Har fått nys på nedplockad -55 cab komplett objekt,behövs lite rostlagning,lack ,mm men mycket bra objekt.Någon som vet vad man skall ge för bud på den??
Bilder...om du vill ha seriösa svar.
Beror också mycke på om de är en tidig eller sen
Nä är det en -55 så är det en -55 och inget annat. Är den tillverkad i augusti eller senare är det en 1956 års modell. 
Ali G
Nä är det en -55 så är det en -55 och inget annat. Är den tillverkad i augusti eller senare är det en 1956 års modell.
Sorry för offtopic
Men, vilken lågoddsare! Ett inte helt otippat inlägg av dig Swerker. 
Svwerker skrev:Nä är det en -55 så är det en -55 och inget annat. Är den tillverkad i augusti eller senare är det en 1956 års modell.
Sorry för offtopic
Men, vilken lågoddsare! Ett inte helt otippat inlägg av dig Swerker.
Nä inte direkt men detta är tydligen en rätt svåravlivad myt. 
Ali G
Nä är det en -55 så är det en -55 och inget annat. Är den tillverkad i augusti eller senare är det en 1956 års modell.
Fast, det FINNS JU tidiga och sena 55or!
En tidig är tillverkad säg, 5 januari, och en sen är tillverkad, säg 19 juli.....
Jättesvårt att säga något, men, allt under tretti är nog att anse som att knycka den... Sen beror det ju på hur lite rost den är, oftast går dessa för 80 och uppåt, såvida de är kompletta, för detaljer är dyrt till dessa.
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden
Nä är det en -55 så är det en -55 och inget annat. Är den tillverkad i augusti eller senare är det en 1956 års modell.
Åh.. Förlåt mej men folk skriver ju att de är en 55 även om den är tillverkad efter augusti.. 
Svwerker skrev:Nä är det en -55 så är det en -55 och inget annat. Är den tillverkad i augusti eller senare är det en 1956 års modell.
Åh.. Förlåt mej men folk skriver ju att de är en 55 även om den är tillverkad efter augusti..
Ja problemet är att folk inte kan skilja på tillverkningsår och årsmodell. 
Ali G
Geten skrev:Svwerker skrev:Nä är det en -55 så är det en -55 och inget annat. Är den tillverkad i augusti eller senare är det en 1956 års modell.
Åh.. Förlåt mej men folk skriver ju att de är en 55 även om den är tillverkad efter augusti..
Ja problemet är att folk inte kan skilja på tillverkningsår och årsmodell.
MEN, nu talar du ju mot dig själv!
Tidig å sen 55a blir ju alltid en tidig å sen 55a! Ellerhur! 
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden
Gick värdet upp eller ned nu? 
............................................................................................
Gick värdet upp eller ned nu?
Sjönk nog som en gråsten
!
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967
Svwerker skrev:Geten skrev:Åh.. Förlåt mej men folk skriver ju att de är en 55 även om den är tillverkad efter augusti..
Ja problemet är att folk inte kan skilja på tillverkningsår och årsmodell.
MEN, nu talar du ju mot dig själv!
Tidig å sen 55a blir ju alltid en tidig å sen 55a! Ellerhur!
En 56a är ingen 55a, eller hur.
1955 när de tillverkat 1 000 000 Typ1 så lade man om årsmodellsbytet till augusti. Så i augusti -55 kom 1956 års modell och det har hållit i sig sedan dess. 
Ali G
50 split skrev:Svwerker skrev:Ja problemet är att folk inte kan skilja på tillverkningsår och årsmodell.
MEN, nu talar du ju mot dig själv!
Tidig å sen 55a blir ju alltid en tidig å sen 55a! Ellerhur!
En 56a är ingen 55a, eller hur.
1955 när de tillverkat 1 000 000 Typ1 så lade man om årsmodellsbytet till augusti. Så i augusti -55 kom 1956 års modell och det har hållit i sig sedan dess.
Nu svarade du ju inte på frågan!
Jag har aldrig påstått att en 56a är en 55a, däremot hävdar jag med en svwerkersenvishet att det finns tidiga och sena 55or!
Replik på det?
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden
Svwerker skrev:50 split skrev:MEN, nu talar du ju mot dig själv!
Tidig å sen 55a blir ju alltid en tidig å sen 55a! Ellerhur!
En 56a är ingen 55a, eller hur.
1955 när de tillverkat 1 000 000 Typ1 så lade man om årsmodellsbytet till augusti. Så i augusti -55 kom 1956 års modell och det har hållit i sig sedan dess.
Nu svarade du ju inte på frågan!
Jag har aldrig påstått att en 56a är en 55a, däremot hävdar jag med en svwerkersenvishet att det finns tidiga och sena 55or!
Replik på det?
Nu är det ju tex sent på året så... 
Man får ju ändå säga at det finns mer energi att disskutera detta eviga änme än vad det verkar finnas energi att jobba på i garagen.. åter till ämnet..
