1

Magiskt snyggt. Golf 1,8T -02:a

http://i833.photobucket.com/albums/zz259/GMWERKS/123/IMG_1679.jpg

http://i833.photobucket.com/albums/zz259/GMWERKS/123/IMG_1551Small.jpg

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=495947

2

Mycket snygg konvertering!
Vilka regler gäller egentligen för motorkonvertering i Sverige? Måste det vara en konvertering med en godkänd adapterplatta och monteringsanvisningar så att konverteringen i princip är godkänd i förväg innan man kommer till besiktningen.?
Knappast aktuellt för mig då jaj väl närmast hör till "orginaltalibanerna" men intressant att veta.

3

20/10-regeln om du vill komma undan med en vanlig typbesiktning (max ökning mot original 20 % effekt och 10 % vrid). Allt annat innebär omtypning med förbesiktning av SFRO, och då åker du minst på en bromsuppgradering.

En bil nyare än -93 är i princip omöjlig att byta motor i och få omtypad, om den inte reggas om som ombyggt fordon. Gör man det snyggt lär ingen på provningen märka det...

http://www.sfro.com/index.php/avgasregler-mm

4

OK. Så att med en bil före -93 och mindre än 20/10 ökning så kan välja vilken motor som hellst och tillverka adapterplattan själv. Efter ombyggnad åker man bara till besiktningen för typbesiktning och har man gjort det snyggt och hållbart så bör det inte vara några problem. Är det korrekt uppfattat?

5

peoitibble skrev:

OK. Så att med en bil före -93 och mindre än 20/10 ökning så kan välja vilken motor som hellst och tillverka adapterplattan själv. Efter ombyggnad åker man bara till besiktningen för typbesiktning och har man gjort det snyggt och hållbart så bör det inte vara några problem. Är det korrekt uppfattat?

Japp.

6

svenne duva skrev:
peoitibble skrev:

OK. Så att med en bil före -93 och mindre än 20/10 ökning så kan välja vilken motor som hellst och tillverka adapterplattan själv. Efter ombyggnad åker man bara till besiktningen för typbesiktning och har man gjort det snyggt och hållbart så bör det inte vara några problem. Är det korrekt uppfattat?

Japp.

Stämmer det verkligen? Om jag läser SFRO-länken får jag intrycket att motorn som stoppas in i bilen måste vara omodifierad, med original insprutning, lambdareglering och katalysator.

7

HenrikL skrev:
svenne duva skrev:
peoitibble skrev:

OK. Så att med en bil före -93 och mindre än 20/10 ökning så kan välja vilken motor som hellst och tillverka adapterplattan själv. Efter ombyggnad åker man bara till besiktningen för typbesiktning och har man gjort det snyggt och hållbart så bör det inte vara några problem. Är det korrekt uppfattat?

Japp.

Stämmer det verkligen? Om jag läser SFRO-länken får jag intrycket att motorn som stoppas in i bilen måste vara omodifierad, med original insprutning, lambdareglering och katalysator.

Ingen har helller påstått något annat. Jag tolkar "vilket motor som helst" som en komplett motor enligt helhetsgodkännandet. Det gör även SFRO och Bilprovningen. Trust me. Been there done that.

8 Senaste redigerad av Tristar (2013-11-24 14:57:04)

Vi har samma motor i vår TriStar och bes och godkänd som ombyggt fordon.

Men stoppar man i en motor som inte har mer är 112hk som original motorn är det bara att köra in och reg.bes.

Men vill man som i vårt fall ha några HK till så är enda vägen just att få den klassad som ombyggt fordon.

Vi gjorde först bara en vanlig regbes. med motorbytet som dom då inte ville
godkänna utan då hänvisade dom till SFRO och då få den klassad som ombyggt fordon.

