101

Lowflyer skrev:

Snyggt! Fråga från en nybörjare på bussar: Varför Splittframvagn?

bättre att sänka... om jag fattat rätt (obs.. ej bussägare)

102

Inga tubade hjulhus, lite lätt masserade i pressvecken med släggan dock. 145/45R15 i fram och 165/65 i bak har jag för mig. Coils från fyrhjuling i bak men till fram har vi inte lyckats hitta några lämpliga dämpare än. Kör med splitbubblans korta oljedämpare och det funkade bra i typ 100mil sen sa den första upp sig och några hundra mil senare är det bara konstatera att dom inte längre fyller någon funktion. Kanske skulle provat dom dyrare gasdämparna men har för mig dom var någon cm för lång komprimerade.

Okeej, ska vi fortsätta sagan nu...

Bugrun närmade sig och vi hade sagt att bussen skulle vara körklar till dess, gärna med inredningen färdig. Tanken hade ju varit att rostlaga upp denna, besiktiga och ha som backup till Hessisch resan. Men någonstans när demian förklarade att org. färgen var rätt ovanlig och att sänkningen hade dragit ut så pass på tiden känndes det inte mer än rätt att köra fullt ut på denna ist. Den såg ju trots allt ut att ha bra potential!

Tyvärr kom det fler motgångar, något jag glömnde nämna förut. Någonting stämnde inte med det nya kopplingskittet vi köpt så det blev en himla massa funderande och även riva ur motorn ett par gånger. Mer om det går att läsa i den här tråden om man är väldigt intresserad: boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=17018

Nåväl.. dags för lite roligare grejor!

Inredningen som sagt.. nu när vi hade bestämt oss för att använda den här till europa trippen så måste vi ju ha något lämpligt att sova i!

På garagefesten i rommegaraget satt vi båda länge i Mackes fantastiska bay, wow vilken härlig inredning och buss! Perfekt, hem och beställa gångjärn till rock&roll soffa från justkampers i england! Ska dock erkänna att vi till en början tänkt snåla in och bygga egna och hade väl kommit nästan hela vägen på pappret när jag insåg vad mycket längre tid det hela skulle ta bara för att få tjäna in några hundralappar...

400mil och två veckor i samma säng som Dennis då vill man gärna ha lite svängrum hehe  ICQ/ad
Fullbredds säng planerades och efter några samtal till ovan nämnda Macke (tusen tack) så började inredningen ta form!

Ljudisolerad med dynamat liknande matta, men beeetydligt billigare!
http://i1322.photobucket.com/albums/u575/jockebostrom/Early%20Bay%20-70/null_zpsdfc066bb.jpg

http://i1322.photobucket.com/albums/u575/jockebostrom/Early%20Bay%20-70/null_zps03e34551.jpg

no more plåtlåda! Samtliga plåtytor på bussen är i stort sett klädda med "stp" dämpmatta, förutom främre delen av taket.
http://i1322.photobucket.com/albums/u575/jockebostrom/Early%20Bay%20-70/null_zps182a0a71.jpg

Paneler i plyfa, isolerade även bakom med typ gullfiber. Vet inte hur man brukar/bör göra men tyst blev det.
http://i1322.photobucket.com/albums/u575/jockebostrom/Early%20Bay%20-70/null_zpse7f0b817.jpg

http://i1322.photobucket.com/albums/u575/jockebostrom/Early%20Bay%20-70/null_zpsba8340b4.jpg

Oljeboard till innertaket, hålborrat för spotar och takventil.
http://i1322.photobucket.com/albums/u575/jockebostrom/Early%20Bay%20-70/null_zps8fe5c988.jpg

Sådärja, klätt med vitt tyg. Här syns även panelerna som är klädd i ett ljusgrå/beige sofftyg samt panelen som styr spottarna. Mysigt ska det minsann va, för det har gustaf sagt!  ICQ/ad  ICQ/ad
http://i1322.photobucket.com/albums/u575/jockebostrom/Early%20Bay%20-70/null_zps9373a5b2.jpg

Sen blev det pall bygge, från början var det tänkt dela upp pallen i två och montera en 8" bas i ena delen men när vi väl gjort det så hördes inte ens basen då fram och baksystem spelade skiten ur den. Plats för någon större bas historia hade vi inte så vi skippad den helt och hållet och gjorde lådan till ett förvaringsfack. Skulle senare visa sig att den fungerade alldeles ypperligt som kylväska.
http://i1322.photobucket.com/albums/u575/jockebostrom/Early%20Bay%20-70/null_zps113cd66b.jpg

