1

Hej! Har en fråga om man ska köpa en "cylinderheadtemp" mätare? Kan det vara bra att ha för att hålla lite koll på tempen? Hur varmt blir det där normalt?

2

joni1988 skrev:

Hej! Har en fråga om man ska köpa en "cylinderheadtemp" mätare? Kan det vara bra att ha för att hålla lite koll på tempen? Hur varmt blir det där normalt?

För det mesta för varmt..Riktigt hur varmt är svårt att veta. ICQ/ab

3

Jag antar att du menar en mätare som har givaren på 3:ans tändstift.
I Sverige så kör de flesta med bara oljetempmätare och förlitar sig på att topplockstempen följer med, det har liksom blivit praxis.

Går topparna för varma så blir det ju svårt att kyla dem mer, så det kanske är bäst att inget veta  ICQ/ad  .

Inom vw världen i USA och inom flyget med luftkylda motorer så brukar man ändå prata om normalvärden på topplockstempmätare: max temp är då ca 350F konstant och 400F monumentant, viket motsvarar ca 177Celsius och 204C ..

Om du köper en mätare så skulle det vara intressant att veta vilka värden du får vid olika körsätt, belastningar och omgivningstemperaturer  ICQ/ab  .

Typ 3 gånger så bra ICQ/ab

4 Senaste redigerad av PPRMicke (2012-03-19 03:22:43)

Varför skall du ha en sådan när du har en STD Motor
Är det  inte bättre att du har koll på oljetrycket kontra temp
jag vill inte vara stygg men är det inte bättre att ha koll på bitarna ?????
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Har redan oljetempmätare o tryck.

6

Räcker det med dom två mätarna?

7

joni1988 skrev:

Räcker det med dom två mätarna?

Ja,det skulle jag nog vilja påstå att det gör.