När vi kom till SFRO så tyckte dom att den var för lite ombyggd för att klassas som
ombyggt fordon så dom godkännde inte bilen heller.
Utan man måste bygga om fler delar för att få den klassad som ombyggd fordon.
Tex byta ut bromsarna. Eller tex styrinrättning.
Det skall vara flera väsentliga ombyggnader.
Där är dok inga krav på att bromsarna skall vara bättre bara utbytta.
Riktigt genomtänkta regler.
Så det blev att montera på andra bromsar och ett intyg på var delar kom ifrån.

Vi har ingen adapter mellan motor o låda utan använder en Porsche 996 låda 6vxl som nästan passar direkt på motorn.
Några fler bulthål och fäste till startmotor krävdes och en specialbyggd lamel.


Här är några bilder.
http://www.vw-tristar.com/projekt%20358.JPG

http://www.vw-tristar.com/projekt%20360.JPG

http://www.vw-tristar.com/projekt%20366.JPG

http://www.vw-tristar.com/projekt%20373.JPG

http://www.vw-tristar.com/projekt%20376.JPG

http://www.vw-tristar.com/projekt%20378.JPG

http://www.vw-tristar.com/projekt%20551.JPG

Med vänlig hälsning Patrik

Typ 1 = Mars-1949 Export, November-1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, November-1955 standard, September-1956, Januari-1957, December-1957 cab, Augusti-1963 cab.

9

Nu fick man sådant där "vill ha " begär igen
snyggt !!
// magnus

10

Gulligt Patrik. ICQ/ab

11

Hade bilmodellen funnits kvar några år till så hade denna motor garanterat kommit i dessa bilar med.
Den är som gjord för att sitta i dessa bilar.
Massor med möjligheter och enkel att trimma.

Med vänlig hälsning Patrik

Typ 1 = Mars-1949 Export, November-1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, November-1955 standard, September-1956, Januari-1957, December-1957 cab, Augusti-1963 cab.

12

Har en Syncro DH som nästa projekt, jag har funderat på att köra på Golf-snurran då den som du säger verkar sitta som en smäck. Din buss är också jäkligt snyggt gjord. Fast jag tror att jag kör på diesel nästa gång också. ICQ/ab

13

använder en Porsche 996 låda 6vxl

är detta en G50 låda eller vad heter den..
är inte den svindyr??
vad tror du  ICQ/ad hela konverteringen kostade med allt??

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

14 Senaste redigerad av Tristar (2013-11-24 14:58:42)

michaelth skrev:

använder en Porsche 996 låda 6vxl

är detta en G50 låda eller vad heter den..
är inte den svindyr??
vad tror du  ICQ/ad hela konverteringen kostade med allt??

G50 lådan är en stor klump som kräver ombyggnad av bilen för att passa.
Och har inte samma bultcirkel som Audi motorn.

Vi använde en G96/01 från en 996 Porsche -05 pris 25-40000:-
Vi har en extra tillsalu för 30000:-
Kan tyckas mycket pengar men sen behöver man inte bekymra sig mer.
Och du får en låda som man kan växla snabbt med om man nu vill köra fort.
prova det med original lådan.
Svetsningen kostade 1000:-
Bara åka till båtaffären och köpa valfri längd på vajerna. ca 800:- för 2
Spaken köper du på skroten för 150:-

Bara fördelar med Porsche lådan.
Alla yttermått är mindre än original buss lådan.
+ du får den stora fördelen med vajer linkage till växelspaken.
http://www.vw-tristar.com/projekt%20542.JPG
Audi T drivknutarna passar direkt på Porsche lådan.
Här är vår drivaxel med Audi T knutar i båda ändarna.
http://www.vw-tristar.com/projekt%20537.JPG

Vi har kvar fixturen som alla delarna monterades på innan svetsning.
http://www.vw-tristar.com/projekt%20334.JPG

Med vänlig hälsning Patrik

Typ 1 = Mars-1949 Export, November-1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, November-1955 standard, September-1956, Januari-1957, December-1957 cab, Augusti-1963 cab.

15

De där drivaxlarna är sjukt smutt.

