,,,jag stannade till och höll ut till höger för att underlätta passeringen, hon stannade till och kommenterade  "Schysst bil !"  var på jag replikerade "schysst chaufför" ! Jag menar,, hon såg ju väldigt  trevlig ut och hennes Fiat var ju ingen direkt hit.

I min gamla 57:a fick man ofta uppmärkamhet från de mindre barnen, ni har säkert sett när dagis är ute och går med barnen i led, ofta med reflexvästar numera,, de tyckte det var jättekul när de fick syn på blinkerpilarna, de skapade snabbt oordning en ledet till dagisfrökens förtret. Självklart fick dem senare själva testa o blinka.

Den gröna Bay pickupen väcker också mycket uppmärksamhet, speciellt från gamla hantverkare. När jag åkte till Tierp i somras stod några
Chopperåkare vid MAX i Enköping och gjorde "vågen" när jag kom i på parkeringen.

Porsche Speedster är nog ännu värre vad gäller uppmärksamhet. På Bug Run på Nittiotalet kom det fram tjejer som ville bli fotograferade i kompisens bil. Detta hände flera ggr och vi förvånades gång på gång över företeelsen. "Vi grundade med groggen" senare på kvällen och kom fram till att det nog hade någonting att göra med en kille som hette "Dylan" och nån TV-såpa som hette "Melrose Place".

I somras körde kompisens Speedster till Studentbalen i Sundbyholm, bilarna portionerades fram av uniformerade vakter, en och en fram till huvudentren där familjer och journalister väntade, dörrvakten kom fram och öppnade bildörrnen och hjälpte den vackra "studentskan"
med långa balklänningen ut ur den trånga bilen. Fick berättat för mig att det gick ett Suuus genom publiken när bilen gjorde entre !

Uppfattade inte detta själv i allt blixtljus, hade ju själv full upp med att hålla igång den oljeläckande lynniga 1300:an från 1967.

Ingen märkte något som tur var, och den lilla bilen gjorde succe bland Jaguarer ,Mercor, raggarbilar o Rolls Royce bilar.

Tycker det hela bara är kul, och lite traditionellt osvenkt. Själv ger jag alltid tummen upp om jag träffar på nån trevwlig vagn.

Lennons kommentar från spelningen på Buckingham Palace när de spelat för Hovet och journalisterna är ju klockren !
(Ni som sitter på de billigaste platserna längst bak, kan ju klappa med händerna, Ni som sitter på de dyraste platserna längs fram kan ju rassla lite med juvelerna bara). Kanske hade den Brittiska Imperierodern som de de just fått och haschrökningen på toaletten
påverkat hans kommentar. Who Knows !

Det gäller att ta tillvara på tiden och nuet ! Ytterligare ett klassiskt Lennon-uttalande är ju:
Tiden är något som passerar förbi en medans man själv är upptagen med något annat.

\\Peter

Vw-57. Karmann Ghia-66. Transporter EH - 77. Early Bay - 71.

11

Roliga historier genebe  ICQ/ab och nu kan barndoor ägarna berätta för folk att deras "häck" kostar dubbelt så mycket som folks svenssonbilar  Default/lol

12

jag bara säger lycka att få åka Barndoor.. jag hade glädjen att få besök av trådstartaren med sin -51a. då han trotsa regn dimma och små kyla för 20mila trippen hem till mig.
ICQ/ag att sen få se bussen och samtala med den trevlige ägaren/ åka på provtur ,var lycka/livskvalite.
Men som vanligt tar det roliga slut efter ett några /flera timmar ..
Och så mr hp 25 inte gnäller, en bild från avfärden. (finns några till i min buss tråd..)
http://forumbilder.se/CGDS8/img-2389.JPG

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

13 Senaste redigerad av ozeo (2013-12-14 18:36:03)

GB skrev:

Roliga historier genebe  ICQ/ab och nu kan barndoor ägarna berätta för folk att deras "häck" kostar dubbelt så mycket som folks svenssonbilar  Default/lol

körde ut min svensson bil ur carporten när ivar slog till utifall att.
sen kom jag på att Dh oså står där o den är faen dyrare fast den är halvskrot Default/smile

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

14

De gånger man har övningskört i min 73:a så har man fått glada miner! O om man bor i en liten byhåla som jag så känner de flesta igen bilen o det böir lite prat om bilen! I stan får man folk som glor på en iaf! ( positivt sätt)
Känner mig stolt iallafall med min folkvagn!
Men min/ mina klasskompisar säger att den är ful å slö.. men då vet de ingenting hur det är att köra o äga den!  ICQ/af

VW 1303S -73 (o\!/o)
Har VCDS/VagCom

15

ju11e skrev:

Men min/ mina klasskompisar säger att den är ful å slö.. men då vet de ingenting hur det är att köra o äga den!  ICQ/af

ICQ/ag  klockrent!

MOTORGÅRDEN..& de som händer där..titta gärna in!
   http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=9894