1 Senaste redigerad av Walle (2012-10-15 20:10:42)

Trodde att jag redan hade en tråd här, men icke. Det är ett totalt projekt, men jag har samlat på mig lite delar och kände att tiden var mogen att börja lite lätt. Bilder som kommer först är ett par år gamla, men status på bilen är oförändrad. Jag visade den på typ2-klubben, så några av er kanske känner igen den. http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/661104.jpg http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/661101.jpg http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/661106.jpg

Det jag lyckats åstadkomma än så länge är lite svets på ramen som ska dit, då orginalramen inte längre finns. Den kommer från en enkelhytt, även den från töcksfors. Får se när det händer mer, men "tärningen är kastad"  ICQ/ag
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/981135.jpg http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/981134.jpg http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/981133.jpg

2

Mera bilder ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

verkar lovande. gillar dh

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

4

Måste vara skönt att få börja på!  ICQ/ab

5

...en kan undra hur klospåren på vänster sida framom bakhjulet kommit till, adamantium-klor inifrån?  ICQ/ag


S

6

Ännu en inspirationstråd för mig och mitt kommande panelprojekt. Ska bli kul att följa! ICQ/ab

7

Finns det så mycket mer att hämta ifrån töcksfors längre då?

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

8

Jag vet inte. Det var två år sen jag var där, dh:n hämtade jag -07, men vissa bitar går nog att rädda fortfarande.

9

Gött o se att du kommit igång. Lycka till, väntar med spänning på när denna snart rullar för egen maskin ICQ/ag

Tempo Matador -50
Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
Volvo V90 D4 Momentum business advanced. -17
Audi A3 1,4TFSI -13

10

I sanning ett riktigt projekt!Ska bli roligt att följa från start... ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

11

Lite mer chassi har konstruerats. Mäta, mäta, mäta. Kapa, lägg ut balkar, mäta lite till. En hel del pill, men fick till det skapligt tillslut. Dassiga bilder tagna med iphone i svetsröken, men ni ser.
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1012370.jpg
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1012369.jpg

Lappa och laga, men det kommer hålla iaf  ICQ/ag
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1012368.jpg

Jag var i Timrå i söndags (120 mil t.o.r)och hämtade en front och främre delen av chassit hos Nobbe. Nästa steg blir att docka bitarna så jag har ett "helt" chassi att pilla med. Sådant här svetsande är riktigt kul!

12 Senaste redigerad av Berg (2013-01-10 21:35:20)

Kör på nu så ska vi se om vi kan fixa lite mer plåt till dig i vår ICQ/ag

Tempo Matador -50
Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
Volvo V90 D4 Momentum business advanced. -17
Audi A3 1,4TFSI -13

13

kisavw skrev:

Finns det så mycket mer att hämta ifrån töcksfors längre då?

Javisst..

