I dag började jag med att sätta "cabgaller" i bakluckan.
VW typ1 1965 1500T
VW typ1 1973 350hp
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » PV Johans 61a Soltakare
Sidor Föregående 1 … 6 7 8 9 10 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
I dag började jag med att sätta "cabgaller" i bakluckan.
Har måttat in gallren i dag men inte börjat svetsa dit dom ännu, det är inte riktigt samma krum på en 1302 lucka och en gammal så jag skulle vilja valsa gallren lite lite för bättre passform.
Får ta tag i det i morgon
Akta så dom inte knäcks bara 
hade nog varit lättare att göra som Woffe gör med sina galler =/
Men testar men inte så vet man inte 
Blir skitbra det där
Jag valsade mina innan jag svetsade dit dom, blev nästan lika radie och hade en tendens som nån sa att vika sig om man går på för hårt.
Att dom sedan hamnade lite fel enligt några får man ta 
Dom är dit punktade nu iaf. Hoppas det blir bra
Ja ha.. Det blev la så där. jag måste såga isär det igen och valsa till dom provade utan och det blev bara skit. Gör om gör RÄTT
Efter som jag inte blev nöjd hur mina galler blev så sågade jag bort dom igen.
Jag tillverkade sen i en träbit en mall efter bakluckans krökning och ett 50mm platjärn som jag rundade till för att slå ner gallret till rätt krum.
Detta var lite klurigt då luckan blir plattare och plattare ju längre upp man kommer och trä biten var c;a 2cm bred.
Men jag blev ganska nöjd, är man petig så är inte ribborna helt plana men det syns knappt
Bra jobbat !! gör om och gör "rätt" är oftast den bästa melodi! 
Ett tips är att borra ur punktsvetsarna som håller förstärkningsbalken med gångjärnen i ovankant. En smula radikalt kan tyckas, men du kommer åt att rikta plåten runt gallret så mycket bättre. När du har riktat klart är det bara att svetsa tillbaka balken med pluggsvetsar.
Din övre svetsskarv hamnar ju precis i kanten på balkens underkant och du kommer inte åt att slipa svetsen eller med ett mothåll för att kunna smida ut plåten för att den skall få sin ursprungliga form. Precis detta operation gjorde jag på Petter Carlbergs gamla 61:a motorlucka och den blev i mitt tycke bra.
Ja svetsskarven hamnar lite dumt. Jag skulle vilja haft den tunnare i ovankant från början men det var en elak bula där i orginalplåten
Ja det här med att svetsa tunnplåt är fan ingen picknick. Men nu sitter gallren där iaf ,ska försöka svetsa lite mer i helgen på sådant som är punktat så man blir lite mer färdig
Snyggt!
X2 
Bra jobbat !!!
Bra jobbat,man ska inte ge sig.. 
Jag ska ju åka typ4 i min bil vilket ställer till det som fan, eftersom jag flyttat upp hela paketet 50mm blir det in i helskotta trångt.
Sen SKA jag på något vis åka med luckan stängd, kommer bli mkt funderingar och mkt hårslitande och suckande men det ska gå på ett eller annat sätt.
Jag kommer att få ha fläkten i mitten och så att den bara ligger ett par mm från blocket, sen måste jag nog ha ett lite större hål bakom "näsan" så ska det nog gå att stänga luckan.
De blir tajt...men inget är omöjligt Johan 
Fint projekt, det blir en hel del funderande när man vill gå egna vägar.
En liten fråga, var får man tag i dom fiffiga klämmorna som håller tunnplåten på plats när du svetsar?
Klämmorna han lånat har jag köpt på verktygsboden! Tillsammans med en sats clecos kommer man långt.
Ja dom ä grymt smidiga
Här händer det inte så mkt som vanligt, men jag fick handlat på mig 5st deutz cylindrar. Får se om det blir till denna bilen eller något annat i framtiden. det skulle ju bli bortemot 2,6l isf. Och det kan ju vara trevligt
Den blir så najs!!
Ändrar du dig och kör TYP 1 motor har jag riktiga cyl/toppbultar från Raceware - både 8 och 10 mm!
Johan
Som vanligt går det lite segt med bilen, jag har varit grymt onöjd med alla framskärmar jag hittat tidigere. Men nu fick jag köpt mig ett par av Peter S som är riktigt lika varandra
Med detta var ett par 67a så jag har fått flytta blinkersen och svetsat igen dom gamla hålen samt slipat dom plåtrena, vill inte ha några överaskningar senare. det verkade som att dessa var sprutspaklade en gång i tiden så det var skönt att få bort all färg på dom.
Sen är det lite motordelar på väg från staterna med. Fast motor bygget får nog vänta tills jag har alla delarna hemma. Jag får låna motor om det skulle behövas
Jag har slipat bilen lite med sandpapper efter Negerkrullen för att få en finare yta på plåten.
Sidor Föregående 1 … 6 7 8 9 10 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » PV Johans 61a Soltakare
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.