101

hade aldrig vågat åka med bränsleledningarna så...... men det är bara jag. jag har plastledningar jag oxå men har dragit dem skyddade inne i kupén....

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

102

Varför är det så dåligt att de har dragits så? De är ju knappast den lägsta punkten? Är det så illa? Default/yikes

103

abdalh121 skrev:

Varför är det så dåligt att de har dragits så? De är ju knappast den lägsta punkten? Är det så illa? Default/yikes

Jag hade aldrig vågat köra med oskyddade plaströr under bilen alls.  Jag vet ju hur jag kör med mina bilar oavsett modell och dessutom har jag en välkänd otur...  Var ska du dra vattenledningar förresten?

Hade mina som du har innan jag insåg att det var olämpligt...  Göra om göra rätt fick de bli för mig...

Finns de en chans att de blir katastrof så vill jag göra de jag kan för att undvika. 

Om du är osäker så ring då  sfro besiktningsman för du ska väl regga om?

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

104

riseabove skrev:
abdalh121 skrev:

Varför är det så dåligt att de har dragits så? De är ju knappast den lägsta punkten? Är det så illa? Default/yikes

Jag hade aldrig vågat köra med oskyddade plaströr under bilen alls.  Jag vet ju hur jag kör med mina bilar oavsett modell och dessutom har jag en välkänd otur...  Var ska du dra vattenledningar förresten?

Hade mina som du har innan jag insåg att det var olämpligt...  Göra om göra rätt fick de bli för mig...

Finns de en chans att de blir katastrof så vill jag göra de jag kan för att undvika. 

Om du är osäker så ring då  sfro besiktningsman för du ska väl regga om?

Min känsla säger mig att jag inte ska dra ledningarna i bilen, får bli så! ICQ/ab

Vattenledningar ska jag dra längs infästningen för karossen en på varje sida, och fästa de längs karossen helt enkelt  ICQ/ab Därför väntar jag med just den biten tills karossen är på plats!

105

Idag fick jag hem min kuggstångsstyrning. Helt komplett, från en kille på thesamba i USA, dåligt med sånt i sverige..

106

Är inte kuggstångsstyrningen samma som Golf?

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

107

Nej men passat och Audi 80 har likadan ICQ/ab

Fat chick fanatic

108

Meeen jag frågade ju massor men ingen som svarade Default/yikes haha jaja nu har jag skaffat skiten iaf!!!

109 Senaste redigerad av Banansvamp (2014-07-21 15:24:21)

Ojdå det missade nog jag tyvärr. Men som jag förstått det så är det ändå nån komponent vid rattstångens anslutning som är specifik för 1303? Den kan säkert vara besvärlig att få tag på separat så helt i onödan var det ju inte ICQ/ab

Fat chick fanatic

110 Senaste redigerad av Abdullah (2014-09-02 23:08:42)

Salam
Nu har det hänt massor, vinkelslipen har jobbat för fullt och kapskivorna byts ut en efter en och ögonen får i mer och mer smuts även med skyddsglasögen. Med andra ord är jag igång igen!

Hämtade min kaross från skåne som var i mycket bra skick för mitt ändamål.
Det är en 73a med omsvetsat tak till en med taklucka! underbart ICQ/ag ICQ/ag

Vi lyfte ner karossen på kvällen och jag började meka med den dagen efter, mcyket koffein och spänning i kroppen gjorde att jag inte kunde hålla mig!
http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/20140826_190343_zps68dd28f8.jpg


Fick hjälp av chefen(far min) med att lyfta upp den på bottenplattan för att det skulle ta mindre plats än när de är separerade...

http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/20140827_170642_zpscc71454c.jpg
Sedan började jag med att kapa bort fronten, och den som hade grejat med karossen hade svetsat den ordentligt vilket gjorde det ännu jobbigare än de vanliga punktsvetsen frontplåten egentligen sitte med!

Provade kylaren som vi hade flera ex av i garaget. Kommer från passat kompakt och smidig, billig och även finns överallt att få tag på!
Passade utmärkt och stack upp väldigt lite!
http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/20140830_193451_zps8d22e922.jpg

http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/20140830_193424_zps84327552.jpg

http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/20140830_170835_zpsbed4b2d3.jpg
http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/20140830_165701_zps623f7757.jpg
Kylaren sitter bak och fram på bilderna med meninge, in och utgångar kommer såklart vara in mot bilen!
Frontplåten var inte 100% på plats heller.

Då rör vi oss lite bakåt i bilen. För nosen på lådan behövs lite mod karossen för att den ska få plats. Det räcker med vääääldigt lite kapningar, folk som har gjort detta överdrev med vinkelslipen nu när jag ser hur mkt det behövs.
http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/20140828_181252_zps03376977.jpg
Det hade räckt med ännu mindre än detta hål.
Men eftersom jag ville att den ska monteras mycket lätt då jag vet att jag oftast är själv när jag monterar motor och låda så ville jag inte att det ska vara tight så jag kapade bort hela skiten och ska boxa in det senare!
http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/20140829_161416_zps49ca3da4.jpg
Observera dock att det inte behövs så överdrivet hål, det är bara jag som valde detta!