14

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1044017.jpg
Okej, då har man gjort ett ryck igen. Lastade chassie och jiggen tillsammmans med lite andra "bra att ha prylar", och körde till svärfars garage i fredags morse.
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1044012.jpg
Först svetsade jag fast fyra hjul på jiggen för att göra den lätt att flytta. Sen tog jag hjälp av två pallar för att kunna skruva fast bakre delen av chassiet i den.
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1044016.jpg
Efter det körde jag ut på går`n och lastade den lösa fronten på pickisen, och in i garaget igen.
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1044011.jpg http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1044010.jpg
Fipplade upp delen på lyften, höjde upp, rullade in jiggen, sänkte ner. Jiggen passade jag på att svetsa när jag hade enkelhytten på lyften utan fram och bakvagn. Blev faktist väldigt smidigt att passa ihop fram och bakdel tack vare den.
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1044008.jpg
Fick ta hjälp av spännband och tummaträt, sen var det bara att svetsa ihop. Planen från början var att spara så mycket orange plåt som möjligt, och därför skära bort den gröna fronten för att passa in botten av densamma ihop med orginalfronten. Men eftersom golv och balkar och höger a-stolpe och instrumentbrädan på högersidan och allt annat av plåt i fronten rostat värre än en Ford Escort, så kommer skarvningen ske precis ovan instrumentbrädan istället. Egentligen gillar jag det inte, men förnuftet får tala den här gången. Att göra på detta sätt sparar mig massor av timmar. Här följer en liten bildkavalkad med diverse:
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1044022.jpg
Växellådan sitter inte precis på samma ställe som 1964. Även om det finns sjukt mycket att göra, så känner jag mig hoppfull. Sticker inte ut ur mängden direkt heller, finns ju dom här som är värre... ICQ/af  ICQ/ae
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1044023.jpg
Flaket...
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1044021.jpg
Välkommen in i bak! Dörren öppnad efter många års vila. Springan fixerad med ett fyrkantsjärn.
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1044014.jpg
I förgrunden skådas en tidig baybakdel som kommer få donera vitala delar...
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1044015.jpg Fronten med cykelstället. Står faktist i papprena att bilen är utrustad med kapell, takräcke, drag och just cykelställ.  ICQ/ag
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1044026.jpg
Vänster...
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1044024.jpg
...och höger.
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1044025.jpg
Status efter dagens händelser. Skevar lite i bak... God natt och på återseende!

15

Shiiiiiiit...  Default/yikes  ICQ/ag

16

Äh fan, bra skick på denna ju! ICQ/ag

17

Följer tråden med stort intresse, grymt jobbat och smarta lösningar !

18

Ja, det finns lik och det finns extrema lik.

Bra att du orkar att ta på dig att rädda dubbelhytten.

19

Michos: Jo, din panel är kanske snäppet sämre.
Demian: På tal om lik, du har väl ett och annat på din gård.  ICQ/ab

Ibland undrar folk vart gränsen går för hur dålig en bil kan vara för att renovera, och efter att tittat på ett antal projekt i vw-världen är svaret: Det finns tydligen ingen...

20

Alla Dh är värda att rädda.. ICQ/ag  tur det finns personer som du som gör det..  ICQ/af  ser fram mot fortsatta bilder..
Trevligt garage din svärfar har ! bra val av flickvän ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

21

Bra jobbat....härligt att se att det händer lite  ICQ/ag

Tempo Matador -50
Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
Volvo V90 D4 Momentum business advanced. -17
Audi A3 1,4TFSI -13

22

Om.du undrar vad det är för kråka i fronten på den gröna så är det ett segelflyg, det var jag som räddade den från flygklubben här i byn och sålde fram och bråkdelar åt olika håll. Kul att se den komma till nytta! :-D

You´ll never know...

23

Fram och BAK- delar...

You´ll never know...

24

Japp, en heldag i garaget som var ganska givande. Hade som mål att få den nya ramen på plats. Och för att lyckas med detta behöver ju den gamla skäras bort.
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1045432.jpg
Innan fronten skulle skäras svetsade jag i tvärstag för att inte taket skulle vika sig.
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1045431.jpg
Face off!
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1045430.jpg
Ganska ironiskt.  Default/lol
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1045429.jpg
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1045428.jpg
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1045427.jpg
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1045426.jpg
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1045423.jpg
Ring ut det gamla, ring in det nya...
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1045445.jpg
Inpassning av fronten.
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1045444.jpg
Inpassning av mellanvägg mot lådan. Var lite knixit, men blev ok till slut.
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1045443.jpg
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1045442.jpg
Justerat in baken. Blev inte bra, motorbalken(den blåa) skelar en del. Gör om gör rätt! (Bilden ljuger)
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1045441.jpg
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1045440.jpg
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1045439.jpg
Status efter onsdagens arbete. Dörrspringor och annat verkar lira ganska bra, ja förutom motorluckan då...

25

Galet!
.........Bra kämpat alltså ICQ/ag

Viljan finns där, och kunskapen, kan ju inte bli annat än bra ICQ/ab

Ät gul snö, det kan vara öl.