Hur gör man lättast för att få sitt fordon avregistrerat? när man vill behålla 90% av bilen till reservdelar
Jag har en rostig bay-pickup. Helt renskruvad och jag vill kapa lite, tänker behålla flaket och hytten.
Blir ju bara rostig ram och två nummerskyltar kvar då
Antar att vanlig bilskrot inte vill ta i en sån.
Har skickat fråga till skrotfrag och transportstyrelsen.
Nån som vill ge en hundring för en sönderkapad pickis utan nånting? Jag vill inte sälja identiteten löst för det är olagligt
och jag antar att det här skulle bli på gränsen
Hur har ni gjort när ni har skrotat bilar?
Hoppas skrotfrag vill ta resterna av den.
Hur gör man lättast för att få sitt fordon avregistrerat? när man vill behålla 90% av bilen till reservdelar
![]()
Jag har en rostig bay-pickup. Helt renskruvad och jag vill kapa lite, tänker behålla flaket och hytten.
Blir ju bara rostig ram och två nummerskyltar kvar då![]()
Antar att vanlig bilskrot inte vill ta i en sån.
Har skickat fråga till skrotfrag och transportstyrelsen.
Nån som vill ge en hundring för en sönderkapad pickis utan nånting? Jag vill inte sälja identiteten löst för det är olagligtoch jag antar att det här skulle bli på gränsen
![]()
Hur har ni gjort när ni har skrotat bilar?
Hoppas skrotfrag vill ta resterna av den.
Metallåtervinningen vid Österbys tog emot Hellas Bay, eller det som var kvar av den!
Bara den är miljösanerad är det nog inga problem.
Om du vill behålla så mycket som möjligt av ditt fordon så bör det räcka med att du lämnar in nummerplåten/nummerplåtarna samt att du har med dig plåtbiten där chassinumret står.
VW KLEINBUS,1967
VW 1200 LIM 113, 1962 (PLATTAN ÄR EN 62:A OCH KAROSSEN ÄR EN 57:A)
VW 1500 LIM 113 OMBYGGD TILL BEACH BUGGY ( http://www.lightner.net/manxclub/bugmon47.html )
Så enkelt är det! Egentligen räcker det att ta med sig chassienumret, skyltarna och regpappret.
Det är lagligt att skruva ihop ett fordon som satts ihop av olika fordon, så att behålla identiteten för framtida bruk eller försäljning är helt okej.
Olagligt är det om delarna är stulna t.ex. motor, växellåda och andra identifieringsbara delar men det är ju inte aktuellt i ditt fall så behåll chassinummer/ramnummer och andra identifikationer för framtida bruk.
Bilar som skrotats efter 1 juli 2007 kan aldrig mer registreras i Sverige men med en identitet kan fordonet återuppstå.
Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.
Japp, det brukar ju säljas identiteter på Blocket då och då. Hade det varit olagligt, så hade dom nog inte fått annonsera ut sådana, skulle jag tro.
Det går ju inte ens att sätta ut ett flipperspel för försäljning på Blocket, om man inte skriver i annonsen att man måste ha tillstånd för att ställa ut ett sånt.
Du kan skicka in nummerplåtarna till Trasportstyrelsen och skriva ett brev om att du skrotat ner bilen och använt delarna till en annan bil.
Så har jag gjort, och då försvann den från registret.
8 2016-01-11 04:50:09 Senaste redigerad av umekille (2016-01-11 04:52:19)
Dem har brist på reg nummer så du behöver eg. bra skicka in en anmälan
att bilen försvunnit genom skrotstädning och avreg. kom ej tänkas på då.
Jag hade en husvagn farsgubben skulle göra slpvgn av men han gav bort den
som hönshus. jag skrev att den försvunnit utan min vetskap och gubben mindes
inte vem som tog den.
Edit: inte alla metallåtervinningar kan skriva på skrotningsintyget och
oftast så kostar det pengar om de kan(även bilskrotar kan ta rejält betalt)
Metallåtervinningen vid Österbys tog emot Hellas Bay, eller det som var kvar av den!
Bara den är miljösanerad är det nog inga problem.
