1 Senaste redigerad av bumbi_ (2013-04-10 20:46:25)

Hallå! Har en typ 1 motor på  1680cc med dubbla weber 44, 286graders kam och fixade toppar.

Gissar på att tändningen inte ska stå som den gör med en org kam, frågan är då hur ska den stå? Sitter förövrigt en 009 fördelare på.

En till fråga!
Hur svårt är de att ställa in förgasarna själv? har nå verktyg så man kan synka dom, men är väl mer pill än så!
Som den är just nu så kvamnar den en sekund när man ger på fullt sen sticker de, kan även blöddra vid gas pådrag.

/ Fredrik

Twin Peak Boxers

Bob-Notchback 1500S -65

Instagram: bob.turri

2

Ställ den på 30-32 grader före vid 3000 varv.

Jag tycker inte att det är skitsvårt men man måste börja med att förstå lite hur en förgasare fungerar för att lyckas.
De viktiga delarna i en förgasare är halsringen, lågfartsmunstycket som jobbar från tomgång till ca 3000 varv, huvudmunstycket som jobbar från ca 3000 och uppåt och luftmunstycket som bromsar in soppaflödet från ca 5000 varv annars kulle motorn dränkas, på våra motorer fungerar 180-200 bra.
Halsringen bestämmer vilket huvudmunstycke man behöver, halsring x 4,2 ger storleken på huvud, ungefär.
Blandningsskruvarna ofta felaktigt benämnda luftskruvar finjusterar soppan för tomgång och en liten bit upp.
Dessa justeras genom att skruva in tills motorn inte går på den cylindern och sedan ut igen tills den går rent, upprepa för alla cylindrar och flera gången vid behov. Får du en flatspot vid 2500-3000 så testa att öppna dessa ett åttondels till kvarts varv.
När den går över på huvud ska den kännas och låta krispig, stiften ska vara ganska mörka, ljusa stift är farligt för luftkylda folkamotorer.

Innan du börjar med detta ska du se till att allt är synkat och ställ tomgången. Bort med reglaget och se till att den går lika på alla, du kan justera in blandningssruvarna nu.
När du sätter på reglaget se till att det inte tar i eller påverkar någon av förgasarna och sedan jobbar du dig framåt tills den påverkar båda samtidigt.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Får tacka för det svaret Svwerker!  ICQ/ab

Nu har ja nästa fråga till nån kunnig! Koppling! Vilken bör man välja med min motor setup ( som står i första inlägget). Duger de med en stage 1 tryckplatta å org lamell, eller får man köra nå mer brutalt? ICQ/am

/ Fredrik

Twin Peak Boxers

Bob-Notchback 1500S -65

4

Du borde klara dig med en frisk original tryckplatta och får du problem så är det bättre att byta lamell till en Cushlock eller liknande.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Som det ser ut just nu så slirar den bra på kopplingen.

Twin Peak Boxers

Bob-Notchback 1500S -65

6

Då är det nog gjort rätt mycket med dina toppar. Fixade för mig är lätt putsade kanaler de där bör vara portade en hel del för originalkopplingen brukar hänga med en bit över 100 hk.

Ali G

7

åfan, vet inte så mycket om topparna då motorn va iordning gjord när jag fick bilen! men är möjligt att den är riktigt portad, vet inte om det är högkomp i motorn å!

Twin Peak Boxers

Bob-Notchback 1500S -65

8

Alternativet är ju att kopplingen är slut men som du ställde frågan kändes det som om den är frisk.

Jag tolkade även första inlägget som om motorn var nybyggd och oprövad eftersom bestyckning är det första man gör med en motor.

Ali G

9

Jag klarade mig inte med den motor kombon och std koppling men med Kennedy steg 1 + dalkin disc så blev det perfekt.

10

Jag klarade mig med originalkoppling med 1776, W110, 40x35,5 toppar och fullgasväxlingar i en 1302 tills jag passerade 15,2 på strippen.

Ali G

11

Någon skillnad i tryck då på en standard solfjäder å en sån standard trearmad?