Sten VW undrade vad jag hade på G för Barnbarnen.
Det här hände i Februari i år,.
#######################
Andre Februari var jag med min äldste son och köpte tillbaka hans A traktor som hans äldste son ska ha.
Kändes Jävligt gött, jag har ångrat att han fick sälja bort den, men tjugetusen är svårt att säga nej till.
Det var lättare att köpa tillbaka för betydligt lägre summa.
Fast frågan är om jag har barnbarn som är femton är jag gammal då??
Tror inte det, det bara känns så ibland





1993
2013



The work has begun, 68 dagar tills han fyller 15!!! :?
####################
Idag var det dags att se vad man släpat in i garaget.
Vänster dörren hade blåst upp och behövde lite kärlek
Spolarbehållaren får man nog fixa till, annars ser det vettigt ut.
En bit av dörrlåset saknas, hoppas vi har lite grejor i gömmorna
Stötdämparna fram hade sett bättre dagar
Man kan undra vad de har varit med om.
Det satt fem special spacers bakom fälgarna...
Fram var banden vettiga, fast lite rostigt.
Men nya cylindrar blir det nog i alla fall.
Fast bak var såg det värre ut.

Andra sidan kunde man lossa muttern med fingrarna, när saxsprinten var bortplockad 

Lagret hade sett sina bästa dagar också.

Det satt två sorterslager på drivaxlarna. och de var jätteglappa?
Här får man gräva lite , och klura ut vad som är fel.
Storebror var inte sen att sätt brorsan i arbete. Annars får han inte åka med :wink: 

Den här dörren behöver man banka lite på.
Penselrenovering.

Micke var ute på lagret och hitta bakbromsar som ha skruvade bort för 20 år sen, kommer väl till pass nu


Han hittade även den andra skylten som inte blev monterad då det begav sig man då man endast behöver en skylt på en traktor, och man kan köra utan skylt fram lagligt.
################
Hotade ju med lite äldre bilder.
Det här vad var vi startade med för 22 år sen

Sunhultsbrunn's Brunnsborrnings bästa duett inköptes och kapades upp

Bulan på duett taket kapades ner och taket sänktes, samt bakdelen påbörjadess

Ett byte med en overdrivelåda mot en PV med splitruta, så var man tillbaka på ruta ett.

In snabb inpassning. såg ju rätt bra ut förutom takhöjden då.

Ungdomen fick göra skitjobbet redan då.

Ramen blästrades och avslöjade några mindre hål.

En mindre bakruta tillverkades av Duettbitarna, och passades in.

Takhöjden åtgärdades, en del torrkörning blev det.

Lite rostlagning blev det.
Det blev en hel del tillslut, men det verkar som det hållit bra ända tills nu.

Chassiet putsas upp.


Bakskärmarna tillverkades av ett par framskärmar.

En kompis tillverkade Volvo bokstäver i plåt, som jag fick köpa billigt.

Lite flammor värmer alltid.

Bättre än att skramla på en plastmoppe.
#############
Blev lite div lagning idag.
Först lite Rostlagning.








Kylaren var tätad med spackel.

Murade med lite lödtenn, bättre än spackel i alla fall.
Av en händelse var lådan låst på fyran.
Och då det står att den måste registerings besiktigas igen så blev det till att lägga i ettan permanent. 




Blev lite över :-)
#######

Med en bromstrumma i handen letades denna Chrysler 17x6,5" fälg fram, hos den lokala däckmojen.

Här ser man skillnade mot en hemtillverkad 15x6" fälg., ser bra ut tycker vi.

Men bakfälgarna hade helt fel offsett, men som tur fanns det ett spår som man kunde sätta kapskivan i.

Kollade med skjutmåttet ofta, så jag inte kapade för djupt.

Sen knackades centrumet loss. Och stoppades in från andra sidan.

Då jag hade kapat lite för djup på nått ställe, så svetsade jag både där jag kapat och i centrumets kant.