Stackars 'mackan1'... första inlägget på BV och så kommer det en lång harang om hurvida en bil är sent jättegammal eller tidigt jättegammal...
Du mackan1, lägg ut en bild eller två du så ska vi se om du inte kan få lite mer feedback på frågeställningen din.
Ehh...det skrev jag redan i inlägg nr 2. Seriösa svar fodrar bilder...
Svwerker skrev:50 split skrev:MEN, nu talar du ju mot dig själv!
Tidig å sen 55a blir ju alltid en tidig å sen 55a! Ellerhur!
En 56a är ingen 55a, eller hur.
1955 när de tillverkat 1 000 000 Typ1 så lade man om årsmodellsbytet till augusti. Så i augusti -55 kom 1956 års modell och det har hållit i sig sedan dess.
Nu svarade du ju inte på frågan!
Jag har aldrig påstått att en 56a är en 55a, däremot hävdar jag med en svwerkersenvishet att det finns tidiga och sena 55or!
Replik på det?
I den mån att de är tillverkade vid olika tidpunkter så ja men det är ju ingen skillnad på dem. En 55a är ju en 55a oavsett när på modellåret den är tillvarkad, en 56a däremot började att tillverkas efter augusti -55 och tillverkades fram till augusti -56 när årsmodell -57 tog vid osv fram till dagens datum.
Ali G
50 split skrev:Svwerker skrev:En 56a är ingen 55a, eller hur.
1955 när de tillverkat 1 000 000 Typ1 så lade man om årsmodellsbytet till augusti. Så i augusti -55 kom 1956 års modell och det har hållit i sig sedan dess.
Nu svarade du ju inte på frågan!
Jag har aldrig påstått att en 56a är en 55a, däremot hävdar jag med en svwerkersenvishet att det finns tidiga och sena 55or!
Replik på det?I den mån att de är tillverkade vid olika tidpunkter så ja men det är ju ingen skillnad på dem. En 55a är ju en 55a oavsett när på modellåret den är tillvarkad,
Där har du ju fel igen..... Det är skillnader, omän inte såå stora.
Ch.nr. 1-0 787 449 (09.01.1955) Smörjnipplarna i framvagnen tas bort.
Ch.nr. 1-0 797 357 (19.01.1955) Smörjnipplarna kommer tillbaka.
Ch.nr. 1-0 847 967 (01.04.1955) Blinkers på Amerikamodellen.
Ch.nr. 1-0 881 293 (11.05.1955) Alla modeller får likadana växelspakar.
Ch.nr. 1-0 904 566 (11.06.1955) Tändningslåsen numrerade.
Ch nr. 1-0 927 373 (14.07.1955) Nummerskyltbelysningen ändras från K6V10Watt till L6V5Watt.
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden
en -55:a har tex helikopterbakljus. dörrar med profiler etc.
det är väldigt stor skillnad på karosserna mellan -55 och -56. nästan inget är lika på dom.
som att jämnföra en split med en -58:a...
som Sverker skriver. från augusti -55 bytte man från tillverkningsår till årsmodell...
så innan aug -55 är det året som gäller... efter aug-55 vart "året" aug till aug... så en bil tillverkad i sep -59 är alltså en 1960... inte en sen -59:a som några vill ha det till...
vad beträffar värdet på -55 cabben kan jag bara säga så här.. det är upp till säljaren och köparen att komma överens om. kommer ni överens om 5000 så är det värdet. kommer ni överens om 50000:- då är det värdet.... inte vad nån annan säger eller tycker. är både säljare och köpare nöjd så har man ju kommit överens om priset... för köpare vill alltid köpa så billigt som möjligt och säljare vill oftast ha ut så mycket som möjligt.... där är värdet...
Märkligt hur det spårar ur, han ville ju bara veta vad bilen kunde vara värd.
Inte skillnaderna på årsmodellerna,,,,,,,,,,,,,,,,, 
Håller me, snacka om sirap!!! 

Typ1-58:a Vert, å en 62:a sommar bruksis!
tur man inte är så insatt som Termos hög nivå
jag själv säger att det 55a när står 55 som årsmodell blir enklast för mitt huvve ! inte rätt kanske men strunt samma !
Mackan1: 25000-50000 tusen i mitt tycke 
tur man inte är så insatt som Termos hög nivå
![]()
jag själv säger att det 55a när står 55 som årsmodell blir enklast för mitt huvve ! inte rätt kanske men strunt samma !
Mackan1: 25000-50000 tusen i mitt tycke
Är det något man inte kan lite på så är det årsmodellen som står i papprena. Bilar tillvarkade i december kan ha 1/1 som första inregistrering, samma år alltså. Det ända man kan lita på är chassienumret för inte ens den födelseattest som finns att beställa via museet är korrekt.
Från augusti -55 och framåt så byte man årsmodell i just augusti. Finns ju årsmodellsfel på i princip alla år från -55 och just ovaler skiljer ju i pris beroende på vilken det är, tidig eller sen. 54-55 är högre värderad än 56-57 så då är det intressant vilken den är.
Ali G
