1

Jag har ett universalkit liggandes och tänkte att det skulle sitta som en smäck i min bubbla 1965 tillverkad 1964.
Man brukar ju koppla på sig på låspinnen i dörren men sådana finns ju inte i bubblan. Då får det bli på armen som ansluter på handtaget på insidan tänkte jag och satt vid passagerardörren och funderade, går ju inte heller iom att handtaget går både fram och bak för att öppna/låsa. Efter lite tankar har jag hittat en lösning på det hela och går då över till förarsidan och märker att den inte går att låsa från insidan! Där sprack den planen!

Nu undrar jag om någon gjort eller sett lösningar på centrallås på de gamla bubblorna?
En annan tanke är om man kan sätta in dörrmekanismen från en senare bubbla för de kom väl med låspinne någon gång?
Någon som gjort denna dörrmekanism swapen och gärna lyckats ha kvar de gamla dörrsidorna och handtagen?
Kanske man bara kan ta kistan från en senare med låspinne och få att funka?

Som sagt jag har bara ägt denna bubblan och har inte full koll på ändringar vid årsmodeller så därför blir det mycket frågor och tankar. Förstår att detta förmodligen kommer bli ett custom jobb om det ska funka och det är inga problem för min del, men jag vill ju inte heller lägga tusen timmar för att detta ska gå ICQ/ab

Jag hoppas vi tillsammans kan klura på detta och kanske hitta en lösning!

Medlem i Halmstad Luftkühlers
--------------------------------
(o\!/o) Typ1 -65

2

Blir intressant å se om det finns nån lösning på det här...

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

3

Jag hade en 70a innan den hade lås pinnar på båda sidor är jag rätt säker på. Däremot var där nog andra handtag på en sån också men tror att 70a dörrar borde passa i din kaross annars?

4

Jo men det borde ju inte vara omöjligt att få över låskistan från en typ 70a då och smida lite så gamla handtaget funkar ihop med det nya isåfall?

(o\!/o) Typ1 -65

5

Jag installerade centrallås i min bil här om dagen och hade inga problem med det.

Jag skrev ner en liten guide i min projekttråd om saken
http://www.vwtyp1.com/forum/viewtopic.p … 02#p142402

6

Olz skrev:

Jag installerade centrallås i min bil här om dagen och hade inga problem med det.

Jag skrev ner en liten guide i min projekttråd om saken
http://www.vwtyp1.com/forum/viewtopic.p … 02#p142402

Svåraste saken som det lät så var det få fast motorn?
Hur sätter man fast pinnen eller vad det var från motorn till staget till låsningen?
Är det endast för en dörr eller är det för två dörrar?

7

Gött! Men du hade ju lyxen att ha låspinnar att koppla på motorerna på! ICQ/ab

Alpinebubblan du sitter i samma sits som jag där det inte är lika busenkelt Default/hmm

(o\!/o) Typ1 -65

8 Senaste redigerad av alpinebubblan (2013-05-03 14:49:57)

Vart intresserad då det va billiga kit och verka inte så krångligt, alltså slippa göra om allt för mycket.
Om man nu vill ha båda dörrarna med centrallås, är det två kit som gäller eller kan man köpa en extra motor bara och koppla in på samma system som på första?
Ser det finns och köpa så man få med 4x av dessa låsmekanismer, kanske man kan kränga iväg två av dom isf  ICQ/ad

Du vet inte vilket kit du köpte eller är alla same shit? ICQ/ae

9

Att få fast motorn var inga problem. Problemet var att fästet var för vekt så det böjer sig lite.

Här är två bilder på hur det sitter ihop. Som tur var så ingick 4 uppsättningar så jag slapp riva dörrarna för att ta bild på delarna.

http://imageshack.us/a/img534/1840/dscf3586i.jpg

http://imageshack.us/a/img197/4483/dscf3582g.jpg

10

alpinebubblan skrev:

Vart intresserad då det va billiga kit och verka inte så krångligt, alltså slippa göra om allt för mycket.
Om man nu vill ha båda dörrarna med centrallås, är det två kit som gäller eller kan man köpa en extra motor bara och koppla in på samma system som på första?