Golvskivorna kläddes samtidigt med någon form av industrigolvmatta. vet inte vad den kallas men har likadan innanför dörren hemma. relativt lättstädad, trevlig att gå på och ser helt okej ut ICQ/ab
http://i1322.photobucket.com/albums/u575/jockebostrom/Early%20Bay%20-70/null_zps09cae3ed.jpg

Soff/säng bygget, tyvärr glömde vi jacka ur i frontskivan för stöden till sitsen när man bäddat ut till säng. Två pallbockar får agera stöd nu tills vidare, kan ändå vara bra att ha med på färd.
http://i1322.photobucket.com/albums/u575/jockebostrom/Early%20Bay%20-70/null_zpsb3191de7.jpg

Skivorna lämnades iväg till Hamrånge inredning för att få lite madrass limmad på sig. Blev riktigt bra! Sedan klädde vi det med lika tyg som panelerna fast i svart. Tack till Dennis mor och mormor för sykunskapen! ICQ/ab Den stora madrassen är den som ligger bakom soffan ovanför motorn. Den gjordes lite tjockare och utan skiva så man lätt kan komma åt reservhjulsbaljan som nuförtiden agerar verktygsgömma ICQ/ab
http://i1322.photobucket.com/albums/u575/jockebostrom/Early%20Bay%20-70/null_zps2bcf4019.jpg

Trevligt, ett litet bord i ek på plats och nya fräsha gardiner också tack mor!
http://i1322.photobucket.com/albums/u575/jockebostrom/Early%20Bay%20-70/null_zpsa265eed3.jpg

Även fram och mellan sätena fick den paneler och högtalare och nu var den redo för bugrun!
http://i1322.photobucket.com/albums/u575/jockebostrom/Early%20Bay%20-70/null_zps65887165.jpg

Den tråkiga sidorutan byttes ut och fick även en fräsh ventruta.
http://i1322.photobucket.com/albums/u575/jockebostrom/Early%20Bay%20-70/null_zpsc2488f2b.jpg

Bugrun calling!
http://i1322.photobucket.com/albums/u575/jockebostrom/Early%20Bay%20-70/null_zps6b37df0d.jpg

På plats, trots oroande oljeläckage.... sen en oroande hemfärd 40mil...
http://i1322.photobucket.com/albums/u575/jockebostrom/Early%20Bay%20-70/null_zpsf98f396f.jpg

....och vad vore väl livet utan motgångar? trevligare kanske??...
http://i1322.photobucket.com/albums/u575/jockebostrom/Early%20Bay%20-70/null_zpsc7b45dde.jpg

fortsättning följer....

Panel -53, 911 -71

103

kissikiss... I Was Here...

bussen gjorde väl som sin ägare Default/smile om man kollar på förarsätet.... sorry.. Default/smile

104 Senaste redigerad av easos (2013-10-30 09:19:20)

Kul läsning må jag säga !:)
Blev riktigt bra med inredningen !

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

105

Släpvagnstötdämpare kanske funkar.. den här modellen fanns på Laitis och är ihoptryckt 250mm c/c http://i1004.photobucket.com/albums/af162/falmarksheden/IMAG0510_zps214308bb.jpg

Man få va som man är när man in't blev som man skulle
bilar i familjen. 74:a bay dubbelhytt, vw rod & typ1 -58:a
Das Auto Skellefteå

106

Det här var en rekorderlig uppdatering! ni har gjort ett bra jobb med den. Lagom
uppvärmning till den stundande Barndoor renoveringen  ICQ/ae

107 Senaste redigerad av Ivars (2013-10-30 20:38:53)

Bra uppdatering Jocke!  ICQ/ab  Bra att man får lite tips  ICQ/ad
Gjorde ni förlängningen till hockeyklubban själva och kör ni noskonen som hör till den lådan?

108

Grymt schysst stuk på bussen och helrätt! Gillar verkligen inredningen och fick själv en del idéer till min buss. Kommer nog dock bygga min lite mer sovvänligt ICQ/ab

DMNDphoto

Bay militärbuss -73
Bay Campingbuss -75
Typ 1 -61

109

Jätte inspirerande läsning......nu fasen vill ja börja meka med min Bay..... ICQ/ab

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

110 Senaste redigerad av jockebostrom (2013-11-05 18:44:07)

Tack för fina kommentarer, alltid kul!

