126

buggys har "egna regler", men plattan måste förstärkas, så den där 4-kantsprofilen är en riktigt bra investering (saknar den på min ena buggy, och det flexar fint... ) Detta var från en rekommendation från VW själva. från början behövdes den inte...
Angående bälten:
Jag vet inte hur SFRO ser på det, men det är fr.om 70 man måste ha det annars...
Vi sammanfattade det hela från nåt vvfs-dokument på buggysidan, se http://beachbuggy.se/forum/viewtopic.ph … mp;start=0

www.beachbuggy.se - buggyforum för buggyälskare
vagnpark:
Röd buggy -67 ,Blå buggy -67, Vit/blå/svart buggy -69 under uppbyggnad

127

Fattigmansporsche skrev:

Tycker jag är lite trångsynt av dom att kräva extra paddning på brädan. Hade du byggt på ett 66:a chassi så hade du inte behövt bälten alls! Dom plattorna är ju identiska. Blir lite pappersregler av det hela tyvärr...

Ser inte riktigt varför detta ska vara ett undantag. Alla regler styrs av vilken årsmodell bilen har och en -69 har padding som krav, reglerna skiter ju i vad det är för bil och hur lik den är rn annan årsmodell.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

128

Svwerker skrev:
Fattigmansporsche skrev:

Tycker jag är lite trångsynt av dom att kräva extra paddning på brädan. Hade du byggt på ett 66:a chassi så hade du inte behövt bälten alls! Dom plattorna är ju identiska. Blir lite pappersregler av det hela tyvärr...

Ser inte riktigt varför detta ska vara ett undantag. Alla regler styrs av vilken årsmodell bilen har och en -69 har padding som krav, reglerna skiter ju i vad det är för bil och hur lik den är rn annan årsmodell.

Nej reglerna kräver inte extra padding på brädan. Reglerna säger bara att det ska vara bälten (iom att det är en 69:a) och att det på på buggy byggen kan vara godkänt med tvåpunkts bälten då det kan vara svårt att fästa en axelrem vettigt.  Därför tycker jag att det är lite trångsynt av SFRO mannen att kräva extra paddning av brädan för att godkänna två punkts bälte då detta inte är någon nedskriven regel och förstör utseendet på bilen.

Learning by experience is a great way to spend money...

129 Senaste redigerad av Marantz (2013-09-02 18:36:18)

Nu var inte all svets "dålig" enl SFRO mannen, fattades bara lite genombränning plus att svetsen över tunneln vart suveränt gjord enligt The Man. ICQ/ag Heder åt föregående ägare. ICQ/ab
Det var inte  svetsen som gjorde att TM klagade utan tyckte att kanten på plattan var vek därav förstärkningen.

130

Blir till att försöka hitta ett bra fäste i karossen för övre fästet.

131 Senaste redigerad av michaelth (2013-09-02 19:43:08)

Man kan plasta in en rörprofil i karossen eller hattprofil, i vilken man fäster ett mutterstycke. glasfiberkarossen har ju också en del hållfasthet.  man får helt enkelt sprida ut krafterna.. dom som bygger hotrods med glasfiberkaross kompletterar ju ibland, med en rör båge som plastas fast mellan inner och ytterskin,  som sen används för dörrlås ,och bältes fästen. och framför dörrar för infästning av rattstång och dörr gångjärn. allt är möjligt, man får tänka till lite bara..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

132

OK, får försöka få in lite järn i hörnet då, har inte börjat med fästen än utan fyrkantsrören på plattan har första prioritet just nu.
Får bli när jag prov monterat karossen.

133

För er som inte vet det så är det nya regler för att besiktiga en vw bubbla som buggy eller 356 replika. Reglerna kom för några årsedan och ersatte tidigare möjlighet från -84 tror jag det var att besiktiga vw plattan med annan karross. Så nu är det SFRO som skall besiktiga och det medför lite mer kostnader och antagligen jobb. Har luskat om vad som gäller men inte riktigt fått klarhet så därför följer jag Marantz 356 bygge med stor nyfikenhet.  ICQ/af  ICQ/af  ICQ/af  ICQ/af  ICQ/af

134

Alverby skrev:

För er som inte vet det så är det nya regler för att besiktiga en vw bubbla som buggy eller 356 replika. Reglerna kom för några årsedan och ersatte tidigare möjlighet från -84 tror jag det var att besiktiga vw plattan med annan karross. Så nu är det SFRO som skall besiktiga och det medför lite mer kostnader och antagligen jobb. Har luskat om vad som gäller men inte riktigt fått klarhet så därför följer jag Marantz 356 bygge med stor nyfikenhet.  ICQ/af  ICQ/af  ICQ/af  ICQ/af  ICQ/af

Jo, att SFRO ska vara inblandade känner jag till. Dock verkar det vara lite olika "regler" beroende på vilken representant man får... Har kännedom om en person som bara gjorde den "lilla" på SFRO och sedan var det klart. Andra har fått göra mer än en, dvs precis som för andra fordon.
möjligheten som fanns innan var från -83 ICQ/ad
Dock är det bara dumt att inte förstärka upp plattan med 4-kantsröret. När/om jag river ner den blåe så ska den få ett sådant oavsett.
Har för mig att SFRO kräver bälten, men om det är ett ombyggt fordon kan de tas bort om det är "rätt" årsmodell efter regbes.