Nu kommer det bilder som säger till er, VÄLJ INTE QUADCAM SUBBA MOTORER, nöj er med SOHC NA motorer om ni är rädda för att kapa..
Nu är det oxå väldigt orättvist för att i subarugears motorfäste finns 2 lägen. 1 läge för twincam motorer ej22 mm mm och ett lägre läge för ej25 ej20g mm som sänker hela motorn för att göra plats åt den under plåten, deta enda man behöver kapa är för lilla utsticket från kamremkåporna. Nackdelen som jag anser med de lägre hålen är
1: man behöver korta ner drivaxlarna
2: Liten höjdmarginal eller markfrigång(alltså fucka tråget eller grenröret så galen jag är när jag kör)
3: korta av oljetråget(fast det tror jag att jag måste göra i alla fall.

Men när jag kör med högre hålen så får jag 1 nackdel, som nästan överväger dom alla för vissa..Mycket tight och mycket kaross modd som kommer behövas, den motorn är så jävla bred, helt sjukt alltså!  Den tar i överallt om man är så dum som jag som ville prova att köra med övre hålen ICQ/ae men nån måste göra det, slipper gärna svetsa om grenröt och beställa nya special drivaxlar ICQ/ae

Så här kommer lite läskiga bilder!
http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/20140901_175819_zps0405794b.jpg

http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/20140901_192211_zps9548ddeb.jpg

http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/20140902_165750_zpsd4706272.jpg

http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/20140902_175405_zps252ab913.jpg

http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/20140902_175416_zpse95b6972.jpg

http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/20140902_175424_zpsd39c96ad.jpg

Det blir mera kapa innan man börjar styva upp allt igen!

Kuggstångsstyrning var inplanerat och pga att reservhjulsbaljan var lite kasst lagad så kapade jag bort den för att lyfta upp lite och lyfta upp hela styrningen för att få plats som flera har gjort här med sina 1303s ICQ/ag
Hängde upp hela styrningen för att få en hum om vart den ska vara och sen markerade jag bara. Det visar sig sen hur rätt eller fel det blev ICQ/ae

http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/20140831_174635_zps64243bf4.jpg

http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/20140831_174601_zpsce6ff431.jpg

http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/20140901_145420_zpsa3489bf0.jpg

Imorn blire att svetsa muttrar på en metallplatta som sedan svetsas fast på innerskärmarna som fästen!

nästa på listan är att fästa styrningen, kapa klart allt och börja svets så man kan skicka in den på lackering så fort som möjligt.

Peace and out!
Abdullah Alkhaigani

111

Snyggt jobbat ! ICQ/af

Loud pipes save lifes

112

ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

113

Vet du vad det är för fabrikat på ormboet/avgasgrenröret... ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

114

michaelth skrev:

Vet du vad det är för fabrikat på ormboet/avgasgrenröret... ICQ/ag

Hehe ormboet är tyvärr vad 98orna kom med Default/tongue kaos!

115

Vill du sälja??

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

116

Javisst, jag ska försöka använda den från 99an då det är bara ett rör som går mellan topparna. Om du inte har sån?

117

NU har det hänt lite mer grejer!

Skruvade ihop lådan med motorn för att fästa den exakt där den ska sitta för att se att det inte tar nånstans, som ni ser så har jag kapat emr på innerskärmarna än sist

http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/10634162_776935089012204_1218965438_n_zps45da9bab.jpg

eftersom jag valde att höja motorn istället för att sänka den som många gör med quadcam motorerna så hamnar kamremskåporna högt upp och kommer att sticka ut intill skärmen, så jag kapade det som behövdes, ska snygga till des sen med plåt

http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/10711361_776967402342306_1361159856_n_zpsa7b7d634.jpg

båda sidorna
http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/10711183_776967412342305_858520509_n_zpsaa83c695.jpg

och då var allt på plats, ska bara få till mellanplåten och motorluckan idag.

http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/10711241_776967382342308_812927350_n_zps49632932.jpg

http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/10706411_776887459016967_731163978_n_zpsfcb21557.jpg

Har även bockat till en box för golvet bakom baksätet som ska höjas upp
det blir en skruvbar box för att komma åt allt lättare vid mek

http://i1345.photobucket.com/albums/p674/abdullahalkhaigani/10706411_776887459016967_731163978_n_zpsfcb21557.jpg
då fortsätter vi med plåtarbete senare!

118

Mycket bra jobbat ICQ/ag Fortsätt !

_____________________________________________________________________________________________________________________

Typ-1 årsmodell-70 ....... Det är som det är .........
_____________________________________________________________________________________________________________________

119

VWPallen skrev:

Mycket bra jobbat ICQ/ag Fortsätt !