Som svar till Lowflyer:
Bayens kulbultsframvagn bottnar om man sänker mycket = farligt. Splitframvagnen har spindlar med ledbult som bottnar långt senare. Blir perfekt med flippade spindlar vilket gör att man slipper flytta upp framvagnen.

Ivars: Gjorde en egen förlängare, behövs även en till kopplingsvajern för att slippa kopplingshugg vid start (missade detta) Har tre till om du behöver!
http://i1322.photobucket.com/albums/u575/jockebostrom/Early%20Bay%20-70/null_zps03eda0a5.jpg

okeej.. usha motivationen var på topp efter bugrun.. eller inte! MEN bättre den pissar nu än påväg till tyskland!! Det var ju ändå den främsta anledningen att vi åkte ner med bussen, för att upptäcka ev problem. Dock så var det enda roliga på den långa resan hem när bilarna bakom oss fick välsmorda framrutor. Vet inte om dom trodde det regnade men dom lär ju inte sett så värst mycket iaf ICQ/ag

Hem och försöka reda ut oljeläckaget som vi misstänkte kom från oljekylare. Och mycket riktigt, det kom som ett vattenfall när vi körde den på starten. (inte konstigt det gick nästan 5liter på 40mil)

Nytt packningskitt hade köpts på bugrun så det blev att riva ur motorn igen, tur vi fått rutin på det nu så gick lite smidigare. Dit med nya packningar. Upp med motorn igen och prova. Någon som hört talas om Murphy? Lika mycket läckage med nya packningar.. hmm ner med motorn igen. Av med fläktkåpan, bort med oljekylan igen. Noterar att kylaren är omsvetsad, kanske drog den snett vid montering. Dit med den igen, noggrant denna gång. Upp med motorn och prova. Läckage igen!! Vafan! Okej, ur med motorn en gång till, ringa runt efter ny kylare. Anders från linghed/falun hade några motorer stod. Åka dit och skruva lös nån som såg ut att kunna passa, för att sedan se att den inte passa! Fel pressning i hålen! gaaah! Ringa Demian som lyckligtvis hade en kylare som skulle passa.. tack som fan! (har vi gjort upp om den förresten??)

Tråkig bonusbild på hatobjektet för er som orkat läsa..
http://i1322.photobucket.com/albums/u575/jockebostrom/Early%20Bay%20-70/null_zps2c8cd887.jpg

Vill inte ens veta hur många ggr den där motorn varit ur nu pga skitsaker!
Hur som helst.. Med det tråkiga ur världen var det dags att ta tag i nästa grej, ungefär lika kul.
http://i1322.photobucket.com/albums/u575/jockebostrom/Early%20Bay%20-70/null_zps4e96c121.jpg

...och jag som lovat mig själv att aldrig mer hålla på med denna skit!
http://i1322.photobucket.com/albums/u575/jockebostrom/Early%20Bay%20-70/null_zps85487ebd.jpg

Laga rosthål med bit från -68 donator som Franke nu köpt.
http://i1322.photobucket.com/albums/u575/jockebostrom/Early%20Bay%20-70/null_zps3e64042c.jpg

http://i1322.photobucket.com/albums/u575/jockebostrom/Early%20Bay%20-70/null_zpsed323c88.jpg

http://i1322.photobucket.com/albums/u575/jockebostrom/Early%20Bay%20-70/null_zpsd9816637.jpg

http://i1322.photobucket.com/albums/u575/jockebostrom/Early%20Bay%20-70/null_zpsf1662e25.jpg

bättra på lite andra lagningar när ändå spacklet var framme..
http://i1322.photobucket.com/albums/u575/jockebostrom/Early%20Bay%20-70/null_zps49e5da69.jpg

Grundat
http://i1322.photobucket.com/albums/u575/jockebostrom/Early%20Bay%20-70/null_zpscff59b3a.jpg

Lackad, var lite ringrostig men blev bra ICQ/ab
http://i1322.photobucket.com/albums/u575/jockebostrom/Early%20Bay%20-70/null_zps5c6c8f11.jpg

