I helgen åkte jag 150 mil från Somerset till Malmö i en råttig 1951 barndoor.
Min första VW luftkylt hade jag på 70 talet en liten fin 60 tals bubbla
och sedan dess har det blivit flera bussar så folkets reaktion är ingen överraskning
man är luttrad. Men resan från uk var lite extrem, av en annan kaliber så att säga.
Visst är denna buss annorlunda, mer extrem, mina grannar tror att jag har blivit
neosurvivalist, att jag tror dagens samhälle börjar kännas finito och förbereder mig för en snar domedag.
De är fullständigt övertygade om att jag tror zombie-apokalypsis står för dörren. När
jag oskyldigt gör mina veckoinköp på konsum tror de förmodligen att jag bunkrar mat
för en långdragen belägring av Malmö Stad. Fucking hillarious. Inget mer fjärran från verkligheten, dock.
Skämt å sidor. På väg från UK fick jag otaliga tummen upp (nej, inte med långfingret
utan med TUMMEN) och breda leenden från (annars sura) kärringar i päls o dyra Mercedes.
Bilar som följde efter i mil efter mil (jag körde i knappt 100 så nej, de råkade inte hamna
bakom mig) körde om och hälsade med frenesi, lät mig köra om och la sig bakom mig igen.
Jag vet inte hur många ajfååns med dyra Svarowskis skal som åkte fram och tog bilder... (*)
barn vinkade, gubbar och kärringar hälsade, ungdomar log, folk kom fram o snacka i bensinmacken,
bensinmacksexpediten kommenterade, tuffa tatuerade anabola snubbar i mc vinkade glatt lr gjorde tummen upp
(sånna som normalt kan snea och få en roid rage när som helst!).... Man undrar??????
(*) Tankarna gick här till John Lennon: “For those of you in the cheap seats I'd like ya to clap
your hands to this one; the rest of you can just rattle your jewelry!”
Vad ser människorna i dessa bilar och i galningarna som åker i de? Jag vet att ni alla har upplevt detta
eller liknande. Jag ser mig endast som en entusiast som bara råkar gilla denna gamla charmiga teknik.
Allt annat kommer som bonus men det som förbryllar mig är intensiteten i folks glädje
(från småbarn till 90 åringar) när de ser oss, trasaristokratin, komma i våra antika farkoster.
Besynnerligt indeed. Vore kul att höra era synpunkter och tankar kring detta...
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.
1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer. Reggad som 1964 - │o\w/o│

bara det nödvändigaste på 4 hjul. 
och nu kan barndoor ägarna berätta för folk att deras "häck" kostar dubbelt så mycket som folks svenssonbilar