Tackar ICQ/ab

120

Idag åkte mellanplåten och motorluckan(motorluckorna rättare sagt, ska ha 2 olika) på stryk och kuttades till så att de går fritt från motorn. Nu passar det precis. Men ska kapa lite till så att man tar hänsyn till rörelsen från motorn vid vrid.

http://forumbilder.se/DE1QR/10704898-777343048971408-681288957-n.jpg


http://forumbilder.se/DE1QR/bild.jpg

Måste säga att det blir ganska så fint, inte så illa som jag trodde med tanke på att motorn sitter högt upp.

121

Men shit...Skönt med ett stort och rymligt motorrum.

122

Vi får väl hoppas att motorn inte rör sig så mycket... ICQ/af

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

123

Stefan F skrev:

Vi får väl hoppas att motorn inte rör sig så mycket... ICQ/af


Verkligen inte Default/tongue nä men jag ska kapa mer för att motorn kommer att röra på sig mer eller mindre..

124

Hur går det med bygget?? Lite uppdatering och bilder vore kul!!

125

Crockett skrev:

Hur går det med bygget?? Lite uppdatering och bilder vore kul!!

Halloj! japp har gått lite väl för längesen sista uppdateringen ICQ/ae Anledningen är att jag är i grymt behov av en bruksbil och försöker jobba med t3 dubbelhytten som får sig en subarumotor den med. Bubblan får några behandlingar då och då!

Jag kapade ju upp reservhjulsbaljan och mellanplåten fram, svetsade dit fästen/stag för kylaren. Sedan skulle jag provmontera skärmar...hahah gick sådär va

http://forumbilder.se/DEU82/20141128-170515.jpg

http://forumbilder.se/DEU82/20141128-183259.jpg

SOm tur var så löste hammaren det och jag fick till linjerna och skärmen sitter bra nu.
Sen skulle jag provmontera mellanplåten, och fick en glipa på ca 2 cm till andra sidan vilken jag glömde ta kort på!, vad hade hänt här då? jo framänden hade särat på sig med tiden då jag inte hade svetsat några stag. jaja, kapade upp stagen för kylaren och sedan med spännband tryckte ihop fronten några cm  och sedan svetsade om ICQ/ae Tattigt men grymt! 
http://forumbilder.se/DEU83/20141128-185340.jpg

Och nuuu är fronten helt inpassad och ser grymt bra ut!
http://forumbilder.se/DEU83/20141128-191701.jpg

Passade även på att såga hål för luftutsläpp genom skärmarna, som förhoppningsvis ska hjälpa med att fronten inte ska lätta lika mycket när vinden i höga hastigheter blir " instängd" och skärmarna funkar som heliumballonger istället...
http://forumbilder.se/DEU83/10270389-818734491498930-996619101024044307-n.jpg

Fick hem min hela upphängning från UK från LA performance.
http://forumbilder.se/DEU83/20141201-225954.jpg 20stegs justering i hårdhet på dämpningen och specialbyggda efter önskat körhöjd/fälg och däckstorlek
Nu när resten ändå syns i bilderna då jag inte hade en annan bild på fjäderbenen så har jag väl redan avslöjat mit fälgval som jag egentligen hade tänkt överraska med en bild på  när den står på dom ICQ/ae

Valet blev udda nog en Rota RKR 8.5 fram 9.5 bak med ET´ -10  Default/lol  ICQ/ad 

http://forumbilder.se/DEU83/rota.jpg

Klassisk design med en del kaxighet!
Sulorna blir de på bilden. Federal RSR 225 runtom. Som senare ska bli 225 fram och förhoppningsvid 245 och gärna 50 eller högre i profil ICQ/ab Men nu har jag dom, nån som har samma märke men bredare som vill byta ner sig? ICQ/ab

Org grenrör var nån typ av en equal length/ormboaktig som pre 99 körde med. Jag ersatte den med en 99as grenrör just för att den gör mig mycket mer plats för avgasdämpare och ger god marginal i markfrigång!
http://forumbilder.se/DEU83/exhaust-manifold-cusco-2.jpg
Det är den övre på bilden, bilden är tagen från google ICQ/ae

Har även kuttat tanken min för att montera en intank pump från imprezan. Walbro
http://forumbilder.se/DEU84/20141204-190251.jpg
Tanken behöver lite uppfräschning ICQ/ae Bästa sätt?? ICQ/ab är det slipa som gäller?

http://forumbilder.se/DEU84/20141204-191840.jpg

Får se hur man gör det här ICQ/ae

Nästa på lista är att lyfta karossen så fort som möjligt för att blästra allt under den och lacka/behandla för att montera den på plattan en gång för alla och börja monteringen av allt. Lackering får bli nästa vinter efter att ha kört med den ett tag..Har inga cash ICQ/ac ICQ/ac