Blev skapligt, och ventilen på baksidan blir bra, fast det gillade inte däckmojen ;-)

Chrysler stjärnan syns tydligt.

Sen blev det dags för packboxbyte och ett nytt lager i bakaxeln.
Fettbyte i lagerfabriken. Om man trycker i från ena sidan ser man när det gamla svarta fettet är borta.

Lite Rubber rake är aldrig fel.


Bromsluftning/justering.

Oljepåfyllning i bakaxeln.
Oljepluggen till bakaxelkåpan fick en ny sexkant monterad. då den gamla var runddragen.

Vem behöver fjädrar?

Sen var det dags att kolla stuket, så man fick mer lust att fortsätta.

Undrar vem som är lyckligast ;-)


Hyfsat stuk, fast det blir lite rostlagning på skärmana innan slutmontering kan ske.

nu gäller det att få tag i en vänster skärm så vi kan göra bakskärmar..
#######
Vi har en bit kvar, kylan gjorde att det sjönk i arbetstakt.
men lite har blivit gjort.
Förardörren hade fått lite skador. Det följde med en "ny" dörr men då hade man behövt choppa den.
Så det blev lite utbuckling.
Då man ska utöva lika mycket kraft som det gick åt att göra bucklan fast i andra riktningen, så fick jag plocka bort lite på insidan av dörren.
Jag körde men 1mm kapskivor för att inte få för stora springor när bitarna skulle svetsas på plats igen.
Fick lossa dörrstoppet, för att kunna rikta dörrkarmen.
Fick ta bort lite mer för att komma åt att slå ut bucklorna, visserligen ska det till lika mycket kraft för att räta ut bucklan, men man kan ta det med många lätta i stället för en stor smäll.
Fick prov-montera några gånger innan karmen gick lätt i gångjärnen.
Man borde lyssnat bättre på heta-arbeten kursen. :roll: :roll:
Bytte ut lite dålig plåt i hörnet, provmonterade, och slipade till rundningen. Sen svetsade på en kant på insidan så plåten blev dubbel även där.
Ungdomen får göra skitjobben fortfarande. :wink:
Sen var det dags att börja med skärmarna.
En ny bakre kant gjordes an en L bockad plåtremsa, och då jag kapade med 1mm skivan, och svetsade kant mot kant. Blev inte skärmen bredare.
To Be Continued....
#############
Jobbet med dörren ser jag mer som träning, än att göra det så lätt som möjligt.
Så nu har jag lärt mig lite mer hur man inet ska göra och hur man kan göra ;-)
Till slut blev framskärmarna 90% klara, så i väntan på lite grejor blev det bakskärmarnas tur.


Då det verkar vara omöjligt att hitta en billig Vänster framskärm, och den vi hade sattes på Folkracebilen nån månad innan traktorn köptes tillbaka.
Så man fick tänka om, och ett par PV bakskärmar letades fram 
En plastdunksdistans och en 20 liter reservdunk lite kabel. 
Sen så såg det rätt vettigt ut. Så bakskärmar får det bil av bakskärmarna.
En bräda knöts fast i fälgen med ståltråd
Plastdunksdistansen kompletterades med en mejsel :-), en L formad plåt tillverkades och fästes i skärmen efter att kanten tagits bort på den.
Sedan gjordes en bit i framkant.
Pappersmall tillverkades efter skärmens form.
Den L formade biten fästes sedan i flaket. 
En skarvbit tillverkades och punktades i innerkanten.
En bit tejp lades ut för att visa var jag skulle kapa genom plåten och skärmen.
Använde en 1mm skiva, och punktade fast vartefter jag kapade.
Sen blev det dags att fira Morsdag.

Finns lite kvar att göra, men jag är rätt nöjd

Efter morsdagsfirandet tog den yngre generationen över traktor mekandet, Äldste sonen hade fått en trädgårdtraktor gratis.
Ett mindre fel på Klippdäcket, gjorde att den inte funkade. Lite svets på klippdäcket ,och en ny rem sen kommer den att vara som ny. 
##########

.



