1

Hej alla kunniga!
Behöver lite svar om framskärmar.

Jag har denna typ av skärmar  (lysena sticker ut lite) till min bubbla tillverkad i juni 1960, är det rätt modell eller är dom från en äldre?

Finns det annars att köpa nya skärmar av bra kvalitet, eller har allt nytt dålig passform?

Post's attachments

129091-500-0.jpg, 39.22 kb, 500 x 287
129091-500-0.jpg 39.22 kb, 219 downloads since 2012-03-10 

2

EMPI skärmar som tex. classic up north säljer för runt 1500kr är rätt dålig passform, åt mig så
passade vänster fram kanonbra medans höger fram fick modifieras i framkant samt förlängas i
bakkant med cirka 15mm för att det skulle få en bra linje med fotsteget.
höger bak passade också bra åt mig medans vänster bak fick förlängas med 10mm vid fotsteget.
Blev nöjd med bakskärmen men fram slutade det med att jag köpte begagnade original framskärmar
av "Erco" och då får man bra passform direkt.
Vet ej var man kan köpa dyra tysk tillverkade skärmar tyvärr, men det ska finnas.

3

Här finns original skärm men det kostar http://shop.volkswarenhaus.de/index.php … 07-67.html

4

Tack för bra svar!, prisskillnaden står förhoppningsvis i relation till passformen!
Frågan är då om mina framskärmar är rätt eller fel modell för min bil, men den modellen är kanske ännu svårare att hitta i bra skick så de är väl säljbara isåfall.

5

Nu är volkswarenhaus ett ganska dyrt ställe när det gäller bubbla delar, så det borde finnas billigare
bara man letar, någon annan kanske har ett bra tips på nån återförsäljare?

6

Gottfrid skrev:

Hej alla kunniga!
Behöver lite svar om framskärmar.

Jag har denna typ av skärmar  (lysena sticker ut lite) till min bubbla tillverkad i juni 1960, är det rätt modell eller är dom från en äldre?

Finns det annars att köpa nya skärmar av bra kvalitet, eller har allt nytt dålig passform?

nu ska vi se vad du menar...... är det blinkersen du menar som sticker ut? i så fall har du amerikanska skärmar från -55 till -57.... om ingen svetsat di det i efterskott....

annars så skall du ha skärmar som ser ganska lika ut mellan -60 och -63.... dessa skiljer sig väldigt lite... även upp till -67 passar men ju nyare desto mindre pressning runt framlyset..... och en annan blinkers placering....

7

Det är inte blinkersplaceringen som jag menar utan formen runt lyset, dom skärmar man ser till salu nya är mer platta runt lyset.

Finns det alltså många modeller mellan ca 55-67?

8

Ja... Svårt å förklara... Men dom ser olika ut i pressningar både runt lyset och nere vid fotsteget, kabelrör, blinkersplacering eller utan före -60....

9

Det bästa är om du får tag i gamla skärmar för de passar perfekt och ser rätt ut. Det kan vara lite krångligt att hitta, men det brukar lösa sig. Kan kosta också, men aldrig så mycket som nygjorda.

10

Jag har vid ett flertal tillfällen skrotat nya skärmar och använt delarna till att laga upp rostig original skärm.

Bäst är naturligtvis att hitta nya originalskärmar, men sådana kryllar det ju inte av direkt, så i min värld känns lagade originalskärmar på nåt sätt bättre än halvpissiga eftermarknadsskärmar...

bugnbus.se

11

Är det alltså solklart att den typ av skärmar som är på bilden i tråden är fel på min 60:a, annars har jag ju två fina orginalskärmar där.

Alla verkar ju däremot eniga om att nytillverkade skärmar är sista valet så man får väl börja leta begagnade original i så fall.

12

Vet inte viket  år bilen på bilden är från. Senast -59 verkar triligt, dör den har inga blinkersar på skärmarna. -59 skärmarna skiljer sig från -60 genom att de har ett rör under ljuspottan som ledningarna går i, har en speciell knäck/bula vid fotsteget och sist men inte minst att plåten sträcker sig ca 2 cm längre ned på däcket. Man ser inte skillnaden först, men efter ett tag ser de nya skärmarna ut som ett baja kit...Med de nyare menar jag -60 och över. Jag hade nämligen båda monterade på -60:an vi jobbar med nu.
Och jag vet inte vilken av skärmarna är orginal på den. Bilen är tillverkad nov-59, så kanske man har blandat, -59 skärmar är inte så lätt att hitta, så det får bli -60 och över på den.

Ska tilläggas att bulan över lampan som du nämner är exakt lika på båda skärmarna.

13

Tack för jättebra svar allihopa!!
Det verkar som jag har lite för gamla skärmar till min -60, men jag kanske behåller dom ändå om skillnaden inte syns tydligare än som Finnfisher nämner.

14

Du sätter helt enkelt på det du tycker är snyggast. Jag skulle köra på de äldre, förr om du skall sänka bilen, behöver du inte vrålslamma den för att den ska se låg ut. Den extra plåten som finns på  -59 skärmarna gömmer mer av hjulet och ser lite coolare ut. Det är synd att jag inte har några bilder, för det syntes bra när de olika skärmarna satt på samma bil.

15

Så får det nog bli! Om någon framtida ägare anser det helt fel får dom väl köpa nya skärmar! Det hade varit spännande att se skillnaden på bild som du nämner, får väl googla lite nu när jag vet var jag ska leta efter skillnaderna.

16 Senaste redigerad av Finnfisher (2012-03-18 23:55:19)

Jag hittade en bild. Vad den egentligen säger är hur lika skärmarna är mer än vad de beskriver olikheten.http://img718.imageshack.us/img718/5765/dscn4677b.jpg
Den vänstra skärmen > = -59 och den högra < = -60.

17 Senaste redigerad av Gottfrid (2012-03-19 07:20:30)

Intressant!!
Du menar att vänstra på bilden, inte bilens vänstra, är -59, eller?
Dom verkar ju väldigt lika, men bilens vänster skärm upplever jag som högre vid skärmkanten.

18

Exakt. Det är vänster på bilden jag menar. Jag ska se om jag kan skaffa bättre bilder.