Stoppa tillbaka bultarna till huvudbromscylindern, det sitter 1 hylsa i varje hål som har en förmåga att ramla ner i "napoleonhatten" annars.
Trevligt projekt förövrigt 
Lite uppdateringer. Som nämnd har vi hittat lite rost, inte mycket, men änddå tilräckligt till att det skal fixas, och eftersom möjlighet finns till att se allt över, då blir det så. Har även tagit ett svetskurs, och kommer att gå på MAG till att börja med, TIG var roligt oxo, men jävla svårt för en nybörjare.
Bottnen under backsätet backom förarsätet känns okaj från top, men jag vill mycket gärna se vad som finns under rostskyddet här, känns lite oroandet, men allt går att fixa :-) Säkerligen regnet som regner sidoledes i Skåne som har orsakat detta (finnkärringens notch fick prioritet på inomhus-parkering:-))...
Lite halvdårligt bild, men vi fann ett litet hål mitt under
Ganska små håll under batteri-fästet, plåten lite tunn runtom, så det får bli en lite större bit som byts
Hjulhuset fram passagerersiden, lite mera jobb, än dom andra ställen, men inte så farligt. Typiskt hjulsprut-skada
Förarsidans hjulhus bak, där finns et ganske liten hål, kommer oxo att åtgärdas
Veckans kalas! Hade funderat lite på att det skulle vara snyggt med gula dimmljus i fronten, men eftersom dom kommer att målas vill man jo inte använda vilket som gamla originala i fint chrom. Jag har hittat dessa till 5 USD/styck i Indien, det är nyproducerade lampor till en Vespa! Och med en ekstrakostnad på fragten på 6 USD är det definitivt värt försöket. Dom kommer att sitta på insidan av T-bars
Kanontrevliga lampor!
Du har inte lust att dela med Dig hur man finner dem?
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67
http://www.ebay.co.uk/itm/BRAND-NEW-UNI … 2a350aaf7b - samma auktion dukker upp hela tiden, så söka på detta på eBAy, eller kolla på http://stores.ebay.co.uk/royalspares/ för allt vad dom har av grejor :-)
Dags för en uppdatering... En del har händt under tidig vår :-)
Annie och jag var på semester i Boston under Februari, och fick samtidigt med hem mycket trevliga grejor til motorn som Patte fick i efterhand, han var ett stort leende vid leverans, och jag ser fram emot det färdiga resultat når han har byggt om och jag får motorn tilbaka i bilen! Inköpslistan var ganska lång, så det blir bra det! Kommer inte ihåg detaljerna, men på inköpslistan fanns vevaxel, kammaxel, kolvringar, nya lager runtom, EMPI dual förgasare (just for the looks! Inte helt, men lite läckert är det å titta på), tändspola, tändkablar och lite löst som jag inte är helt säker på vad är...
Jag har sen senast lagt ner en del kvällstid på at plocka isär, kolla, skrota, slipa, rensa o smörja delar plockat från bilen, och mycket nyt i gummi har indhandlats, gäller för mig om att så mycket som möjligt är på plats når lackning under vårkanten är på plats och det är dags för samlandet igen.
Jag har lyckats med att lyfta hele chassiet från bottenplattan. Detta var tydligen första gången sen bilen lämndade fabrik, men det var oxo nödvendigt tycker jag. Hittat lite rost hit och dit på bottenplattan och lite bockade kantar, så under påsk går plattan in på sandblästring vid Guneverken och så ser vi vad som krävs i efterhand. Svets införskaffat, MIG/MAG som efter den svetskursen jag tog under vinteren känns som bästa för nybörjaren. Det var MIG/MAG jag lärde mig många år sen i skolan, och sen var det pinn-svets ute på gården där jag jobbade fritid, men båda är länga sen och krävde en uppdatering. TIG var roligt att prova på, men det krävs ett par bitar aluminium mera innan man är tilräckligt duktig på sånt.
Under lyftningen lyckades jag med en klassisk buckla i reservhjulsbaljens golv, men bottnen var i behov av renovering redan innan, så sådär okay i alla fall, även om sånt inte bör hända. Sågbockarna funkade fin-fin, jag lyckades på ägen hand att lyfta karossen upp på plats :-)
I helgen lyckades vi att plocka bort fram- och bakvagn, växellåda, rubbet, så bara plattan går på blästringen. Det känns bra så här länga, inga stora överraskningar, och inget som inte går att åtgära! Det är en bra bubbla som redan var grymm, den kommer att bli riktigt j*vla bra hoppas jag.
Jag har lyckats att separere på pedalstället, det tog en bra stund, en skruvstäd, en 40 cm lång heavy-duty dorn och storsläggaren att få bort gamla splitterna, men nu är det dags för genomgång av delarna, renovering, smörjning och byta av alla nödvendiga slitdelar, blir toppen det med. Har hittat originalgummi-look-alike-ish i rigtig bra kvalite, och har även hittat en ny gaspedal, skal man oxo byta rullen? Det funderes fortfarende!
Lite bilder:
"genomslagsstop" i vänstra sida måste bytes, knopp i mitt har rostat bort, någon som har en bättre begangnad liggande?
Test av att det gick att lyfta av karossen :-)
Hörnan lite rostigt, men tror inte det behövs bytas
Förarsidan back, gammel döld lagning, som inte var så bra :-) Troligen kommer denna delen att bytas
Fin-fin under batteriet
Framvagnen var det inget fel på, krävs bara lite städning och lite ny färg
Trummisarna får sig en genomgång oxo, har nya fjäder-satser liggande
Fram och bakvagn separeret
Alla kaross-beslag och muttrar känns tilräckligt bra skick til att återvändas efter liten städdning, citronsyra och ny zink-färg :-)
El-schemaet har man studeret många gånger, och det börjar at ge mening, inklusiva vilka delar som skal dras om, vilkat som skal bort, och vilka nya sladdar som skal dras. Men detta skal inte lösas för montering påbörjat, en del finns kvar innan.
Hoppet är fortfarende stark på att bubblan kommer ut under sommeren, kanske även med på Dynoday til september?
För en första helrenovering av en bil är detta ett fantastisk roligt projekt!
Ja t1 är riktigt kul att jobba med 
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Då var det dags för högtryckstvätt av fram- och bakvagn, särskilt sista hadde 40 års gegga, kletig olja, damm, jord och annat sittande som var det lackerat färg
Roligt att se att locket till styrsneckan ursprungligen var samma färg som bilen, orange! Tror att den kommer att bli röd i efterhand, tråkigt om allt är svart under ytan...
Det är lite jobb kvar, inklusive bortrensning av ytrost, borttagning av färg, byte av all gummi, renovering av trummiser back, troligen byte av bromsok fram så det är redo för 40 år mera, och nylack. En fråga, hur får man bort drivaxlarna? Jag har hört att det bara är att lossna på kåporna som håller drivaxlarna på plats på sidan av växellådan, men tycker inte att detta funkade på denna, en '69 specialité? "Foten" av drivaxlarna var för stora till at åka ur hålet tycker jag.
Så är bottenplattan blästrat och lätt-galvat, bra jobb från Guneverken i Asmundstorp :-) Domen var snabbt på plats, båda golvhalvor byts till nyt, likadan med bottnen til ramhuvudet, resten är tip-top. Delarna beställda och tid överenskommen med en lokal mester som gör uppsyn och pekar medans jag svetsar på fullt :-) Han vill gärna lära ut istället för att ta betalt för att utföra jobbet, så jag bliver lärling på eget fordon under vakent uppsyn så jag slippar göra nybörjarfel :-)
får man fråga vad blästringen kostade ? pma om du inte vill lägga i tråden
Yamaha DT50MX -89, Scrambler Edition "Gorm"
Dune Racer - a PC game
- "rost kan komma snabbt men patina kommer med tiden"
Gladheims VW
du har pm :-)
36 2014-06-01 20:03:18 Senaste redigerad av per_manstrup (2014-06-01 20:04:43)
Golvhalvarna och botten till ramhuvudet klart tilsammans med botten-delen av reservhjulsbaljan, och på torsdag skal svetningen påbörjas!
I mellantid har jag rensat och slipat et par grejor, och sorteret och skrivit upp vad som finns och vad som behövs, inte helt på plats dock :-)
Av det som är färdigt har jag lackat broms och kobblingsarmarna (dom blev röda för att ha lite färg i allt det grå och svarta), handbromsarmen är fin-fin igen, och likadan dom andra grejorna. Framvagnen är på g, har fått första lagar primer. Notera att det inte är alla delar som är rensat/renoveret än, det händer senare så att inte alla delar är isär på en gång, tror jag väntar tills framvagnen är på plats på bottenplattan igen.
Framvagnen är kortad känns det som :-)
Lite vad som hänt sen senaste uppdateringen, förutom mycket annat projekt under en fantastisk sommer
Växellådan rensat och målat, trummisarna bliver renoverad under vinteren
Bottenplattan fick bytt hela golvet i båda sidorna, nu även målat
Konstigt hur heltäckande färskmålat svart på plåt känns så mycket bättre
Efter andra lager färg och torkning
Svart är gött
På en gång ser det ut som en bil igen
Nära att bubblan är sat ihop :-)
Kreativitet när det skal lyftas högt utan rätt "dunki"
Kontakt!
Bubblan står nu hemma och genomgår lite rostfix och klargöring framför lackering, som hoppningsvist händer inom kort tid. Men det skall bli rätt, så det får ta lite extra tid om det behövs
Ja det är alltid bra om schassiet är friskt.. dessa bilar har ju inte så mycket plåt så alla behövs
Blir bra detta, ser fram mot fortsättningen.. 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Hur gick det med denna?? 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Den är på g :-) Patte jobbar på motorn just nu, om han inte redan är färdig. Jag håller på att slipa plåtrent inuti, men har haft lite uppehåll et par månader pga platsbrist hemma, måste lyfta igen för att komma åt det sista, krävs plats för bottenplattan nånstans, och det har inte varit så under vinteren, men kommer att bli inom kort. Det är jag som ligger efter, har varit lite väl många andra projekt och vissa saker måste hände i rätt ordning.
Men, men, et par veckor mera så blir det fullt ös igen, och då är det nära att den kan åke till lack, sen är det jo i princip bara kobla inn motorn :-) Blir nog lite mera innan!
riktigt snygga 164:or där i bakgrunden......både jag å farsgubben körde alfa där ett tag.....älskar ljudet av 3liters v6:orna 
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt
Lite av det som tagit tiden senast hittas här: http://www.alfaromeo.org/Forum/tabid/14 … fault.aspx - lite kamremsras som fick fixas under vinteren, men nu är den nära att rulla igen, stora problemen att hitta reservdelar... :-)
43 2016-05-02 23:04:38 Senaste redigerad av per_manstrup (2016-05-02 23:08:50)
öj då, dags för en uppdatering :-D Ja där ser man, i bland är det inte detta projekt som fått all uppmärksamhet, men lite händer det i alla fall.
I påsk fick jag äntligen dragit nya bromsrör! Ser ni nått helt på tok får ni gärna höjta till, det går fortfarende att göra om, göra rätt...
Nästa var lite ljuddämpning av bottenplatten. Först halvvägs...
Färdigt resultat, jag är själva nöjd
Då var det bromsarna. Först bak, där jag håller på att konvertera från trummisar til skivor. EMPI till bra pris bak, har läst mycket dårligt om dessa, postad på internet för 6-7 år sen, känns som mycket har blivit mycket bättre sen. Vad jag har haft möjlighet att kolla än så länga passar allt väldigt bra ihop, och alla nödvendiga delar var med i dealen.
Fäljen hamnar lite längra ut känns det som, får kolla med skärmen på sen
Inte helt säker på dragningen av handbromswiren, men det löser sig säkert :-)
Nästa är byte av skivor och ok fram. I september var vi i Padova i Italien på veteranmarknad, och hittade Dei Käfer Service, som hadde lite trevligt till båda Typ1 och Typ3. Jag har gått på TarOx ok'en då vi är väldigt nöjda med dessa på voran Lancia Delta Integrale. På bubblan är det en lite mindra model, men känns helt okay. Kanske lite överkurs, men va fan, det skal provas
Patte har kul med motorn, och jag har fått fart i resterande "måste göras" innan det bliver lack under sommaren. Jag har fått tag i ett soltak från en Ford Ka, så det bliver oxo kappa taket innan lacken. Åhja, och vi har renoverat styrsneckan, bilder på detta nästa uppdatering
Det blev ju bra, så klart 
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
