1

Har ju sökt med ljus och lykta efter verkstadshandbok till split.

Har fått tag på en inkomplett, framförallt sektionerna A och R (kaross och ram) saknas.

Hittade en digital (på CD) tysk på käfernostalgie för $25 plus frakt, mailade och frågade om hur många sidor i A och R, fick svaret 6st. Känns lite knasigt att betala 200 kr för 6 st scannade sidor (de andra har jag ju).

Nu undrar jag, måste vara några av er kalenderbitare och dokumentsamlare som har eller har sett denna bok och kan bekräfta om man aldrig tog fram dessa avsnitt till splitten?

Bengt H tex, har inte du denna manual? Eller 25HP? Ni verkar ju annars ha allt... ICQ/ab Danne 50 split har den ju men vad jag förstår så saknar han samma sidor...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

2

Jo jag har en pärm, några kapitel original o några kopierade, men, håll i dig... jag saknar också ram o kaross  ICQ/ac  hm detta är ett mysterium, finns inte denna på Svenska???

3

Frågan är ju om det är så att de inte finns på svenska, eftersom vi inte har, någon av oss.

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

4 Senaste redigerad av johan_l (2011-03-01 22:30:16)

Den tyska som KN har på CD har ju tydligen bara 6 sidor ram och kaross.

A delen i mitt ex har väl 2 sidor om lackering eller vad det var, har inte manualen nära nu.

Del II har om jag minns rätt en handfull sidor om ramen som ser ut att vara samma som en splitram på bilderna, så ur det hänseendet kvittar det väl om ram saknas.

Karossdelen för split hade varit väldigt kul att ha då det ju skiljer endel mot del II.

Man skulle ju vilja fråga någon, men VW har tydligen kastat / gett bort allt material, scania har kvar vissa manualer på de skrymslen och vrår jag letat men inte just denna och alla som var med på den tiden är ju pensionerade sen länge så ingen att fråga heller. Om man antar att nån nyanställd på 20 bast var med 1952 när denna manual var aktuell är denne person idag 80 bast...

Kanske får man leva i ovisshet om detta helt enkelt. Men irriterande är det!

5 Senaste redigerad av johan_l (2011-03-01 22:47:33)

Förresten, vet ni vem på tradera som knep den jag bjöd vad det nu var 1300 spänn nånting för men blev överbjuden på? Kanske innehåller den "the missing chapter"?

Edit, kollade mailen och Vendela222 var säljare och bubblehead köpare av den manual som såldes på tradera efter det att 50split köpt sin... nån som känner bubblehead och kan be han kolla dessa 2 avsnitt? Jag mailade iallafall säljaren som jag hade kvar adressen till, får vi se om röken kan skingras eller om mysteriet fortsätter... ICQ/ad

6

Vi har en "splitfanatic" her i Danmark, jag kan fråga honom om dom "missing links" men är det interessant om det är dansk eller et annat språk?

Vw typ1 55,Vw typ1 56 fd callooker(SÅLD), Vw typ1 57 ladugårdsfynd från Nässjö (såld), Vw typ1 57 Öfund ifrån Samsö (DK) 4200 mil, Vw typ1 61,  Vw golf I Öfund ifrån Samsö (DK) 1720mil (såld), vw typ2 t2 71 högtak(såld)

7

jag undrar om bubblehead kan vara en norrman, framgår det någonstanns??

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

8

Ännu en pusslebit:

johnshenry skrev:

My Sept '50 manual doesn't even have a section A or R, but it is a copy so doesn't mean the original didn't. I have a supplement "A" section that is just 5 pages that covers the sliding sunroof.

John Henry

(http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=453469)

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

9

Svenska är det, söker man på tradera på den killen och kollar hans betyg så är det nån som köper grejjor men bara sålt en gång. Men är väl ingen som hänger här, då borde han sett denna tråd eller den jag hade tidigare om samma ämne...

Börjar mer och mer tro att man iallafall från början var utelämnad till sitt eget huvud vad gäller splittens kaross och ram, men kan ju vara så att de släppt dessa kapitel senare men då de finns för oval i bok II så har alla struntat i att sätta in dem i pärmen.

Det intressanta är väl isåfall att kolla servicemeddelanden, kanske finns en hel del material här om karossen. Får se om nån av pärmarna på jobbet innehåller detta, annars verkade ju Bengt ha endel, är det mycket om kaross där?

10

Dom servicemedelande jag har från splitperioden angående karossen är inte så många, har dock ingen aning om hur komplett min samling är ICQ/ad  .

11

Bengt H skrev:

Dom servicemedelande jag har från splitperioden angående karossen är inte så många, har dock ingen aning om hur komplett min samling är ICQ/ad  .

Det är ju en av delarna med VW hobbyn! Att det dyker upp "nya" nyheter hela tiden. När man tror sig ha koll på det mesta så dyker det alltid upp någe nytt och kul.
Det spelar ingen roll vad man håller på med inom VW så blir man hela tiden glatt överaskad! Eller hur Bengt H  ICQ/ab

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

12

Barndoor51 skrev:
Bengt H skrev:

Det är ju en av delarna med VW hobbyn! Att det dyker upp "nya" nyheter hela tiden. När man tror sig ha koll på det mesta så dyker det alltid upp någe nytt och kul.
Det spelar ingen roll vad man håller på med inom VW så blir man hela tiden glatt överaskad! Eller hur Bengt H  ICQ/ab

Jajjamensan å man blir aldrig fullärd ICQ/ag finns alltid något nytt runt nästa hörn

13

Pusslet fortsätter på theSamba:

bruce jones skrev:

I have an original 1949 edition in German, and both Sections A and R are incomplete as well. The pages I have are:

Section A: 2-10 to 2-11, 9-5 to 9-7

Section R: 2-5 to 2-7

If these would be useful, I would be happy to scan and send them to you.

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

14

Fick dessa sidor scannade och helt klart är att det finns både en sektion A och en sektion R eftersom dessa hade den märkningen och kapitel och sidnummer som helt klart talar för att det finns mera av samma vara...

Är väl bara att hålla ögon och öron öppna så kanske det tillslut dyker upp en manual som har dessa sidor. Vore dock roligt om man kunde hitta ägaren till den manual som såldes på tradera sist...