Mitt kit inehöll fyra uppsättningar motorer.
Det är bara att söka runt lite på eBay, det finns ganska många att välja på där från ca 200kr och uppåt.

11 Senaste redigerad av alpinebubblan (2013-05-03 14:53:44)

Här är kit med siren med, dock inte det man är ute efter men:
http://www.ebay.com/itm/Car-2-Door-Remo … 53f0075565

är det något liknande du har?
Så man behöver inte bygga om något utan endast försöka få fast det bra?
Ser du satt fast den på låspinne, sån finns ju inte på min, så få väll fundera ut hur man ska göra på min isf. Men är ju någon sorts av låspinne på min med, man trycker ju inre handtaget motsatt håll så låser den ju..

12

alpinebubblan skrev:

är det något liknande du har?
Så man behöver inte bygga om något utan endast försöka få fast det bra?

Mitt är inte exakt samma, men liknande. Som det ser ut på bilden så sitter det sändare i låsen på den, dvs. öppnar du med nyckel så låser den upp bägge dörrar, annars hade det bara varit två kablar från motorerna.
Den enda permanenta modifikation jag fick göra på bilen var att borra två hål för plåtskruvarna. Så med andra ord behövdes ingen direkt modifikaton.

13

alpinebubblan skrev:

Ser du satt fast den på låspinne, sån finns ju inte på min, så få väll fundera ut hur man ska göra på min isf. Men är ju någon sorts av låspinne på min med, man trycker ju inre handtaget motsatt håll så låser den ju..

Tyvärr så kan jag inte säga hur du ska göra om du inte har låspinne då jag inte haft någon sådan bil.
Men så länge det finns någon del som gör motsvarande sak borde det gå att koppla till denna.

14 Senaste redigerad av michaelth (2013-05-03 15:16:50)

Ett "enkelt sätt" e att göra dörrlåsen elektriska.. dvs en tryckknapp till varje dörrhandtag. man drar i handtaget alt trycker på knappen.. sen använder man e vindrute torkar motor till varje dörr. när man ger den en strömstöt går den runt ett varv.. dvs då drar den.. man får sätta en vajer som drar i dörrlåset.. på dettta viset kan man "enkelt" elektriskt låsa bilen.. ett larm på detta som bryter strömmen eller kopplar in den med ett relä och man e hemma.. allt ser faktory ut.. innerhandtagen sitter kvar och sköter det mekaniskt.. inga färdiga kitt men hyfsat enkelt för den som kan mecka lite..
2 startknappar.. ev relä för styra strömmen 2 vindrutetorkarmotorer. förslagsvis baklucka på någon kombi. moppevajer.
man kan sätta motorerna i botten på dörrarna eller under instrumentbrädan om..om man gjort så vajern löper fritt in i dörren... och lite egna tankar o ideer...slaglängden regleras med "veven" man kan sätta en fjäder i serie med vajern som en säkerhets detalj för ev för lång slaglängd.
lycka till

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

15

bli nog sånt kit till min.. måste bara fara till garaget och kika hur det ser ut med låsmekanismen.

16

Om du kan lösa det hela på passagerarsidan, köp ett engelskt passagerarhandtag till förarsidan så borde det funka där åxå?

Jag kan inte de nyare årsmodellerna, men på min ghia är det låsbart "vridhantdag" innifrån även på förarsidan. Handtaget "blockerar" knappen, medan låset utifrån "kopplar ur" låsa upp funktionen.

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

17 Senaste redigerad av alpinebubblan (2013-05-03 16:10:14)

Vad är det för handtag?
på min bubbla vrider man neråt för att låsa upp, vrider man uppåt låser man.
Så vet inte hur man ska fixa det riktigt.
Vrida motorn så den går utåt så den vrider handtaget uppåt? och sen när den låser upp så åker handtaget ner igen?

18

Fick tag i ett företag som heter mega-bug som kunde fixa en vänster dörrs låsmekanism från en RHD.
Halv svårt att få tag på dom via mail men det går framåt. Fick invoice på paypal men hade för lite pengar på det så få fixa under veckan. Gick på runt 600 med frakt.