26

Hur mycket en orörd splitframvagn gör på en bay kan jag inte svara på men det kan inte röra sig om många cm.

Det finns många olika setuper och min erfarenhet är att en splittframvagn ger en hårdare fjädring jämfört med en kulbultsframvagn som har längre bärarmar.
Vad som är bäst är en smaksak men jag gillar uppflyttade kulbultsframvagnar då jag vill åka både lågt och ha lite mjukare fjädring.
Fördelen med en splittframvagn är att den är mer eller mindre bolt on och så får man ju även "droppspindlar" på köpet när man flippar dom.
Tidsmässigt är det nog lite mindre jobb att sätta ihop en splittframvagn med allt vad det innebär (renovera/flippa spindlar, renovera bromsar m.m) men i slutändan är det en ganska dyr lösning jämfört med en uppflyttad bayframvagn.

Här är en bild på min gamla pickis med splittframvagn, inte mycket utrymme mellan däck och hjulhus fram men det hade inte varit några problem att höja upp den om jag hade velat det.
Brukade den hårt med många tunga lass och jag upplevde att bromsarna var ett större bekymmer med tunga lass än markfrigången ICQ/ab

http://i1193.photobucket.com/albums/aa351/Franke82/36246C1C-7B8C-4132-B132-BB94BBF58CE9-941-0000010A6CA57801_zps89a9d03f.jpg

27

Och med ny profil på framdäcken så är utrymmet inga problem längre. Tycker faktiskt att fjädringsvägen är riktigt okej. Jämfört med en rejält sänkt bubbla går den som en dröm.

28

Standard split framvagn i baysänker c. 3,5cm.

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Geländewagen Typ-51 -66
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

29

Denna sänkte jag med enbart sänksatser på bay framvagn så att maxhöjd är som original å minhöjd som på bild.
Hade ännu fjädring å härlig å köra. 14 tum fram med lite lägre profil. Handflatan rymdes mellan hjul å innerskärm uppåt.

http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/Bay%20Pritschen/DSC_1733.jpg

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Geländewagen Typ-51 -66
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

30 Senaste redigerad av Hebster52 (2015-12-10 04:38:28)

Före jag tejpade sidorna.

http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/Bay%20Pritschen/DSC_1698.jpg

Höll på att fastna på trailern då den skulle lastas inför leverans till Holland 6 år sen för att den var såpass låg.... ICQ/ab

http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/Bay%20Pritschen/DSC07700.jpg

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Geländewagen Typ-51 -66
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

31

Kjellgren skrev:

Och med ny profil på framdäcken så är utrymmet inga problem längre. Tycker faktiskt att fjädringsvägen är riktigt okej. Jämfört med en rejält sänkt bubbla går den som en dröm.

Härligt, ja framdäcken hade lite för hög profil till den höjden.
Jodå det funkar ok med splittframvagn också men då ska det vara en 64-67 (lika som på din pickis) som har nållager längst ut mot bärarmarna och dom nyare bromsarna.
Dom äldre med bakelitbussningar brukar oftast ha helt nerkörda bärarmar på ena sidan och så kostar dom ungefär dubbelt så mycket att renovera.

Kul att pickisen får lite kärlek ICQ/ab
Om du fixar rosten och funderar på att kränga den i framtiden får du gärna höra av dig till mig ICQ/ab

32

Ja visst går det att lasta, bauta grill och badsugna tex, saknad ride på Boxerville Chill´n´Grill  ICQ/ac  ICQ/af

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1237041.jpg

33

Min gamla Bay satt de sen Split framvagn i med flippade spindlar. Kortad 2" har jag för mig med trumbromsar.
Funkade klockrent och tyckte inte fjädringen var för hård. Tvärt om perfekt då jag körde rätt lågt så ville jag inte ha något gungande vid körning.

Dock tubbade jag hjulhusen 60mm och sänkte några cm till inför sista sommaren med den.
När jag körde otubbat så höll jag på köra ihjäl mig i den där kurvan med järnvägsövergången från Rättvik till Borlänge.
Fick ett så kallat wheelbite över järnvägen som jag ej visste kom och försökte hänga på några andra dårar som körde osänkt och kanske lite för fort.
Slutade med att vänster framhjul nöp i kurvan över järnvägen och jag fick kast med bussen så bakändan var ner i diket på andra sidan. Haha
Luktade bränt gummi rätt bra då från både de ena och de andra...

Då bestämde jag mig för att tubba...  ICQ/af

http://s3.postimg.org/6yg3nrmkj/image.jpg

http://s3.postimg.org/t93ynqjur/image.jpg

http://s3.postimg.org/qdqvgvfur/image.jpg

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland
East Coast Meet #4 - 9-11 Augusti 2019

34

http://www1.garaget.org/gallery/images/22/21014/21014-f835680945e06a1fc32c59832c70049b.jpg

min bay 68:a   hästskor ibak sänker en hålbild vad blir det typ 10cm     samt oiginal framvagn med t2d:s flippade spindlar sänker väll typ 10cm dom med tror jag sitter även en sänksats isvetsad men ej sänkt nått på den rullar på 15" bubbla fälgar med 155 R 15 ifram och 195 55 15 bak tror ja det va bakfälgarna är även breddade med en volvo bana går fint o åka två men när det guppar till ordäntligt så skrapar hjulhusen i men går ju o justera med lite lägre profil på däcken ICQ/ab

35

Är det någon som har några bilder på en bay med bara sänkspindlar?
Har googlat lite men det känns som majoriteten kör kortat framvagn och sänksatser mm!

Late Bay -73

36

den här bussen hadde jag den satt de sänkspindlar på sänkte typ 2,5 tum det sitter 16 tum och 45 profil  däck på bilden
http://www.forumbilder.se/EDG91/dsc-1140.jpg
http://www.forumbilder.se/EDG91/dsc-1132.jpg

typ 1, Oval 57 Grönigen
typ 2, splitt 65 Stridisen 
typ 2, Bay 70 Brodeus
typ 2  Bay 67 pickup
typ 2  Bay 68 pickup
typ2   Bay 70 Pickup

37

Ser mycket bra ut!
Men är det bara sänkspindlar på denna?
Ser ju väldigt låg och fin ut!
Vad köpte du för spindlar isåfall?

Late Bay -73

38

Jag har aldrig gillat droppspindlar till bay då det är en alldeles för dyr lösning för något som egentligen är ganska kasst.
Visst bolt on är schysst men med rätt fälgar och sänksatser går det att få till ett hyffsat stuk ändå. Min fd panel hade bara sänksatser, justerbara svärd (gick att sänka lite mer), 16 tumshjul och ska man gå lägre än så här hamnar framvagnen väldigt nära marken.

http://i1193.photobucket.com/albums/aa351/Franke82/Panelen/image_zpsf7a617af.jpg

39

Franke skrev:

Jag har aldrig gillat droppspindlar till bay då det är en alldeles för dyr lösning för något som egentligen är ganska kasst.
Visst bolt on är schysst men med rätt fälgar och sänksatser går det att få till ett hyffsat stuk ändå. Min fd panel hade bara sänksatser, justerbara svärd (gick att sänka lite mer), 16 tumshjul och ska man gå lägre än så här hamnar framvagnen väldigt nära marken.

http://i1193.photobucket.com/albums/aa351/Franke82/Panelen/image_zpsf7a617af.jpg

Sorry för trådkapning...

Rullar den panelen fortfarande.
Finns det bilder på hur den ser ut idag?

Kombi 231 -67 "Duvan" Dove Blue
Bubbla -60 "Objekt - svart med röd inredning, letar delar..."

SÅLDA 1303s -74, Oval -56, 1302 -72, T2 Panel -77, T2 Kleinbus 221 -72

What we do in Life, echoes in eternity

40

Gooks: Den ser lite annorlunda ut idag då den blivit ombyggd till en glasad buss igen (det var en fakepanel) Rullar numera i Kristinehamn om jag förstått det hela rätt.

41

Älskar den här tråden, för att folk lägger ut bilder på sina åk och beskriver vad de gjort!
Fejkpanelen har underbart stuk.

Nämen, så att...

Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld

42

Om jag skulle jag få till min som din Franke så skulle jag vara mer än nöjd!
Men det är väl för  som för många andra, man börjar kolla dropspindlar för att det verkar enkel.
Men det slutar oftast med att man blir mer och mer övertygad om att det är framvagnen som måste ur för att få till det bra.
Jag hade tänkt att skruva så lite som möjligt med min Bay. Tycker att den är i OK skick men vill bara få ner den mot backen lite.
Det verkar inte finnas några alternativ än att slita ur framvagn och montera sänksatser.

Late Bay -73

43

VW Swing skrev:

den här bussen hadde jag den satt de sänkspindlar på sänkte typ 2,5 tum det sitter 16 tum och 45 profil  däck på bilden
http://www.forumbilder.se/EDG91/dsc-1140.jpg
http://www.forumbilder.se/EDG91/dsc-1132.jpg

Vad var det för bredd och ET på dom fälgarna? ICQ/ab

44

Franke, bottnade panelen nåt i kulbultarna när den var så pass låg? Hur mycket utrymme var det kvar i hjulhusen?

45

Easthammer: Allt handlar om prioriteringar, visst är det gött att bara bulta dit nya spindlar men det är ju å andra sidan en del jobb att dela på spindlarna där muttrarna till kulbultarna brukar sitta som fan.
När man ändå är isär med spindlarna så kan det ju även vara läge att passa på att byta kulbultarna om man nu inte köper "droppspindlar" med vända kulbultar från UK.
Så i slutändan kan det bli en del jobb även med denna bolt on lösning.
Sänksatser kan man montera med framvagnen på plats om man är lite händig och har rätt grejer. Det behövs inte så mycket mer än ett passande rör, slägga, svets och vinkelslip för att montera sänksatser oavsett om framvagnen sitter i en buss eller är demonterad.
Givetvis måste bärarmar och fjäderpaketen ur framvagnen innan man kan börja men det är inte så märkvärdigt.
Jag monterade sänksatser på en lös stomme för några månader sen och tillverkade då ett drivdorn av lite skrotdelar jag hade liggandes.
Det gick förvånansvärt lätt att slå ur mittklumparna med detta verktyg.

http://i1193.photobucket.com/albums/aa351/Franke82/6B3312A1-2E9F-4AD9-9DAE-8107AE72FFC6.png_zpsjzctexh6.jpeg

46

Kjellgren skrev:

Franke, bottnade panelen nåt i kulbultarna när den var så pass låg? Hur mycket utrymme var det kvar i hjulhusen?

Sänkningen var bara en quick-fix så jag kollade aldrig så noga men jag tror inte det var någon större fara med kulbultarna.
Kommer inte ihåg hur mycket utrymme jag hade mellan däck och hjulhus men originaldäcken (c-däck) skrapade i rejält. Om jag kommer ihåg rätt så var däckdimensionen 195-45-16 och dom skiljer isåfall ca 35mm på höjden mot originaldäcken.
Isåfall bör det ha varit minst 5cm frigång med 16 tummarna.

47

Så här skrev Demian i tråd jag hittade förut...

"Mät mellan stötdämparinfästningens bultar. Kulbultarna bottnar då du har 265mm C-C mellan stötdämparns övre och nedre bult."

Sätter man dit rätt dämpare så är inte fjädringen så dålig fast man sänker den ungefär som Franke gjort, stora problemet med kulbultsframvagnar är att dom kommer så nära backen.

/foppa

48

Ja, det går så mycket fortare att slå loss mittklumpen.

Då vi sänkte lowbobs dh, så svetsade vi fast en M14  hjulbult i ett 1m långt rör. Sen skruvade man ner hjulbulten där sänkssatsbulten ska sitta, och motionerade mittklumpen. Det är viktigt att göra det efter att man svetsat dit sänksatsen, då röret krymper efter svetsning.

Jag skulle också undvika sänkspindlar.

Visst går det att åka lite lägre med sådana. Det är inga problem att åka runt med hjul som skrapar i, eller en motor som skrapar i, men att slå i med framvagnsröret är inte roligt. Det blir en fruktansvärd smäll.

Ska man köra med splitframvagn, så rekomenderar jag att samtidigt tiltar framvagnen. Splitbussarna har noll castervinkel original, och det behövs en del caster för att bussarna ska gå rakt. Även de gavlarna som finns ute med lite mer castervinkel har för lite i mitt tycke.

Läser man om caster, så har vissa standardbilar upp till 8 graders castervinkel. Nu vet jag inte vad  min barndoor ligger på, men det är en riktigt fröjd att bussen även går relativt stabilt i 140-150 km/h.

49

Foppa13 skrev:

Så här skrev Demian i tråd jag hittade förut...

"Mät mellan stötdämparinfästningens bultar. Kulbultarna bottnar då du har 265mm C-C mellan stötdämparns övre och nedre bult."

Sätter man dit rätt dämpare så är inte fjädringen så dålig fast man sänker den ungefär som Franke gjort, stora problemet med kulbultsframvagnar är att dom kommer så nära backen.

/foppa

Kör man med bara sänksats och originaldämpare, så blir kulbultsframvagnarna lite för mjuk i fjädringen. Lägger man sig med sänksatsen , så man bara har 40mm fjädring innan kulbultarna bottnar, så slår fjädringen igenom ganska lätt med originalprylar.

50 Senaste redigerad av Foppa13 (2015-12-29 19:41:21)

Jag körde med originaldämparna första säsongen och då blev det väldigt stötigt då dämparna slog igenom väldigt lätt. Bytte till andra dämpare med annan slaglängd då blev det en helt annan upplevelse, men visste körde du med coilovers ett tag hur upplevdes dom?

/foppa


Demian skrev:
Foppa13 skrev:

Så här skrev Demian i tråd jag hittade förut...

"Mät mellan stötdämparinfästningens bultar. Kulbultarna bottnar då du har 265mm C-C mellan stötdämparns övre och nedre bult."

Sätter man dit rätt dämpare så är inte fjädringen så dålig fast man sänker den ungefär som Franke gjort, stora problemet med kulbultsframvagnar är att dom kommer så nära backen.

/foppa

Kör man med bara sänksats och originaldämpare, så blir kulbultsframvagnarna lite för mjuk i fjädringen. Lägger man sig med sänksatsen , så man bara har 40mm fjädring innan kulbultarna bottnar, så slår fjädringen igenom ganska lätt med originalprylar.