1

Trodde jag hade ventilerat detta här, men det hade jag minsann inte.

Tänkte göra en lagom galen grej i sommar.
Ta min bubbla -64 och göra en Europaresa.
Målet är väl en 10-15 länder. Ingen stress, inga motorvägar. Hittar man en strand som ser härlig ut så ska den besudlas.
Mycket glass.

Vad är det för saker, banor, träffar, campingar, vägkrogar etc etc man inte får missa?
Kommer såklart inte att kunna avverka hälften, men har man en hyggligt hög ambitionsnivå så kanske hälften blir verklighet.
Tar med tält etc, men siktar på B&B i mesta möjliga mån.
Var finns lista på samtliga B&B i hela Europa?

Tänkte ta varvet: Danmark, Tyskland, Holland, Belgien, Luxemburg, Frankrike, Schweiz, Monaco, Italien, Slovenien, Österrike, Tjeckien, Polen.

Vissa länder mer för att ha varit i dom på resan än att det finns något att se där.
Om det är möjligt så fota bilen vid alla landsskyltar.
Venedig är tydligen ett ställe som var tvunget att besökas enligt kjolstyget i passagerarstolen, så det blir nog det sydligaste målet. Iofs lite ballt att ta San Marino med när man ändå är där och flänger, men milen börjar kännas smått orimliga då. 178 mil raka vägen hem därifrån. Har iofs en massa bekanta i San Marino.

Troligen inte fel att färdas med just en bubbla. Reservdelar borde fortfarande gå att uppbringa lite varstans, en del verktyg kommer såklart att medtagas och att man själv är bilmekaniker med många år med egen verksamhet och en allmänt klurig prick, borde ju även det hjälpa. Allt ska va ordentligt genomgånget och hårdtestat på hemmaplan innan avresa med.

Om inget annat så lär det nog bli en resa man kommer komma ihåg tills man dör.

SÅ, vad är ett måste?

SPA såklart.
Nordslingan såklart.
Mille Miglia. Någon som har koll på sträckningen? Den gick ju på allmänna vägar.

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

2

låtar som en bra plan, lycka till med planeringen ICQ/ag

Vw typ1 55,Vw typ1 56 fd callooker(SÅLD), Vw typ1 57 ladugårdsfynd från Nässjö (såld), Vw typ1 57 Öfund ifrån Samsö (DK) 4200 mil, Vw typ1 61,  Vw golf I Öfund ifrån Samsö (DK) 1720mil (såld), vw typ2 t2 71 högtak(såld)

3

Fjädring...  Default/lol

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

4

Wolfsburg!  ICQ/ag

Ånglås är ett annat ord för glasspaus!
In America you drive on the parkway and park on the driveway...

5

En vingård ICQ/ab

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

6

Jonas Rehn skrev:

Wolfsburg!  ICQ/ag

Såklart. Det är självklart med i planeringen.

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

7

25hpman skrev:

Fjädring...  Default/lol

Har jag ju. I stolarna.  ICQ/ag

8

Jag trodde du skippat ideen när du sänkte den så mycket, i många av länderna du räknadeupp får man ju inte bygga om bilar så jag håller med hp ICQ/ag 1hack och lika hög fram.

kul iaf lycka till

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

9

Fast jag kommer inte bosätta mig i länderna, bara köra genom. ICQ/ad

10 Senaste redigerad av Michos Miche (2011-05-04 12:59:00)

Chateau de Miranda i Belgien!

http://www.google.se/search?q=chateau+d … mp;bih=652

Mycket häftigt slott som står öde.

11

Michos Miche skrev:

Chateau de Miranda i Belgien!

http://www.google.se/search?q=chateau+d … mp;bih=652

Mycket häftigt slott som står öde.

Gillar ICQ/ag  ICQ/ag

Vw typ1 55,Vw typ1 56 fd callooker(SÅLD), Vw typ1 57 ladugårdsfynd från Nässjö (såld), Vw typ1 57 Öfund ifrån Samsö (DK) 4200 mil, Vw typ1 61,  Vw golf I Öfund ifrån Samsö (DK) 1720mil (såld), vw typ2 t2 71 högtak(såld)

12

Varför åka så långt när du kan åka till Varberg  ICQ/ae

13

http://www.redlineblog.com/top-gears-wo … in-detail/

Per Luthman, Falun
http://perlut.com

14

Låter som en helt galen kul grej! hur lång tid ska ni vara borta som max?

Blank  Typ1 -59.
Late bay buss -74
Och Late bay DH -73
Inte lika blank Split Eh -63. Såld

15

Ja, det undrar jag med  ICQ/ad

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

16

Kommer va borta i två veckor. Är det bajs, runk och skittradigt så kanske det blir lite kortare.
Är det toppenväder, trevligt umgänge, god mat och dryck och pengar kvar i reskassan så kan det bli lite längre.

Mycket tacksam för alla tips. Ska läsa på och ta med en lista på "intressanta saker vi kanske skulle ta och besöka om vi orkar slita oss från att bara ha det gött".  ICQ/ab

17

Hinner du hela rundan på 2 veckor med den lille råttan?
Du får ju räkna med en hel del pissepauser.

Ät gul snö, det kan vara öl.

18

"Prototyp"-museet i Hamburg känns som ett bra pitstop.  ICQ/ag

Mot Hessisch 2017!

19

Robert K skrev:

"Prototyp"-museet i Hamburg känns som ett bra pitstop.  ICQ/ag

Vad är där på det?

20

2 veckor tycker jag låter som bara bilåka. skulle tippa att du behöver minst det dubbla om du ska hinna se och njuta lite också. men rolig ide som jag själv velat göra länge!

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

21

Ett tips på en tur runt Europa som Portugisen Jaoquim ska göra i en Split : http://bugin.skynetblogs.be/archive/201 … -2011.html

Bara att haka på i Sverige J:son !

(o\ ! /o)

22

Nu har det planerats lite ytterligare då det faktiskt bara är några veckor till det bär av.
Spaltar upp den tilltänkta rutten här och skulle bli glad om man kunde få tips på saker som måste besökas längs rutten.

Helsingborg - Wolfsburg (via Rödby)
Wolfsburg - Nordslingan
Nordslingan -  SPA Francorchamps
SPA Francorchamps - Luxembourg
Luxembourg - Lausanne
Lausanne - Marseille
Marseille - Nice (kustvägen)
Nice - Monte Carlo
Monte Carlo - Genua
Genua - San Marino
San Marino - Venedig
Venedig - Grossglockner (via Slovenien)
Grossglockner - Dresden (via Tjeckien)
Dresden - Świnoujście
Świnoujście -Trelleborg
Trelleborg - Helsingborg

14 länder på 14 dagar.

Alla sträckor med "undvik motorväg". Sammanlagd vägsträcka strax under 500 mil.

Det känns som att detta kommer bli en semester man kommer minnas så länge man lever.
Tror även att min vänstra arm kommer va klart mer solbränd än den högra. ICQ/ag

23

Va coolt.....
se bara till att fota mycket, dels för egen del å för att dela med dig av här när Ni kommit hem!

Happy Driving!

(o\ ! /o)

24

Fan va coolt, det låtar som en drömrejse ICQ/ag