1

Tjena!
Någon som VÄNT spindlar på splitbuss nån gång?
Alltså inte sänkt dom eller köpt droppade utan bara VÄNT på dom.
Skulle vilja veta med säkerhet innan jag börjar, att det GÅR att vända spindlarna på en -64a.
Jag har haft väldigt svårt att hitta info om detta.
Och följd frågan är då, hur mycket sänks den om man gör detta?

/Anders

Volkswagen Kleinbus -64
Herbie bubbla 1500 -70

2

Sök på "flippade spindlar" här på forumet så får du nog svar ICQ/ab

3

Ca 150mm flyttar du upp hjulet.
Nackdelen är att du flyttar upp styrarmen ca 210mm

Nytt mob nr...

4

Jag vände dom på min -64, det är inte så svårt som man tror.googla på det så hittar du säkert hur grejerna ska sitta ihop, sen är det bara slipa där det tar i så det går att svänga.

5

Om jag förstår honom rätt så ska han montera höger spindel på vänster sida och tvärt om. Inte flippa spindlarna.
Men jag kan ha fattat fel.

Nytt mob nr...

6

iooor_21 skrev:

Om jag förstår honom rätt så ska han montera höger spindel på vänster sida och tvärt om. Inte flippa spindlarna.
Men jag kan ha fattat fel.

Stämmer bra iooor_21. Det var precis det jag tänkte göra. Sorry om jag var otydlig.

Följd fråga till Jonas n : vilka dimensioner på framdäcken kör du med. Om den sänks ca 150mm så lär man ju inte ha ballong däck precis :-)
Undrar om 185/70 på original 14" funkar då?!?!

Volkswagen Kleinbus -64
Herbie bubbla 1500 -70

7

iooor_21 skrev:

Ca 150mm flyttar du upp hjulet.
Nackdelen är att du flyttar upp styrarmen ca 210mm

Varför nackdel med styrarmen? För den onormala vinkeln på leden eller för att den då kommer ta i balken????

Volkswagen Kleinbus -64
Herbie bubbla 1500 -70

8

Du kommer få notcha ur ramen väldigt mycket för att få frigång.
Troligen kommer du få en konstig vinkel också om du inte flyttar infästningen.

Tror det är enklare/bättre att flytta upp hela framvagnen

Nytt mob nr...

9

Undrar om spindlarna verkligen sänkte så mycket som 150mm, kommer inte ihåg och bussen har jag inte kvar. Jag byggde luftfjädring på den samtidigt så den kunde bli ganska låg:-) hade ju definitivt inte originalprofil på däcken iallafall.

10 Senaste redigerad av iooor_21 (2012-08-08 09:09:09)

Om du flippar spindlarna så sänker dom ca 3,5" = ca 89mm

Angående däckstorlek beror det på ICQ/ab
Har du sänksatser i framvagnen?
Har/ska du tubba hjulhuset?

Nytt mob nr...

11

Ja det kanske måste bli flippade/droppade spindlar i alla fall då! Trodde bara jag skulle komma lättare undan med att vända dom. Hmm. Att flippa dom är nog över min förmåga dock.

Ni vet ingen (eller företag) i Uppsala området som kan utföra en flip operation på mina spindlar?

Ska undersöka att flytta upp framvagnen oxå. Återkommer förmodligen med ännu mer frågor!!
Tack så länge.

/lätt förvirrad

Volkswagen Kleinbus -64
Herbie bubbla 1500 -70

12

Här har du guide hur du flippar spindlarna
http://mechdb.com/index.php/VW_Bus_%26_ … d_spindles

Här har du en kille som flyttar upp framvagnen 5" och bygger egen luftfjädring
http://www.steeringboxscrapers.net/foru … amp;t=7812

Om du bestämmer dig för att flytta upp framvagnen kan jag fixa gavlar med valfri uppflyttning

Nytt mob nr...

13

iooor_21 skrev:

Om du flippar spindlarna så sänker dom ca 3,5" = ca 89mm

Angående däckstorlek beror det på ICQ/ab
Har/ska du tubba hjulhuset?

Jag kör helt original hög i dagsläget.
Fram 175/80 R14
Bak 185/70 R14

Volkswagen Kleinbus -64
Herbie bubbla 1500 -70

14

Här har du en tråd där det står däckstorlek samt vad dom gjort för sänkning, du kanske hittar ett stuk du gillar ICQ/ab
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=217649

Nytt mob nr...

15

Flippa/vända spindlarna missuppfattas ofta. Många säger "vända spindlar" fast man menar "flippade spindlar" eller "droppade spindlar"

Same,same diffrent names  ICQ/ab

16

iooor_21 skrev:

Vad är det för skillnad mellan att ha sänksats på framvagnen och att vrida  torisionsstavarna ett eller två hack då? På framvagnen alltså . Borde det inte vara ungefär samma sak?????
 Blir det nån skillnad på komforten beroende på vilket alternativ man gör eller vad? 
Har dock läst nånstans att man INTE ska vrida spindlarnas infästning vid  torisionsstavarna på fronten. Att det skulle bli svajig väghållning eller nåt. 

Synpunkter eller svar på det tack!!

Volkswagen Kleinbus -64
Herbie bubbla 1500 -70

17

Demian skrev:

Flippa/vända spindlarna missuppfattas ofta. Många säger "vända spindlar" fast man menar "flippade spindlar" eller "droppade spindlar"

Same,same diffrent names  ICQ/ab

Jo det ä lätt förvirrande. Synd bara att jag inte hittar nån som dokumenterat VÄNDA spindlar och dess problem/åtgärder.

Volkswagen Kleinbus -64
Herbie bubbla 1500 -70

18 Senaste redigerad av Franke (2012-08-09 15:03:34)

Det går inte att kugga om bärarmarna fram då dessa har ett fast läge och inte splines.
Man svetsar istället i sänksatser i framvagnen och justerar höjden med dessa.

19

ett problem jag tror du kommer få är att den nedre och övre bärarmen inte är lika "bred" dvs övre ledbulten sitter ca 7mm längre in, detta borde resultera i ett glapp på 14mm per sida som nog inte går att schimsa bort. Då bör man kunna sätta de nedre bärarmarna där uppe o vice versa. då får man leta mkt korta dämpare eller sätta dom dragande, ev svets dit nya fästen på den övre/nedre bärarmen o sen ändra styrarmens läge på spindeln.
Nu är bara detta problem jag kommer på just nu, kan ju bli fler när du sätter igång, sen är det nog något med styrgeometrin som kommer spöka också...

Droppade spindlar svetsar man väl om hjultappens läge på , dvs spindeln i övrigt är orörd, flippade är väl det vanliga dvs omplockade? vända har jag aldrig hört talas om.

20

Droppade spindlar är när man svetsar om hjultappen i en annan position, men även flippad kallas droppad.
Flippade spindlar är när man bygger/plockar om/vänder spindeltappen.
Vända spindlar är flippade där man vänder spindeltappen osv.....

Kärt barn har många namn ICQ/ab  ICQ/ab  ICQ/ab

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

21

Tack för alla tips och idéer!
Jag ska lägga mig under bussen i helgen och filosofera fram hur jag ska gå vidare.  ICQ/ae

/Anders

Volkswagen Kleinbus -64
Herbie bubbla 1500 -70

22

Okej gott folk!! Det blir droppade/flippade spindlar för min del. Alltså omplockade, ombyggda spindlar för att vara övertydlig   ICQ/ag

Då undrar jag förstås vad som kan gå fel, om jag klantar mig eller nåt. 
Brukar det gå att pressa isär dom utan att ha sönder nåt (typ nån plast ring eller bricka eller nåt). I alla tutorials jag sett om detta går det ju alltid som på dans, men vad har ni för erfarenheter av att göra detta? Behöver jag köpa hem nåt just in case??
Några spontana tips kanske?!?

Volkswagen Kleinbus -64
Herbie bubbla 1500 -70

23

Glöm inte att fräsa av spindeln så att bussningarna i spindeln blir lika tjocka uppe som nere, tror det skiljer ca 3mm.
Gör du inte detta så når inte spåret i kingpinnen upp till låsningen i mitten av spindel.

Det är ytan längst ner på spindeln på denna bild jag menar.

http://mechdb.com/images/7/77/VW_Bus_%26_type_2_drop_spindles_grind1.jpg

24

Franke skrev:

Glöm inte att fräsa av spindeln så att bussningarna i spindeln blir lika tjocka uppe som nere, tror det skiljer ca 3mm.
Gör du inte detta så når inte spåret i kingpinnen upp till låsningen i mitten av spindel.

Det är ytan längst ner på spindeln på denna bild jag menar.

http://mechdb.com/images/7/77/VW_Bus_%26_type_2_drop_spindles_grind1.jpg

Vänta nu! Ska jag fräsa var? Jag har förstått att jag såklart måste slipa ur (där pilen visar) men var menar du? Jag måste medge att jag är lite trött i huvudet men jag förstår inte var du menar jag måste fräsa av ca 3mm!!!

Volkswagen Kleinbus -64
Herbie bubbla 1500 -70

25

Under styrarmen! Den plana ytan längst ner, där det sitter en plugg/bricka-som man slår ur. Om man vill använda fiberbrickan där måste man fräsa, men det går utan att fräsa. Det enda den brickan gör när den sitter där är ju att den agerar distans för tätningen. Annars, original, ligger väl belastningen på dem, ist för metall mot metall?

VÄRMLAND VW DALSLAND

T1 1200 1963 med tummeliten campingvagn från 1963