1

Jag noterar både här och på andra ställen att man helt öppet diskuterar handel med idhandlingar till bilar. Det faktum att man så öppet diskuterar detta är problematiskt och kan ställa till det för våra hyfsat liberala ombyggnadsregler. Vi skall vara rädda om dem då de ständigt ligger under hot att försvinna.

Det är möjligt att byta bottenplatta på en VW, bilen får då nya plattans ID. Men att bara svetsa i det gamla numret i den nya plattan kan skapa stora problem om detta uppdagas i t.ex samband med besiktning eller en olycka. Vad händer med försäkringen? Det finns sätt att göra detta på rätt sätt.

Det jag vill ha sagt är att tänk på vad ni skriver här och på andra ställen. Ni vet aldrig  vem som läser....

2

Man får ju rostlaga......på en platta jag gjorde i ordning för 15 år sen så bytte jag plåten med numret. bytte  Mellan en fräsch platta med sedan id mot en rutten soltakare...
När besiktningen uppmärksammade det sa jag bara att jag var tvungen å skära loss den biten för att kunna rostlaga och rikta botten på tunneln. Var inga problem.

Sköter man det snyggt så går det bra.

3

Helt bedrövligt att det inte finns någon bra väg att göra ett byte på, kan ju omöjligen vara något problem om man skriver in vad som är gjort i pappren.
De personer som gör detta bryter ju mot lagen, en lag som man borde ändra så det blir tillåtet.
Vi vill ju faktiskt göra rätt!
Något för någon vaken biltidning att börja driva.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

4

Att byta identitet är olagligt så det blir nog svårt att driva genom på det viset men som Tomten påpekar så finns det sätt att göra det lagligt, om det nu är reparation det handlar om.  ICQ/ad

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Tycker att besiktningen ska veta detta Ok, ock dom kan då säkerhetstella reparasjonen , ID byte ..
Polisen ska ägna sig åt "kriminella " , finns någ att ta tag i där . Säkerhet først måste va rätt .
Hvem bryr sig om en gammal folka.. om bara papperen ock reparasjonen  är ok .
Måste dog upplysas , annat vore ju olagligt eller hur ..

Mvh

JETech , S. Halland

6

Med tanke på Vad Splitbubblor och barndoors kostar, så är det nog bra att man håller koll på att det är rätt ID på grejorna.

På Nya Zeeland kan man få reparera sin 32 ram tex, man måste först visa upp originalbiten olagad.
'
Sedan kan man byta hela ramskenan mot en ny, knappa in det gamla numret på nya skenan.

Sen måste man kapa loss biten med det gamla numret och lämna in till myndigheten.
Och  även dela skenan i tre delar, har jag för mig.

"ljushuvud"

7

Problemet är nog att besiktningen inte vet i vilket syfte det utförts. Hur vet de att det inte är en falsk identitet? Hur vet de att originalidentiteten på plattan inte är stulen?

Om någon blir av med en splitt som är värd 80 000 och bilen dyker upp med en annan identitet med alla papper godkända av bilprovningen så kan det nog bli lite problem om ägaren vill ha tillbaka sin bil.

Detta är inte så glasklart enkelt som det verkar.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8

för att göra det mer komplicerat så fanns det ju plattor som "reservdel". Vet att det i t.ex England går att köpa hela plattor till buggys UTAN id...är detta en "reservdel" eller om man nu byter den, är det "samma" fordon?
har själv funderat på att beställa hem en hel ny platta, men detta med vad man får och inte får är ju tveksamt.
drar mig till minnes artikel i en gammal Bilsport om en "porsche" i gbg-trakten som började sitt liv som en Volvo, fick en motor från en Ford och senare en 911-kaross.... enda som var kvar av orginalbilen var id-plåten... Nu är det säkert 20 år sen jag läste denna artikel, men men ,.... "Odlon" har jag för mig att ägaren kallades. vet inte varför jag minns detta, men den artikeln triggade mitt bilintresse.

www.beachbuggy.se - buggyforum för buggyälskare
vagnpark:
Röd buggy -67 ,Blå buggy -67, Vit/blå/svart buggy -69 under uppbyggnad

9

Som jag ser det är det en stor skillnad mellan att "rostlaga" och att sätta en ny identitet på en skrotad alt papperslös bil. Hela hanteringen gör det lättare att få liv i en stulen bil...
Det problematiska med att det sker inför öppen ridå är att rätt som det är kommer någon i myndighetsställning på att så får man inte göra... Och vad som då händer är att alla kan drabbas av försämringar.
En bil som fallit ur registret går att få liv i igen, det kräver bara lite pappers kneg.

