1 Senaste redigerad av luftgekühlt (2013-06-17 14:31:23)

Kan det här skvätta ner och medföra negativa konsekvenser för entusiastimport av veteranbilar till Sverige?

"Uppgifter från försäkringsbranschen visar att handeln med skadade importbilar ökar kraftigt. En rapport som organisationen Larmtjänst har gjort visar att 61 procent av bilarna som under 2012 importerades från Litauen till Sverige har en skadehistorik i USA. Vad gäller nyare bilar som importeras direkt från USA till Sverige så har 21 procent en skadehistorik.

Enligt försäkringsbranschen köps bilarna billigt från den amerikanska skroten. De exporteras, repareras och säljs sedan vidare med godkända papper till Sverige och andra EU-länder. Bilarna kan se fina ut på ytan men kan ha omfattande skador som kan vara kostsamma att åtgärda och i värsta fall innebära en livsfara för bilköparen.

Minst 250.000 bilar skrotades ut i samband med orkanen Sandy som slog till mot USA:s nordostkust i höstas.

"De bilarna får inte säljas vidare i USA. Och vad vi vet från orkanen Katrina är att en väldigt stor andel av de bilarna går på export. De köps upp av skrothandlare som sedan exporterar dem till Europa eller Latinamerika och sedan prånglar man in dem på marknaden igen", säger Mats Galvenius, vice vd på Svensk Försäkring.

De bilar som är krockskadade eller har andra synliga skador fixas ofta till med stulna bildelar.

"Är det översvämmade bilar då kan man till och med fixa till dem utan att det behöver göras särskilt mycket. Men däremot så är det ju ofta skador av saltvatten och annat som gör att elektronik och motor inte fungerar på ett tillfredsställande sätt", säger Mats Galvenius.

Enligt försäkringsbranschen kan det röra sig om 10.000 bilar i Sverige som är skadade eller utskrotade i annat land.

Kriminella ligor har gett sig in i den här branschen — och det finns stora pengar att tjäna, enligt Galvenius som vill att besiktningsrutinerna för importerade bilar ska ses över. Han är också kritisk mot EU-förslaget om Ereg-reglering som nu ligger, och som är tänkt att förenkla överföringen av motorfordon registrerade i en annan medlemsstat.

"Det kommer att göra det svårare för de nationella myndigheterna i EU att stoppa import av trafikfarliga bilar, och det tycker vi är mycket allvarligt", säger Mats Galvenius.

Men det stora ansvaret ligger ändå på konsumenten som måste vara medveten om problemet och bli bättre på att ta till sig information om bilens historia innan man köper den.

TT: Varför köper ändå så många sådana här bilar?
"Man tror att man gör en jättebra affär. Man ser en bil på en auktionssajt och tänker att det här är ett fantastiskt pris och den här kommer jag att göra jättemycket pengar på. Och så är man inte så noga med att kontrollera bakgrunden på bilen."

http://www.di.se/artiklar/2013/6/17/str … l-sverige/

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

2

När jag importerade blev jag informerad om att man måste BEVISA att bilen inte varit skrotad i exportlandet.

Sist jag kollade gällde det fortfarande. Har de reglerna ändrats nyligen?

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

3

Jag tror Mats Galvenius, vice vd på Svensk Försäkring får svårt att, stoppa den fria handeln med bilat inom EU.
För frihandel är ju vad Eu handlar om.

Kompisen beställdet ett avgassystem till sin japanare idag från England 2000kr inkl frakt, mot 4000kr hos Mekonomen.
och då kan han sitta hemma och vänta på paktetet.

Vad det gäller krockade stulna bilar finns det ju bra tjänster å internet där man kan få bilen historia kollad..

Kommer ni ihåg vad som pratade ner Tysklandsimporten när den började. Och nu är det rätt tyst.

Jag tror Mats Galvenius, vice vd på Svensk Försäkring är mest rädd om sin plånbok och skiter i våra pengar

"ljushuvud"

4

Just litauen verkar regga in vadsomhelt... Kollade på en saabcab som visade sig ha den historiken, googlade chassinummret och där fanns bilder på bilen. Just den bilen var inte alls farligt skadad, i princip bara bakre stötfångare och omlack av lucka om bakskärm, såg seriöst gjort ut också - han var öppen med att bilen varit skadad och hur, däremot hade de skruvat mätarn också vilken han inte talade om utan snarare hade han satt samma siffror men i km istf miles utan att ange enhet. Jag köpte givetvis inte bilen... Men många svenska bilar med värre skador går nog upplagade, och det finns nog dåliga verkstäder (eller hemmapulare) här också.

Kom ju ut massor av gamla provbilar från saab, de skulle inte vara inreggningsbara då de inte hade helbilsgodkännande osv, men likafullt rullar ett antal "nya 9-5 combi" med "korrekta" papper numera på vägarna. Ännu fler provbilar hamnade på skrotar runt om i landet, och dess delar hamnar väl i andra saabar. När fordonsföretag "lever" är man väldigt noga att prototyper inte kommer ut, speciellt sådant som man utfört förstörande provning på eller säkerhetsdetaljer som är prototypmaterial. Jag vet inte men gissar att detta inte funkade helt bra efter saabs konkurs.

Hur många skogsvrak av VW är inte ihoplagade.

Är detta ett problem? Ja, för den som köper en bil utan att veta vad han köper... Men det jag vill säga är att sannolikt är många lagade "nya" bilar säkrare än många gamla vrak som rullar i sverige. Jag har hört både en och annan som klipper ABS & SRS lampor, kopplar ur airbags, etc etc. Utan historik kan man bli lurad på nästan vadsomhelst. Vet man att man köper en krockad bil och vad man ska kolla efter, så är det väl inte så farligt, priset ska ju vara mycket lägre. Det trista är de som inte kollar historiken på sin bil...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

5

Det är ett problem framförallt för de som köper en sådan skadad bil som det nämns i första inlägget. Jobbar själv på försäkringsbolag så jag vet vad det kan ställa till med. Problemet är oftast att lagningar är dåligt gjorda, och att elektroniken blivit lurad att tro att allt fungerar fast det inte gör det, varningslampor aktiveras ej fast det borde, men problemet kan såklart också vara det omvända, att många lampor lyser för saker som faktiskt är defekt och som det fuskats med att laga. Det är ganska talande att flera bolag vägrar försäkra bilar som importerats från baltikum. Många går helt enkelt aldrig att få ordning på, de har varit för skadade redan från början.

6

En annan grej är ju att nyare bilar behöver en ny box för att immobilisern funka på en stulen bil och ett chassinr är inte svårt att flytta om man tar en stor bit och vipps har dom sålt en bil för bra pengar till en som inte vet något om bilen och kan sälja bra delar från den skrotade Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage