1

Har ev. en 57a soltak på tråden, den står i ett källargarage. Problemet är att betongmuren utanför har vikt sig åt sidan så att ena garageports dörren inte går att få upp.

Jag själv har inte varit där och testat, det är en lite knepig gubbe som bor där men om det blir att jag får köpa loss den så måste jag såklart ha en plan på hur jag får ut den.

Att stötta upp muren och trycka tillbaka den blir ju svårt utan att gräva ut på andra sidan om muren, att lossa dörren från gångjärnen kan också bli svårt eftersom det ej går att få upp dörren. Jag vet dock inte hur gångjärnen är konstruerade, kanskees lite tur att man kan skruva loss dom från insidan eller att man kan skruva av dörren helt. Dörrarna är säker från 60-talet, unkna och slitna vilket resten av huset/tomten är. Sedan att få upp bilen från garaget upp till vägen är en annan historia ICQ/ad

Någon här som har erfarenhet om att få upp dörren/rikta en mur? Jag kommer ej ta dit någon grävmaskin och börja gräva upp tomten, då sågar jag hellre upp dörrarna och fixar nya portar åt gubben!

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

2 Senaste redigerad av ozeo (2013-03-26 10:26:02)

lät som ett dilemma, nog svårt för nån och säga här utan att se det.
sista lät väl enklast nästan om de inte går o skruva av som sagt. se till och stämpla utifall de är portarna som håller upp skiten

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

3

Har tänkt på det, eftersom jag just nu varken har bilder eller någon som helst aning pm hur gångjärnen är konstruerade så är det ju svårt. Men om någon här har någon idé om hur man kan göra eller vart med om liknande så vore ju kanske det någonting att tänka på iallafall! ICQ/ab

4

Om du tar lite foto på problemet kan vi kanske med samlad kraft komma med så lysande ideèr att bilen nästan kommer ut av sig själv.  ICQ/ad

5

Annars får du skruva ned bilen och bära ut del för del men det är klart, karossen kan ju bli ett problem  ICQ/ab

Alte Liebe rostet nicht!

6

Har grävt ut och riktat en mur en gång och det var inte ett sånt  jättejobb som jag trodde från början.

Om inte annat så kanske den knepige blir på gott humör om du erbjuder dig och då går din plan i lås. ICQ/ab

Lycka till! ICQ/ab

"Pimped by Nature"

7

Går det inte att slå ur gångjärnssprintarna?

8

Att plocka ner den i delar skulle jag ju helst slippa ICQ/ac

Bengt H skrev:

Går det inte att slå ur gångjärnssprintarna?

Just vad jag sitter och tänker på, borde gå att få loss. Men har inte varit där och tittat än eftersom han är lite knepig. Har en bekant som känner honom, man kan inte bara kliva på utan man måste börja lite försiktigt..

Ska ta bilder när jag får tillåtelse att tillträda gubbens tomt  Default/lol

9

Här har ni min fina picasso-målning som visar hur det är om ni förstår kladdet  Default/lol

http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/Scan_zps2fe23146.jpeg

Skulle det inte gå att lossa gångjärnen så har jag tänkt fimpa dom helt med en vinkelslip och bara kapa av dom eftersom dom är på utsidan, sen bara köpa nya fräscha och byta ut!

10

Muren flyttar sig inte om du inte gräver ur bakom...
Gångjärn är oftast skruvade i karmen vilket innebär att du behöver ha dörren öppen för att skruva dit nya.
Ersätta gångjärnen med "utanpåliggande" gångjärn känns onödigt då funktionen ändå kommer att saknas.
Du skulle kunna lösa det om karmen på dom "nya" portarna är tillräckligt djup så skruvarna som fäster karmen i väggen, hamnar innanför dörrbladet, bara såga ur det gamla och skruva dit nytt genom att hela tiden ha dörrarna stängda och skjuta in hela partiet med vänster sidan först och sedan vrida in högersidan, sett på bilden, dock innebär detta att du behöver hitta ett parti med samma mått eller mindre,
äldre garageportar är relativt smala.
om måttet är detsamma medför det att dörrarna inte kommar att gå att öppna efteråt heller.....kanske inte så bra för att uppnå ditt mål.

Vad jag skulle gjort, är antingen skaffa några bra spadar muta några polare med middag och öl alt. hyra en liten grävmaskin och gräva ur bakom muren och rikta den med stämp, borra in x antal armeringsjärn i väggen bredvid dörren (jag antar att den är gjord i betong eller "suggor" gamla tiders Lecablock) gjuta fast muren i väggen med betong och sedan återfylla jorden när betongen brunnit.
Troligtvis gynnar det dit syfte betydligt bättre än att sätta i andra dörrar som ändå inte går att öppna.
det finns alternativ förutom slagport som går att öppna utan att gå utanför karmen, men jag antar att chansen att hitta sådana i rätt mått eller smalare är ytterst minimal.

Ett annat alternativ är om du kan övertala ägaren att han inte behöver garageportar utan klarar sig väldigt bra med en vanlig enkel ytterdörr alt. "stalldörr" som är smalare än en garageport, om det bara är frågan om att få in cykel/snöslunga/gräsklippare etc.
sedan mura upp "vänstersidan" med typ lecasten.

11

Det går inte bara att lossa lite tryck bakom muren och trycka tillbaka med stämp vågrätt mot husväggen? Värt ett försök kanske

12

Nu tänkte jag inte byta ut vare sig portar eller hela partiet, bara gångjärnen då man kan kapa dom på utsidan sedan lyfta bort dörr-fan. Sen byta ut gångjärnen. Gubben bryr sig varesig om huset eller om dörrarna blir lite annorlunda då det enda han inte vill är att betala någonting såklart.

Men sprintarna bör kunnas slås ut och sen bara lyfta bort dörren. Får se hur det ser ut den dagen jag kommer dit!  ICQ/ab

Har egen maskin, dock vill jag slippa det,  kan jag bara få bort dörren och tillbaka den sen så är det lugnt, gubben bryr sig inte heller  ICQ/ad

13

Om det  är så enkelt att han inte bryr sig, finns fina svetsgångjärn att köpa passar allt... tänk dock på att kyla ordentligt.....
alternativt bara kapa bort gångjärnen på "vänsterdörren" och sedan skruva fast dörren i karmen, så den är fixerad den går ju ändå inte att öppna, sedan försegla skruvarna med borr så ingen som inte har nåt där att göra kommer och skruvar bort dörren.
om nu inte sprintarna går att få ur och ersätta med nya eller skruv/bult.

14

Tack för hjälpen, får se vart allt leder!

Bara gubben kan sluta vela och bestämma sig snart!  Default/lol