122
1 2012-03-17 20:58:26 Senaste redigerad av kenkescustom (2018-08-15 13:39:43)
54hk
90a T3 Doka oturbo
68a Typ1 Autostick 1600cc sugturbo aka"Slo'white"
73a Typ3 Fastback "Coldballs" turbo
64a Typ1 2110cc turbo
Men vridmomentet var ca 105 högre än förgasar 54hkr, enligt typintyget .
Jag kan intyga att en helt original TLE-motor känns starkare och är snålare än förgasarmotorn !
-Viktigt är originalljuddämpare; på min 1600TLE sjönk toppfarten 15Km/tim bara genom att en avgasmuff hade skruvat ur sig (utan hörbart läckage !)
10% högre vrid skall det vara i mitt inlägg - tangenbordet....
Då borde även effekten vara 10% högre om inte vridmomentstoppen ligger på 10% lägre varv, vilket verkar väldigt otroligt med tanke på att toppar o kam är samma. Tror inte ett dugg på dessa effektsiffror.
Det verkar som om alla Typ3-motorer har samma effektuppgift, 54 hk. Oavsett om det är enkel eller dubbelförgasare, enkel eller dubbelportstoppar samt 15 eller 1600. Något stämmer inte här. 
Ali G
De enda jag saknar är en bensinpump nu
, går det att köra med en pump från tex en 740 ?Skulle va skoj i få ut bilen till brc classic
Mvh
Du kan köra med vilken insprutningspump som helst.
Men originalet ser lite knepig ut (då den har en inbyggd by-pass ventil) med sina tre anslutningar, varav den tredje är kopplad till returen.
Du har på nyare pumpar ofta en 1/2" anslutning på sugsidan, där kan du göra en övergång till uttaget från tankens 7-8mm.
Sedan går ju bensinen i en "slinga" runt motorn med T-rör till varje spridare och regleras (2 bar på typ3) av en ställbar regulator på främre motorrumskåpan. sedan går överskottet i princip trycklöst tillbaka till tanken. det finns ett uttag mellan två av spridarna där man kan ansluta en slang till tryckmätare och fininställa trycket.
Själva insprutningen, dvs electronikdelen, styrs av en barometerdosa som hänger under i motorrummets vänstra sida. den känner av undertrycket i insuget samt lufttrycket. Sedan sitter varvtalsgivarna i fördelaren - vips; D-Jetronic! -världens första serietillv.....