26 Senaste redigerad av Löf (2012-03-15 17:25:04)

Tack tack å åter tack! Det är kul när bilar går rätt väg över gränsen! ICQ/ad

Den ska nog bli och se i Hell-singland i sommar ja, har tänkt få med mej BC så det blir nog en sväng hemåt då.
Hade jag investerat pengarna i Buss när ja köpte aktierna så hade ja med facit i hand tjänat mer pengar... å haft desto roligare!

Det lutar åt att clownerna får leva ett tag till, kanske ja måste få mej en röd clown näsa att ha på när ja kör... ICQ/ad 'Ufo i clownbuss med röd näsa' låter mer som en David Lynch film än Spielberg... Default/lol
Men den dagen clownerna har gjort sitt så ska den doveblue originalet fram.

Nu tog ju ja in Panelen till Norge och inte Sverige då ja sen några år bor på fel sida av gränsen... men i korta drag gick de till så här att köpa bil i USA:

1. Finna bil, det gjorde ja på theSamba, skulle tro att en känd site som Samba eller ebay där det finns säljar feedback är vägen att gå.

2. Köpa bil, mailkontakt till och börja med och när man känner att det är 'rätt' bil så ringer man, det var när jag talade på telefon med Clown-säljaren som jag bestämde mej för att köpa. Betalningen sker väl via PayPal eller banköverföring, ska du föra över pengar via banken så behöver du: Mottagarens namn, adress, kontonummer, bankens namn, bankens adress och SWIFT kod. Kom ihåg att bilen måste ha en giltig Title, det är USA's version av vårt Registreringsbevis. Du behöver också en Bill of Sale, ett kvitto, där bilens köpssumma och där eventuella delar som följer med står specificerade.

3. Frakt, säljare som är villiga att exportera är som regel villig att ordna med frakt till närmaste hamn också, kan också kolla upp inrikesfrakt USA här: http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=170895
Frakt över havet sker endera i Container eller via Ro-Ro frakt, är det container så behöver inte bilen kunna köras bara den rullar (Säkert nån som fraktar icke rullande bilar också) och i Container frakt kan du skicka med grejjer i bilen.
Vid Ro-Ro frakt så skall bilen kunna köras ombord båten för egen maskin samt ha fungerande bromsar och absolut inga lösa delar får ligga inne i bilen men det är också billigare frakt än Container.
Jag använde mej av California Shipping calship.com för frakt från L.A. till Norge, CalShip drivs av en Svensk och 2 av 4 kontordamer är Svenska så när man ringer dit är chansen stor att det är en Svensk som svarar.

4. Ankomst Sverige, det tar 6-8veckor från att bilen ankommer CalShip till att den kommer till Sverige och det är då beroende på Amerikanska myndigheters pappersarbete, väder och vind till havs. Sen behöver företaget som tar emot bilen i Sverige några dagar på sig att ordna med alla papper och förtullning osv
Dom anger ett ankomstdatum som är +-1vecka beroende på ovanstående omständigheter så man man måste ha tålamod och vara flexibel när det gäller hämting.
I Norge skall tullkostnader vara betalda innan bilen får hämtas ut. Jag betalade 25%moms på köpssumman+fraktsumman (både inrikes USA och USA-Norge) + 3400.- i div kostnader vid ankomst Norge + 5200 i skrotavgift och div kostnader till Staten. Gjorde en kalkyl i Excel ja där ja lätt kunde få kostnadsöversikt beroende på bilens/fraktens pris.

http://www.zhozho.com/forumpics/boxerville.gif

5... Sen är det besiktning och ursprungskontroll som gäller antar jag? Vet inte helt hur det funkar i Sverige.
Så finns det väl en EU regel eller nåt som säger att om man tar in bilen via Holland så är det billigare Moms/Tull?
Säkert nån annan som kan fylla i mer info om de Svensk specifika delarna.

Skulle det va nåt så sänd en mail så ska ja hjälpa till med det ja kan, det är kul och importera bil! ICQ/ag

Buy the ticket, take the ride... - HST

27

fasen så rååå den va!  ICQ/ag

En vacker dag ska jag också ha en Barndoor... Panel... eller de kan f..n regna med om de vill, vädret är inte huvudsaken.

28

Schysst att det importeras bussar. Synd att den hamnade i Norge ICQ/ad

Det ska bli roligt att se den live.

29 Senaste redigerad av Löf (2012-03-16 13:31:04)

Demian: Den är ju nästan i Sverige å det är ju bättre än att den är i USA. ICQ/ad

---

Sitter och funderar på fälgar till Clownen...

Jag har ett set med såna här, 4" + 6,5", det är då inte BTR utan EMPI så jag är lite skeptisk, BTR är ju snart på var och varannan splittbuss... ICQ/ad
http://www.vwparts.net/mm5/graphics/00000001/mb9762.jpg

Så har ja lite Rostyles liggande, ett set med sjysst patinerate Rostyles:
http://www.zhozho.com/forumpics/rostyles.jpg
Så har jag lite några Rostyles liggande med dåliga fälgbanor som centrumen skulle kunna flyttas över till nya fälgbanor, typ 4-4,5" fram och 5,5" bak...

Så har ja ett set med breddade svarta orginalfälgar men dom är 6"bak och ja kommer inte helt ihåg ET på dom, har för mej att dom är till Bubbla och kanske inte går in under bakskärmen till en buss...

Eller nåt heeeeelt annat ICQ/ab

Planen är att flippa spindlarna fram och SA konvertera bak till och börja med, vad är lämplig däck setup på en sån buss?

30

Tråkiga fälgar du har på hyllan ..  ICQ/ad men en intressant fråga , jag kommer nog åxå att sänka min buss så, åtminstone i fas 1, så jag har åxå funderat på däcksdim. Jag har polerade Radars, 15" buss eller breddade bubbla att välja på..

Funkar det med 145or och 165or i fullprofil tro ? Eller 165 och 185 kanske blir bättre ? Jag är inte så förtjust i ballonglika däck..

You´ll never know...

31

Jag vill nog ha 165'or fram och 195'or (ev. 185'or) bak men är osäker på vilken profil som passar i fas 1... har en känsla av att 145 fram blir förjävla smalt, säkert coolt men om man skall ut å åka långt... kanske 155'or fram om man hittar nån vettig profil...

145, 155, 165, 185, 195, ... ja ja, nästan helt säker på min sak ja minsann... ICQ/ad

32

klassisk set up är väl 165/45 +185/65 eller kanske 165/50 fram. Med flippade spindlar och flippade yttre p-ändar och kanske 2" kortning åker man behagligt utan att däcken tar i och inga urtag i ramen behövs.

Med btr fälgarna är det ju lite kinkigt. Då behövs 4" kortning minst samt korta bubbla drivaxlar bak, dvs antingen kortat bakre torsionsrör eller det svenska sa kitet dvs offset kit.
Det Jag råder dig till är att ha justerbara svärd bak pga de äldre lägre skärmkanterna. Mkt svårt att få dit hjulen annars.
Ska du köra btr bak och har de inre skärmförstärkningarna kan det bli trångt men det går.

På min 66 med btr kör jag 165/50-15 och 205/65-15
Till dubbelhytten beställde jag precis 155/60-15 +175/80-15 med grovt mönster för 4,5 bussfälgar (ska bli kul att testa!)
runt 9cm skillnad tycker jag det ska va i höjd mellan fram o bakdäck för rätt stance, men DET är ju en smaksak................

33

Sitter och funderar på fälgar till Clownen...

Jag har ett set med såna här, 4" + 6,5", det är då inte BTR utan EMPI så jag är lite skeptisk, BTR är ju snart på var och varannan splittbuss... ICQ/ad
http://www.vwparts.net/mm5/graphics/00000001/mb9762.jpg

Har alltid tyckt att dessa är riktigt fina. Vad kostar de fraktade till Sverige?

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

34

takräcket är du inte intresserad av att behålla förstår jag ?  ICQ/ad  ICQ/ag

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

35

Det finns ju egentligen bara en fälg du kan ha
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/867278.jpg
Circuswheels!

36

Fan vad cool grattis lite kul tror det är min 56a Bel air som skymtar på en av bilderna ICQ/ab

37

Fan vad cool grattis lite kul tror det är min 56a Bel air som skymtar på en av bilderna ICQ/ab

38

Stort grattis till ett bra köp.

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

39

Tobias J skrev:

klassisk set up är väl 165/45 +185/65 eller kanske 165/50 fram. Med flippade spindlar och flippade yttre p-ändar och kanske 2" kortning åker man behagligt utan att däcken tar i och inga urtag i ramen behövs.

Med btr fälgarna är det ju lite kinkigt. Då behövs 4" kortning minst samt korta bubbla drivaxlar bak, dvs antingen kortat bakre torsionsrör eller det svenska sa kitet dvs offset kit.
Det Jag råder dig till är att ha justerbara svärd bak pga de äldre lägre skärmkanterna. Mkt svårt att få dit hjulen annars.
Ska du köra btr bak och har de inre skärmförstärkningarna kan det bli trångt men det går.

På min 66 med btr kör jag 165/50-15 och 205/65-15
Till dubbelhytten beställde jag precis 155/60-15 +175/80-15 med grovt mönster för 4,5 bussfälgar (ska bli kul att testa!)
runt 9cm skillnad tycker jag det ska va i höjd mellan fram o bakdäck för rätt stance, men DET är ju en smaksak................

Nu är det ju inte BTR fälgar utan EMPI, vet inte vad BTR har för offset men mina har 4"-19, 6.5"-32 vet inte helt hur det lirar på en buss.

Har inte tänkt mej nån kortning till och börja med, tänkt flippade spindlar och SAkonvertering till och börja med så ska ja köra och tänka på vidare stuk. Vad är det Svenska SA kitet för nåt?

luftgekühlt skrev:

Har alltid tyckt att dessa är riktigt fina. Vad kostar de fraktade till Sverige?

Frakten var gratis... dom låg bak i bilen över atlanten ICQ/ad

opec skrev:

takräcket är du inte intresserad av att behålla förstår jag ?  ICQ/ad  ICQ/ag

Faktiskt så hatar ja takräcken! Tyckte det va asfränt första gången ja såg en bubbla med ett överlastat takräcke men efter en 10-20stycken så började ja få lite avsmak. Räcket åker nog av ganska fort men, MEN, tror inte ja säljer det, få tag på ett full längds takräcke är inte det lättaste så om ja byter mening om räcken i framtiden så kan de va gott och ha... ICQ/ad

Tobias J skrev:

Det finns ju egentligen bara en fälg du kan ha
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/867278.jpg
Circuswheels!

Stod faktiskt och höll i ett set med Circus wheels i California men han som ägde dom ville inte sälja och jag fick aldrig tag på Randee/RandarWheels så jag fick aldrig med mej ett set hem...  Default/hmm

Bugs&bus skrev:

Fett! Har den kommit hem till Svedala?

EskiL 109 skrev:

Stort grattis till ett bra köp.

Tack tack tusen tack!  ICQ/ab

40 Senaste redigerad av vwentusiasten (2012-03-17 19:11:22)

om du ändrar dig angående försäljningen så hör av dig till mig Default/smile
och stort grattis till ett bra beslut och originell buss.

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

41

Nä får vänta till början på Maj innan jag får hem Bel air. Alltid lika spännande när man inte sett den själv ICQ/ab Om du har fler bilder från shippingen där den syns får du gärna maila dom?

42

Bugs&bus skrev:

Nä får vänta till början på Maj innan jag får hem Bel air. Alltid lika spännande när man inte sett den själv ICQ/ab Om du har fler bilder från shippingen där den syns får du gärna maila dom?

Har kollat genom bilderna mina nu och jag har tyvärr inte det, hade inte helt fokus på och fotografera bilarna runt min... konstigt... ICQ/ad

Hur kommer det sig förresten att du inte får den hem förrän i Maj, den stod ju där redan i December?

43

Sen då, nån gång i framtiden, kan du ju frakta cirkusåsnorna och de halta kaninerna bak på DH´n och clownerna bak i bussen för din " UFO´s Magic Show & Harmonica World Tour " runt i hela Norge ! ICQ/ag

Post's attachments

roofrack_2.jpg, 181.51 kb, 700 x 492
roofrack_2.jpg 181.51 kb, 191 downloads since 2012-03-21 

You´ll never know...

44

Hmm... vill du ha jobb?
Ja kan ju inte köra båda bilarna samtidigt så en till chaufför måste jag ju ha, halta kaniner och lytta åsnor eller psykopatiska clowner? Vad föredrar du?
Bara så du vet så är det uniform som gäller, färgblint skjortval, hängselbyxor, abnormt stora skor, röd lösnäsa, spretande hår och groteska mängder med smink, ok?

Om intressant, skicka en jobbsöknad till: [email protected]

45

Ska köra till Bollnäs i morgon och då jag vet minimalt om skicket på den mekaniskt så kan de bli spännande... ICQ/ad det gick 'fint' de 5milen ja körde den då ja hämtade ut den från Norska Tullen men de e allt ja kört me den... så om det är nån som ser en Panel med Clowner på ståendes efter den här vägen: http://g.co/maps/zdnjx i morgon så har ja säkert problem och kan behöva assistans... ICQ/ae

50mil i en okänd bil... i lite halvtaskigt väder... kan bli intressant... ICQ/ag

46

Men som du brukar säga " Buy the ticket, take the ride ! " ICQ/ad

Lycka till så hörs vi senare i veckan !

You´ll never know...

47

Hoppas det kommer att gå som smort!  Du, du som är Norman, skulle man kunna få be dig om en tjänst?? Isf skickar jag mera på pm

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

48

Precis! Buy the ticket, take the ride! ICQ/ag det kan ju inte mer än gå åt helvete...

Men du 50 split... 'Du, du som är Norman...' De tar ja faanimej som en förolämpning... ICQ/am ICQ/ad ICQ/ag (PM tillbaka)

49

Får du tid så är du välkommen till Brattbacken! ICQ/ab

"Pimped by Nature"

50

Självklart blir de en tur till Brattbacken! Kanske det kommer förbi en Panel utpå tisdagskvällen... ICQ/ad