1 Senaste redigerad av digger520 (2013-03-23 22:25:11)

Har köpt en bil med följande problem! skall hämta bilen i Stockholm typ nästa helg, och bor sj i Göteborgs trakterna!
Här kommer säljarens kommentar på hur bilen uppför sig!

Lmm= luftmassemätare!

Bilen går bra när den är kall med lmm inkopplad.  När den är varm stannar den vid gaspådrag. Startar om den direkt efter den stannat och den går bra i ca 30-40 sek då kan man gasa precis som vanligt men sen är problem framme igen. Och svajjig tomgång.  Däremot kan jag spruta startgas undertiden den dummar sig och då går den bra = får för lite bränsle. Tar jag bort lmm så går den bra förutom att den inte svarar på snabb gas men den har bra tomgång.

                    Köparns ord!

Den som kan ge mig ett vettigt svar på vad felet är eller kan åtgärda det påväg hem från Stockholm belönas med 1000 spänn!

Kan tilläga att luftmassemätarn är bytt så det verkar som att det inte är felorsaken till problemet då felet kvarstår! Bilen är nybesiktigad, började med svajjig tomgång men har nu blivit värre enligt ovan text!

                    Bobbis  Default/hmm

2 Senaste redigerad av Piraten (2013-03-23 22:48:31)

Är det en ny luftmassemätare som satts dit? Annars är risken stor att Du inte fått problemet löst.
Du kan kolla funktionen genom att dra bort kabeln när den står på tomgång!
Är luftmassemätaren okej ska motorn dippa i varv, kanske till och med stanna.
Det går att köra med den urkopplad , då hamnar motorn i safemode, dvs, bränsle/luftblandingen ges med förutbestämda värden, vilket kan resultera i att den blir lite slöare i vissa lägen, men fullt duglig att åka med, och troligen bättre än med en felaktig luftmassemätare.

Kontrollera också så att slangen /stosen mellan luftmassemätaren och insuget inte har sprickor!
Suger den det minsta tjuvluft där så får Du helt galna värden. Kan tänka mig det felet eftersom gummit mjuknar i värmen och sprickor kan öppna sig.

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

3

Är luftmassemätaren bytt till en ny eller bara till en annan?

T3-or med insprutningsmotorer är känsliga för dålig jord (sitter en under tändspolen som går till vänster topp och sedan den vid växellådan till underredet). Hur ser det ut med tempgivaren (den till insprutningen, inte till tempvisaren på instrumentpanelen) och dess funktion/kontakt?

4

ICQ/ab  dubbelsvar

5

Hål i avgasröret före lambdasonden (om folkan är så ny) ger också svajigt beteende, eller om sonden eller kabeln till den är defekt.

6

Piraten! Han köpte en begagnad på skroten och felet kvarstår som sagt! Så du menar att det inte är någon fara att köra hem utan att den är inkopplad? Om du fixar problemet för mig påvägen hem så får du som sagt 1000 spänn samt pengar för eventuella utlägg vad en ny lmm kostar! Tror du om det?  ICQ/ab

7 Senaste redigerad av Piraten (2013-03-24 09:15:30)

Då är risken att den inte heller är okej.
Det är inte farligt att köra utan att ha den inkopplad, eftersom insprutningen då styrs av fasta värden i systemet.
Det värsta som kan hända är att den blir lite slöare, och att soppaåtgången blir lite större..

Eftersom Du ju passerar utanför mig på hemvägen kan jag titta på den om Du vill, men inga löften dock;)
Med lite tur kanske vi hittar problemet, annars blir det att åka utan hem..

Har ett par lmm liggande, inte till vw, men givarna är detsamma, bara höljena som skiljer:)

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

8

Låter toppen Piraten ICQ/ad du vet inte annars var man kan beställa en ny? Tänkte ja isf tar med den när ja åker o hämtar bilen? Du kan väl skriva ditt mobil nr i min inbox så håller vi kontakten via mobil istället ICQ/ab