1

Har funderat lite på vem som ska köpa alla amerikanare som hittar ut på blocket. Är det för att det är vår, eller är det för att bensinen kostar nästan 16 kr/litern?

Ett ax-plock från min sökning på alla bilar innan 1980 i hela landet (OBS detta är bara första sidan):

oldsmobile
chevrolet
oldsmobile
cadillac
ford
chevrolet
pontiac
cadillac
cadillac
ford
chevrolet
imperial
chrysler
buick
lincoln
plymouth
lincoln
chrysler
cadillac
dodge
buick
chevrolet
chevrolet
plymouth
oldsmobile
mercury
chevrolet

Snälla, inget gnäll om att bensinpriset är högt eller lågt eller 'lagom', utan mer om vad som ska hända med alla stora bilar. Kan inte dessa entusiaster bara köra några mil mindre varje år, som ett alternativ till att sälja bilen? Har hört av flera att det inte längre lönar sig att importera från USA eftersom bilarna här hemma ändå blivit så billiga. Finns det helt enkelt för många?

Citroën C5 2011

2

Min teori är att det har varit "inne" med USA bil men att detta har dalat lite det senaste året. Dessutom verkar köp kraften på den amerikanska marknaden ha minskat. Skulle tro att vi kommer se en trend där hobby bilar sjunker i pris som en följd av höjda räntor och dyrare bolån. Ska tillägga att jag inte är någon ekonomi expert men det är tämligen oroligt i världsekonomin detta brukar ge mindre "lyx" konsumtion.

utan vw just nu... :-(

3

Jag tror att för de flesta entusiastbilar är inte bensinförbrukningen så viktig, då bilen bara rullar 100 eller 200 mil per år.

Däremot kvarstår frågan om varför jänkebilar är så extremt stort i Sverige? Åk på en "veteranbilsträff" utanför storstadsområdena och det är 90% jänkebilar.

Något man är avundsjuk på jänkebilsnissarna är det stora utbudet och att det inte är samma hets när något intressant dyker upp på annons. Söker man på Corvette t.o.m 1989 på Blocket får man 85 träffar, Porsche 911 t.o.m. 1989 = 20 träffar, VW t.o.m. 1969 = 30 träffar.

4

Det är nog en kombo av bensin pris, dalande intresse, ränta och för mycket bilar.

Har varit sugen på en 40talare ett tag men tycker det är för mycket pengar helt enkelt. det kostar ju minst lika mycket som en kontant insatts till ett hus.

typ1 57, 66 typ14 68
typ2 65, 75 typ3 62 typ4 73
Och husvagn 65.

5

Problemet med jänkare har varit att skillnaden på en fin bil och ett objekt har varit för liten dom senaste åren. Att en fin bil är dyr oavsett modell är en sak men att en burkig 4 dörrars ska kosta runt 80000:- är bara löjligt.

6

hej.. jo det kanske jag har en teori om??:

det är något lite häftigare med ett riktigt jänkejärn med fet V-8 i,än vw motorn??

det är nååågot lite manligare muller om man säger så.

Intet ont om VW ,jag är allätare ,har lite av varje sort i garaget,men med tanke på att vw producerats i miljoner och åter miljoner ex,
är det nog inte så konstigt att vissa individer,som inte vill åka vad alla andra har, väljer väljer en 50-tals usa bil som
ofta producerads i ganska små upplagor,bytte kaross varje år etc..

priset?  tja en rostig 50talsbubbla eller enrostig split buss(producerad i 100tusentals ex). kostar
uppemot en hundring?

då är väl valet ganska klart om man åker caddillac,lincoln..för en fjärdedel av priset?

dessutom skall jag lova är raggarfesterna lite ...hmm vuxnare?

mvh kjell

stella