Bulan lämnades så fronten inte skulle kännas helt ny.. och så var det ju tråkigt att spackla..
http://i1322.photobucket.com/albums/u575/jockebostrom/Early%20Bay%20-70/null_zps11b0d884.jpg

phuu äntligen, skönt!!
http://i1322.photobucket.com/albums/u575/jockebostrom/Early%20Bay%20-70/null_zps66587ad9.jpg

Donator bayen från -68 köptes in för att låna ut sin fina instrumentpanel ICQ/ab
Så under tiden fronten fixades till pusslades instrumentbrädan ihop från två skapliga till en riktigt fin ICQ/ab (ytrosten är bortputsad)
http://i1322.photobucket.com/albums/u575/jockebostrom/Early%20Bay%20-70/null_zps314c33a7.jpg

Lika bra att byta lager runt om, blir ju några mil om några dagar......
http://i1322.photobucket.com/albums/u575/jockebostrom/Early%20Bay%20-70/null_zps051d683f.jpg

Nermattad front så den matchade resten, blev bra ICQ/ab
http://i1322.photobucket.com/albums/u575/jockebostrom/Early%20Bay%20-70/null_zpsd5677067.jpg

Ny framruta och ny list, skönt att slippa sprickan och kunna se i motljus igen ICQ/ab
http://i1322.photobucket.com/albums/u575/jockebostrom/Early%20Bay%20-70/null_zps2191ca08.jpg

Nya instrumentpanelen på plats, org lack givetvis!
Köptes även en lite sportigare Scat växelspak på bugrun med riktigt sköna lägen!!
http://i1322.photobucket.com/albums/u575/jockebostrom/Early%20Bay%20-70/null_zps73c6fac6.jpg

Sådär, det var en SNABBspolning av vad vi har pysslat med i garaget under vintern/försommaren!

Sedan begav vi oss ner mot göteborg och färjan mot danmark, mer om det i nästa uppdatering ICQ/ab
http://i1322.photobucket.com/albums/u575/jockebostrom/Early%20Bay%20-70/null_zpsd024d203.png

Här ligger man som en kung vill jag lova er!!
http://i1322.photobucket.com/albums/u575/jockebostrom/Early%20Bay%20-70/null_zps47f7d600.jpg

http://i1322.photobucket.com/albums/u575/jockebostrom/Early%20Bay%20-70/null_zps8cb20775.jpg

Göteborg Hamn kl. 22.30!
http://i1322.photobucket.com/albums/u575/jockebostrom/Early%20Bay%20-70/null_zps323baac7.jpg

Panel -53, 911 -71

111

snyggt... och vägsäkeråkning Default/smile

112

Kul läsning och snyggt jobbat! Jag tycker bussen blev riktigt, riktigt bra. Älskar grönfärgen i kombo med de vita hjulen. När man ser sådana här praktexemplar av en baybuss ligger splitbussar långt efter.

113

Jag köper mer än gärna en förlängare av er!  ICQ/ab  Hör av mig sen! Angående kopplingsvajern så bör det väl fungera med en vajer från en högerstyrd då den är några cm längre?

114

Skönt jobbat grabbar!! Skriv mer nu!! ICQ/ab

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan

115

Riktigt trevlig läsning och så snyggt med plåtbräda ICQ/ab

116

Ja man har ju spanat in den under träffarna i sommar! Den vart verkligen trevlig!  ICQ/ab
Eran är ju lite lägre än min i fronten. Men jag kör ju 145-65or, masserade även hjulhusen med släggan.
Har ni den i lägsta läget fram nu? Tänkte på om mina sänksatser sitter helt annorlunda.
Skulle vart kul att haft ner den lite mer fram nu när den kommer bli lägre i arslet till nästa sommar.

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland
East Coast Meet #4 - 9-11 Augusti 2019

117

Nice update! ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

118

Sweet ! Skoj å läsa boys ! ICQ/ab

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

119

hjoggböle skrev:

Släpvagnstötdämpare kanske funkar.. den här modellen fanns på Laitis och är ihoptryckt 250mm c/c http://i1004.photobucket.com/albums/af162/falmarksheden/IMAG0510_zps214308bb.jpg

Tack för tipset, släpvagnsdämpare borde ju tåla mer stryk kan tänkas.. lite lurigt med måttet där, minns inte vad våra är komprimerade men ska absolut kika på det!

anton_e skrev:

Kul läsning och snyggt jobbat! Jag tycker bussen blev riktigt, riktigt bra. Älskar grönfärgen i kombo med de vita hjulen. När man ser sådana här praktexemplar av en baybuss ligger splitbussar långt efter.

