1

Bil: VW 1303 S -74
Problem: Dålig funktion i "byte" till helljus

Snillen spekulerar...

Min 1303'a får ibland vila sig alltför långa perioder. Häromdagen upptäckte jag att det var svårt att få helljuset
att sas "hänga kvar" när jag drog i (blinkers/ljusomkopplar-)spaken. Det blev bara ljustuteblink. Efter att
ha "flipprat" med spaken - touch,touch,touch,touch - fick jag helljuset att lysa konstant tills jag bländade av
för möte. Scernarkiot upprepade sig när jag vile gå tillbaks upp på helljuset, dock inte efter varje avbländning.

Härur kommer min fundering: Är ljusreläet skiftande eller växlande? Vafalls? Är det inte samma sak?
Nja... de är ju inte det... Ett skiftande relä lägger signal på stift 87 i viloläget och 87a när det drar, dvs utan hållfunktion.
Ett växlande relä växlar - om jag förstår det rätt - mellan stiften 56a och 56b; varannan gång på 56a och varannan på 56b,
dvs växling vid varje "touch" omkopplarspaken.

Alltså: Är det ett skiftrelä för cirka 100lappen, eller är det ett växlande relä för betydligt mer pengar?

/ Hans-Örjan

Jag vet inte om det är möjligt, men jag upptäcker det när jag försöker.

1600 TL -67 * Caravelle C -85 * Caravelle C -89

2

Heter det inte "växlande" och "slutande" när man pratar om reläer?

De äldre typerna är i alla fall växlande, dvs. en spänningspuls på ingången S växlar mellan hel och halvljus.

3 Senaste redigerad av Handy (2012-03-17 22:35:36)

På gamla vw som vi snackar om här är hel/halvljusreläet ett Växlande, det fastnar alltså i endera läget tills man ger signal (på s) med helljusspaken.
Ett nytt relä kostar inte en förmögenhet, jag gav ungefär 150 kr för ett nytt, men kvaliten är inte heller den bästa.
I mitt fall fungerade det nya inte särskilt bättre än det gamla så jag öppnade det gamla reläet (är ju en stor plåtburk) och "justerade till" det inuti, ganska enkel operation faktiskt. Jag kör nu med mitt gamla renoverade relä eftersom det funkar perfekt, det nya funkade som du beskrev ditt relä, lite ibland.

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand