1

ska man bygga om till det eller duger det som det är
motorn kommer att sitta i en 66a cab ock vara helt org

"Besvikelsen över dålig kvalité varar längre
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab

2

Nicklas skrev:

ska man bygga om till det eller duger det som det är
motorn kommer att sitta i en 66a cab ock vara helt org

Om det är en originalmotor så duger det som det är.

3

Håller med stickan.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

Jag skulle väl hålla med..? (Om det är tätt som original i motorrummet.....)

Men om du sätter i en "original" 1600:a motor i stället för 1300:an kan man väl rekommendera doghouse - VW själva införde ju detta  ICQ/ad

5

jag har funderat mycket på det där med doghouse-kylare. Har fått för mig att doghousekylaren sänkte oljetempen men höjde tempen i toppen. Man ser aldrig spricker i enkelportstoppar tex1600-1500 men istort sett alla 1600 dubbelport är spruckna. En väl fungerande kylare inuti fläkten funkar väldigt bra om den inte är täckt med löv och kompost som många gånger är fallet när man river gamla motorer. Jag körde min trimmade 1200 till tyskland förra våren och låg timmar i sträck på fullgas då resten av sällskapet åkte svenssonbil. Vid tankning kände jag på oljestickan som man utan problem kunde ta i. Har några kompisar i USA som åker storkubikare i Californien med Porschekylare inuti fläktkåpan och har inga problem med värme. Har tänkt göra ett fullskaleprov och ta bort oljekylaren i kåpan och montera den under 3-an och fyrans cyllar. Skrönan att treans avgas nyper pga kylaren är bara en skröna. Den nyper för att kylaren är täckt i skit och släpper inte igenom kylluften. Lite som hönan och ägget .Vilket kom först? Man bör ha klart för sig att ingenting hamnade på en folkamotor utan långa och hårda tester på fabriken men jag tror inte att dom testade med löv och jordtäckt kylare. Tål att tänka på.

6

Hans Landelius skrev:

jag har funderat mycket på det där med doghouse-kylare. Har fått för mig att doghousekylaren sänkte oljetempen men höjde tempen i toppen. Man ser aldrig spricker i enkelportstoppar tex1600-1500 men istort sett alla 1600 dubbelport är spruckna. En väl fungerande kylare inuti fläkten funkar väldigt bra om den inte är täckt med löv och kompost som många gånger är fallet när man river gamla motorer. Jag körde min trimmade 1200 till tyskland förra våren och låg timmar i sträck på fullgas då resten av sällskapet åkte svenssonbil. Vid tankning kände jag på oljestickan som man utan problem kunde ta i. Har några kompisar i USA som åker storkubikare i Californien med Porschekylare inuti fläktkåpan och har inga problem med värme. Har tänkt göra ett fullskaleprov och ta bort oljekylaren i kåpan och montera den under 3-an och fyrans cyllar. Skrönan att treans avgas nyper pga kylaren är bara en skröna. Den nyper för att kylaren är täckt i skit och släpper inte igenom kylluften. Lite som hönan och ägget .Vilket kom först? Man bör ha klart för sig att ingenting hamnade på en folkamotor utan långa och hårda tester på fabriken men jag tror inte att dom testade med löv och jordtäckt kylare. Tål att tänka på.

Bra inlägg. Bra förklaring. Det har jag funderat på men inte kunnat sätta det i ord som du har gjort.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

7

Vad är skillnaden mellan Porsche kylaren och vanliga kylaren?

8

Du pekar på nåt intressant här Hans!Beträffande topparna så är ju dubbelportstopparna av en helt annan gjutning vilket åxå skulle kunna förklara sprickbenägenheten.

9

Jag för min del tror att oljetempen hör ihop med topptempen. Finns inget som alstrar värme så mycket i en motor som förbränningen.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

10

Intressanta inlägg i en intressant frågeställning ICQ/ab

Men borde det inte vara så att doghouse lösningen är att föredra framför lösningen med kylaren mitt i fläktkåpan då denna kommit fram på senare tid?
Man får väl anta att utvecklingen gick framåt även hos de tyska ingenjörerna.

//Björn

11

Om utvecklingen går framåt varför kostar det då 500 spänn att byta lampa på en ny audi (dkw). Det är snarare inveckling än utveckling som bilindustrin sysslar med. När jag river en motor så märker jag upp vilken cylinder som är trean och den är oftas sprucken mellan sätena och mellan tänstift och säten. På ettan och tvåan är det oftast bara en spricka mellan avgas och tändstift. Man har en bredare fläkt på 1600 så man har nog insett att doghousen stjäl kylluft från topparna. Även om gjutningen på dubbelport är annorlunda så är det väl samma avstånd mellan ventilerna och mellan tändstift och ventiler. Jag kommer inte med några definitiva sanningar jag reflekterar över vad jag ser i verkligheten. Sist jag räknade så hade jag nittio vevaxlar i förådet så det borde räcka som underlag för vissa teorier. Om oljetempen hör ihop med topptempen så kan man ju kyla dom olika effektivt dvs man kan hålla nere oljetemp med doghouse och låta tempen på toppen stiga. Om man istället kyler topparna med all luft så kommer då även oljetempen att sjunka. Vad kom först hönan eller ägget. Jag har kört flera motorer med den gamla typen av kylare som påminner om Porsches tagit ut ca 80+hk med enkelportstoppar kört nonstop från kiel till Bugin i högsommarvärme utan att oljestickan blev särskilt varm. Däremot så blir min lågkompade 1680 med doghouse på 85-90 kusar mycket varmare på sommare specielt på autobahn i 130km/t. Det bästa är att prova själv så behöver man inte lita på andras teorier.

12

Om oljestickan blir varmare även på en motor med doghouse så tyder inte det på lägre oljetemp.

Jag tror att doghouseoljekylaren var nödvändig pga marknades krav på högre effekt genom högre trafikrytmen samt att topparna med dubbla portar inte kyler lika bra som de med enkla. Men det är oxå bara en teori.
Sen att en smutsig motor kyler fan så mycket sämre än en ren är odiskutabelt.

Ali G

13

Har man visat att dubbelportstoppar kyler sämre än enkla. med dubbla insugskanaler borde väl soppan kyla toppen rätt så bra. Plus alla hål mellan insugskanalerna.Och även om trafikrytmen ändrades så hade väll inte folkvagn så mycket att göra med den. Full gas är full gas även om det inte går fortare än 130. Med dom motorer som jag har testat med olika kylsystem så för att få ut ungfär samma hk har jag planat enkelportana ca 3-3,5 mm vilket höjer kompet rejält. Jag tycker att det borde skapa en jävla massa värme men icke sa nicke. Jag misstänker att det förhåller sig så att om man kyler värmekällan ordenligt så blir inte oljan lika varm som om man stjäl kylluft till oljan från fläkten. Den stora frågan är ju hur stor tempskillnad är det mellan toppen temp och luften som har passerat oljekylare inuti fläkten. Kan det vara så att det passerar såna mängder luft att den inte hinner hettas upp särskilt mycket av oljekylaren. Blir dock ett helt annat förhållande på tomgång. Sen är det ju också så att oljan har väldigt lite med toppens kylning att göra,det är väl mera troligt att soppan kyler mer på själva förbränningstaket där dom spricker. Kan det rentav vara den förträfliga förgasaren 34-pict 3 som tack vare sin eminenta konsrtuktion ger för lite soppa för att kyla motorn. Med dubbla fuggar spricker inte topparna. tål att fundera på.

14

Du missuppfattar vad jag skrev. Jag menar att kravet på högra effekt var ett resultat av högre trafikrytm, och rytm i detta fall är inte en hastighet. Det ökade effektuttaget och den ändrade konstruktionen krävde en annan lösning på oljekylare.

Att oljan inte kyler toppen anser jag vara nonsens. Oljetempen står i direkt korrelation till tempen i topparna. För att oljan ska ta med sig värme så är en tunn hinna bättre än en tjock och 3-4 har inte en tunn hinna utan den vintilköpan blir full med olja.

Ali G

15

Vad jag förstått så gick man över till doghouse-kylning för att bli av med dom klassiska motorhaverierna på 3:ans cyl där avgasventilen gick av.
Idag med doghouse så är det sällan det händer.

