Året var 1962.
Han Henry Berglund från en by utanför Piteå var göralös, vintern kom krypande och folket pratade om att den skulle bli lång, riktigt förbannat lång....
Närmaste grannen, förvisso fyra km bort men iallafall, hade vintern innan byggt en båt i plywood och på midsommarfesten nere i byn var Gunnar inte lite stolt över sitt bygge.
Gick och skröt kring damerna om hur snabb båt han hade, "-15 hästars Evinrude, snabbast i byn, de du Henry" sa Gunnar och flinade sitt allra nöjdaste flin.
Henry visste dock att det var en 11hästare med 15s kåpa men ville inte göra bort Gunnar...
Gunnar bjöd med en fjälla på en åktur och hennes skratt hördes över nejden, Henry hade sedan länge varit intresserad av Ulla men nu satt hon alltså i Gunnars båt med håret fladdrande....
Nu var det alltså november, och med midsommarfesten i färskt minne så bestämde Henry sig!
Nästa midsommar skulle Gunnar få se på djävuln, Henry skulle bygga nå betydligt fränare!!
Han plockade fram sin vältummade Hobbex-katalog och bläddrade till sidan 67, rubriken löd:
"Bygg din egen plywoodbåt"
Henry gick till lagårn och kollade genom virkesupplaget, visst fanns där lite reglar och två plywood-ark, nu skulle det byggas båt!
Två veckor senare stod båten halvklar, dock visste han inte vilken motor han skulle använda.
Mindre än 15hästar var uteslutet, Gunnar skulle inte ha en chans, det var helt säkert!
På väg in för kvällsmackan sneglade Henry på sin fars krockade VW Typ 1, årsmodell 56..... Hmmmm.....
Mäta lite grann, visst skulle den rymmas på längden komplett med växellåda och allt.....
Nere i byn fanns det en riktig skrotsamlare, DyngEmil var namnet.... Hade inte Henry sett ett gammalt propellerplan på åkern bakom Emil?!?
Henry struntade i mackan, klev på cykeln och trampade ner till Emil.
Väl där frågade han om inte propellern var till salu?
- Vo faan sko dö nö hitt opå?
Henry redogjorde för sina planer, och eftersom Gunnars far var byns rikeman och i flera år försökt få upprensat på Emils ägor så stod inte Gunnars familj högt i kurs hos Emil.
- Tokfan, ska du bygga en båt med flygplanspropeller? Varsegod, den är din!
Henry spände fast propellern på cykeln och trampade hem!
Dagen efter skruvades motor och låda ur och en ställning svetsades och bultades ihop i båten.
Upp med motor och låda, noskonen demonterades och propellern fästes.
Efter julhelgen så tog Henry nya tag med sin båt, men plywooden var slut och pengarna med....
Det hann bli vår innan Henry hade sparat ihop nog med slantar för att fortsätta med bygget och med sommaren och midsommar i antåg så började det bli bråttom.
Det plastades, spikades och gnoddes nätterna igenom och två dagar innan så stod den klar, röd och grann med en vit rand över mitten i bästa GT-stuk.
Testrepan visade att vid gaspådrag så ville fören dyka under ytan men var man bara snäll på gasen så gick den fint!
Midsommarafton och Gunnar gled in med sin båt, nymålad i blått och gult.
Henry gick fram och sa:
- Hörrö Gunnar, vad tror du om en tävling? Först till holmen mitt på sjön och tillbaks får dansa sista dansen med Ulla ikväll?!?!
Gunnar tittade hånfullt och frågade om Henry skulle simma över eller??
Henry tittade triumferande på Gunnar och pekade längst bort efter piren, där låg hon i all sin prakt... Den stora propellern var nästan det enda som syntes...
Gunnar bara gapade men sa, -Visst ska vi dra en repa!!
Henry gick över till sin båt och startade, dånet var öronbedövande och folket samlades kring dom två.
Starten gick och Henry tog snabbt ledningen, när han nådde till holmen så var Gunnar bara halvvägs.
Henry hade dock inte riktigt tänkt på allt, broms var en av sakerna han glömt, ordentligt styrdon var det andra...
Styrrodret som satt bakom propellern fungerade visserligen ypperligt men svängradien var ca 500 m..
Henry passerade holmen med 300 meter och innan han vänt så var Gunnar redan på väg tillbaks.
I vild panik så höll Henry full gas på väg tillbaks, och märkte aldrig att 30hästarn började gå varm.
250m från land så gick avgasventilen på treans cylinder och motorn tappade nästan all kraft...
När Henry angjorde bryggan så firade redan Gunnar för fullt och Henry drog upp båten på land, satte sig på cykeln och trampade hem.
Nån dans med Ulla blev det aldrig.......
Under senhösten -63 så hämtade han hem båten och den ställdes undan.
1966 fick Henry en 1500 motor från en variant och den monterades, visserligen var den motorn betydligt längre men det funkade om man satt ihopkrupen.
Förlusten på midsommar -63 satte så djupa spår att båten aldrig mer fick känna på vattnet, utan den ställdes undan i ladan och där stod den fram till sommaren 2013......

Fortsättning följer....








ett par medar under och den blir kanske snabb på isen...... 
...
