1 Senaste redigerad av helmut (2021-09-07 09:12:55)

Året var 1962.

Han Henry Berglund från en by utanför Piteå var göralös, vintern kom krypande och folket pratade om att den skulle bli lång, riktigt förbannat lång....

Närmaste grannen, förvisso fyra km bort men iallafall, hade vintern innan byggt en båt i plywood och på midsommarfesten nere i byn var Gunnar inte lite stolt över sitt bygge.
Gick och skröt kring damerna om hur snabb båt han hade, "-15 hästars Evinrude, snabbast i byn, de du Henry" sa Gunnar och flinade sitt allra nöjdaste flin.
Henry visste dock att det var en 11hästare med 15s kåpa men ville inte göra bort Gunnar...

Gunnar bjöd med en fjälla på en åktur och hennes skratt hördes över nejden, Henry hade sedan länge varit intresserad av Ulla men nu satt hon alltså i Gunnars båt med håret fladdrande....

Nu var det alltså november, och med midsommarfesten i färskt minne så bestämde Henry sig!
Nästa midsommar skulle Gunnar få se på djävuln, Henry skulle bygga nå betydligt fränare!!

Han plockade fram sin vältummade Hobbex-katalog och bläddrade till sidan 67, rubriken löd:

"Bygg din egen plywoodbåt"

Henry gick till lagårn och kollade genom virkesupplaget, visst fanns där lite reglar och två plywood-ark, nu skulle det byggas båt!
Två veckor senare stod båten halvklar, dock visste han inte vilken motor han skulle använda.

Mindre än 15hästar var uteslutet, Gunnar skulle inte ha en chans, det var helt säkert!

På väg in för kvällsmackan sneglade Henry på sin fars krockade VW Typ 1, årsmodell 56..... Hmmmm.....

Mäta lite grann, visst skulle den rymmas på längden komplett med växellåda och allt.....

Nere i byn fanns det en riktig skrotsamlare, DyngEmil var namnet.... Hade inte Henry sett ett gammalt propellerplan på åkern bakom Emil?!?

Henry struntade i mackan, klev på cykeln och trampade ner till Emil.
Väl där frågade han om inte propellern var till salu?
- Vo faan sko dö nö hitt opå?

Henry redogjorde för sina planer, och eftersom Gunnars far var byns rikeman och i flera år försökt få upprensat på Emils ägor så stod inte Gunnars familj högt i kurs hos Emil.

- Tokfan, ska du bygga en båt med flygplanspropeller? Varsegod, den är din!

Henry spände fast propellern på cykeln och trampade hem!

Dagen efter skruvades motor och låda ur och en ställning svetsades och bultades ihop i båten.

Upp med motor och låda, noskonen demonterades och propellern fästes.

Efter julhelgen så tog Henry nya tag med sin båt, men plywooden var slut och pengarna med....
Det hann bli vår innan Henry hade sparat ihop nog med slantar för att fortsätta med bygget och med sommaren och midsommar i antåg så började det bli bråttom.
Det plastades, spikades och gnoddes nätterna igenom och två dagar innan så stod den klar, röd och grann med en vit rand över mitten i bästa GT-stuk.

Testrepan visade att vid gaspådrag så ville fören dyka under ytan men var man bara snäll på gasen så gick den fint!

Midsommarafton och Gunnar gled in med sin båt, nymålad i blått och gult.
Henry gick fram och sa:
- Hörrö Gunnar, vad tror du om en tävling? Först till holmen mitt på sjön och tillbaks får dansa sista dansen med Ulla ikväll?!?!

Gunnar tittade hånfullt och frågade om Henry skulle simma över eller??

Henry tittade triumferande på Gunnar och pekade längst bort efter piren, där låg hon i all sin prakt... Den stora propellern var nästan det enda som syntes...

Gunnar bara gapade men sa, -Visst ska vi dra en repa!!

Henry gick över till sin båt och startade, dånet var öronbedövande och folket samlades kring dom två.

Starten gick och Henry tog snabbt ledningen, när han nådde till holmen så var Gunnar bara halvvägs.
Henry hade dock inte riktigt tänkt på allt, broms var en av sakerna han glömt, ordentligt styrdon var det andra...
Styrrodret som satt bakom propellern fungerade visserligen ypperligt men svängradien var ca 500 m..

Henry passerade holmen med 300 meter och innan han vänt så var Gunnar redan på väg tillbaks.
I vild panik så höll Henry full gas på väg tillbaks, och märkte aldrig att 30hästarn började gå varm.
250m från land så gick avgasventilen på treans cylinder och motorn tappade nästan all kraft...

När Henry angjorde bryggan så firade redan Gunnar för fullt och Henry drog upp båten på land, satte sig på cykeln och trampade hem.

Nån dans med Ulla blev det aldrig.......

Under senhösten -63 så hämtade han hem båten och den ställdes undan.
1966 fick Henry en 1500 motor från en variant och den monterades, visserligen var den motorn betydligt längre men det funkade om man satt ihopkrupen.

Förlusten på midsommar -63 satte så djupa spår att båten aldrig mer fick känna på vattnet, utan den ställdes undan i ladan och där stod den fram till sommaren 2013......

http://thesamba.com/vw/gallery/pix/1101899.jpg


Fortsättning följer....

2 Senaste redigerad av helmut (2021-09-07 09:13:45)

Sommaren 2013 nämnde en jobbarkompis till undertecknad att hans mormors brorsa byggt en båt för länge sen, och :
"- Du som håller på med VW, det sitter en gammal VW-motor på den..."

Jag blev naturligtvis intresserad och åkte och kollade på den.
Efter lite diskuterande kom vi fram till ett pris och affären var klar.

Ställde undan den i garaget och funderade på vad faan jag hade köpt....

Nåja, i söndags lyftes den in i lackrummet.
Ur med motorn, en ordentlig tvättning och städning och sen var vi igång!

En 1300 plockades från hyllan, kåpor lackades och avgaset från mitt gamla F.Vee-bygge köptes tillbaks.

På med magnet och lite koppardetaljer "for the vintage look".....

Lördag är premiärturen bokad, kommer filmas!

Pics:

http://thesamba.com/vw/gallery/pix/1101898.jpg

http://thesamba.com/vw/gallery/pix/1101897.jpg

http://thesamba.com/vw/gallery/pix/1101896.jpg

http://thesamba.com/vw/gallery/pix/1101895.jpg

http://thesamba.com/vw/gallery/pix/1101894.jpg

http://thesamba.com/vw/gallery/pix/1101893.jpg

http://thesamba.com/vw/gallery/pix/1101892.jpg

Dynorna kommer kläs i något som ska likna tuck´n roll men jag ska sitta vid maskinen så kan hända det blir fuck it all av det hela....

Som sagt, blir intressant att teststarta åbäket!

//S

3

Äntligen!
Fyra tummar upp!  ICQ/af  ICQ/af 
Lycka till med flygturen  ICQ/ag  ICQ/ae

4

Ooooooeeeeee!

Default/yikes  Default/yikes  Default/yikes  ICQ/ag

5

En Vee-boat! ICQ/ag

Bubbla -62

6

Ja det ser ju ut som en säker sak.. ICQ/ad  ett par medar under och den blir kanske snabb på isen...... ICQ/ag
Farlig nädåååå... ICQ/ad
Videon ser nog alla fram mot!!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

7

wow  ICQ/ag

No one is completely useless. They can always be held up as a bad example

8

Ska bli riktigt spännande och se film från provkörningen! ICQ/ab

9

Hehe....de här vill ja se  ICQ/af

Tempo Matador -50
Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
BMW 320D Touring M-Sport XDrive -21

10

Kom på en sak.. kanske ett parallell kopplat roder i vattnet gör nytta för vändradien... ICQ/an ...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

11

Sätt en utombordare fram så du kan ta betalt genom att backa och trimma vass vid stränder.  ICQ/ab

Ånglås är ett annat ord för glasspaus!
In America you drive on the parkway and park on the driveway...

12

Jag har provkört ett liknande bygge och ett roder i vattnet tror jag inte är positivt för väghållningen.............

Man få va som man är när man in't blev som man skulle
bilar i familjen. 74:a bay dubbelhytt, vw rod & typ1 -58:a
Das Auto Skellefteå

13

Heja heja Schteffe ICQ/ae  ICQ/ae

14

Ballt bygge, man satte vw moter i allt möjligt för i tiden.
Har en 25hk motor som kommer från en isjakt, så på med medar inför vintern  ICQ/ab

15

Underbart skriven historia och en underbar farkost ICQ/ag

Typ 1 -58 såld
T3 Westfalia -82

16

Härligt att få höra Berglunds historia! När du, lixom Berglund tröttnat och denna stått för länge, hör av dig!

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

17

Härlig tråd med fantastisk historia,lite Evert Ljusberg över det..kul att du fick tag på den! ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

18

Underbart! Folk hade mer fantasi förr............
Lycka till med lågflygningen!   ICQ/ag

Typ 2 -66 fd.militärambulans"höghuset", Typ 2 -71, Golf -88 rallybil,  Golf syncro -86, VW sandloppa m.fl.

19

Coolt, lever denna Henry... hoppas han får se sin skapelse med fulgas igen!

Grymt bygge och underbar historia, väntar med spänning på filmen  ICQ/af

20

Henry lever, bor i Luleå.
Tror det blir en sväng till han och visa upp den. ICQ/ab

Resten av historian då, stämmer den då?

Ja, till vissa delar iaf.. Eller?? ICQ/ad

21

Stenhård! Kul historia också ICQ/ab

22

Allt du säger är sant till annat bevisas! :-D

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

23

Fett najs asså Default/lol

Loud pipes save lifes

24

så sjukt så sjukt.... men så sjukt kul på samma gång..

25

Uppstarten närmar sig! Lite el bara så!