10

Ett annat problem är att det är svårt att bli av med papper, på laglig väg.
Vi är ju många som sitter med papper på bilar som sålts utomlands. Det är ju inte direkt smidigt att "skrota" papper utan bil.
Jag sålde en buss till Tyskland för några år sen. Trots att jag försökte göra(och säkert gjorde) allt rätt så står jag fortfarande som ägare...
Jag hämtade ut en ny uppsättning skyltar innan Tysken kom, så jag kan försöka få den skrotad i sverige när jag tröttnar på att vänta på att han ska regga den i tyskland.
Extraskyltarna och regbevis(som jag kan beställa nytt) gör ju att jag kan sälja identiteten oxå, om jag vill  ICQ/ad

På så vid bidrar ju myndigheterna själva till att "handel med papper" fortskrider  Default/hmm

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

11

vad gäller skrotning av papper är det inte så svårt...
kryssa i "skrotning utan intyg" och bifoga en lapp där du skriver att du demonterat bilen i småbitar för reservdelar.
Gjorde så på en Volvo som jag skrotade på en skrot, men skroten gick i kk veckan efter och rapporterade aldrig in bilen som skrotad...

vagnpark:

12 Senaste redigerad av Handy (2013-06-19 17:40:46)

Alltså vad är problemet.. På den gula lappen "Anmälan om ägarbyte och avregistrering" kan man ju kryssa i olika alternativ under rubriken "Avregistrering", välj "Skottning utan intyg" eller varför inte "Export" när ni sålt den utomlands.
Fungerar inte detta så går det säkert att lösa genom att ringa Transportstyrelsen, eller har jag fel, är det bara jag?  ICQ/ad

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand

13

Handy skrev:

Alltså vad är problemet.. På den gula lappen "Anmälan om ägarbyte och avregistrering" kan man ju kryssa i olika alternativ under rubriken "Avregistrering", välj "Skottning utan intyg" eller varför inte "Export" när ni sålt den utomlands.
Fungerar inte detta så går det säkert att lösa genom att ringa Transportstyrelsen, eller har jag fel, är det bara jag?  ICQ/ad

Tyvärr är det ju så att skrotning utan intyg ej är ett alternativ . Det som transportstyrelsen
Sa till mig var att som privatperson så får man inte skrota bilen själv.
Har haft samma diskussion om detta med dom på 2 bubblor.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

14 Senaste redigerad av Handy (2013-06-19 21:30:14)

kisavw skrev:
Handy skrev:

Tyvärr är det ju så att skrotning utan intyg ej är ett alternativ . Det som transportstyrelsen

Jo, "Skrotning utan intyg" är faktiskt ett alternativ som finns med på den gula delen och det går att kryssa i där.
Vad detta oftast handlar om är inte skrotning utan när någon sålt sin bil till någon i ett annat land, då kryssar man i "Export" på samma papper.
Hursomhelst, detta är mer eller mindre OT. Vad denna tråd egentligen handlar om är att man helt öppet inte bara diskuterar utan ochså utför handel med idhandlingar till bilar på div. forum och i annonser. Att man gör detta öppet är förvånansvärt, det handlar ju faktiskt oftast om ett olagligt byte av chassienummer identitet. Jag håller med Tomten som skapade tråden, var rädda om det hyfsat liberala regelverk vi har i detta land. Jag citerar " . Ni vet aldrig  vem som läser...."

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand

15

kisavw skrev:
Handy skrev:

Mysko... har gjort det på 2 bilar... en 1303 -74 modell sopslut och nerkapad i beståndsdelar och på en volvo 240 dl-78
Volvon vart jag ombedd att skicka in plåtarna på... hade inga och meddelade detta via telefon, sen var det lugnt.
Bubblan skrev jag att jag inte hade plåtar till (garageprydnad...hehe) och att den var nerkapad i beståndsdelar och resterna inlämnade hos metallhandlare... gick hur bra som helst för 1½ år sedan...

vagnpark:

16

Vad händer den dagen någon vill importera tillbaks ett exporterat fordon? Låt oss säga att det rör sig om en svensk barndoorlyxbus som exporterades av Pelle. Nu har Nisse köpt den i England för 500 000 kr och vill ta hem den till Sverige. Låt oss också säga att Pelle sålde pappren till Kalle som lagade upp en papperslös barndoorslyxbuss och stansade in det köpta chassienumret. Kalle säljer sedan den till Stina för 450 000 kr.

Vad kommer Nisse göra när han upptäcker att chassienumret är upptaget? Troligtvis en polisanmälan. Troligtvis kommer Nisse att kunna bevisa att hans importerade bil är den korrekta. Vad händer då med bilen som Stina gett 450 000 kr för? Jag gissar att Stina ligger riktigt risigt till.

1. Det är kriminellt att fuska med identitetshandlingar
2. Det finns inget "godtro" köp längre. Köper du en bil med fel identitet är det ditt problem. Visst, du kan stämma säljaren, men du får ändå ta första smällen själv.

Mina råd:
- syssla inte med pappershandel eller illegala identitetsbyten
- köp aldrig en bil som du misstänker har en felaktig identitet.

17 Senaste redigerad av Nobbe (2013-07-03 09:52:15)

Ligger en del i det Tobias säger, När de började exportera bilar till UK eller övriga världen så var det alldrig nån som trodde att de skulle hämtas hem igen, och det kändes nog riskfritt för många att sälja pappren efter exporten, "bara krångel ändå att avregistrera..."

Men det sker nog rätt ofta nu, att bilarna kommer hem igen till Sverige, med den starka kronan.

Således skulle inte jag iaf betala i närheten av fullpris för en bil med stansad id från en fd exporterad bil.....
Till på det kommer häleririsken att man tappar hela bilen om den är stulen, finns inte god tro längre, så jag kommer kolla id noga iaf om det är nån finare bil jag köper framöver...

Sen tycker jag att det är helt ok att byta hur mkt plåt som helst runt en "ärlig id" som plockats in på rätt sätt i bilregistret ! problemet är bara hur vet man om det är en helt ärlig id plåt ?
Tror inte det går att veta med 100% säkerhet vilket gör att man hamnar på ruta 1 med att man kan (!) råka ut för scenariot nedan eller att den är stulen.... och då sitter man med "svartepetter" själv....

TobiasL skrev:

Vad händer den dagen någon vill importera tillbaks ett exporterat fordon? Låt oss säga att det rör sig om en svensk barndoorlyxbus som exporterades av Pelle. Nu har Nisse köpt den i England för 500 000 kr och vill ta hem den till Sverige. Låt oss också säga att Pelle sålde pappren till Kalle som lagade upp en papperslös barndoorslyxbuss och stansade in det köpta chassienumret. Kalle säljer sedan den till Stina för 450 000 kr.

Vad kommer Nisse göra när han upptäcker att chassienumret är upptaget? Troligtvis en polisanmälan. Troligtvis kommer Nisse att kunna bevisa att hans importerade bil är den korrekta. Vad händer då med bilen som Stina gett 450 000 kr för? Jag gissar att Stina ligger riktigt risigt till.

1. Det är kriminellt att fuska med identitetshandlingar
2. Det finns inget "godtro" köp längre. Köper du en bil med fel identitet är det ditt problem. Visst, du kan stämma säljaren, men du får ändå ta första smällen själv.

Mina råd:
- syssla inte med pappershandel eller illegala identitetsbyten
- köp aldrig en bil som du misstänker har en felaktig identitet.

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

18

Känner man någon som har lite kontakt med en skrothandlare så är det inga problem. Jag blev av med papper på en 63a samt en mazda 323 -99 på de viset.

Kompis skickade iväg sin 940 utan papper till skrot. Inga problem, så länge den var delad i 3 bitar.

19 Senaste redigerad av vwato (2016-07-26 21:54:22)

Med jämna mellanrum dyker det upp annonser om handel med papper och en medföljande diskussion om det är lagligt eller inte. Här följer en bra sammanfattning om vad som är lagligt även om det är en gråzon när det gäller handel med registreringspapper.
http://www.beachbuggy.se/forum/viewtopi … iew=unread

"Att handla med ENBART papper är inte tillåtet på detta forum.
Det är dock ok att handla med papper och ID-plåt då det är den plåtbiten som avgör id:t på fordonet. Självklart är det även ok med platta plus papper.

Enda orsaken till att beachbuggy.se tycker det är ok med handel med papper+plåt är att det en gång i tiden gick att köpa bottenplattor från VAG-handlarna och letar man runt så går det än idag att köpa reproducerade plattor/nytillverkade kortade plattor från t.ex. England. Plattan är det som avgör id:t på bilen.

Orsaken till detta är för att följande kan uppstå:
Någon säljer ett fordon på export och köparen "lämnar inte in" plåtar och papper till svenska myndigheter, men registrerar in sitt fordon i sitt land.
Säljaren säljer sedan sina papper då han inte vill betala till bilregistret eller vill tjäna en hacka.

Nåt år senare så kommer plåtarna in från exportlandet och den som köpt papprena har då inte någon identitet på sin bil.
Alternativt så köper någon bilen i utlandet och återimporterar sitt fordon, helt plötsligt kommer det då finnas 2 fordon med samma VIN-nummer, vad händer då?"

"Så här illa kan det gå, utdrag ur Kontrollbes.handboken

Identitet kan inte fastställas:
•Föreläggande om registreringsbesiktning.
•Kan inte fordonet identifieras på ett tillfredsställande sätt ska besiktningen ändå fullföljas och fordonet underkännas genom föreläggande om registreringsbesiktning.

Exempel då fordonet ska föreläggas om registreringsbesiktning:
•Något tecken i identifieringsmärkningen inte stämmer eller,
•Identifieringsmärkningen saknas eller,
•Identifieringsmärkningen har stansats in av annan än tillverkaren och textkod T16A saknas eller,
•Identifieringsmärkningen är så skadad att det inte längre går att säkerhetsställa fordonents identitet.

Åtgärd: Vid registreringsbesiktningen krävs godtagbar utredning som styrker fordonets identitet.

Exempel på underlag vid registreringsbesiktning:
•Utredning från generalagent/tillverkare
•Intyg angående utbytta delar
•Utredning från larmtjänst eller polisens utredningsenhet
Observera att omfattande förändringar t.ex. karosseribyte, kan leda till ny identitet med krav på ursprungskontroll och ny registrering.

Polisanmälan om det finns klara indikationer på att fordonets identitet ändrats som ett led i hanteringen av stulna fordon.
Alltså, om en identitetsändring uppdagas kan man få stora problem, även om det kanske inte är just du som utfört ingreppet.
Mängder av frågor kan uppstå: Vem har gjort vad? Var kommer delarna ifrån? Är det en stulen bil?"

Att byta identitet på ett fordon är inte lagligt och det kan då bli fråga om brottsrubriceringen märkesförfalskning, vilket är straffbart enligt brottsbalken.

"Exempel på märkesförfalskning kan nämnas att förse en bil med registreringsskyltar som tillhör ett annat fordon. Märkesförfalskning av normalgraden ger påföljden fängelse i upp till två år. Vid ringa brott riskerar gärningsmannen böter eller fängelse i maximalt sex månader. Brott av ett grovt slag kan resultera i fängelse i mellan sex månader och fyra år."

Det finns en tråd till på Boxerville som berör liknande tankar och funderingar.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=40039

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/564x/61/84/82/618482a4cdd84dad74de805c15535c32.jpg

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

20

vwato skrev:

Att byta identitet på ett fordon är inte lagligt och det kan då bli fråga om brottsrubriceringen märkesförfalskning, vilket är straffbart enligt brottsbalken.

Återigen, det är enligt Foppas svar från Transportstyrelsen lagligt. Dock måste man göra en registreringsbesiktning.

Det finns vw:s utan identiteter här i landet, och för att främja hobbyn, så är det bättre att man förklarar hur man får in en sådan bil/buss lagligt igen, istället för att gå ut med att det är olagligt.

Tror folk att det är olagligt, så smusslas det istället. Så då är det bättre att göra på rätt sätt, och göra en regbesiktning om att man bytt ut karossen.

