Tack tack tack... ja min kära hustru e guld värd
.
Hon e min andra fru...
den första fattade inte, när jag sa att bilar är mitt huvud intresse.. Min kära och jag har varit gift sedan 2002.. så hon har sas. vant sig..
Ja ja... bussen är i onåd sedan några dagar
... jag hade knäckt till nya dropplister, och takplåtar, som rullats och bockats till..Jag la upp den förstnämda på rutramen,och böjde mig ner efter den andra...... och vipps kom den 80cm långa plåten, nersusande och slog mig i näsas
...så det bara snurrade i huvudet..... kanten av plåten hade borrat sig in precis under pannan, där näsan börjar och.. ja en del blod kom.. blev helt groggy, och hade huvudvärk även dagen efter..
Så...lämnade bussen åt sitt öde..
Igår blev det en liten sväng ut i garaget, och tittade på ratten och fin tänkte..
Man kan lätt säga ..det är inte ekonomiskt försvarbart, att göra sig en egen ratt... men sååå kul
Jag har en tid misstänkt att en VW Variant (Typ3-66) ratt, skulle kunna passa på en bay.. i dag fick jag svaret.. jodå med mindre modifiering går det.
Det som skiljer är.. typ 3 har ingen kona, så man får slipa lite i undersidan, om den skall gå att montera på bay rattstången..

Man ser att rattstången inte kommer tillräckligt igenom navet.. skulle man bara dra åt hårt med muttern ,anpassar sig nog splinsen i rattnavet efter konan...

Typ 3

Bay.

Så vem vet kanske jag bygger en till Bay ratt.. av denna slitna ratten...
Bay navet skulle fast, på Bay rattnavklumpen...detta behövdes.

Mätte ut hålbilden, körnade, borrade 6mm hål i navkanten och ett genomgående 5 mm hål i klumpen, som gängades M6. samt försänkte för insex skruv..

Försänkte gängan lite, då vid fastdragning, är den största delen av belastningen, på första gängvarvet..ca 80%... det blir hållbarare, om man sänker det varvet ner i materialet.

Lindade en kartongremsa runt klumpen .. mätte längden, och delade på 6 bitar.. körnade 3 av dom och markerade alla 6 kanterna..

Upp i skruvstycket med lämpligt underlag
riktade in efter borret/lod, med en plåtremsa över strecken.. borrade förste ett litet styrhål. försänkte med en 20.4mm försänkare..
Borrade upp med ett större borr, och borrade upp hål med en försänkare till 16 mm hål. försänkare borrar fint.. om man bara lyfter upp och rensar spånen regelbundet..

Upp i svarven för lite figur svarvning.. tror jag kommer lackera hela ratten, förutom ekrarna i Elfenbensfärgar.. så även poddar och tutnav liksom växelspak och handbroms.

Ipressade med locktight.. lär aldrig lossna...
dom yttre hylsorna svarvades i vanlig 20mm stål axel.. hade tyvärr inget rostfritt hemma...

Dom svarta pinnarna, tillfälligt ersatta med 10mm gängstav, för enkel justering.. plasten renslipad från ratt kringlan, med fingerslipen, samt förberett för svetsning.

Svetsat från båda sidor, med direkt kylning med tryckluft....

På Bay rattstången.. får fundera, hur mycket av blinker/torkarspakarna/tändlås jag behåller... kanske allt i sommar..

Med dom svarta gasdämpar pinnarna.. kommer dock att kompletteras, med 6 stycken små låsskruvar till ekrarna.. givetvis skall svetsarna spacklas, och kransen lackeras...eller om allt lackeras..... vad tycker ni och varför???

Ett kul mellanspel.. en ratt måste man ju ha
Go kväll i stugan... / Michael
Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(