651

spänningen över laddlampan till rotorn ska elektromagnetisera den så den börjar ladda från början. Gäller växelströmsgeneratorer.

Jag har en bosch generator från T3 WBX i min Desoto. Där finns inte någon laddlampa, bara en ampere mätare. därför har jag inte kopplat in laddlampan. Det gör att jag får varva upp den vid start för att den ska börja ladda. Det har hänt att jag glömt varva upp den och då börjar den aldrig ladda. (har inte nån varvräknare men vanlig körning och motorvägsfart ger för låga varv.)

Jag har testat och det räcker med att dutta lite med en kabel med spänning på mot stiftet för laddlampan så poppar laddningen igång omgående.
Det känns precis som om det skulle var felet med din. Att den inte elektromagnetiserar sig. Testa att lägga på ström på D+ när motorn är igång och inte laddar och se om det händer någonting.

Btw hur är kolen?

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

652

Vill bara tillägga att min koppling med halvljuset funkar utan problem och har så gjort i många år. Dessutom laddar min generator praktiskt taget på tomgång. Syns ju på att halvljuset tänds...  ICQ/af

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

653 Senaste redigerad av David, Luleå (2016-04-01 11:17:49)

Menade inte att det är felkopplat att ha halvljusautomatik. Tänkte bara att om man söker ett fel i en krets i ett nybyggt/kopplat elsystem kan det ju var bra att isolera den funktionen man felsöker om det finns någonting annan man inte vet fungerar.

När generatorn är sjysst och laddar kan man koppla tillbaka det. Då slipper man ju spekulera om det är ett felaktigt relä eller i koppling med halvljusautomatiken som ställer till det under generatorfelsökningen.


edit
En taskig tändning på 3000+ varv visade sig vara fel på varvräknaren. Detta upptäckte jag efter att ha bytt kondning, brytare, stift, tändkablar och spole.

Allt funkade med ny-spolen utan varvräknare. men sen kopplade jag in varvräknaren och felet kom tillbaka. Aha ICQ/ad

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

654

Jag jobbar med att besiktiga bilar och det är ganska vanligt att en del inte laddar förrän man gasat "lite" ICQ/ab

Variant 66a taksänkt med mittmotor
Crewcab 65a
Typ 1 50a i delar

655

David, Luleå skrev:

spänningen över laddlampan till rotorn ska elektromagnetisera den så den börjar ladda från början. Gäller växelströmsgeneratorer.

Jag har en bosch generator från T3 WBX i min Desoto. Där finns inte någon laddlampa, bara en ampere mätare. därför har jag inte kopplat in laddlampan. Det gör att jag får varva upp den vid start för att den ska börja ladda. Det har hänt att jag glömt varva upp den och då börjar den aldrig ladda. (har inte nån varvräknare men vanlig körning och motorvägsfart ger för låga varv.)

Jag har testat och det räcker med att dutta lite med en kabel med spänning på mot stiftet för laddlampan så poppar laddningen igång omgående.
Det känns precis som om det skulle var felet med din. Att den inte elektromagnetiserar sig. Testa att lägga på ström på D+ när motorn är igång och inte laddar och se om det händer någonting.

Btw hur är kolen?

Med ström på D+ så kom laddningen igång direkt!  ICQ/ag
Är de dumt å koppla en extra kabel permanent så att D+ får ständig ström??

Kolen finns de typ 5mm kvar på om jag minns rätt


CrewCab skrev:

Jag jobbar med att besiktiga bilar och det är ganska vanligt att en del inte laddar förrän man gasat "lite" ICQ/ab

ICQ/ab
Vad säger besiktningen om att min nummerskylts belysning blinkar samtidigt som mina blinkers baklysen?

656

car_l skrev:
David, Luleå skrev:

Jag har testat och det räcker med att dutta lite med en kabel med spänning på mot stiftet för laddlampan så poppar laddningen igång omgående.
Det känns precis som om det skulle var felet med din. Att den inte elektromagnetiserar sig. Testa att lägga på ström på D+ när motorn är igång och inte laddar och se om det händer någonting.

Med ström på D+ så kom laddningen igång direkt!  ICQ/ag
Är de dumt å koppla en extra kabel permanent så att D+ får ständig ström??

Du har inte en diod eller så som laddlampa va?  ICQ/ad
Om du har det. Byt den till en glödlampa. Den kommer ju ändå inte att lysa så mycket att den tömmer batteriet  ICQ/ae

Tror felet ligger i laddlampan diod eller dålig kontakt.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

657

David, Luleå skrev:
car_l skrev:
David, Luleå skrev:

Jag har testat och det räcker med att dutta lite med en kabel med spänning på mot stiftet för laddlampan så poppar laddningen igång omgående.
Det känns precis som om det skulle var felet med din. Att den inte elektromagnetiserar sig. Testa att lägga på ström på D+ när motorn är igång och inte laddar och se om det händer någonting.

Med ström på D+ så kom laddningen igång direkt!  ICQ/ag
Är de dumt å koppla en extra kabel permanent så att D+ får ständig ström??

Du har inte en diod eller så som laddlampa va?  ICQ/ad
Om du har det. Byt den till en glödlampa. Den kommer ju ändå inte att lysa så mycket att den tömmer batteriet  ICQ/ae

Tror felet ligger i laddlampan diod eller dålig kontakt.


Hmmm, jag råkar faktiskt ha en diod som laddlampa... Varför gör den så att det här felet uppstår? anledningen att jag har diod är att de jag fick tag på är snyggare än en glödlampa
Har dioder till alla indikeringar, helljus, blinkers, ladd och oljetryck...

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Idag så togs första provturen med bilen!!  ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/af  ICQ/af  ICQ/af  ICQ/af 
Körde säkert 30-40 meter med den på gården utanför garaget... Men vilken jäkla skön känsla att för första gången få köra bilen på riktigt å inte bara torrköra i garaget  ICQ/ag  ICQ/ae

Finns fortfarande mycket att göra innan den är klar men blev tvungen att testa lite, passade även på att tvätta av den en massa jäkla garagedamm.

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/DSCN5567_zpso0tt4umt.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/DSCN5568_zpswswfxdqv.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/DSCN5569_zpsxzwfiguu.jpg

Fram är den i högsta läget på sänksatsen om ja fattat rätt, men bak lär jag höja den så jag får någon som helst form av fjädring, den är helt stum bak...
Hade räknat med att få lov att höja då ja bara plockade ihop den å har noll koll på sänkning...  Default/hmm

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/DSCN5570_zpsyc3dsqb8.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/DSCN5571_zps2z4w7ass.jpg

658

ICQ/ag   SÅÅÅÅÅ NICE!!!! ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

659

Härligt ICQ/ag

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

660

Nice.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

661

Fan också.. Nu Måste jag ju åka på kaffe till Ransta igen  ICQ/ag

Learning by experience is a great way to spend money...

662

Riktigt kul å se hela bilen  ICQ/ag
Bra jobbat!

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup -58 Pickup "Den Svenska Binzen"
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

663

Fan vad nice!!!! En milstolpe!!! Grattis!!!!

Stolt medlem av Das Auspuff

664

Snyggt.
Den här får du kul med i sommar  ICQ/af

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

665

grymt.. måste vara skönt efter 5 års byggande.  grattis

666

Anledning till att du inte kan ha en diodlampa till ladningen är att den bara låter strömmen gå i en riktning,

Laddlampan fungerar så att den matar 12v till generatorn för att "starta" den och när den börjar ladda så försvinner jorden eftersom 12v från instrumentet från ena hållet och 12v från generatorn blir 0 så att säga  ICQ/ab

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

667

Grattis ICQ/ab

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

668

michaelth skrev:

ICQ/ag   SÅÅÅÅÅ NICE!!!! ICQ/ag

Hellberg skrev:

Härligt ICQ/ag

pompejus skrev:

Nice.. ICQ/ab

Tackar!!  ICQ/ab

Fattigmansporsche skrev:

Fan också.. Nu Måste jag ju åka på kaffe till Ransta igen  ICQ/ag

Du får det att låta som nåt dåligt...   Default/lol  Men du är välkommen iaf....  ICQ/ae

Barndoor51 skrev:

Riktigt kul å se hela bilen  ICQ/ag
Bra jobbat!

Tackar!
Blir ännu roligare när den blir helt färdig, måste få klart hjulen som jag lackade i helgen, polera kofångare å en liten höjning bak så ser den nog ännu bättre ut...  ICQ/af

Dello skrev:

Fan vad nice!!!! En milstolpe!!! Grattis!!!!

Tackar
Ja de är en skön känsla när jag äntligen kan köra den!!  ICQ/ag  ICQ/af

David, Luleå skrev:

Snyggt.
Den här får du kul med i sommar  ICQ/af

Tackar
De hoppas jag verkligen  ICQ/ag

anders bergh skrev:

grymt.. måste vara skönt efter 5 års byggande.  grattis

Hmmm...  ICQ/ad  Är nog 5 års byggande som sagt, men om typ 10 dagar så är de 10 år sedan jag köpte den och började kapa ner och bygga om. Sen har de kommit lite saker i mellan så som: Fru, dotter, hus, bus, pickup, ett par tre hojar mm mm...  Default/lol

Skåningen skrev:

Anledning till att du inte kan ha en diodlampa till ladningen är att den bara låter strömmen gå i en riktning,

Laddlampan fungerar så att den matar 12v till generatorn för att "starta" den och när den börjar ladda så försvinner jorden eftersom 12v från instrumentet från ena hållet och 12v från generatorn blir 0 så att säga  ICQ/ab

Ok, varför kommer laddningen om jag varvar upp bilen? Är de jättedumt att köra som ja har nu med diod, är inte så jättesugen på att ändra..  Default/hmm

Johan W skrev:

Grattis ICQ/ab

Tackar

669

Du fick många positiva kommentarer, här kommer en till, supersnygg kärra och ett grymt jobb du lagt ner. Grattis till premiärturen:-)

Mvh Mikael

670 Senaste redigerad av David, Luleå (2016-04-05 07:54:15)

car_l skrev:
Skåningen skrev:

Anledning till att du inte kan ha en diodlampa till ladningen är att den bara låter strömmen gå i en riktning,

Laddlampan fungerar så att den matar 12v till generatorn för att "starta" den och när den börjar ladda så försvinner jorden eftersom 12v från instrumentet från ena hållet och 12v från generatorn blir 0 så att säga  ICQ/ab

Ok, varför kommer laddningen om jag varvar upp bilen? Är de jättedumt att köra som ja har nu med diod, är inte så jättesugen på att ändra..  Default/hmm

Laddningen kommer för att, om jag får citera mig själv  ICQ/ad

David, Luleå skrev:

Om du inte har ström från genom laddlampan till generatorn så magnetiseras inte rotorn så att generatorn börjar ladda. Däremot så är en gammal använd generator lite självmagnetiserad. Det gör att när den kommer upp lite i varv så kan det lilla magnetfältet göra att generatorn börjar ladda, och när generatorn börjar ladda skickar laddreläet ut spänning på D+ och sen fungerar laddningen som den ska. med eller utan inkopplad laddlampa.


Jag tror inte problemet är att dioden bara släpper igenom ström i en riktining. Det ska aldrig att gå ström bakvägen i den. Däremot ska den ju slockna av att det blir samma potential på bägge sidor och strömmen står så att säga stilla i dioden.

Men dioden har så liten effekt och förbrukar så pass lite ström att den inte "släpper igenom" tillräckligt för att D+ klarar av att magnetisera spolen.

Antingen lever du med att varva upp bilen varje gång som jag gör med min Desoto. Eller så måste du hitta en annan väg. Konstant spänning tror jag sätter laddreläets funktion ur spel och generatorn laddar max hela tiden.

Men kanske en dold extra laddlampa eller ett motsvarande motstånd parallellt med dioden skulle lösa det?

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

671

Flat four boxer skrev:

Du fick många positiva kommentarer, här kommer en till, supersnygg kärra och ett grymt jobb du lagt ner. Grattis till premiärturen:-)

Mvh Mikael

Tack för det! alltid kul när de inte bara är jag som gillar bygget...  ICQ/ab

David, Luleå skrev:
car_l skrev:
Skåningen skrev:

Anledning till att du inte kan ha en diodlampa till ladningen är att den bara låter strömmen gå i en riktning,

Laddlampan fungerar så att den matar 12v till generatorn för att "starta" den och när den börjar ladda så försvinner jorden eftersom 12v från instrumentet från ena hållet och 12v från generatorn blir 0 så att säga  ICQ/ab

Ok, varför kommer laddningen om jag varvar upp bilen? Är de jättedumt att köra som ja har nu med diod, är inte så jättesugen på att ändra..  Default/hmm

Laddningen kommer för att, om jag får citera mig själv  ICQ/ad

David, Luleå skrev:

Om du inte har ström från genom laddlampan till generatorn så magnetiseras inte rotorn så att generatorn börjar ladda. Däremot så är en gammal använd generator lite självmagnetiserad. Det gör att när den kommer upp lite i varv så kan det lilla magnetfältet göra att generatorn börjar ladda, och när generatorn börjar ladda skickar laddreläet ut spänning på D+ och sen fungerar laddningen som den ska. med eller utan inkopplad laddlampa.


Jag tror inte problemet är att dioden bara släpper igenom ström i en riktining. Det ska aldrig att gå ström bakvägen i den. Däremot ska den ju slockna av att det blir samma potential på bägge sidor och strömmen står så att säga stilla i dioden.

Men dioden har så liten effekt och förbrukar så pass lite ström att den inte "släpper igenom" tillräckligt för att D+ klarar av att magnetisera spolen.

Antingen lever du med att varva upp bilen varje gång som jag gör med min Desoto. Eller så måste du hitta en annan väg. Konstant spänning tror jag sätter laddreläets funktion ur spel och generatorn laddar max hela tiden.

Men kanske en dold extra laddlampa eller ett motsvarande motstånd parallellt med dioden skulle lösa det?


Tackar, jag kan leva med att varva bilen så tillsvidare får de vara så  ICQ/ab

672

Bilen har verkligen blivit en pärla, gillar hur du "nördar" ner dig på varje enskild detalj  ICQ/ab

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

673

Kan det inte vara så att även om generatorn laddar på tomgång så laddar den ev minde än spänningen i battriet är för tillfället men att skilnaden i spänning är förliten för att kunna tända en vanlig lampa mendan dioden kansle klarar av att lysa på den lilla spännings skilnaden som uppstår?

Learning by experience is a great way to spend money...

674

Skåningen skrev:

Bilen har verkligen blivit en pärla, gillar hur du "nördar" ner dig på varje enskild detalj  ICQ/ab

Tackar
Kan säga att jag inte kommer vara lika nördig på kommande bilar, men ändå inte fuska med renoveringen...  ICQ/ab

Fattigmansporsche skrev:

Kan det inte vara så att även om generatorn laddar på tomgång så laddar den ev minde än spänningen i battriet är för tillfället men att skilnaden i spänning är förliten för att kunna tända en vanlig lampa mendan dioden kansle klarar av att lysa på den lilla spännings skilnaden som uppstår?

? kan de säkert..?

675

Idag så är det precis 10 år sedan som jag hämtade och började bygga om den här bilen.
Å faktiskt så syns det att bilen åldrats ca 10 år på den tiden....  ICQ/ae  Default/lol  ICQ/af

2006-04-13

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/1.._zps1yiqlqyf.jpg

2016-04-13
Dock samma hjul å däck, men mer om det sen...

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/1._zpsnmuj9plx.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/2._zpscegon29i.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/2_zpsc8gshivo.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/3._zps8pgfq5vk.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/3_zpswu94ojf6.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/4._zpso7ginfbn.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/4_zpsf4oupntm.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/5.._zpsx3wiktd0.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/5_zpsgp84j2ff.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/6._zpse2tunute.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/6_zpsvi0k6aku.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/7._zpsyvzyaj36.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/7_zpsancq0kse.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/DSCN5607_zpsyxrqnstt.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/DSCN5608_zpsoufgsasz.jpg

Kul å se vilken skillnad det är...  ICQ/ab

Å däcken då tänker nån kanske...
Letat som fan efter smala 16" radial däck, hittade tillslut en sida som sålde 135/17 R16 så de blev till att beställa 3st, ska ha ett till reservhjulet.

Efter att väntat ca en vecka så dök de äntligen upp igår, frågade om en kompis hade tid att kränga på dom idag å de skulle nog gå trodde han, sen när jag kom hem så blev de bara skit...
Det stod inte nånstans på sidan att det var reservdäck som man får åka max 80km/h med..  ICQ/am  Texten går å slipa ner om man vill, men de är ju för fan bara 3-4mm mönsterdjup på dom! Känns inte som jag vill ha dom å besikta in bilen på.. Så har försökt komma i kontakt med firman å se om de går å skicka tillbaka 2st...

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/DSCN5593_zps0qg4dhy2.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/DSCN5596_zpsajmllxbc.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/DSCN5594_zpszwxdzfuv.jpg

http://i1287.photobucket.com/albums/a627/vwcar_l2/59an/DSCN5595_zpsovv5cypw.jpg