16

Man skulle kunna säga att doghousekylaren löste ett problem och skapade ett nytt. Det är i stort sett bara dubbelportstoppar som har sprickor i topparna. 1300 dp är sällan spruckna men dom har också en annan förgasare. I mexico gick man över till 9mm avgas så helt borta var nog inte dom klassiska rasen. Man gjorde även toppar med gjutjärnsstyrningar och 9mm avgas. Tekniskt sett borde nya toppar på en 1600 också spricka men med dubbla förgasare tycks soppan hålla tempen nere. Min teori är att dom avgaskrav som kom där man försökte strypa ner VW-motorn för att klara dom nya kraven höjde tempen i topparna och även oljetempen. 34pict -3 är ett bra exempel på ett uselt försök att minska utsläppen. Ett annat är typ fyra 1700 med centraltomgång på ena förgasaren. Det där med full ventilkåpa på trean och fyran löser man lätt med en returslang ner i sumpen eller in i botten på blocket. Att oljans temp följer toppen är väl självklart men det är väl toppens kylning som bestämer nivån. Man kan ju titta på dom som kör på strippen utan nån som helst kylning hur länge det funkar eller ta tex en trike som funkar så länge du kör men står du still så värmenyper kolvarna. Det får mig att anta att luften är viktigare än oljan specielt i toppen. Kör man tex med e85 så pytsar man på 40% mer soppa som då kyler toppen till nivåer som du aldrig ser med bensin. Jag ser det mer så här: oljans uppgift är att smörja och det gör den bara om man kan hålla nere dess temp. Oljan har dock den egenheten att den suger åt sig den värme den kommer i kontakt med och måste därför kylas. Sen hur man väljer att göra det är ju en smaksak. Sen har vi ju den viktigaste och ofta försummade delen när det gäller kylning,motorrummets temp. många slarvar med kylplåtar specielt i äldre bilar då dom är svåra att få dit.en motor som går i sin egen kylluft lever inte länge. Jag brukar öppna motorluckan i nederkant på autobahn med en hoptryckt colaburk vilket verkar sänka tempen avsevärt. man kan ta i oljestickan även när det är 30+ i luften

17

Det är inte mängden bränsle som gör att motorer med E85 går kallare, det är förbränningstemperaturen.

Att motorer med rätt blandning går kallare än de med mager blandning är ju inget nytt, det kom Dean Lowry på redan i början på 60-talet och det samma gäller rätt tändning.

Visst kan man lösa problemet med stor oljemängd i 3-4'ans ventilkåpa men jag trodde att vi diskuterade varför den toppen blir varmare på originalmotorer, inte hur man löser det på racemotorer.

Hur har de det egentligen med topp- och oljetemp på trikar? Har de koll på tempen eller kör de så länge det går? Jag har svårt att tro att de har jämn temp på främre o bakre cylindrar. HD har löst det problemet med större kolvspel på cylindrarna. Hur har trikeåkarna löst det?

Ali G

18 Senaste redigerad av Sten vW (2012-03-16 20:21:45)

VW motorns kylflänsar är designad för fläktkylning, en avklädd trike torde förkasta många ingenjörstimmar spenderade med optimering av det fläktkylda systemet. Om någon skulle säga till mig att trike åkare har kylproblem skulle jag inte tro att det var något hittepå.

Speedway motorer har mycket ynkliga kylflänsar, dessa motorer går på metanol som är än värre än E85 att kyla inkommande charge.
Förbrännings temp, visst den kan inverka men det mesta snacket jag hör brukar fokusera på vilken temperatursänkning olika bränslen ger när man (delvis) förgasar dem. Om inte kylsystemet är optimerat efter bränslet kan man hamna i en situation där man antingen inte kan få motorn driftsvarm med utslitna cyllar som lön för mödan eller en motor som inte går att kyla.

För några år sedan hade jag otur när jag tänkte, min 1600 med 10:1, doghouse, C35 o progressiv Weber hade en tendens att bli så varm att den spikade efter någon halvtimmes gång. Med skygglapparna på så sade det dumma huvudet att det var för mycket komp (tidigt -90tal före V-power). Undertecknad monterade cylinderfotschims (ca 1mm?). Tablå, blev mycket värre, nu skyller vi på att squish försvann pga schimsen! Det egentliga problemet har nog mer att göra med webern, (Ford Pinto ej ombestyckad).

You live and learn ICQ/af

Sten vW

19

Hans Landelius skrev:

Om utvecklingen går framåt varför kostar det då 500 spänn att byta lampa på en ny audi (dkw). Det är snarare inveckling än utveckling som bilindustrin sysslar med..

Ha, ha, helt rätt. Och därför är moderna bilar bara dumma. En kompis till mig jobbar som ingengör på en fabrik där de designar, utvecklar och testar turbos till olika bilmärken. Han påstår att bil-/motorutvecklingen har inte gått fråmåt sedan mitten av 90-talet. Allt som kom efter det är bara lösningar för att uppnå miljökrav och en hel del onödiga dyra löjliga saker, såsom elektrisk handbroms, kamaror på baksidan av bilen/parkeringshjälp, etc, etc. Det är det ända sättet att sälja bilar nuförtiden, onödiga prylar som bara kan gå sönder och som kostar skjortan att reparera och därför minskar värdet av bilen relativ snabbt, till et nivå att skrota är det enda vettiga att göra. Redan nu ser man superfina, inte alls gamla bilar på skroten, som behöver dyra reparationer av dem (enligt mig) onödiga prylar och är inte värd det. Vilken utveckling och vilken belastning för miljö!  ICQ/ad

Anywho, för att gå tillbaka till topicen; jag tycker att långtids erfarenhet är så mycket viktigare än alla teorier. Mycket interessant att läsa inläggen av några mycket kunniga människor här på forumet. Gärna förtsätt!  ICQ/ab

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

20

Sten vW skrev:

VW motorns kylflänsar är designad för fläktkylning, en avklädd trike torde förkasta många ingenjörstimmar spenderade med optimering av det fläktkylda systemet. Om någon skulle säga till mig att trike åkare har kylproblem skulle jag inte tro att det var något hittepå.

Speedway motorer har mycket ynkliga kylflänsar, dessa motorer går på metanol som är än värre än E85 att kyla inkommande charge.
Förbrännings temp, visst den kan inverka men det mesta snacket jag hör brukar fokusera på vilken temperatursänkning olika bränslen ger när man (delvis) förgasar dem. Om inte kylsystemet är optimerat efter bränslet kan man hamna i en situation där man antingen inte kan få motorn driftsvarm med utslitna cyllar som lön för mödan eller en motor som inte går att kyla.

För några år sedan hade jag otur när jag tänkte, min 1600 med 10:1, doghouse, C35 o progressiv Weber hade en tendens att bli så varm att den spikade efter någon halvtimmes gång. Med skygglapparna på så sade det dumma huvudet att det var för mycket komp (tidigt -90tal före V-power). Undertecknad monterade cylinderfotschims (ca 1mm?). Tablå, blev mycket värre, nu skyller vi på att squish försvann pga schimsen! Det egentliga problemet har nog mer att göra med webern, (Ford Pinto ej ombestyckad).

You live and learn ICQ/af

Sten vW

Jag blev förvånad 
På dagens  soppa klarar 10,5 till 1 på 98oktan 11,25 på V,shell  men det går inte att köra på blandnings förhålland 14,7-1 om man har så hög  komp bör man minst ha 13,0-1
E85 blandnings för hållande  mellan 8-9 till1 dom som släpar foten i backen  kör med blandnings förhålland 5-6 till 1
I raggar bilana med kompresor o mettis är vi nere 3-4 till 1
Om bilmotorn går  för snålt eller hög tändning så går det jävligt varmt på bensin
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

21

De högre blandningsförhållandena med metanol eller spritblandingar har mer med att de stökiometriska förhållandet bränsle-luft är annorlunda med dessa bränslen. Sedan kör man sällan stökiometriskt oavsett bränsle för att det blir för varmt.
En effekt av detta är den högre bränsleförbrukningen (liter/mil) med sprit.
Ni som kör med E85 har säkert märkt att gyrokrafterna från virveln i tanken påverkar kurvtagningsförmågan.

Micke, jag tror vi i stort säger samma sak...

Ett annat problem jag misstänker finns i min spikande 1600 är att fläkt och generator i doghouse kylen kom från en H-1500 utan doghouse.
Detta verkar vara fel, någon som vet om dessa skiljer?

Sten vW

22

Sten vW skrev:

De högre blandningsförhållandena med metanol eller spritblandingar har mer med att de stökiometriska förhållandet bränsle-luft är annorlunda med dessa bränslen. Sedan kör man sällan stökiometriskt oavsett bränsle för att det blir för varmt.
En effekt av detta är den högre bränsleförbrukningen (liter/mil) med sprit.
Ni som kör med E85 har säkert märkt att gyrokrafterna från virveln i tanken påverkar kurvtagningsförmågan.

Micke, jag tror vi i stort säger samma sak...

Ett annat problem jag misstänker finns i min spikande 1600 är att fläkt och generator i doghouse kylen kom från en H-1500 utan doghouse.
Detta verkar vara fel, någon som vet om dessa skiljer?

Sten vW

Det nyare fläkthjulet till doghouse-kåpan är mycket bredare,så då tycker jag att du ska byta till den rätta fläkten.

23

Det blir till att byta fläkthjulet!

Tackar!

Sten vW

24

Att tändning och blandning är rätt är minst lika viktigt som att motorrummet är tätt. Motorer med stift som är ljusa har ofta en tendens att gå varmt, oavsett kylsystem.

Ali G

25

Var det inte så att på senare fördelare, kammen till 3:e cylinder var gjort på ett sätt så att 3:e cylinder fick en lite fördröjd tändning?

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !