1

Då man ställer hjulvinklar så ska man ju ha 2-4mm toe in.

Man kan ju mäta toe in/toe out på flera olika sätt. Ett sätt är ju att mäta i fram och bakkant mellan höger och vänster fälg och ett annat sätt är ju att dra snöre runt bilen och mäta ut mot det fälg för fälg.

Är det nån som vet till 100% om det ska vara 2-4mm per fälg eller om det är avståndet mellan fälgarna.

Det diffar ju rätt mycket beroende hur man mäter. Lägger man sig på 4mm om man mäter fälg för fälg, så blir det ju 8mm om man mäter i mellan fälgarna.

Likaså diffar det ju en del vart man mäter på fälgen. Mäter man långt ut på däcket eller mot fälgkanten. Mäter man mot fälgkanten, så diffar det ju också en hel del beroende om man kör tex 14 tum eller 19 tum.


Nån som VET?

2

Nja, vet och vet..... Själva inställningsvärdena kan kanske nån med en verkstadshandbok bidra med, men Toe-in kan mätas dels i mm och då är det totala måttet som avses (dvs skillnaden mellan måtten du får om Du mäter framtill resp baktill på fälgkanten halvvägs upp på fälgen, och det måttet skiljer sig då naturligtvis om man har stora eller små fälgar! Sen kan man även mäta i grader och minuter, och då TROR jag att det är värdet på det enskilda hjulet som avses! Och mäter man så, så blir det samma värde oavsett hjulstorlek!

Generellt så brukar Toe-in på en bakhjulsdriven bil ligga på mellan 1-3mm, det viktiga är att det aldrig får bli Toe-out för då blir den jobbig på vägen!

Hoppas Du blir något klokare!  ICQ/ad

MVH: Hella

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

3 Senaste redigerad av PPRMicke (2012-06-07 17:41:48)

Vi brukar göra så här när vi är ute tävlar
Vi startar med att märka upp fälgarna med tape (centrum) på det stället som mäter (toe ) sen mäter vi sedan rullar vi fram bilen så att samma märke (ett halvt varv) och mäter  så får du skilnaden mellan fram o bak (om fälgen är skev så är det lättaste sättet att det blir rätt )
du får inte rulla bilen bakåt för då blir det fel efter som styrarmarna sitter bakom centrum

Jag vet inte om du har en buss lite mått -1,1till +2,2mm
Bubbla  -1,2 till +2,4mm
Bubbla 2 (1302/1303 fjäder ben) - 0,6 till +3,0mm
Om du mäter i vinkel  10vinkelminuter är lika med 1,1mm med 14"däck 1,2mm15" 1,3mm 16" däck
Alla mått är för framvagnen
Om bakvagnen står toe ut så får du självsvängning och bilen är som en hund i koppel  ICQ/ac
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4 Senaste redigerad av Demian (2012-06-07 18:06:44)

Ok, tack för dom snabba svaren. Jag visste inte att det var fälgkant-fälgkant man mätte. Då måste jag göra om mitt verktyg.

Jag har ju en del bilar att ställa in fram och bakvagn på, så jag gjorde lite special. Jag tog två typ1 fälgar. De var 100mm inv, så jag tog två 100X100 balkar som jag kapade ur i samma radie som fälgarna och svetsade ihop dom.
Nu gjorde jag balkarna lite för lång om man ska mäta fälgkant-fälgkant. Kapar jag dom så de är 15tum lång, så måste det blir perfekt.

http://i.imgur.com/yhOrZ.jpg?1


En fundering som jag har haft, är att man borde ta i nån mm extra på toe in på extremt sänkta bilar.
På en originalhög Vw så hänger ju styrstagen snett neråt. Dvs ser man bilen bakifrån, så ser det ut som ett A. Då bilen är tungt lastad eller fjädrar ner i gupp, så strävar ju styrstagen uppåt. Det innebär att bilen får lite mer toe in just vid det ögonblicket. Då det fjädrar blir ju styrstagen rakare, dvs längre.

Då man sänker mycket, så pekar ju styrstagen uppåt om man ser bilen bakifrån. Dvs som ett V. Det innebär ju att styrstagen blir kortare då den fjädrar. Det i sin tur innebär att en sänkt bil kan ha toe in då den är olastad, men att det blir toe out då det sitter folk i den. En originalhög bil får ju bara lite mer toe in om den är lastad.

Så egentligen borde man mäta toe in på en sänkt bil med full tank och två personer i eller just lägga på nån mm extra.

5

Dom måtten är på ofjädrad (lätt belastad ) som du fick enligt VWs bok
det som du menar på styrstagen är bumpstyrning som det blir när man inte har rätt framvagns geometri
Man kan labba med att böja upp styrarmarna men då vill inte ackerman vara med
På tävlings bilarna labbar man med förhöjnings/sänknings hylsor på styrarmarna för rätt vinkel
sen har du olika länder på styrstagen = olika styrning V/H hjul
hur har du gjort med castern vinken på framvagnen  ????
Bak mäter du från centrum på växel lådan och det totala måttet
när du sänker bakvagnen mer är 10-15 mm ballar alla vinklar ur (mätt från stopp klacken som fjädringen vilar på när den är upplyft)
man kan fuska med att lyfta växellådan i bak kant för att få lite bätre geomitri
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

Warning: getimagesize(./extensions/pun_attachment/attachments/d85d0a2493fe27f2904c4ff73b9b43e4/f4d3c1f30705f683179df691ecea5b94.attach): failed to open stream: No such file or directory in /srv/users/boxerville/apps/boxerville/public/forum/extensions/pun_attachment/include/attach_func.php on line 297

6 Senaste redigerad av Bengt H (2012-06-07 20:16:58)

Jag har gjort ett stort "skjutmått". Jag brukar börja med att ställa in skjutmåttet så det linar upp mitt på slitytan, en tejpbit på varje däck. Ett streck på tejpbitarna ritade efter utsidan på skänklarna. Rulla nu bilen baklänges så att tejpbiten nästan tar i golvet (man kan sätta en tejpbit på sidan också så är det lättare att se hur lång man ska rulla), rulla sen fram lite så att tejpbiten kommer upp i rätt mäthöjd (på så vis kommer ev glapp på rätt "håll"), skjut in skjutmåttet bakom däcken så att det linar upp mot strecket på ena sidan, på andra sidan så ser du resultatet. Låter kanske omständigt men det är väldigt enkelt och exakt.

Mittenbilden skulle legat sist men dom blandade visst om sig när jag postade....

Post's attachments

2012-05-07 20.53.12 [800x600].jpg, 102.5 kb, 800 x 600
2012-05-07 20.53.12 [800x600].jpg 102.5 kb, 337 downloads since 2012-06-07 

2012-05-07 21.40.34 [800x600].jpg, 60.95 kb,  x
2012-05-07 21.40.34 [800x600].jpg 60.95 kb, 7 downloads since 2012-06-07 

2012-05-07 21.43.48 [800x600].jpg, 54.83 kb, 450 x 600
2012-05-07 21.43.48 [800x600].jpg 54.83 kb, 295 downloads since 2012-06-07 

7

Ett vanligt trick är att ta en gardinstång, kirsch.
Typen av tunn plåt bockad till ett tillplattat C.
Två 90graders börjar och två raka som går i varandra.
Lätt att hålla på med, skjuta ihop å isär.

Ett av beetle cup teamen på den tid det begav sig som störst hade 2 ali plåtar som var drygt lika långa som diametern på hjulet dessa plåtar var i nederkant bockade 90 grader för stabiliteten och låg mot asfalten.
Sedan var de horisontellt slitsade i fram och bakkant i lodlinjen för framkant och bakkant på hjulets centrum. I slitsarna satte man en talmeter i framslitsen och en i bakslitsen.
Kanon smidigt!
Hängde ni med?

Har minst en luftkyld VW, alltså finns jag.

8

Reine skrev:

Ett av beetle cup teamen på den tid det begav sig som störst hade 2 ali plåtar som var drygt lika långa som diametern på hjulet dessa plåtar var i nederkant bockade 90 grader för stabiliteten och låg mot asfalten.
Sedan var de horisontellt slitsade i fram och bakkant i lodlinjen för framkant och bakkant på hjulets centrum. I slitsarna satte man en talmeter i framslitsen och en i bakslitsen.
Kanon smidigt!
Hängde ni med?

Jo jag hänger med, funkar nog bra när allt är nytt men om man har gamla fälgar som är lite vinda o däck som inte är hundra blir nog felen för stora.

Just my 2 cents

9

Demian skrev:

Kapar jag dom så de är 15tum lång, så måste det blir perfekt.

http://i.imgur.com/yhOrZ.jpg?1


En fundering som jag har haft, är att man borde ta i nån mm extra på toe in på extremt sänkta bilar.
På en originalhög Vw så hänger ju styrstagen snett neråt. Dvs ser man bilen bakifrån, så ser det ut som ett A. Då bilen är tungt lastad eller fjädrar ner i gupp, så strävar ju styrstagen uppåt. Det innebär att bilen får lite mer toe in just vid det ögonblicket. Då det fjädrar blir ju styrstagen rakare, dvs längre.

Då man sänker mycket, så pekar ju styrstagen uppåt om man ser bilen bakifrån. Dvs som ett V. Det innebär ju att styrstagen blir kortare då den fjädrar. Det i sin tur innebär att en sänkt bil kan ha toe in då den är olastad, men att det blir toe out då det sitter folk i den. En originalhög bil får ju bara lite mer toe in om den är lastad.

Så egentligen borde man mäta toe in på en sänkt bil med full tank och två personer i eller just lägga på nån mm extra.

Smart ICQ/ag
Jo du ska ha den i den höjd som den ska va när du kör
Om man inte flippar vänster styrled på en typ1 så får man väldigt mycket bump steer då den lutar väldigt mycket och det vill man ju inte men toe-in är till för att ta bort slacket i styrleder och hjulupphängningen med hjälp av rullmotståndet så det blir rakt när man kör rakt fram utan fjädringen med räknad, toe-in måttet är en kompromiss så den ska gå bra både med och utan last optimalt skulle den ha lika vinklar nedåt utan last som uppåt med last och så långt styrstag som möljligt.

Vi försöker ju minska vinkeln med flippning och droppspindlar och jag tycker att det funkar rätt bra eftersom vi inte har så lång fjädringsväg men kör man så den hoppar så skakar det ju rätt bra, har funderat lite på att ha ett stag mellan hjulen och bara ha höger styrled kvar, men då det är någon som har kommit på att man ska ha en tunnelram där den skulle vara(typ1, buss kan det kanske gå) så har jag hoppat det Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

10

Jag har konstruerat en gigantisk mikrometer som har två fyrkantsrör som kan anpassas efter bilens bredd. På den ena sidan sitter det en m8 skruv och mutter som är låst som man håller mot fälgkanten på halva fälgens höjd. På andra sidan har jag ett hål som jag sticker ett skjutmått igenom. Jag mäter från golv en punkt på varje sida. Efter att jag fått ett mått rullar jag fram bilen så att punkten är framför mitten på hjulnavet och gör om mätningen. Jag får då ett större mått på skutmåttett som altså blir mitt toe in. Med shims mellan framaxel och ramhuvud brukar jag ligga på ca 1-1.5 toe in.

11

Jag får inte till min framvagn, men kan inte riktigt förstå vad felet är. Den vill dra åt höger så jag måste parera med lite vänstersväng på ratten vilket resulterar i att ytterkanten på högerdäcket slits mycket. Har försökt mäte med en sån där gardinstång men det känns lite sladdrigt (ska prova med en kompis som håller på andra sidan) men tycker jag ligger på ca 2mm toe-in.

Inte spelar de någon roll på vilken sida man justerar på styrleden egentligen (förutom att ratten blir sne) för på tidigare bilar var väl endast den ena justeringsbar...

Men egentligen kan väl inte toe-in inställningen ha något med om den drar åt höger eller inte, men vad är de då som gör det? Kan camber vinkeln påverka? Bromsarna ligger inte på.

12

MrIcka  först måste du centrera snäckan innan du försöker justera och när snäckan är centerjusterad lås ratten även om den är sned. Justera sedan vinklarna, först camber sen toe in toe out och när du justerar toe in så måste du vrida exakt lika mycket varje styrstag.
Och för att veta att hjulen står rakt, 4 pallbockar en i varje hörn på bilen ta ett murarsnöre bind det i pallbockarna justera det så att det ligger i center på hjulet/navkåpan mät ut till snöret 100mm fram o bak.
När det är gjort då kan du mäta framkant och bakkant på fälgen så att du får samma mått = raka hjul passa på o mät toe in på bakjulen med.
På snäckan finns på ingående splines en spännring öppningen på den har jag för mig ska vara kl12.
Så centrera snäckan spänn upp snöret o sen är bara att börja mäta o justera vinklarna. Är ratten sned efter att du justerat så sätter du den rakt igen och då stämmer den även med centreringen på snäckan.
Nu säger många att du ska lämna in bilen på firma men det är ganska kul att fixa inställningarna själv. Var noga och mät 2 gånger.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

13 Senaste redigerad av germanbug (2015-05-25 10:42:14)

Spårvidden är väl olika fram och bak... angående pallbockstricket.

Torpa skrev:

MrIcka  först måste du centrera snäckan innan du försöker justera och när snäckan är centerjusterad lås ratten även om den är sned. Justera sedan vinklarna, först camber sen toe in toe out och när du justerar toe in så måste du vrida exakt lika mycket varje styrstag.
Och för att veta att hjulen står rakt, 4 pallbockar en i varje hörn på bilen ta ett murarsnöre bind det i pallbockarna justera det så att det ligger i center på hjulet/navkåpan mät ut till snöret 100mm fram o bak.
När det är gjort då kan du mäta framkant och bakkant på fälgen så att du får samma mått = raka hjul passa på o mät toe in på bakjulen med.
På snäckan finns på ingående splines en spännring öppningen på den har jag för mig ska vara kl12.
Så centrera snäckan spänn upp snöret o sen är bara att börja mäta o justera vinklarna. Är ratten sned efter att du justerat så sätter du den rakt igen och då stämmer den även med centreringen på snäckan.
Nu säger många att du ska lämna in bilen på firma men det är ganska kul att fixa inställningarna själv. Var noga och mät 2 gånger.

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

14

Snöret används bara för att kolla så att hjulen står rakt fram när snäckan är centrerad alltså att hjulen står lika på båda sidor, när det är ok och ratten är fastlåst så tar man bort snöret och mäter toe in.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

15

Gjorde snörtricket igår med pallbockar för att få något att utgå från. Köpte orange murarsnöre på Biltema. Och jag glömde inte bort att centrera snäckan. Det finns en en märkning som ska ligga in linje med en kant på styrsnäckan. När det var gjort låste jag fast ratten med spännband. Sedan var det ett pyssel att mäta framtill och baktill på däcken och justera styrstagen omvartannat. Vrider man styrstagen framåt ökar Toe-in, och tvärtom. Sedan får man vara lätt på¨handen när man drar fast låsmuttrarna på styrstagen. Att tanken är upphissad eller borttagen hjälper stort. Jag tror att jag fått till det, men tänker ändå se till att få det uppmätt ordentligt.

En liten inspiration från Youtube. Själv använda jag fyra pallbockar och snören längs långsidorna. https://www.youtube.com/watch?v=0sguZ-gRF9I

Christer

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

16

Vad ska camber vara på en kulbultsframvagn, och hur mäter man de på ett bra sätt Default/smile

17

Om man lämnar bort bilen till firma så kan det vara bra att själv först kolla hur snäckan och ratten står i förhållande till varandra, vrid hjulen så att centermärket visar att snäckan är ställd i mitten lossa ratten och sätt den rakt även fast hjulen står synligt fel. Det är för att firman du åker till skiter i att kolla snäckans centrering innan de justerar de ställer bara ratten synligt rakt, slutresultatet är att du nåt halvvarv mer styrning åt nåt håll.
Håller just nu på hemma med en cheva suburban som vart inne på framvagnsjustering, enligt killen på firman är nåt fel i framvagnen eftersom gängorna på styrlederna inte räcker till på ena sidan och går i bott på andra så det går inte att ställa toe in ICQ/ad
Hela felet är snäckans center i förhållande till ratten som stod fel.
Tror det är så att de inte är vana vid gamla bilar där ratten flyttades stup i kvarten för att få den rak, på dagens bilar går det ofta inte att ändra ratten pga airbag mm

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

18 Senaste redigerad av Torpa (2015-05-25 13:40:38)

MrIcka skrev:

Vad ska camber vara på en kulbultsframvagn, och hur mäter man de på ett bra sätt Default/smile

Jag kan kolla exakt värde senare ikväll.
Ju mer negativ camber desto svårare trögare att styra och tvärtom, på original ska det vara något positiv camber (hjulet lutar utåt i överkant).
Snida till en träplanka som har en rak rygg att lägga ett vattenpass på tvärsemot ryggen på den gör du så lång att den passar i /på fälgkanten kl 12  då kan du kolla lutningen cambern på hjulen.
Finns också billiga cambermätare på biltema och verktygsboden men jag tycker inte de fungerar .
För att ställa camber och de andra vinklarna ska man egentligen ha flytande plattor som hjulen ska stå på men istället för såna får man rulla bilen lite framåt och trycka ner fjädringen lite upp o ner för att hjulet ska sätta sig på sitt nya justerade ställe.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

19

Jag vet att jiggar kan strula och styra upp saker åt fel håll.
Tejpa däcken och rulla framåt och mät på ett begåvat sätt.
Ha bilen belastad med 100 kg fram+ packning.
Och jag antar att allt är åtdraget och justerat i resten av vagnen innan inställning.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

20

Gjorde hjulinställning, med fyra pallbockar och murarsnöre.
Jag överställde toe in fram, jag ställde 5-6 mm.
Bak ställde jag toe in 3mm.
Den går som en dröm.
Sliter däcken jämt och fint.
Och jag har kört många mil med denna inställningen.
Buss -57.

21

När jag byggde framvagnen till Marchallen så drog jag fram undre röret 5 grader Caster för att få en stadig vagn på vägen.
Det kommer jag göra på nästa framvagn också.
Jag justerade in bakvagnen med 1mm toe in.
Fram justerade jag in 2mm to in.

Mätningen görs med fördel då vagnen står uppställd på typ Lecablock och på hjulen under belastning.
Då VET jag att man mäter på fälgens sida där däcket ligger an på insidan, inte på fälgkanten.

Har man samma totalbredd på däckens utsida fram som bak kan man syfta med ögonmått, och/eller använda en lång rätlinjal.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

22

Torpa skrev:

Om man lämnar bort bilen till firma så kan det vara bra att själv först kolla hur snäckan och ratten står i förhållande till varandra, vrid hjulen så att centermärket visar att snäckan är ställd i mitten lossa ratten och sätt den rakt även fast hjulen står synligt fel.

Finns det någon bild på hur det där centermärket ser ut? Jag kollade på min bil men kunde inte se något märke.

23

Det är en spännring som sitter runt ingående axel på snäckan, tänk dig en liten kolvring öppningen på ringen ska linjera med kl 12 med en gjutkant hade jag för mig men ska undersöka det rätta.
Ringen är inte helt fast utan spänner bara runt axeln så den kan ha flyttat på sig under åren, så en kontroll kan vara bra att göra.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

24

Så ser spännringen ut, jag som undrat vad den har för funktion när jag renoverade min styrväxel till nya projektet... nu behöver jag inte fundera mer Default/smile
http://i1374.photobucket.com/albums/ag425/mikson78/Mobile%20Uploads/DSC_0214_zpsdsh7xxrf.jpg

25

Kollade camber igår med vattenpasset och märkte att vänsterdäcket lutar inåt i överkant å högerdäcket utåt i överkant.

Nu lämnade jag in bilen på framvagnsinställning för 4-5 år sedan men de kan aldrig ha ställt in camber.... ellllller så kan de vara jag som satt de fel då jag nog har bytt någon kulbult efter det kommer jag på nu=)

http://i1374.photobucket.com/albums/ag425/mikson78/Skaumlrmklipp_zpsmakam1j8.jpg
Så ser de ut i repboken, men hur ska jag veta vad +30´ +-20´ är när jag kommer med mitt vattenpass då. Men om man ställer de så att de lutar ut liiite i överkant måste väl de bli branog