1

Har precis köpt mig en -74 bay med 1800 motor ICQ/ab

Allt är frid o fröjd förutom att laddningen inte fungerar, har provat med ett annat laddrelä men utan framgång.

Bussen blev för ett tag sedan uppsvetsad, och jag tror därmed att generatorn gav upp..

Går det att lämna in generatorn för genomgång eller är den helt skrot? Lika bra att skaffa en annan?

Blank  Typ1 -59.
Late bay buss -74
Och Late bay DH -73
Inte lika blank Split Eh -63. Såld

2 Senaste redigerad av Björn J. (2013-10-10 17:04:33)

Jag vet att jag sett en varningsskylt på en entreprenadmaskiner en gång, där stod det att generatorns anslutningar skulle kopplas loss om arbeten med elsvets gjordes på maskinen.

Stora krypströmmar kan ju ta sig genom generatorn och förstöra dess dioder och/eller regulatorn. Vad jag förstår har du en extern regulator? Har du kopplat den rätt?
Har du ordentlig jordförbindelse?

Mät direkt mellan generatorns utgående anslutning, och jord och se om du får ut nån spänning då generatorn roterar. Egentligen bäst med ett gammaldags visarinstrument, för om visaren fladdrar kan du ha nån form av hel eller halvågsväxelspänning ut, och då är en eller några dioder trasiga.
Sök upp en firma som renoverar generatorer och startmotorer och hör vad dom vill ha för att reparera din, kolla sedan vad exempelvis Classic VW Up North tar för en ny växelströms(?) generator, (från 1300 till 3100kr...)

Trasiga generatorer är väl sällan skrot, då de i allmänhet går att fixa, men då till vilket pris...

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Häromdagen råkade jag utför att kabeln mellan DF + på generator och regulator lossnade pga en skakig vild acceleration på milt sagt oljemängderna grusväg! då tändes laddningslampan och generatorn bara snurrade runt utan att uträtta något jobb! så kolla anslutningarna även de på batteriet.

4

Anslutningarna är kollade, även en annan regulator är provad.

Men nu är generatorn nerplockad och ska förhoppningvis lämnas in till en bilelektrisk firma imorgon.

Blank  Typ1 -59.
Late bay buss -74
Och Late bay DH -73

5

Redwee220 skrev:

Anslutningarna är kollade, även en annan regulator är provad.

Men nu är generatorn nerplockad och ska förhoppningvis lämnas in till en bilelektrisk firma imorgon.

Det skulle vara spännande att läsa hur det gick, om generatorn var reparabel och vad som var felet, alltid kan man lära sig någonting (på andras olycka).

6

Idag ringde verkstan, och den är reparerad. Nån diod hade gått, och ett lager byttes när han ändå hade isär den. Kalaset går på 600kr. Vilket jag tycker det helt klart är värt för att få en fräsch generator.

Blank  Typ1 -59.
Late bay buss -74
Och Late bay DH -73

7

Ja grattis! Där sparade du en 6-700kr plus frakt.

8 Senaste redigerad av Redwee220 (2013-10-29 12:27:35)

Fick igår hem min renoverade generator ICQ/ab

Monterade den idag, och startade upp.. Laddar inget alls, min fråga är.

När jag kopplade in generatorn och batteriet kortslöt jag (trångt som fan) batteriet med min blocknyckel en kort sekund.. När jag skruvade fast + polen. Kan detta ha dödat min generator? Går ju en + kabel direkt till generatorn från polen på batteriet.

Både jordflätan vid batteriet och vid vxl lådan är nya, har annars varit med om att det kan döda generatorer.

Blank  Typ1 -59.
Late bay buss -74
Och Late bay DH -73

9

Har svarat i annan tråd...