Här är svaret från Transportstyrelsen:

Foppa mailade till transportstyrelsen och fick följande svar:

Svar från transportstyrelsen:

"Du behöver göra en registeringsbesiktning om du byter chassi på din bil. I samband med det, visar du också upp att var chassinummer finns instansat. Det kommer att ingå som en av de punkter besiktningsingenjören kontrollerar. Reglerna om chassinummer/identitetsnummer säger att bil med självbärande karosseri ska ha en primär och en sekundär identitetsmärkning.

Du kan själv stansa dit identifieringsmärkningen. Man måste alltså inte anlita särskild verkstad för detta.

Reglerna finns i TSFS 2013:63, 4 kap. Du hittar den på Transportstyrelsens hemsida under fliken regler alt om du googlar"

21

Bra att du förtydligar, det finns information om att registrera fordon också, en tråd i How-to som tar upp hur man registrerar ett fordon.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=5877

Nämnde i meningen du citerade den andra sidan av att inte göra en registreringsbesiktning och få klara papper på fordonet. Det kan ju även drabba ägare i senare led och därför bör det nämnas med tydlighet.

Till viss del är det en gråzon, det man tydligt vill undvika är att stulna fordon får laglig identitet och att två bilar har samma identitet, detta gäller utan gränser.

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

22

Ja, att byta identiteter på bilar ska man till varje pris undvika. Det kan bli onödigt trubbel. Har bilen fallit ur registret, går det ju såpass enkelt att regga in dom igen.

23

Tycker att det skulle gå att göra en enkel lösning på problemet.

Gamla ch-numret lämnas intakt, X-at men fullt läsbart och nya id:t bredvid. Då kan båda individerna identifieras och spåras. Det är väl ändå oftast i reparationssyfte id byts. Eller hur? ICQ/ab  ICQ/ab

Att exportera en bil och sedan skrota, stöldanmäla eller sälja id:t pga att man inte gjort rätt vid försäljningen är ingen bra idé. När den utländske köparen till slut försöker registrera sitt fynd kan det bli tvärnit och denne återkommer till den svenske registrerade ägaren. Visar det sig då att den svenske säljaren sålt pappren vidare eller anmält skrotning på en bil man sålt och det blir polissak sitter man duktigt i klistret...

Nu när priserna börjar jämna ut sig finns även risk (chans ICQ/ab ) att tidigare exporterade fordon kommer tillbaka hit..

bugnbus.se

24

Jag har som (många andra men de talar vi tyst om) haft papper på en bubbla ja plockat delar från tills inget fanns kvar...
& nu tänkte jag ta tag i att få bort den från registret & att den va skriven på mig.
Tycker om när saker går rätt till så...

Vände mig till transportstyrelsen... Sa att jag bara hade idplåt & regplåt & papper på en bil jag
använts som reservdelar & som jag ville bli av med & undrade hur jag skulle gå till väga.

Fick direkt svaret att de jag gjort var olagligt ! Har jag inte papper på att jag är en auktoriserad skrot är det
straffbart att skrota bilar då jag inte kan hantera miljöfarligt avfall!

Hon kunde sträcka sig till att man fick köpa en beg bil för att plocka ex växellådan som reservdel till sin egen bil...
Men tar man ex (som brukligt med vw), motor & bak & farmvagn ja då är de inte att betrakta som en bil längre &
jag har då gjort något straffbart.

Hennes svar :
Det enda man kan göra när man bara har nån del av plattan kvar är att ringa kommunen & fråga vart närmaste återvinningsstation finns & åka dit & slänga plattan i metallcontainern. Men de är viktigt att du får nån form av kvitto på att du lämnat skrot...
Sedan skickar du in de kvittot regpapper skyltar & ev idplåt till transportstyrelsen.
MEN troligen går det inte igenom då de du gjort är olagligt...

Med rädsla att bli kriminell gick jag till vår vanliga bilskrot med id plåt & papper i bakfickan & regplåten i handen.
Skroten hade inga problem med de alls. ja hade ju "bara" plockat delar...

PUH.....  Default/lol / en som ville göra rätt...

MOTORGÅRDEN..& de som händer där..titta gärna in!
   http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=9894

25 Senaste redigerad av Morbidio (2016-11-30 14:39:50)

Här nere får man absolut inte slänga något bilrelaterat på tippen, just för att undvika att folk "dumpar" delar av en bil med chassienummer. Precis som hon extremt okunniga på transportstyrelsen sa att du skulle göra...

VW T3 EH -85
DKW F89 Schnellaster -53