Oj det var fina ord  ICQ/ae  ICQ/ab  dom har båda sin charm ICQ/ab

Ivars skrev:

Jag köper mer än gärna en förlängare av er!  ICQ/ab  Hör av mig sen! Angående kopplingsvajern så bör det väl fungera med en vajer från en högerstyrd då den är några cm längre?

Vi gjorde en sån här för att förlänga vajern, missade dock förlängningen till själva höljet så den böjs i en viss vinkel, svårt att förklara. Får fixa det vid senare tillfälle...  ICQ/ad  Men ja det är möjligt att en vajer från högerstyrd fungerar lika bra ICQ/ab
http://i1322.photobucket.com/albums/u575/jockebostrom/Early%20Bay%20-70/IMG_1020_zpsaaffa086-1.jpg

Spaan skrev:

Ja man har ju spanat in den under träffarna i sommar! Den vart verkligen trevlig!  ICQ/ab
Eran är ju lite lägre än min i fronten. Men jag kör ju 145-65or, masserade även hjulhusen med släggan.
Har ni den i lägsta läget fram nu? Tänkte på om mina sänksatser sitter helt annorlunda.
Skulle vart kul att haft ner den lite mer fram nu när den kommer bli lägre i arslet till nästa sommar.

Vi har den ungefär i mellanläget på sänksatserna men dom är lite extra vridna vid isvetsning. Vet dock inte hur mycket lägre man kan gå, det är bra urtaget för styrstagen i ramen redan nu.. Bak kör vi den i högsta läget på justeringen på svärden, blev lite tråkigt att lyssna på genomslagen mot ramen efter ett tag nu när genomslagsgummit är borta. I övrigt är det väl inga problem så sänk på om du är ute efter det stuket ICQ/ab

Panel -53, 911 -71

120

Hur frän som helst ICQ/ab

121

Inspirerande!! Såg den i hessisch och tycker stuket är helrätt ICQ/ag
Nu blir man ju sugen att bygga inredning i 68an!
Var har du köpt stp dämpmattan?

Typ2 1953 barndoor 11W, Typ2 1961 panel, Typ2 1968 buss,
Typ1 1963 soltak (Herbie), Karmann ghia 1967 m.m.

122

Kul läsning och mycket fint bygge!

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

123

Riktigt skön buss du har fått till, inspirerande och roligt att få följa renoveringen också. Minns när denna kom ut till försäljning, bilden i annonsen avslöjande inte mycket om det verkliga skicket. Letade vid det tillfället efter en bil eller buss att renovera, denna stod ju 5min hemifrån så det hade ju vart perfekt. Av olika anledningar så gick jag aldrig vidare, känns skönt idag med tanke på hur mycket jobb ni lagt ner på den. Men slutresultatet blev ju kanon så man kan säga att bussen hamnade i rätt händer...  ICQ/ab

/Foppa

124 Senaste redigerad av jockebostrom (2013-11-06 21:07:51)

Tack för fina kommentarer ICQ/ab

Herbie63: Dämpmattan är köpt på ljudbutiken i gävle. Finns garanterat på fler liknande ställen?!

Foppa13 skrev:

Riktigt skön buss du har fått till, inspirerande och roligt att få följa renoveringen också. Minns när denna kom ut till försäljning, bilden i annonsen avslöjande inte mycket om det verkliga skicket. Letade vid det tillfället efter en bil eller buss att renovera, denna stod ju 5min hemifrån så det hade ju vart perfekt. Av olika anledningar så gick jag aldrig vidare, känns skönt idag med tanke på hur mycket jobb ni lagt ner på den. Men slutresultatet blev ju kanon så man kan säga att bussen hamnade i rätt händer...  ICQ/ab

/Foppa

Se där, kul! det gick inte att avslöja så mycket om skicket på plats heller då den stod lite galet till men trodde att golvet skulle ha klarat sig bättre än det gjort. Tur det finns bra golvplåt från justkampers! Hoppas du hittade något lämpligt iaf och tack för dom fina orden ICQ/ab

Panel -53, 911 -71

125

Nice Jocke....Liknande dämpmatta finns numera även på biltema

Let's make BOXERVILLE great again.
Film och fotonörd.
Byggtråd för min Oval The OldSpeed Outlaw
Byggtråden för La Cholita å Krush Groove hittar ni HÄR