Ett lätt sätt att kolla om det är luft i systemet eller trasig huvudbromscylinder är ju att pumpa upp ett tryck i bromscylindern med bromspedalen. Pumpa tex 10 gånger och håll kvar bromspedalen. Sjunker den till botten utan att du får en pöl med bromsvätska på garagegolvet, så är det huvudbromscylindern som är trasig. Klarar du inte av att trycka pedalen i botten så är det luft i systemet.
Jodå pedalen går i bott... & pedalen sjunker inte & har inge pöl på golvet... så troligen så funkar det nu...
men tycker att pedalen ter lite väl långt ner.. så justerade frambromsarna ett hack på "kugget.. men jag vet inte om det blev bättre.. hmm..
Sen har jag ytterligare ett problem gällande bromsljuset...
Tog bort ena skärmen för att komma åt bättre när jag skulle greja med mototrstaget... märkte upp kablarna
som gick in i motorutrymmet & in i en "sockerbit"
Satte tillbaka kablarna efter märkningarna... men nu lyser bromsljuset hela tiden på vänster & höger så äre det vanligt bakljus..
så testar man broms så händer det inget !
Har vänt på kablarna i "sockerbiten" för att se om jag märkte upp fel.. men det verkar va rätt satt.
Fundera om det hänt nått med bromsljuskontakterna !?
Hoppas Fidde kommer förbi på en snok snart så vi kan lösa problemen 

Huvudbromscylindern kan läcka bakåt och in i "napoleonhatten" utan att det blir någon pöl på golvet Lätta på gummit vid pedalerna så ser du om det är fuktigt. Kolla samtidigt att du har ett spel mellan tryckstång och cylinder.
Ali G
204 2012-01-25 09:36:01 Senaste redigerad av easos (2012-01-25 09:37:33)
Tog & snokade lite under gummit.. såg ingen fukt.
Hur menar du med spel mellan tryckstång & cylinder ?
Kikade lite på elfelet med bromsljuset... & fick tillslut till det..
även fast jag hade märkt upp kablarna så hade jag råkat märkt upp dom fel på
någe konstigt sätt..
Men nu funkar bromsljusen & vanliga bakljusen klockrent !
Slängt i tanken & skruva dit hjulen.
Försökte starta upp bubblan.... men inte en tändning...
så klikckade bort fördelarn & såg att brytarkabeln hade brunnit av...
alltså kortis... kan vara så att jag kopplade fel då ena kabeln från kondensatorn
hade hoppat av från tänspolen... ska den sitta på plus eller minus ?

Kabeln ska sitta på minus.
Tryckstången som går in i huvudcylindern ska ha ett spel och på pedalen ska det vara 2-3 cm innan den påverkar kolven. Om inte så kanske hålet som ska förse cylindern med ny vätska inte öppnas och då kanske det inte går att lufta. Ett annat problem som det kan leda till är att när bromsarna blir varma så kan inte vätskan evakueras och bromsarna låser sig. En klassiker.
Ali G
I will visit you during the week!!!!
Oki Fidde.. idag e jag ledig... sen jobbar jag dag & kväll ons & tors ledig fre.

Ok, ska hämta lite saker på Torsdag, då kan vi ta en titt.
Ok, ska hämta lite saker på Torsdag, då kan vi ta en titt.
Hehe ja men då jobbar jag ju heladagen & kvällen... iof. rast mellan 15.30 till 17.30

Hej!
Är sugen på ragtop till min bubbla.... är det dumt tänkt !? 

Nä de är kalas de
en dröm jag har iaf... att äga en soltakare
Jag kan hjälpa dig att lägga i det 
Jag kan hjälpa dig att lägga i det
Jo tack..... men lär hitta ett först... till bra pris.
Hittade ett bolag i usa som gör nya...men det är inte alls likt originalet..
Jag vill ha original ! 

Annars kanske Pajala-cab kan vara nåt? 
Annars kanske Pajala-cab kan vara nåt?
....& det är !?

Du han inte på de som kennykrom sålde alltså...
Ta lämpligt kap/såg-verktyg (tigersåg föredrar jag), mät upp ett streck ovanför framrutan så du får en "rutram". Sen kapar/sågar du. Gör sedan likadant på B/C-stolpar.
Sim-salabim! Du har dig en alldeles egen Pajala-cab!

Du han inte på de som kennykrom sålde alltså...
nä tyvärr....det var någon som var snabbare... 

Fidde skrev:Jag kan hjälpa dig att lägga i det
Jag vill ha original !
Ja, kör på ett original soltak. Eftermarknadstaken är väl ganska dyra också?
220 2012-03-15 21:15:05 Senaste redigerad av easos (2012-03-15 21:16:53)
easos skrev:Fidde skrev:Jag kan hjälpa dig att lägga i det
Jag vill ha original !Ja, kör på ett original soltak. Eftermarknadstaken är väl ganska dyra också?
Jo lär försöka hitta något till skapligt pris....
Eftermakrnads soltak hittade jag för runt 3300kr sen frakten från staterna då iof.
Har en kille där som kan skicka. Men det är inge snyggt direkt...

Någon som har ett soltak/ragtopp liggandes & vill sälja för en rimlig summa så hör gärna av er. 

Körde ut bubblan för tredje gången i vår.
Är nå skumt med tändningen.. den hackar lite... sen så la den av några gånger...
har kikat i fördelarn det ser bra ut... känns som att det är någon kontakt som glappar eller nått !?
Sen så är den trökstartad.. typ för hög ställd tändning... men fördelarn har jag inte rört nått sen vi ställde in
den förra sommarn då den gick bra... hmm
Här e i alla fall en bild från idag:

Satsar mina 50 cent på soppan som legat i förgasarna över vintern... dagens soppa är riktigt kass vid förvaring.....
Satsar mina 50 cent på soppan som legat i förgasarna över vintern... dagens soppa är riktigt kass vid förvaring.....
Tror du ? hmm nja... tror det är något med tändningen ändå... eftersom den dör tvärt sen trög att dra runt motorn med startmotorn.
Ska göra liten felsökning nån dag snart.
Har en känsla av att den enbart lägger av när jag lägger i 1:ans växel... men det låter ju jävla konstigt... men kan ha att göra med
line lockens av & på knapp som sitter på växelspaken & kablarna går längst tunneln upp till säkrings-dosan... kanske glapp eller nått där !?
men det har väl inget med tändningen & göra !!? hehe....
Jaja.. får försöka leta & söka felet...

Då har man slitit ur motorn igen då jag hittade ett clips från utrampningslagret när jag bytte startmotorn.
Det låg i sätet där starmotorn sitter... så Fidde & jag konstaterade att det var bara & rycka ur motorn & kika.
Märkte att utrampningslagret var ganska nött vid örona så tänkte beställa nytt....(troligen det som gjort så att clipset lossnat)
men vet dock inte vilken årsmodell jag ska köpa.... hittade ett enda som ser snarlik ut som de som satt i min.
http://www.classicvw.se/urtrampningslag … ts_id/1712
Kan denna passa tro ? Är det nå skillnad på mått tror ni ?
Så här ser mitt ut:

Tacksam för tips.
Btw. så fixade jag "tändnings-felet)
det var glapp i en kabel bakom tändningslåset typ "kortslutning",
när jag "ruckade" på kabeln så la bilen av.
mvh/
Andreas