Den Bay´en hade ju inga papper så den gick väl som metallskrot bara (hoppas Du fick typ en krona kilot för junket i alla fall?), men jag tror Niklas har mer oro över pappersbiten.... För några år sen när jag hade några bilar som av olika anledningar inte längre existerade mer än på papperet, så tog jag med mig papper och skyltar i den utsträckning jag hade såna och knallade upp på Transportstyrelsen (ligger på Skarphäll typ vid KeGe´s) så fixade en trevlig tjej det på ett litet kick, helt utan bekymmer!
MVH: Hella
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)
Tror man skall vara försiktig med handel med identitetshandlingar och tror inte alls det är lagligt spm påstås. Börjar det slarvas för mycket kan vi råka ut för tuffare regler som drabbar ärliga entusiaster som vill väcka en gammal identitet till liv. Typexemplet på hur problem kan uppstå är de som använder papper från exporterade bilar. Det funkar kanske bra till någon får för sig att återimportera fordonet vars papper man lånat...
Insta: @tob_356
Fått svar från skrotfrag! De tar emot den och avregistrerar. De behöver plåt med chassinummer, papper och nummerplåtar. Perfekt
12 2016-01-11 23:32:26 Senaste redigerad av Demian (2016-01-11 23:33:26)
Tror man skall vara försiktig med handel med identitetshandlingar och tror inte alls det är lagligt spm påstås. Börjar det slarvas för mycket kan vi råka ut för tuffare regler som drabbar ärliga entusiaster som vill väcka en gammal identitet till liv. Typexemplet på hur problem kan uppstå är de som använder papper från exporterade bilar. Det funkar kanske bra till någon får för sig att återimportera fordonet vars papper man lånat...
Nu är jag helt emot att "fiffla" med chassinr hit och dit. Jag skulle inte vilja ha en bil som rullar på fel identitet. Jag rekommenderar ingen att göra det.
Men man kan fortfarande inte säga att det är olagligt för att det inte känns rätt att göra det.
Jag vet ju om några bussar utan identitet. Dom kan ha blivit urkapade för att användas på andra bilar. Eller nån åkte till skroten med urkapad chassinrplåt då det var hög premie på skrotavgiften.
Varför ska man skära ner dom bussarna om det finns lagliga sätt att få in dom i registret igen?? Det främjar ju hobbyn att förklara hur man fixar det.
Foppa mailade till transportstyrelsen och fick följande svar:
Svar från transportstyrelsen:
"Du behöver göra en registeringsbesiktning om du byter chassi på din bil. I samband med det, visar du också upp att var chassinummer finns instansat. Det kommer att ingå som en av de punkter besiktningsingenjören kontrollerar. Reglerna om chassinummer/identitetsnummer säger att bil med självbärande karosseri ska ha en primär och en sekundär identitetsmärkning.
Du kan själv stansa dit identifieringsmärkningen. Man måste alltså inte anlita särskild verkstad för detta.
Reglerna finns i TSFS 2013:63, 4 kap. Du hittar den på Transportstyrelsens hemsida under fliken regler alt om du googlar"
Nu står det inte att man får sälja sina regpapper i svaret, men det ser jag som självklart om man får byta kaross på sin bil.
Men visst, är det förbjudet, så borde det ju finnas en lagtext på det. Och det borde ju inte vara så svårt att hitta den.
Man får tänka på att om man stansar in siffrorna själv så måste dom ha en viss storlek för att det ska vara godkänt. Blir lite knepigt annars 
|o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|
Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa
Just det där med att det kan vara krångligt att bli av med papper på en exporterad bil är ju ett problem som Transportstyrelsen borde ta tag i.
För det blir ju som du skriver ett stort problem om det dyker upp bilar med två identiteter. Speciellt om det gäller dyra samlarbilar. Då är ju själva identiteten värd så mycket i sig.
Men jag ringde Transportstyrelsen och frågade om det var ok att sälja reghandlingar på bilar som inte längre existerade. Det var inga problem enligt han som jag pratade med.
