1

När jag står still på tomgång och t ex blinkar och bromsar samtidigt
orkar inte blinkersen med. Samt att batterilampan tänds när jag bromsar.
Det är ganska så nytt batteri i. Några förslag?

Mvh Jimmy

Gammal kärlek rostar aldrig........eller?
Typ1-65           soltakar'n
Typ1-59 ---->57 soltaksobjektet

2

bahamas skrev:

När jag står still på tomgång och t ex blinkar och bromsar samtidigt
orkar inte blinkersen med. Samt att batterilampan tänds när jag bromsar.
Det är ganska så nytt batteri i. Några förslag?

Mvh Jimmy

Irr. Har brukt Biltema's oxide cleaner på säkringar og andra koblingar. Sjekk/bytt jordledningen fra batteri til kaross, og sjekk også kablarna fra startmotor til + og de andre.

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

3 Senaste redigerad av johan_l (2013-05-11 20:15:52)

batterierna är känsliga, då det med den status du har på elsystemet brukar bli att det aldrig hinner laddas upp... har du otur kan ett "nytt" batteri gå sönder på en säsong utan problem...

att rengöra från oxid är förståss helt rätt, men även att mäta så du har drygt 7V när den laddar iallafall på strax över tomgång (tomgång kan det ligga lite lägre).

Har du bra jordfläta, fixat oxid till både ladd/batterikrets samt förbrukare och sen mäter upp spänningen men ändå inte når upp så kolla laddrelät. Finns har jag för mig FAQ på nätet att hitta hur man rekonditionerar ett laddrelä, annars köp ett som funkar bättre... I sista hand kan det ju faktiskt vara generatorn...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

4

- sjekk/puss rent på alle jordingspunkter, inkl pærekontakter.
- sjekk spenningsfall fram til pærer
- sjekk spesielt jordingskabel fra batteri til karosseri og fra karosseri til girkasse
- sjekk lading, bør være ca 7.2V ladespenning ved turtall over tomgang
- justér 'vippen' i ladereléet om du har lavere ladespenning enn 7.2V ved turtall over tomgang
- sjekk at du har nok vann på batteriet
- sjekk/bytt børster i dynamo
- bytt blinkrelé til et nytt 6V elektronisk (om du ikke må ha med gammelt utseende da)
- bytt bremselysbryter i hovedbremsesylinder

'53 T1 | '58 T2 | '66 T1