101

Vart mycket i skolan nu så inte hunnit hänga på boxerville:(

Vad roligt med lite diskussion i tråden!!

Startade upp motorn i lördags kväll typ 24:00 efter att ha meckat sen 9 på morgonen. Den starta direkt en gick lite ojämt. Öppnade ventilkåporna och såg att det smörjde fint med olja där i alla fall.
Så imorgon får det bli ordentlig inljustering av tändning, ventilspel och synkning av förgasare sen kanske det blir en provtur:)

@Johan. man kanske kan få ta en sväng förbi och kolla på racebilen nästa gång man är i varberg?

Går bara motorn ok nu så är väl en ny växellåda nästa projekt kanske..

102

Alex!
Anytime - hojta bara innan!
ICQ/ab
Johan

1600cc Challenge Porsche 356: 9,43@242,48 km/h; 6,1114@193,15 km/h 1,50 60 foot - Kjula Dragway 2022
1600cc Challenge Buggy: 9,5112@225,42 km/h; 6,0624@185,85 km/h 1,38 60 foot - Kjula Dragway 2020
Europes quickest ProStock: 9,8538@218,80 km/h; 6,2569@176,24 km/h; 1,35 60 foot - Tierp Arena 2014

103

Gött att maskinen snurrar! ICQ/ab
Har du ditt garage i halmstad eller ullared?
Fick hem mina förknasare idag så jag hör väl av mig om jag inte får till det! ICQ/ab
BTW. Vilket sätt synkar du dina med?

Medlem i Halmstad Luftkühlers
--------------------------------
(o\!/o) Typ1 -65

104

Dionysius skrev:

Gött att maskinen snurrar! ICQ/ab
Har du ditt garage i halmstad eller ullared?
Fick hem mina förknasare idag så jag hör väl av mig om jag inte får till det! ICQ/ab
BTW. Vilket sätt synkar du dina med?

Jag har garaget i ullared men bor i Halmstad på veckorna typ.
Jag har en sån där som ser ut som en snigel typ som mäter vacum, först ställer jag på tomgång så de drar lika sen kolla på lite mer varv att det är lika där med.
Har du verkstad i stan eller vart håller du till? alltid trevligt att kika förbi och snacka lite vw:)

105

Okej okej. Jag har garage neråt hamnen i Halmstad så det e ganska centralt. Tycker vi får synka kalendrarnq så kanske det kan bli en gofika i garaget och lite babbel :-)

Medlem i Halmstad Luftkühlers
--------------------------------
(o\!/o) Typ1 -65

106

Igår hade jag en hobbydag i källaren med div toppar som sällskap (min kamrat ville inte låna ut sina fräsar HELA vintern denna gång ;-)

Har rymt upp sätesringen med 70gr fräs till 32mm invändigt. Om man räknar på detta jämfört med 30,5 mm som man brukar ha i std toppar så gör det att man kan varva 4-500rpm mer innan just flödeshastigheten förbi ventilöppningen överstiger 100m/sek.
(Att sedan insug och rör upp till förgasaren bara är 30mm är ju en annan sak ?)

http://i.imgur.com/FId8SLB.jpg

Tänker montera 35,5mm rostfria insugsventiler - bara för att jag råkat köpa dom på Tradera.... Nya std avgas blir det där.

http://i.imgur.com/XNP9vP7.jpg

Här testar jag med begagnade 37,5mm ifrån gammal rally-motor. Men som någon sade så tillför de inget förutom att skymma kanalen.
Visst kunde jag fräsa upp sätet ytterligare för att utnyttja dessa, men isåfall vill jag sätta dom i ett par portade DP-toppar....

http://i.imgur.com/sXGyAdu.jpg

Jag har lite finputs(slipande) med sandpappersverktyg kvar innan ihopsättning.

107

mums. alltid hur kul som helst o läsa dina och andras påhitt. är så man bir sugen på att skruva på 1200 industrimotorn som står o gottar sig i motorstället...... men jag tänker snarare i tankarna kkk k14 turbo och trycksatt strombergare ICQ/ab

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

108 Senaste redigerad av AlexN (2013-03-03 20:38:29)

Snyggt jobbat Mettis!

Idag har jag varit ute och glidit en 5-6 mil med bubblan i solen:) bland annat var jag förbi forumlegenden MatsW och kikade vad han höll på med och sen skidbacken för lite arbete.
Leksakerna blir bara större desto äldre man blir:)

http://forumbilder.se/CDKTG/1009544.JPG

Ställt in det mesta på den nu, men den gick väldigt oljämt på tomgång. men visade sig till sist att kabeln till det elektriska tomgångsmunstycket hade hoppat loss på ena förgasaren. Pulat en hel del med länkaget så att förgasarna öppnar fullt samtidigt.

http://forumbilder.se/CDKTG/1009538.JPG

Dock har jag VM i hjulhopp just nu när man gasar iväg på 1an. Bytte nyligen till ett par vita empi dämpare, är de skit eller? kändes som det var bättre med de andra dämparna jag hade innan typ svarta noname från brasilien. ska nog prova skruva tillbaka de nästa helg.

Men fan vad härligt det var idag med solsken, ett par nice RayBans och en härlig VW bubbla!

109

Grattis till en lyckad provtur ICQ/af  ICQ/af

110

Håller med Bengt, -låter ju som en lyckad dag ?!

Då har jag ett par frågor;

Med 1,4 . 1 vippor på originalkammen (?), hur tycker du den varvar ?
Dina förgasare på 40mm, vad är det för halsring och munstycken i dom, och tänker du bestycka om ?
Vad har du för fördelare (009:a?), och tändinställning (tomgång och max-utslag)?

Själv tänker jag kanske oxå 1,4-vippor, men är ambivalent när det gäller kammen.....
Alternativt är en 1,1-kam med hög (över 310gr) duration för att förlänga tiden motorn suger in.

Att du har "hjulhopp" trots att du stagat upp gafflarna, beror nog snarare på dåligt främre fäste än stötdämparna ? -Men man vet aldrig...
(Har du "spännt upp" gafflarna ca 5mm med gängstängerna - jag brukar göra det och funkar bra)

111

Alex's skrev:

Snyggt jobbat Mettis!

Idag har jag varit ute och glidit en 5-6 mil med bubblan i solen:) bland annat var jag förbi forumlegenden MatsW och kikade vad han höll på med och sen skidbacken för lite arbete.
Leksakerna blir bara större desto äldre man blir:)

http://forumbilder.se/CDKTG/1009544.JPG

Ställt in det mesta på den nu, men den gick väldigt oljämt på tomgång. men visade sig till sist att kabeln till det elektriska tomgångsmunstycket hade hoppat loss på ena förgasaren. Pulat en hel del med länkaget så att förgasarna öppnar fullt samtidigt.

http://forumbilder.se/CDKTG/1009538.JPG

Dock har jag VM i hjulhopp just nu när man gasar iväg på 1an. Bytte nyligen till ett par vita empi dämpare, är de skit eller? kändes som det var bättre med de andra dämparna jag hade innan typ svarta noname från brasilien. ska nog prova skruva tillbaka de nästa helg.

Men fan vad härligt det var idag med solsken, ett par nice RayBans och en härlig VW bubbla!

Kommer du inte ihåg vad vi snackade om på festen om kvalitet  och vissa firmor ICQ/ad
Du får ta upp lädret igen o köpa riktiga dämpare
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

112

PPRMicke skrev:


Kommer du inte ihåg vad vi snackade om på festen om kvalitet  och vissa firmor ICQ/ad
Du får ta upp lädret igen o köpa riktiga dämpare
/// Micke

Är nog inte den enda som inte kommer ihåg allt som sades på den festen.. ICQ/ad
Jo men då dessa var flång nya tänkte jag att de var de bästa jag hade till hands just nu..
Vad är bra dämpare då? Och vart köper man dem?

113

mettis skrev:

Håller med Bengt, -låter ju som en lyckad dag ?!

Då har jag ett par frågor;

Med 1,4 . 1 vippor på originalkammen (?), hur tycker du den varvar ?
Dina förgasare på 40mm, vad är det för halsring och munstycken i dom, och tänker du bestycka om ?
Vad har du för fördelare (009:a?), och tändinställning (tomgång och max-utslag)?

Själv tänker jag kanske oxå 1,4-vippor, men är ambivalent när det gäller kammen.....
Alternativt är en 1,1-kam med hög (över 310gr) duration för att förlänga tiden motorn suger in.

Att du har "hjulhopp" trots att du stagat upp gafflarna, beror nog snarare på dåligt främre fäste än stötdämparna ? -Men man vet aldrig...
(Har du "spännt upp" gafflarna ca 5mm med gängstängerna - jag brukar göra det och funkar bra)

Jag tycker den varvar fint, men jag är ju som sagt rätt grön på det här så mina referenser är väl orginalkam med org vippor. Det där med kammar verkar ju vara en riktig djungel, försöker läsa in mig lite på det inför kommande projekt..

Mot innan dessa uppgraderingar tycker jag att motorn känns mycket piggare från 3000 varv och uppåt. den varvar på fint upp mot knappt 5000 varv sen har jag inte vågat dra längre?

Sitter 30 mm halsringar och huvudmunstycke är 145 ungefär(borrat själv) nu. körde med 28 hals och 135 huvud innan. På typ4 motorn(1700 eller 1800 kommer inte ihåg just nu) de suttit på var det 30mm halsringar och 135 i huvudmunstycke.
009an står på 30 grader vid 3000 varv.

Ja någonstans kring 5 mm har jag spänt upp, kanske lite till. Hur modar man det främre fästet på ett smidigt sätt. Kör ju mycket med bilen så har inte tänkt att ha stumma fästen då det nog brötar för mycket..

114

Alex's skrev:
PPRMicke skrev:


Kommer du inte ihåg vad vi snackade om på festen om kvalitet  och vissa firmor ICQ/ad
Du får ta upp lädret igen o köpa riktiga dämpare
/// Micke

Är nog inte den enda som inte kommer ihåg allt som sades på den festen.. ICQ/ad
Jo men då dessa var flång nya tänkte jag att de var de bästa jag hade till hands just nu..
Vad är bra dämpare då? Och vart köper man dem?

Det satt sådana cyckelpumpar på 66an  nu är dom i skotlådan
Du kan PMa mig  så får du tele nr
Ps innan 13/3 för då drar jag över och hämtar fräna dämpare till räsen
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

115

Alex!
Har munstyckstolkar om du behöver låna - och brotchar om det behöev bli större!!  ICQ/ag
Johan

1600cc Challenge Porsche 356: 9,43@242,48 km/h; 6,1114@193,15 km/h 1,50 60 foot - Kjula Dragway 2022
1600cc Challenge Buggy: 9,5112@225,42 km/h; 6,0624@185,85 km/h 1,38 60 foot - Kjula Dragway 2020
Europes quickest ProStock: 9,8538@218,80 km/h; 6,2569@176,24 km/h; 1,35 60 foot - Tierp Arena 2014

116

riseabove skrev:

mums. alltid hur kul som helst o läsa dina och andras påhitt. är så man bir sugen på att skruva på 1200 industrimotorn som står o gottar sig i motorstället...... men jag tänker snarare i tankarna kkk k14 turbo och trycksatt strombergare ICQ/ab

Off-topic kan jag säga att jag gjort iordning ett par DP-toppar med nya styrningar o ventiler ifrån en AB-motor (1300cc i VW1302/3) till en kamrat.
Han skall sätta dessa på en 1200:a industrimotor, som kanske gått 10-50 timmar? Och får en "ny" modern, visserligen 1200cc, för låg kostnad...

Med min egen "enkelportsmotor" så har jag satt ihop blocket, kammen blev denna;

http://i.imgur.com/gELipJa.jpg

Sedan tog jag fram min 87mm cyl-sats från "hyllan". Köpt begagnad och okomplett, senare kompletterad b la med nya ringar och teflonknappar.

http://i.imgur.com/yrj804x.jpg

Så idag har jag "provmonterat" lite, bla annat fastställt vändhöjd (shimsat lite) - blev 1,3mm.

Skall bli spännande att se vad kammen lyfter, forts följer....

http://i.imgur.com/9C4KfAm.jpg

117

Uppdatering tack!!  ICQ/ag
Johan

1600cc Challenge Porsche 356: 9,43@242,48 km/h; 6,1114@193,15 km/h 1,50 60 foot - Kjula Dragway 2022
1600cc Challenge Buggy: 9,5112@225,42 km/h; 6,0624@185,85 km/h 1,38 60 foot - Kjula Dragway 2020
Europes quickest ProStock: 9,8538@218,80 km/h; 6,2569@176,24 km/h; 1,35 60 foot - Tierp Arena 2014

118

Onedecadelater skrev:

Uppdatering tack!!  ICQ/ag
Johan

Ok då får väl sätta mig ner o ljuga lite en stund då:)

Det blev ju vinter igen i Ullared så har inte varit superaktiv, men har nog kört en 10-15 mil med motorn nu och är jäkligt nöjd än så länge! Återstår lite finjustering av förgasarna, var på blandskruvarna till tomgången sist o det var ju en jävla skillnad när man började ratta på dem så får nog fortsätta med det nästa gång. Mina förgasare Solex 36-40 PDSIT är lite småkluriga att justera bra då de är försedda med air bypass till tomgången, typ som på en solex 34pict, men när det är två förgasare blir det ju många skruvar att justera har inte hittat nån bra guide på det än.

Har kikat lite på stiften, ev skulle den nog må bra av lite mer soppa tänker jag så kanske blir ett besök hos dig Johan för lite munstyckesbrotshning:)

Sen hade jag ju väldans problem med hjulhopp och kom fram till att detta berodde på ett för mjukt främre växellådsfäste. Men då dessa fästen inte finns i hårdare till splitcase lådan tog jag tag i andra ändan istället och satte en balk där bak. Denna byggdes av en slaktad bussbalk, en gummikudde från biltema och lite M12 gängstång jag hade liggande. Dock var jag lite för ivrig ut i gytjan och gasade innan färgen torkat helt, därav den taskiga finishen på den, får måla den ordentligt en dag.
http://forumbilder.se/CDMOR/1009580.JPG

Detta botade allt hjulhopp och Arne(namnet på bilen som får äran att glida runt med denna motor) lämnar nu svarta streck i asfalten om man råkar vara lite snabb upp med kopplingen:)

http://forumbilder.se/CDMOR/1009548b.jpg

Arne har även sportat till sig lite över vintern och rullar numera på 145or fram och sänkt för lite mera för en skönare rake. Sen försvann även kofångarna samt navkapslarna och så råkade jag beställa en liten plåt där fram;)

Lägger även in en bild på hur jag löst det med värmekammarna och ormboet för er som kör runt och fryser vid den här temperaturen. Målade avgaset förrra sommaren men det såg ju lika skit ut igen nästan direkt så nu får det va lite rostigt i sommar, låt os kalla det patina:)
http://forumbilder.se/CDMOS/1009530.JPG

119

Alex!

Kom när du vill och låna brotscharna och tolkarna! Bilen är störtskön!!
ICQ/ab
Johan

1600cc Challenge Porsche 356: 9,43@242,48 km/h; 6,1114@193,15 km/h 1,50 60 foot - Kjula Dragway 2022
1600cc Challenge Buggy: 9,5112@225,42 km/h; 6,0624@185,85 km/h 1,38 60 foot - Kjula Dragway 2020
Europes quickest ProStock: 9,8538@218,80 km/h; 6,2569@176,24 km/h; 1,35 60 foot - Tierp Arena 2014

120 Senaste redigerad av mettis (2013-03-23 18:41:54)

Jo, Alex bil passar så jäv-a bra till den motortrimmningen !

Jag fortsätter "dela" tråden med min motor....

Letade i hyllorna efter en ny oljepump, ratade en 30mm (onödigt stor!) och hittade denna köpt på 80-talet - 25mm drev (!) -Bara en sån sak som gjutjärnlock, som jag har planslipat...
http://i.imgur.com/n5r38rR.jpg

Kammen (4065-10) är köpt som "turbo-kam för 1,1 : 1 vippor".  Lyft drygt 9mm och 260-grader nånting duration, men jag tänker använda ett Kina 1,4 : 1 vippställ och då mätte jag till 12,0 mm lyft på insug.
Provmonterade toppar och vippställ och passade på att mäta frigången. Blev väldigt bra...nästan som ingen öppning trots högre lyft och 3,5mm planat. Konstigt, men beror väl på den "snälla" durationen ?
http://i.imgur.com/i7OHYqL.jpg

Satte ihop cyl o toppar utan glömplåtar och rör - skall ju bli Lundgrens (Log-mech) fjäderbelastade al-rör...
http://i.imgur.com/p1VGFTR.jpg

121

Uppgraderar lite från mig.... ICQ/ab

Kollade på hyllan efter några Solex-förgasare lämpliga för lite mera effekt(?)
Dessa körde jag med för 25 år sedan i min Typ3-Ghia, tror jag tog dom ifrån Peugeot 404 på skroten? 34mm.

http://i.imgur.com/Lhe246M.jpg

http://i.imgur.com/hhQnTmK.jpg

Uppsvarvade halsringar, och jag hade faktiskt lustgasplattor under dessa förgasare(!) som experiment....

http://i.imgur.com/UludCcg.jpg

Nja, dessa tillför nog inte så mkt (och glappa i spjällaxlar)! Blir lättare med dessa 34mm typ3-förgasare ?

http://i.imgur.com/KmyFqs8.jpg

122

mettis skrev:

Uppgraderar lite från mig.... ICQ/ab

Kollade på hyllan efter några Solex-förgasare lämpliga för lite mera effekt(?)
Dessa körde jag med för 25 år sedan i min Typ3-Ghia, tror jag tog dom ifrån Peugeot 404 på skroten? 34mm.

http://i.imgur.com/Lhe246M.jpg

http://i.imgur.com/hhQnTmK.jpg

Uppsvarvade halsringar, och jag hade faktiskt lustgasplattor under dessa förgasare(!) som experiment....

http://i.imgur.com/UludCcg.jpg

Nja, dessa tillför nog inte så mkt (och glappa i spjällaxlar)! Blir lättare med dessa 34mm typ3-förgasare ?

http://i.imgur.com/KmyFqs8.jpg

Bug pack kam
Det skulle vara fränt om du skapade en tråd om dina fräna motor bygge mettis
Så skulle det vara många här på forumet fick ett hjälp på sina motor bygge
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

123

PPRMicke skrev:

Det skulle vara fränt om du skapade en tråd om dina fräna motor bygge mettis
Så skulle det vara många här på forumet fick ett hjälp på sina motor bygge
/// Micke

X2

124

PPRMicke skrev:

Det skulle vara fränt om du skapade en tråd om dina fräna motor bygge mettis
Så skulle det vara många här på forumet fick ett hjälp på sina motor bygge
/// Micke

Jag lade i motorn med enkelportstoppar i Buggyn igår, idag har jag satt dit resten och provstartat.....

Apropå Mickes inlägg...jag har nog gjort "projekttrådar" med det jag satt ihop senaste åren, och mer finns inte.

http://i.imgur.com/InY4rI2.jpg

http://i.imgur.com/nSoO7PT.jpg

http://i.imgur.com/KhXLtqt.jpg

Dom där gamla glappa typ3-förgasarna är inte roliga....
Den ena flödade över, den andra såg bra ut...kollade bränsletrycket och det låg på 0,4 bar.
Skruvade ned regulatorn (Malpassi) till 0,2-0,25bar samt bytte flottör och nålventil till annat begagnat.
Blev bättre, så jag kunde synka och ställa tomgång - men då började det droppa ned bränsle igen (och då rusar ju tomgången iväg).
Skall fortsätta imorgon....och provåka.

125

Härligt hoppas den går bra! Jag har åkt 25 mil med min idag är helnöjd med hur den går:)