16

Passar sånnadär drivaxlar syncrobussen med?
Finns de inget man kan göra åt busslådan ifall man vill få lite fart på växlingarna då?
Lär ju bli svårt att montera en sån porschelåda då de saknas drivning till framaxeln  ICQ/ag

17

Det går att bygga flexwire-växling till busslådan, det blir lite bättre men lådan i sig är inte distinkt och det blir aldrig lika bra som en modern låda.

18 Senaste redigerad av Tristar (2013-11-24 15:00:48)

scitter skrev:

Passar sånnadär drivaxlar syncrobussen med?
Finns de inget man kan göra åt busslådan ifall man vill få lite fart på växlingarna då?
Lär ju bli svårt att montera en sån porschelåda då de saknas drivning till framaxeln  ICQ/ag

Bara om du har en 16" syncro.
En vanlig 14" syncro har annan bultcirkel.
Men det är bara att svarva av flänsarna och svetsa på större så går det.
Som det är gjort här på yttre axeln. Provmonterade här på ett gamalt lik.
Dessa har Mats Herlander hjälp oss med.
Mittre biten med axel är från bussen och yttre ringen är Audi.
http://www.vw-tristar.com/projekt%20438.jpg

Men som sagt dessa drivaxlar kräver lite jobb för att passa.
Det är är 4st Audi drivaxlar som blivit 2.
Det är bara de inre knutarna som är används.
Axeln avsvarvad och svarvad på insidan för ett rör med krympassning och ihopsvetsade igen.
http://www.vw-tristar.com/projekt%20537.JPG

Denna låda finns även som 4wd 996 C4 så det borde inte vara omöjligt
att få till framdiffen från en Porsche.

Med vänlig hälsning Patrik

Typ 1 = Mars-1949 Export, November-1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, November-1955 standard, September-1956, Januari-1957, December-1957 cab, Augusti-1963 cab.

19

Sluta nu! Ge mig inga ideer för helvete! Räcker med urballning på buggyn.
Annars kommer nog bussen aldrig ut på gatan igen.

20

Men fan va fräsht de hade vatt

21 Senaste redigerad av Tristar (2013-11-24 15:02:56)

scitter skrev:

Men fan va fräsht de hade vatt

Hoppas jag inte ställt till det en massa ideer för dej.
Ha en trevlig helg.
http://www.vw-tristar.com/projekt(418).jpg

http://www.vw-tristar.com/projekt(435).jpg

http://www.vw-tristar.com/projekt(436).jpg

http://www.vw-tristar.com/projekt(439).jpg

http://www.vw-tristar.com/projekt(438).jpg

http://www.vw-tristar.com/projekt(437).jpg

Med vänlig hälsning Patrik

Typ 1 = Mars-1949 Export, November-1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, November-1955 standard, September-1956, Januari-1957, December-1957 cab, Augusti-1963 cab.

22

Riktigt snyggt Bygge ICQ/af

Frågor angående 996 lådan.

Totallängd på lådan?

Mått bellhausing till "drivaxel" och drivaxel främre del på lådan.

Tack på förhand

221-72

23

På den första bilden ser det ut att vara originalväxellådan som används. Har växellådan blivit utbytt till en från Porsche senare?

24

Kjell T skrev:

På den första bilden ser det ut att vara originalväxellådan som används. Har växellådan blivit utbytt till en från Porsche senare?

Du är medveten om att det är två olika bilar i samma tråd va?

25

Tristar skrev:
scitter skrev:

Men fan va fräsht de hade vatt

Hoppas jag inte ställt till det en massa ideer för dej.
Ha en trevlig helg.
Med vänlig hälsning Patrik

Du behöver varken oroa dig eller få samvetskval. Ställa till de och få massa ideer klarar jag av på egen hand med:D

Kommer nog behålla org vxllåda. Dock e jag lite nyfiken på vad man skulle kunna göra åt viscokopplinen. Känns som en otrygg lösning om man inte ved vilket skick den är i..