Men om man nu ska göra ett lagligt karossbyte, så är det A och O att man verkligen får med alla urskurna chassiplåtar mm då man handlar en identitet. Inte för att det är lag på det, utan för att man ska försäkra sig om att det inte dyker upp en till bil med samma id. Då blir det förmodligen problem.
Sen är det viktigt att göra själva regbesikningen om att man bytt kaross. Gör man det, så är det nog lättare att klara sig om det dyker upp en bil med samma chassinr.
Det är inte svårt att bli av med papper på Exorterade bilar, ocm man gör som man ska.
För att fordonet ska kunna avregistreras på grund av export, ska säljaren sända in följande till Transportstyrelsen:
1.Anmälan om avregistrering på grund av export
2.en handling som klart visar att fordonet har förts ut ur Sverige
3.fordonets registreringsskyltar.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … istrering/
Problem uppstår är om man inte följer ovanstående. För då har man ett fordon på pappret som man vill "skrota" som inte finns fysikt i din ägo.
och då våra miljövänner sett till att bara auktoriserade firmor får skrota bilar, och de inte vill ta ansvaret för en bil som inte finns så blir det jobbigt.
Motorcyklar släpvagnar kan man skrota själv då de inet ingår i ovanstående lösning, jag åkt till återvinningen med min kärra full med skräp tömde den. Och skruvade av plåtarna och frågade var jag kunde kasta kärran. Sen anmälde jag till Transportstyrelsen.
Att byta identitet på en bil kan bli dyra grejor, det heter Urkundsförfalskning. och straffas med dagsböter.
En bekant till till mig satte sina Duett skyltar på sin Hot Rod och provkörde, blev stoppad och fick betala dyrt. Hade han Knackat in Chassienumret också hade det blivit ännu dyrare.
En annan bekant åkte in med sin Hot rod på regbes, men då fanns det redan en med samma chassienummer på vägen. Så han fick backa ut, och skaffa ett intyg på att Identieten passade bättre på hans fordon än det som var på vägen.
När det gäller A ford så satt Chassi numret på Växellådan, men SBP i sin Visdom kräver att det skall sitta på ramen. Och det innebär att nån kan ha köpt en drivlinan och byggt upp ett fordon med samma identitet som han som köpte ramen och kompletterade med motor och låda.
Och vad det gäller handel med Identieter, så är det väl bara att vänta på den förste som får sin Split stulen för att sen uppstå med ny "gammal" inköpt identitet hos en ny ägare. Inget som jag tror nån vill vara med om här.
På VW T1 så är det chassienumret stansat på plattans tunnel som gäller och inget annat. Så ska du köpa en identitet se till att frå med tunneln med rätt nummer på.
PS: Om du har papper utan bil så kan du anmäla till Transportstyrelsen och säga att du byggt en Folkracebil, och sålt den så du blev av med vagnboken. Då brukar det gå bra ändå att få skrota.
16 2016-01-14 15:02:27 Senaste redigerad av Demian (2016-01-14 15:19:59)
Ang export, så är det inte så enkelt. Bilen måste ha reggats in i det nya landet för att du ska bli av med ägandet i Sverige.
Det kan ha ändrats på senare tid, men många har skrivit om det problemet att dom sålt renoveringsobjekt till utlandet, som sedan inte har reggats in i nya landet.
Jag håller som sagt med om att man inte ska byta identiteter på bilar. Bilarna som får fel identitet tappar ju hela samlarvärdet för många.
Men som sagt, det finns bussar med bortrostade/urkapade chassinr, och transportstyrelsen skriver hur man ska gå tillväga för att ge bussen en ny identitet, så det kan ju omöjligt vara urkundsförfalskning.
Blir man stoppad av polisen och dom slår på bilen, så kommer det ju förmodligen stå att bilen genomgått en regbesiktning för karossbyte.
17 2016-01-14 15:13:50 Senaste redigerad av Demian (2016-01-14 15:22:41)
och då våra miljövänner sett till att bara auktoriserade firmor får skrota bilar, och de inte vill ta ansvaret för en bil som inte finns
Det skulle nog bli ännu mer kaos med regpapper om vem som helst fick skrota bilar genom att bara skicka in papprerna.
Så var det ju förut, och hur många bilar har inte reggats in på senare tid, fast dom varit skrotade på 60-talet.
Då fanns det fler bilar än giltiga regbevis, nu är det tvärtom. Frågan är vad som är bäst. Jag tror ändå på det senare. Det är ju mindre jobb att bli av med ett papper, än en bil utan papper.
Sen är det ju med miljöaspekten och konkurrans på lika vilkor. Skulle privatpesoner kunna bedriva bedriva bilskrotningsverksamhet utan att ha samma krav som andra att ta hand om bla olja, bensin och batterier, så skulle många småskrotar, som idag går runt med nöd och näppe, försvinna.
Råkade få påpper på fel bil en gång när jag köpte en. När regbeviset kom hem så upptäckte jag att det inte matchade med bilens nummer. De hade haft två bubblor varav den ena var så rostig att de plattat ihop den med en grävmaskin och grävt ner den. Denna bil var jag nu plötsligt ägare till
Tidigare ägaren lovade att ta tillbaka den så jag signerade regbeviset för ägarbyte och skickade tillbaka det till henne. Samtidigt fick jag "rätt" regbevis påskrivet för ägarbyte av henne. Nu blev jag ägare till rätt bil och problemet var ur världen.
Tills många år senare när man började kunna se alla sina fordon på SBPs bokningssida. Jag hade kvar bilen... hade även betalat in reghållningsavgiften av bara farten. Hade ju många bilar. Jag tänkte att jag gör som förr i tiden och låter bli att betala den ett tag så faller bilen ur. och tro på fan att de i samma veva gör om det till en skatt. Det blir altså brottsligt att inte betala den.
Med nya systemet av regbevis kom faktiskt tillslut en lösning. "skrotning utan intyg"-rutan. Jag beställde nya papper, kryssade in rutan och skickade in regbeviset tillsammans med ett brev där jag förklarade att jag rensat bilen på delar till en tom kaross och chassie som jag sedan kapat upp och kastat i metallcontainern på ÅVC då bilskroten ville ha 1500 för att ta emot det. Eftersom jag var student hade jag istället tagit gratisvarianten och tänkt att bilen faller ur registret. Sen blev det inte så och jag står med ägarbevis på en bil som inte finns.
Jag fick svar från transportstyrelsen att fordonet nu blivit avfört från bilregistret och klassat som skrotat.
Klart! 
Ja, det är ju en enkel lösning att kryssa i skrotat utan intyg. Fast jag har funderat på vad som händer om fordonet inte blivit skrotat, utan dyker upp igen. Dvs i ditt fall, att bilen inte alls blev nergrävd.
Men det är kanske långsökt att det skulle ställa till problem dig.
I detta fall tror jag att den blev nedgrävd. Damens man hade en grävmaskinsfirma
Bilen jag köpte var avställd tidigt 90-tal då grävdes det fortfarande ner bilar.
Men man kanske kan kryssa i och förklara att bilen blivit folkracebil eller exporterad. Om den sedan har varit avställd sedan -89 så borde ju saken kunna vara biff 
Hittade ett par trådar som varit upp tidigare där frågan om att byta identitet på fordon. Den enda mig veterligt lagliga bytet får ske är på en rallybil och är begränsat till 3 gånger och måste finnas registrerat i fordonsboken. Efter tredje gången så är identiteten förbrukad. Anledningen till dessa begränsningar är väl för att förhindra handel med stulna bilar. Det är säkert inte olagligt att sälja handlingar, däremot att använda identiteten är säkert straffbart.
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23216
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … mp;t=78963
RPB Piraya med mittmotor, http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=11336
RPB Formel Vee 67 (Bror Jaktlund) https://boxerville.se/forum/viewtopic.p … 50#p455150
VW Typ 1 1962, VW Typ 1 1970, VW Typ 1 1971, VW Pickup EH 1971, VW LT31 DH 1982 biltransport
Lycklig son:s bubbla VW Typ 1 1962, http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=30458
SAAB Sonett 1968, SAAB V4 1976
22 2016-01-15 09:36:16 Senaste redigerad av Demian (2016-01-15 09:38:24)
Men ett svar från Transportstyrelsen borde vara mer värt än att googla.
Nu är verkligheten så att det är en del bilar som rullar med fel identitet. Det är nog många med mig som inte gillar det.
Men om man nu gör det, så är det kanske bättre att göra det på lagligt sätt, och regga in ett karossbyte. Så jag tycker att det är olykligt att folk vidhåller att det inte går.
Det är samma sak med att folk säger att det inte går att regga in bilar som inte har gamla regpapper. Min buss är ändå inreggad.
Eller att det inte går att regga in bilar som saknar chassinr. Det besiktades in en Dkw här i dalarna, där det står inskrivet att original chassinr saknas.
Sen är det ju ännu olyckligare att inte alla på transportstyrelsen eller bilprovningen har koll. Och det är väl dom som bidrar till sådana rykten.
Foppa mailade till transportstyrelsen och fick följande svar:
Svar från transportstyrelsen:
"Du behöver göra en registeringsbesiktning om du byter chassi på din bil. I samband med det, visar du också upp att var chassinummer finns instansat. Det kommer att ingå som en av de punkter besiktningsingenjören kontrollerar. Reglerna om chassinummer/identitetsnummer säger att bil med självbärande karosseri ska ha en primär och en sekundär identitetsmärkning.
Du kan själv stansa dit identifieringsmärkningen. Man måste alltså inte anlita särskild verkstad för detta.
Reglerna finns i TSFS 2013:63, 4 kap. Du hittar den på Transportstyrelsens hemsida under fliken regler
Mr 56 skrev:och då våra miljövänner sett till att bara auktoriserade firmor får skrota bilar, och de inte vill ta ansvaret för en bil som inte finns
Det skulle nog bli ännu mer kaos med regpapper om vem som helst fick skrota bilar genom att bara skicka in papprerna.
Så var det ju förut, och hur många bilar har inte reggats in på senare tid, fast dom varit skrotade på 60-talet.Då fanns det fler bilar än giltiga regbevis, nu är det tvärtom. Frågan är vad som är bäst. Jag tror ändå på det senare. Det är ju mindre jobb att bli av med ett papper, än en bil utan papper.
Sen är det ju med miljöaspekten och konkurrans på lika vilkor. Skulle privatpesoner kunna bedriva bedriva bilskrotningsverksamhet utan att ha samma krav som andra att ta hand om bla olja, bensin och batterier, så skulle många småskrotar, som idag går runt med nöd och näppe, försvinna.
Så är det nog, men det har varit upp ett par gånger på förslag att man som privatperson inte skulle få lagra avställda bilar än mindre demontera dom.
Om det går igenom så kan vi lägga ner detta forum, för då har vi inget att jobba med.
Så det vore ett bra alternativ om man kunde avföra sitt "skrotade" fordon, utan att ge sig ut i den gråa världen.
Sen är det inte fel om det finns regler för hur lagringen skall gå till en bil som är tömd på oljor och kylatvätska, utgör i min värld inget större hot mot miljön.
Oljebyte och batteri byte får du ju göra som privatperson på en besiktigad bil, om du lämnat det till återvinningen. Så jag ser inet skillnade för en avställd privatskrotad bil.
24 2016-01-15 10:00:10 Senaste redigerad av Demian (2016-01-15 10:02:32)
Nej, jag håller med dig där, det är gråzonerna som stör.
Jag vill ju inte behöva ljuga om att jag skrotat ner en bil för att kunna bli av med regpapper.
Men det där förslaget om privat skrotning, handlade mer om att få bukt med problemet med att det är så många som köper upp bilar, skrotar ner dom och skickar delarna på export. Det är ju en ganska stor industri nuförtiden.
Den som skrev det förslaget hade väldigt dålig koll på verkligheten, och hade missat att fordonshobbyn skulle drabbas.
har man långt till närmaste återvnning räcker det med att
2-personer intygar att bilen har nedskrotats så förs den av
från registret. Obs! när du skrotar en bil så beror det på hur snabbt
bilskroten för in det via datan,kompis fick betala regavgift då den
bilen inte blivit avförd i tid.