Med jämna mellanrum dyker det upp annonser om handel med papper och en medföljande diskussion om det är lagligt eller inte. Här följer en bra sammanfattning om vad som är lagligt även om det är en gråzon när det gäller handel med registreringspapper.
http://www.beachbuggy.se/forum/viewtopi … iew=unread
"Att handla med ENBART papper är inte tillåtet på detta forum.
Det är dock ok att handla med papper och ID-plåt då det är den plåtbiten som avgör id:t på fordonet. Självklart är det även ok med platta plus papper.
Enda orsaken till att beachbuggy.se tycker det är ok med handel med papper+plåt är att det en gång i tiden gick att köpa bottenplattor från VAG-handlarna och letar man runt så går det än idag att köpa reproducerade plattor/nytillverkade kortade plattor från t.ex. England. Plattan är det som avgör id:t på bilen.
Orsaken till detta är för att följande kan uppstå:
Någon säljer ett fordon på export och köparen "lämnar inte in" plåtar och papper till svenska myndigheter, men registrerar in sitt fordon i sitt land.
Säljaren säljer sedan sina papper då han inte vill betala till bilregistret eller vill tjäna en hacka.
Nåt år senare så kommer plåtarna in från exportlandet och den som köpt papprena har då inte någon identitet på sin bil.
Alternativt så köper någon bilen i utlandet och återimporterar sitt fordon, helt plötsligt kommer det då finnas 2 fordon med samma VIN-nummer, vad händer då?"
"Så här illa kan det gå, utdrag ur Kontrollbes.handboken
Identitet kan inte fastställas:
•Föreläggande om registreringsbesiktning.
•Kan inte fordonet identifieras på ett tillfredsställande sätt ska besiktningen ändå fullföljas och fordonet underkännas genom föreläggande om registreringsbesiktning.
Exempel då fordonet ska föreläggas om registreringsbesiktning:
•Något tecken i identifieringsmärkningen inte stämmer eller,
•Identifieringsmärkningen saknas eller,
•Identifieringsmärkningen har stansats in av annan än tillverkaren och textkod T16A saknas eller,
•Identifieringsmärkningen är så skadad att det inte längre går att säkerhetsställa fordonents identitet.
Åtgärd: Vid registreringsbesiktningen krävs godtagbar utredning som styrker fordonets identitet.
Exempel på underlag vid registreringsbesiktning:
•Utredning från generalagent/tillverkare
•Intyg angående utbytta delar
•Utredning från larmtjänst eller polisens utredningsenhet
Observera att omfattande förändringar t.ex. karosseribyte, kan leda till ny identitet med krav på ursprungskontroll och ny registrering.
Polisanmälan om det finns klara indikationer på att fordonets identitet ändrats som ett led i hanteringen av stulna fordon.
Alltså, om en identitetsändring uppdagas kan man få stora problem, även om det kanske inte är just du som utfört ingreppet.
Mängder av frågor kan uppstå: Vem har gjort vad? Var kommer delarna ifrån? Är det en stulen bil?"
Att byta identitet på ett fordon är inte lagligt och det kan då bli fråga om brottsrubriceringen märkesförfalskning, vilket är straffbart enligt brottsbalken.
"Exempel på märkesförfalskning kan nämnas att förse en bil med registreringsskyltar som tillhör ett annat fordon. Märkesförfalskning av normalgraden ger påföljden fängelse i upp till två år. Vid ringa brott riskerar gärningsmannen böter eller fängelse i maximalt sex månader. Brott av ett grovt slag kan resultera i fängelse i mellan sex månader och fyra år."
Det finns en tråd till på Boxerville som berör liknande tankar och funderingar.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=40039

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.
Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.