51 Senaste redigerad av schleu (2017-09-03 17:35:51)

Idag blev det lite till gjort. Inget stort som märktes, men något litet som är nödvändigt om det ska bli snyggt. Skrapa underredsmassa. När underredsmassan släpper kommer rosten fram.  ICQ/ad Jag håller på att skrapa bort det sista av underredsmassan. Trist men nödvändigt. Jag torrskrapar bort massan, har någon annan något annat tipps eller knep?

Post's attachments

DSC_0549_zps2d9b9a07.jpg, 90.95 kb, 1023 x 575
DSC_0549_zps2d9b9a07.jpg 90.95 kb, 304 downloads since 2017-09-03 

52

Torrskrapning är oftast mest effektivt..värmer man så kletar det bara..brukar använda ett timmermansstämjärn som är lite bredare och tjockare än vanliga stämjärn så går det bra(hoppas bara inte Michael läste det det där.. ICQ/ad ,å andra sidan har han enligt rykten också börjat misshandla stämjärn.. Default/lol )

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

53

pompejus skrev:

Torrskrapning är oftast mest effektivt..värmer man så kletar det bara..brukar använda ett timmermansstämjärn som är lite bredare och tjockare än vanliga stämjärn så går det bra(hoppas bara inte Michael läste det det där.. ICQ/ad ,å andra sidan har han enligt rykten också börjat misshandla stämjärn.. Default/lol )

Hmmm läser allt.... ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

54 Senaste redigerad av schleu (2017-09-03 17:36:50)

I kväll kapade jag till alla delar till balkbitarna för c-notchningen bak. Funderar på om jag ska lägga till ytterligare en lite bit i innerhörnen så konstruktionen upplevs lite rundare. Ser vad vi hinner med på torsdag.

Post's attachments

DSC_0552_zps231eb46e.jpg, 77.5 kb, 1023 x 575
DSC_0552_zps231eb46e.jpg 77.5 kb, 282 downloads since 2017-09-03 

55

Oh ja... skulle ha c-notchat min jag med.. men det får bli senare nån gång..
Bra jobbat  ! ICQ/ab

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

56 Senaste redigerad av schleu (2017-09-03 17:43:11)

I en fantastik miljö fick jag hjälp av min vän Mikael C att svetsa ihop framvagnen och balkarna för c-notchningen. Vi var i hans lokal, Drottningholms gamla smedja. Det tog lite tid att rigga framvagnen så att vi på säkert sätt kunde svetsa ihop den. Vi använde oss av gängstavar så vi kunde fixera gavlarna. I smedjan hittade vi en svarvad metall stav som passade på tiondelen när i toretionsröret. Då vi kunde svetsa röret utan det tappade formen eller slog sig. Här kommer lite bilder från dagen.

Post's attachments

DSC_0554_zps2dc7458f.jpg, 122.77 kb, 575 x 1023
DSC_0554_zps2dc7458f.jpg 122.77 kb, 272 downloads since 2017-09-03 

DSC_0555_zps5df1af66.jpg, 112.91 kb, 1023 x 575
DSC_0555_zps5df1af66.jpg 112.91 kb, 255 downloads since 2017-09-03 

DSC_0558_zps7afd501a.jpg, 113.71 kb, 575 x 1023
DSC_0558_zps7afd501a.jpg 113.71 kb, 268 downloads since 2017-09-03 

DSC_0560_zps10b31280.jpg, 145.63 kb, 1023 x 575
DSC_0560_zps10b31280.jpg 145.63 kb, 275 downloads since 2017-09-03 

DSC_0561_zps91405d22.jpg, 101.24 kb, 575 x 1023
DSC_0561_zps91405d22.jpg 101.24 kb, 268 downloads since 2017-09-03 

57

Härlig lokal,lätt att få inpiration i.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

58 Senaste redigerad av michaelth (2013-11-09 08:06:33)

Bra jobbat.. risken är att C notchen blir mycket starkare än resten av schassiet.. ICQ/ad de e ju ganska så klent original material i schassiet..
Jag gillar dom små triangel bitarna, som sas. rundar av, och gör dom snyggare/starkare. ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

59

Du har pm:)

60 Senaste redigerad av schleu (2017-09-03 17:46:15)

Tack, ja hoppas det blir bra på plats också.

