Suck mitt lilla elverk startar på första rycket.. men ingen ström..
Sen sist limmade jag fast plast tanklock gängan med chemisk metall, ruggade/ slipade lite jack i plasten och fick det fint och att sitta fast, sen kollade jag efter läckor med t röd och tryckluft.. allt okey
.. i med ny Aspen 2-takts bensin ,ny bränsle slang.. och den gick igång direkt..
Yey!!men...
Det är i princip en liten 2taktsmotor och på den en växelströms generator, som genom 2st 230 volts uttag skall leverera ström..i prinsiiiip asså
..
Nu e jag inte en el hejjare.
. Men som jag fattat det, är det 3 lindningar.(eller??) en i den "roterande" delen som genererar ett magnetfält. en liten lindning som matar den roterande delen över 2 kol på 2 glidkontaktbanor,så det blir magnetiskt
och en tredje lindning som ger från sig en pulsande växelström, i detta fall skall det komma 230volts.
.. har kopplat in lampor, olika maskiner men nada.. uttagen e fina i kontakterna, kablarna sitter fast.. den ena kolhållaren låg lite dåligt spännt mot den ena kontaktbanan .justerade men inget blev bättre.. inga säkringar eller andra tänkbara felkällor.

fan fan fan...så om någon har inputt vet hur man gör..
Tänkte med likströms generatorer .. där driver man dom som en motor, om dom inte laddar.. så blir dom magnitiserade, sen funkar dom, men med en växelstömmare?? vad göra.
lusten har genast avtagit..
Då terminen för kontrollbesiktning av vår ena vattenbuffel kommit med stormsteg, vart det verkligen dags för en check.. visste sen innan att det var en mindre
anläggning av bromsen och att bägge handbroms vairarna var anfrätta och säkert skuld till felet.. inget som besiktningen klagat på men som jag kännt.
När jag var hos en av dom lokala bildels kedjorna.. meko***** och frågade efter delar fick jag svaret , " reg nummer tack! då vet vi allt".. jo tjena ..
det har man ju hört innan, jomen , "det finns olika till din modell" (skoda oktavia med 1600, 8 ventils motor och trummor bak)
en bil vi valde för enkelheten=mindre bekymmer.. "så om du lossar en av vairarna och tar med"... jag gick..
Ringde till VAG på kontorstid
dom borde ju veta.. jodå en AKL motor sa damen.. ja ja jag behöver bara vajer och bromsbackar.. till trummorna.!!. jodå hon skulle fixa det.. så vänta tills jag kunde hämta intogs, liksom garage uppstädning..
vid hämtning några dagar senare 2 vairar, en påse med div clips ståltrådar och plastbitar
mycket grejer tyckte jag,, jodå dom tenderar att gå sönder.. men.. det finns flera nästan likadana... jodå modelbyten mitt i serien.bla bla.. använde inga av dom då dom inte behövde bytas..
städade lite till i garaget och tog mig mod förra helgen.. slet bort trummor, gjorde rent.. skulle demontera vairar.. men va f.. konstigt den nya hade en kula i änden och ett gummi damm skydd.. hmm ser misstänkt ut som SKIVBROMS VAJER.. en snabb gogling bekräftade det..
beställa nytt.. fick förklaring med att skoda 7 siffror och VAG 6 siffror i beställning nr o det kan bli fel
jo jo...
Ytterligare en vecka förflöt, med bilen på lyften
i väntan på att frun han hämta på kontorstid
de e service..
not!!
Så i lördags(igår) efter div hushållsnära tjänster , utflyckt till hundbutiken, inköp bla en sele till lill tösen

Här provdragning på g..
12 kg bushund med 4 tass drift drar iväg!!
osv..sen... blev det en sväng ut i garaget
Jenna innan jag gick ut igaraget, färdig att fräsa ner ett litet tuggben..

nya grejer.. alltid ql med nytt blankt

vajertar.

Gamla broms setuppen.. med kärvande bromsband, själv justering som inte vill längre osv.. ja jag vet banden e inte slut. och allt skulle säkert gå att smörja upp osv.. men då dom är mycket sämre på andra sidan, bytter jag hela skiten!! varför fuska med säkerhet.. hjulcyl bytte jag för 4 år sedan då dom började svettas lite.. better safe..

då både sköld ,bärarm/bakvagn broms rör spiralfjäder och stötdämpare var allmänt rostiga blev det renslipning,följt av kallgalv och ett varv med Hammarlack.. det håller väl bort det värsta i varje fall.ett tag.. en bil från -00 med 21 k på mätaren, man får inte vara för kvistig..
gammelvajern vid ena upphängnings trådarna. där vajerhöljet är sönder rostat..

skulle velat blästrat hela skiten.. men e ju bara en bruksholk..
efter renslipning , grund målning av allt rostigt i närheten med nya grejer..

navet kopparfettat..
vid provbromsning sjunker hela bilen ner i knäna
med handbroms låser man bakhjulen med lätthet.. trevligt med nya saker..
även 2 små hål i sista ljud dämparen "lagades" med chemisk metall.. e ju inte dödsviktigt att det e super stabilt bara den e tät vid besiktningen (torsdag) en utbytt bakljus glödlampa, o den e fitt 4 fight.
e skönt när man gått igenom hela bilen innan, och vet, det jag kan kontrollera e okey..
Garaget e åter tomt på ena platsen.. så nu djädra..
Det tråkiga e.. nu har min fru trista morgon pass =dvs jag kan inte stöka på kvällarna
för då behöver hon sova...
så åter fram för tyst slösurfande.. sen vill vår firma ha oss att jobba över.. visst ett Ilands problem , men endock en minskning av disponibel ledig tid..
Jag hoppas kunna komma med bussrelevanta updates längre fram.. och e det någon som har ideer angående funktionstest av elverket ..spitt it out! please!! over and out/ Michael
Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(