Visst kan det anses vara dumt att inte ha bälten, men efter att ha kört buggy i 8 år och dessutom haft den som bruksbil på sommarhalvåret (=~1000 mil) så vill jag påstå att bälte vill jag gärna ha i stan där hastigheterna inte är så höga, men om jag kör över 40-50 känns det nästan bättre utan då jag tror man har större chans att överleva om man flyger ur bilen än det enorma krockskydd 3 mm glasfiber erbjuder.
För att citera en polisman: "det ser helt underbart ut, men ur säkerhetssynpunkt borde de vara förbjudna. Ha en trevlig färd"

www.beachbuggy.se - buggyforum för buggyälskare
vagnpark:
Röd buggy -67 ,Blå buggy -67, Vit/blå/svart buggy -69 under uppbyggnad

135

Det var nog mest SFRO mannens  egna personliga uppfattning om midjebälte för säkerhets skull.

Fattigmansporsche skrev:
Svwerker skrev:
Fattigmansporsche skrev:

Nej reglerna kräver inte extra padding på brädan. Reglerna säger bara att det ska vara bälten (iom att det är en 69:a) och att det på på buggy byggen kan vara godkänt med tvåpunkts bälten då det kan vara svårt att fästa en axelrem vettigt.  Därför tycker jag att det är lite trångsynt av SFRO mannen att kräva extra paddning av brädan för att godkänna två punkts bälte då detta inte är någon nedskriven regel och förstör utseendet på bilen.

136

Då var förstärknings rören fixade, blev syrafasta fyrkantsrör som bockats och svetsats.
Får borra för bultarna imorgon.

Post's attachments

P9030682 kopia.jpg, 223.94 kb, 1072 x 804
P9030682 kopia.jpg 223.94 kb, 458 downloads since 2013-09-03 

137

Det bli snyggt dédär  ICQ/ab  Jag har precis fått hem mitt projekt, en påbörjad 356 replika. Ska lägga upp en tråd om den sen. Ditt bygge ger helt klart inspiration.. snyggt!

138

Första sammanfogning kaross/platta idag.  ICQ/ag
Förstår  nu att kortning av framvagn inte var nödvändig, lite smal spårvidd.  ICQ/am
Blir nog till att köpa ett par spacers 25mm fram.
Bak är det precis att dessa fälgar får plats vid normal höjd, men det spelar ingen roll då dessa inte kommer att användas.
Fälgarna kommer att säljas till förmån för kromade Porsche kopior.
Nu ska stolarna monteras, rattstång måttas, bulthål platta/kaross borras, mm mm.

Post's attachments

P9060698 kopia.jpg, 226.84 kb, 1072 x 804
P9060698 kopia.jpg 226.84 kb, 303 downloads since 2013-09-06 

P9060699 kopia.jpg, 277.35 kb, 1072 x 804
P9060699 kopia.jpg 277.35 kb, 275 downloads since 2013-09-06 

139

vart fick du tag i glasfiberstolarna? är det 356 replikor? snyggt bygge hittills

Patrik CoSmoZ Strömberg  // Shit-Low Kustoms //
[ VW Typ1-64  2.6L typ4 Turbo "FD Hazze Lindholms Svarta Race" ]
[ Baywindow -69 "A.B Enköpings Ångbryggeri" ]
[ Porsche 356 Speedster Replika -55 ] [ Typ1 Ragtop -66 Slammed ]

140

Följde med från Delta Trading.

141

Har du långa eller korta axlarna bak? Jag tror att det är långa org på 68:a lådan.  kan ju ev vinna lite på att byta till korta axlar bak.

142

Vad har du för ET på dom fälgarna du har nu? Hur
mycket för smalt blev det? Ska precis beställa 2" kortad framvagn till min...

143

Håller med Fattigmannen här. Har ju IRS på min å de har sgs. samma spårvidd som sena pendelaxlarna. Finns knappt nånting å ge utåt ens med original 4x130m plåtfälgar bak... ICQ/ab Provmonterade även Porsche plåt reservhjulsfälg som är 5,5 tum bred. Verkar funka även dom med bredare spårvidden bak.

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

144

Byta till korta? Hur fungerar det med svärds fästet i karossen, blir det inte en böj på svärden då plus  att då måste jag ju byta röret åxå????
Har för mig att det stod et20 på dem men ska kolla idag/nu.
Som det är nu lutar ju bakhjulen ganska mycket utåt utan motor i.

Fattigmansporsche skrev:

Har du långa eller korta axlarna bak? Jag tror att det är långa org på 68:a lådan.  kan ju ev vinna lite på att byta till korta axlar bak.

Post's attachments

P9060697 kopia.jpg, 226.76 kb, 1072 x 804
P9060697 kopia.jpg 226.76 kb, 272 downloads since 2013-09-07 

145

Kolla bild. Men för er som ska släpa den i backen fungerar det nog. ICQ/ag

Fattigmansporsche skrev:

Vad har du för ET på dom fälgarna du har nu? Hur
mycket för smalt blev det? Ska precis beställa 2" kortad framvagn till min...

Post's attachments

P9060693 kopia.jpg, 210.64 kb, 1072 x 804
P9060693 kopia.jpg 210.64 kb, 316 downloads since 2013-09-07 

146

Längden som skiljer korta från långa är skillnaden på utsidan av svärden. Så det är bolt-on. Då blir ju dock dina nya baktrummor överflödiga.... ICQ/ab

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

147

Why???

148

Kollat et på dessa fälgar: 20 ET. På det kromade Porsche fake breddar de ut ca10 mindre, alltid något.

149

Förstår inte riktigt hur de kan bli kortare utanför svärden, måste väl finnas plats för lager/trumma?????  ICQ/ad

Hebster52 skrev:

Längden som skiljer korta från långa är skillnaden på utsidan av svärden. Så det är bolt-on. Då blir ju dock dina nya baktrummor överflödiga.... ICQ/ab

150

Dethär är enda skillnaden fysiskt på dom...

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1074399.jpg

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36