car_l skrev:Skåningen skrev:Anledning till att du inte kan ha en diodlampa till ladningen är att den bara låter strömmen gå i en riktning,
Laddlampan fungerar så att den matar 12v till generatorn för att "starta" den och när den börjar ladda så försvinner jorden eftersom 12v från instrumentet från ena hållet och 12v från generatorn blir 0 så att säga
Ok, varför kommer laddningen om jag varvar upp bilen? Är de jättedumt att köra som ja har nu med diod, är inte så jättesugen på att ändra..
Laddningen kommer för att, om jag får citera mig själv
David, Luleå skrev:Om du inte har ström från genom laddlampan till generatorn så magnetiseras inte rotorn så att generatorn börjar ladda. Däremot så är en gammal använd generator lite självmagnetiserad. Det gör att när den kommer upp lite i varv så kan det lilla magnetfältet göra att generatorn börjar ladda, och när generatorn börjar ladda skickar laddreläet ut spänning på D+ och sen fungerar laddningen som den ska. med eller utan inkopplad laddlampa.
Jag tror inte problemet är att dioden bara släpper igenom ström i en riktining. Det ska aldrig att gå ström bakvägen i den. Däremot ska den ju slockna av att det blir samma potential på bägge sidor och strömmen står så att säga stilla i dioden.
Men dioden har så liten effekt och förbrukar så pass lite ström att den inte "släpper igenom" tillräckligt för att D+ klarar av att magnetisera spolen.
Antingen lever du med att varva upp bilen varje gång som jag gör med min Desoto. Eller så måste du hitta en annan väg. Konstant spänning tror jag sätter laddreläets funktion ur spel och generatorn laddar max hela tiden.
Men kanske en dold extra laddlampa eller ett motsvarande motstånd parallellt med dioden skulle lösa det?
Man vet inte att man inte kan innan man provat.