Idag fick jag framvagnen på plats. Den passade som handen i handsken. Det var spännande att hänga på hjulet för första gången. Det  blir en del fix och trix innan allt är på plats. Hjulet kanske blir lite stort? Kanske skulle satsat på 14" i stället? Jag får se? Får passa in allt först och sen se hur det känns och hur mycket hjulet går att svänga.

Post's attachments

DSC_0565_zps6d9e8b34.jpg, 76.15 kb, 575 x 1023
DSC_0565_zps6d9e8b34.jpg 76.15 kb, 258 downloads since 2017-09-03 

DSC_0567_zps7a8c11ae.jpg, 68.26 kb, 1023 x 575
DSC_0567_zps7a8c11ae.jpg 68.26 kb, 271 downloads since 2017-09-03 

61

Nu har jag jobbat några timmar med bussen för att komma vidare. Jag hade hjälp av min gode vän Tomas. Jag hade problem med att få in bärarmarna i torestionsrören. Tyvärr visade det sig att rören hade blivit lite ovala vid svetsningen, även fast vi var supernoga. Tomas ska ta med dom till sitt jobb för att se om han kunde eventuellt svarva dom runda igen. Jag håller tummarna.

Sen har jag ett annat problem. Jag är jätte förtjust i mina däck och fäljar, men tyvärr bygger fälgarna lite väl mycket visar det sig ICQ/ad. Vet inte riktigt hur jag ska gå vidare. Är det någon som vet hur mycket "luft" som behövs mellan däck och skärmkant för man ska kunna sväng så mycket att dom blir glada på Bilbesiktningen.

Andra fälgar? Någon som har ett tipps?

Allt för i kväll, Fridens Liljor

62 Senaste redigerad av schleu (2017-09-03 17:48:29)

Efter två dagars funderande och testande så har jag kommit en liten bit till. Mitt problem är att jag vill ha vita däcksidor och lite mer gummi, mina RBM fälgar och åka lågt. Men det visar sig att det är bussvårt att få platts med allt gummi i ett sådant scenario. ICQ/ad Det finns lite olika allternativ för mig. 1 Korta framvagnen mer och sätta gavlarna på insidan, och skippa fälgarna som bygger utåt lite för mycket. 2 Korta framvagnen mer och sätta gavlarna på insidan. Behålla fälgarna men sätta 165 däcket bak och köpa nya lågprofil däck fram. 3 Korta framvagnen mer och sätta gavlarna på insidan. Behålla däck och fäljar och försöka massera in däck och fälg bak. Just nu på bilderna är bakhjulet på sina bultar men det går inte att sänka ner bussen mer över däcket för det tar i skärmplåten.

Så som det är nu ser ut vid framhjulet blir markfrigången ca 20cm.

Post's attachments

DSC_0577_zps3b6cd33a.jpg, 74.05 kb, 1023 x 575
DSC_0577_zps3b6cd33a.jpg 74.05 kb, 268 downloads since 2017-09-03 

DSC_0579_zpsc257e530.jpg, 60.21 kb, 1023 x 575
DSC_0579_zpsc257e530.jpg 60.21 kb, 264 downloads since 2017-09-03 

63

Det går säkert att svarva av bakfälgarna lite, och trumman någon mm samt frisera skärmkanterna sen ska väll hjulet gå in

VW typ1 1961  ????hp
VW typ1 1965 1500T
VW typ1 1973  350hp

64

77.an skrev:

Det går säkert att svarva av bakfälgarna lite, och trumman någon mm samt frisera skärmkanterna sen ska väll hjulet gå in

Jag var hos en kille i lördags som bygger om fälgar, han kunde sånt. Men det var så grymt dyrt. Tror du man kan svarta trummorna och att dom behåller sin styrka? Ja det låter ju intressant Default/yikes

65

Sen kan man göra som så... korta in torrisions röret bak, och bygga kustom bärarmar fram, som smalnar av...  ICQ/ad  hur jag nu vet att det går kan du fundera på... ICQ/af inget e omöjligt...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

66

Var i landet håller du till?

VW typ1 1961  ????hp
VW typ1 1965 1500T
VW typ1 1973  350hp

67

Skratt! ICQ/ag. Jo jag har sett dina bedrifter, mycket imponerande. Tyvärr ligger jag på den nivån.  ICQ/ad Finns det möjlighet att få lite hjälp? ICQ/ag

michaelth skrev:

Sen kan man göra som så... korta in torrisions röret bak, och bygga kustom bärarmar fram, som smalnar av...  ICQ/ad  hur jag nu vet att det går kan du fundera på... ICQ/af inget e omöjligt...

68

77.an skrev:

Var i landet håller du till?

Jag bor i Stockholm. Var håller du hus?

69 Senaste redigerad av hjoggböle (2013-11-18 11:32:41)

vad har du för ET på fälgarna? jag har empi 5 och 205/65*15 och det går utmärkt bak

Man få va som man är när man in't blev som man skulle
bilar i familjen. 74:a bay dubbelhytt, vw rod & typ1 -58:a
Das Auto Skellefteå

70

schleu skrev:
77.an skrev:

Var i landet håller du till?

Jag bor i Stockholm. Var håller du hus?

Jag bor i Västerås.. Tänkte att en vanlig mekanisk firma borde kunna svarva av fälgen lite. borde ju inte kosta så mkt mer än lite fika bröd.

Gäller ju bara att prata med rätt person.

VW typ1 1961  ????hp
VW typ1 1965 1500T
VW typ1 1973  350hp

71

Jag var tvungen svarva av kanten längst ut på trumman bak för att fälgarna låg inte mot trumman i mitten, kolla så att brm fälgarna verkligen ligger an mot trumman ordentligt..

Man få va som man är när man in't blev som man skulle
bilar i familjen. 74:a bay dubbelhytt, vw rod & typ1 -58:a
Das Auto Skellefteå

72

På mina BRM fälgar står det ET 12 15x5 och på däcken står det P205/75/15.
Jag fått tag i en kompis som kan hjälpa mig med att svarva av några millimetrar på trumman och fälgen sen får vi se hur det går.

Det vore ju riktigt kul om jag kunde hålla kvar min vision om det här projektet. ICQ/ag


hjoggböle skrev:

vad har du för ET på fälgarna? jag har empi 5 och 205/65*15 och det går utmärkt bak

73

Ibland blir det fel när jag skriver på mobiltelefonen. ICQ/ad Det ska ju va, Tyvärr ligger INTE jag på den nivån. ICQ/ab

schleu skrev:

Skratt! ICQ/ag. Jo jag har sett dina bedrifter, mycket imponerande. Tyvärr ligger jag på den nivån.  ICQ/ad Finns det möjlighet att få lite hjälp? ICQ/ag

michaelth skrev:

Sen kan man göra som så... korta in torrisions röret bak, och bygga kustom bärarmar fram, som smalnar av...  ICQ/ad  hur jag nu vet att det går kan du fundera på... ICQ/af inget e omöjligt...

74

Skickat pm...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

75 Senaste redigerad av schleu (2017-09-03 17:51:59)

Igår blev det lite buss byggande igen. Rev ner framvagnen och kapade isär den. Kapade av rören ytterligare 60mm för att kunna placera gavlarna på insidan av ramen. Åkte sen till min vän Mikael så han fick hjälpa mig att svetsa ihop allt igen. Det ska bli spännande och se om det räcker eller om jag behöver kapa bärarmarna med.

Post's attachments

DSC_0581_zpsf9c929ad.jpg, 113.08 kb, 575 x 1023
DSC_0581_zpsf9c929ad.jpg 113.08 kb, 275 downloads since 2017-09-03 

DSC_0585_zpsedb8e9db.jpg, 84.84 kb, 1023 x 575
DSC_0585_zpsedb8e9db.jpg 84.84 kb, 278 downloads since 2017-09-03 

DSC_0586_zps497f1abf.jpg, 78.75 kb, 575 x 1023
DSC_0586_zps497f1abf.jpg 78.75 kb, 269 downloads since 2017-09-03