26

Längst ner. Om du följer styrarmen, så kommer ju du ju till hålet där kingpinen ska igenom.

Det är lite mycket gods där. Om du plockar isär spindeln, så ser du att bussningen är lägre än hålet. Runt 3mm. Det är bara att sätta en slipskiva i vinkelslipen och slipa bort god tills du kommer i samma nivå som bussningen.

Likaså så ska du slipa på länkpinnen som ska sitta vid den röda pilen. Gör du det, så slipper du ta så mycket på spindeln. Jag brukar sätta i 5 shims, då jag provar att det går fritt. Den runda sargen vid pilens spetts brukar jag slipa oval. Också för att man behöver slipa ur mindre på själva spindeln då.

Det är kanske svårt att fatta nu på min dåliga beskrivning, men plockar du isär allt och har det framför dig, så förstår du hur jag menar.

27

Aha!!! Gott, då förstår jag!

Volkswagen Kleinbus -64
Herbie bubbla 1500 -70

28 Senaste redigerad av Franke (2012-08-13 01:59:01)

Lånade bilden från länken tidigare i tråden, glömde skriva att pilen inte hade något med min beskrivning att göra.
Lycka till  ICQ/ab

29 Senaste redigerad av Hebster52 (2012-10-13 07:00:56)

Jag fasade även av runt länkpinnens fäste som Demian. På så vis behövs som han säger mindre slipning i själva spindeln. Man vill ju inte försvaga spindeln för mycket. Wagenswest brukar förstärka deras flippade spindlar genom att svetsa på en balk på utsidan för att spindeln blir såpass tunn där annars.

http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/Flipped%20spindles/20080107.jpg

Nedre länken/bussningen för kungsbulten ska vara 25mm. Vilket är samma som övre. Vissa har även skippat att fräsa ner den till 25mm och istället lämnat bort fiberbrickan mellan. Funkar säkert också helt okej en tid..

http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/Flipped%20spindles/DSC_1514s.jpg

Jag har dessutom borrat hål i övre kungsbult efter vändning och gängat in M12 gänga där för att montera en "hatt". Har valt att göra detta därför att annars ligger hela bilens vikt egentligen bara på en länkarm...

http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/Flipped%20spindles/DSC_1506s.jpg

Dessutom fräste jag av dendär distansringen nertill för att få in en lagerbronsbussning imellan där med i och med att vikten inte längre skulle legat på nån lagerbricka vid nedre bussningen.

Syns här:
http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/Flipped%20spindles/DSC_1527s.jpg

Hatten ser man här:
http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/Flipped%20spindles/DSC00986.jpg
http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/Flipped%20spindles/20080315003.jpg

Schematisk bild på vad som händer vid vändning av inre delarna. (Här ser man även varför man inte bara kan vända dom upp och ner... Länkpinnbussningarna är förskjutna i vinkel... inte lodrätt över varann..)
Dessutom minskar spårvidden med c. 12mm på vardera sida.
http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/Flipped%20spindles/drop-spindle-vs-stock.jpg

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

30

Hebster52 skrev:

Jag fasade även av runt länkpinnens fäste som Demian. På så vis behövs som han säger mindre slipning i själva spindeln. Man vill ju inte försvaga spindeln för mycket. Wagenswest brukar förstärka deras flippade spindlar genom att svetsa på en balk på utsidan för att spindeln blir såpass tunn där annars.

http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/Flipped%20spindles/20080107.jpg

Nedre länken/bussningen för kungsbulten ska vara 25mm. Vilket är samma som övre. Vissa har även skippat att fräsa ner den till 25mm och istället lämnat bort fiberbrickan mellan. Funkar säkert också helt okej en tid..

http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/Flipped%20spindles/DSC_1514s.jpg

Jag har dessutom borrat hål i övre kungsbult efter vändning och gängat in M12 gänga där för att montera en "hatt". Har valt att göra detta därför att annars ligger hela bilens vikt egentligen bara på en länkarm...

http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/Flipped%20spindles/DSC_1506s.jpg

Dessutom fräste jag av dendär distansringen nertill för att få in en lagerbronsbussning imellan där med i och med att vikten inte längre skulle legat på nån lagerbricka vid nedre bussningen.

Syns här:
http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/Flipped%20spindles/DSC_1527s.jpg

Hatten ser man här:
http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/Flipped%20spindles/DSC00986.jpg
http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/Flipped%20spindles/20080315003.jpg

Schematisk bild på vad som händer vid vändning av inre delarna. (Här ser man även varför man inte bara kan vända dom upp och ner... Länkpinnbussningarna är förskjutna i vinkel... inte lodrätt över varann..)
Dessutom minskar spårvidden med c. 12mm på vardera sida.
http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/Flipped%20spindles/drop-spindle-vs-stock.jpg

Hatt = "GILLA"

31

Jag har dessutom borrat hål i övre kungsbult efter vändning och gängat in M12 gänga där för att montera en "hatt". Har valt att göra detta därför att annars ligger hela bilens vikt egentligen bara på en länkarm...

Hebster52 - Jag förstår inte riktigt hur en "hatt" skulle lösa viktfördelningen på länkarmarna?
Du får gärna förklara det för mig!

Volkswagen Kleinbus -64
Herbie bubbla 1500 -70

32

Velvetize skrev:

Jag har dessutom borrat hål i övre kungsbult efter vändning och gängat in M12 gänga där för att montera en "hatt". Har valt att göra detta därför att annars ligger hela bilens vikt egentligen bara på en länkarm...

Hebster52 - Jag förstår inte riktigt hur en "hatt" skulle lösa viktfördelningen på länkarmarna?
Du får gärna förklara det för mig!

Tänk dej ett hjul på spindeln som ligger mot marken.
Sen tänker du vartåt bärarmarna trycker? Både övre bärarm och undre bärarm hänger enbart i nedre fästet på spindeln(trycker karossens vikt neråt) , men med en bricka ovanför övre fästet på spindeln fördelas vikten från båda bärarmar till båda fästen.

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36