detta bygge började som vanligt med fika i garaget
o massa delar som låg o skräpade,efter att ha avverkat 3race bilar en ghia en t-3notch o en t-3 variant + jonas en ghia så var vi sugna på lite nostalgi o hot rod race.efter att spånat klart plockades en turbo motor 2176a fram ur gömorna en vw gat låda fanns också, till det fixades en gammal kjelin framvagn crysler 8-3/4 bakaxel nostalgi slicks o dubbla webrar.efter lite blädrande i gammla start o speed bestämdes stucket o guss fick bocka rör.version 1 slängdes i hop för ca 20.000kr.2176a sug motor vwlåda med fixade växlar o spole ett tomt vwlåds hus som addapter (mod traike)för rätt axel avstånd en gammal avkapad alu tank fr.sen dess har vi lekt med det o byggt om nästan varje vinter i olika stilar,turbo,turbo metanol,förgas metanol o nu klassisk hilborn sprut med mettis ,förra året bästämde vi för att åka seriöst o började bygga upp bilen för en vwmotor klass g/dragster (endast motor av 4cyl boxer typ)i klassen compition ,vikt kontra motorvolym ger en ideal tid att köra i mot,

Ett helfränt bygge 
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Tjohoo!! Riktigt fränt , det blir ju inte så mycket ballare om man gillar både dragsters ovh Volkswagens !!
Hoppas jag får se er i sommar nånstans , kommer du att köra SVDA serien ?
det blir lite kjula svda o förstås nya värsting banan i tierp,vi har siktet inst på sm-serien i comp o sammlar för fullt till en störe motor 78x101,6cc ca2,4 lit ,bilen har för mycke vikt för 2176an som får bli reserv 
Kanske en sväng till Färila ? SVDA ska väl köra på " Race at the Base " den 15-17-7 http://drcljusdal.se/ ,
Det vore kul med lite folkvagnar där på den nya strippen i övrigt åxå så signa upp ni har som har lite pulver i maskin!
Kul med ny maskin åxå, blir det fortsatt metanol utan överladdning eller vad är det för ideer i år ?
Fränt! Om ni har tid försök att ta er till scc.Det kanske inte finns någon klass men det
skulle vara roligt med uppvisnings repor 
Störttufft projekt! Har själv suttit och drömt över de gamla Start & Speed-tidningarna men jag är för feg för att sitta i ett sånt där åk. Men hatten av för tufft bygge och lycka till med den fortsatta utvecklingen.
Instagram: Luftkyld
I garaget:
Porsche 356C - inte helt original
RPB GT - liten och tuff
i klassen g/d är bara sug motor godkänd, så det är hillborn o mettis som gäller (metanol ger mer effekt)scc vet ej kanske skall åka dit o hjälp meka ett nyt bygge om den blir klar,bugg run klassic tängte vi gasa,fix på bilen är att få ihop nya motorn så fort det bara går vill ha mer hk sicktar på över 300,sen har en garage polare börjat sucktat med en bil till i teamet för den nya super stock klassen för endast vw bil med vwmotor som är ny för i år, ss/vx,(4st körde i helgen då nhra sesången började i usa)

Hej Ove
Har ni skaffat något Nytt till i år till räsern????
Jag hörde att det var något på gång (på omvägar )
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
tjena micke, vi sammlar motordelar o hoppas att vi hinner prova en ny motor innan sommarn är slut,du som gillar att fudera på saker vad får du ut av detta? (ett franskt ghia bygge) 

Superstock med vw??? Är det i staterna den klassen körs?
G/D är den också bara för vw motor, vad är det för vikt/effekt förhållanden i den klassen?
Härligt bygge iallafall! Visst finns det en vw dragster i Sundsvall, å en i Umeå (jeppe)?
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden
Hmm det där såg ju intressant ut!Verkar va mycke på gång i vw race sverige 
ss/vx den finns nu i svedala med,väldigt fritt när det gäller bilen,motor har regel om max2,4lit sug o att toppar måste vara t-1 pinbult+en vikt kontra cc-volym som ger ca 780 kg på max volym, g/d är bara boxer 4cyl sug vikt kontra volym volym är fritt dom snabbaste har små motorer o går låga 9or höga 8or, ca 2,1lit=500kg vår bil väger ca 570 kg så vi kan ha 2,4lit,det finns jeppes nya hans gammla o en i finland garage polarn vill nu köra i från camaros hemi cudor o annat jänke skräp med sin 56a 
Jäklar va rå!
Men om du ska till SCC och hjälpmeka så kostar det ju inte mycke extra och ta med en släpvagn till... 
tjena micke, vi sammlar motordelar o hoppas att vi hinner prova en ny motor innan sommarn är slut,du som gillar att fudera på saker vad får du ut av detta? (ett franskt ghia bygge)
Tjenare Ove
Det var intresanta bilder på en bakvagn på en dragracingbil (som jag inte tror på)
Det skulle vara kul att veta hur mycket last främre stötdämpar fästet klarar av
Sen hur han skall ställa chassit när det är mycket/lite fäste i banan
PS1 Om du vill simulera din nya eller gamla motor så jag skaffat ett fränt program
jag drar till fl och kollar på gators åter kommer i mitten av mars
PS 2 En länk på mitt nya motor bygge http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … mp;t=45896
//// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
Om jag förstått rätt så är den mittmonterade dämparen för wheeliebarsen han kommer att ha vanliga coils vid axlarna.
Bygget är ett gammalt amerikanskt som dom förfinar/modifierar och av amerikaniserar 
17 2011-03-04 11:00:10 Senaste redigerad av PPRMicke (2011-03-04 11:07:20)
Om jag förstått rätt så är den mittmonterade dämparen för wheeliebarsen han kommer att ha vanliga coils vid axlarna.
Bygget är ett gammalt amerikanskt som dom förfinar/modifierar och av amerikaniserar
Hej
I dom bilarna som jag brukar skruva på är det en nackdel att ha stötdämpare/fjäder i wheelibarsen
Anledning är man inte kommer upp på hjulen tillräkligt snabbt
Man testade sådana lösningar på tidigt 90tal i pro klasserna i staterna utan framgång
Ps man använder stödhjulen ställa in rikningen på bilen i starten
i dom bilarna som jag lekermed
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
tierp 7-8/5 nu är dagen här europas o en av världens 4a värsta banor skall testas,det har mekats in i det sista för att inte från gå några rutiner
motorn går jätte bra lätt startad o rapp på gasen som en metanol insprutad snurra skall vara,kommer till banan medveten om att vi gjort allt vi kan för att lådan skall funka men garderar oss med att bestämma att micke som vi köpte lådan av tar med sig till banan alla reservdelar som han har kvar o köper dom.kval ett o lådan går inte
upp i depån hämta alla delar ur med motor ur med lådan i sär med den byt alla slitna drev o skifthubbar som finns ihop med lådan in i bilen dit med motorn starta upp o kontrollera (ca 3tim):( ser inte bra ut ,efter fundering o öl (kvalet är slut) bästemer vi oss för att köra racet på sönd o se gör just på det som vi vet funkar start varv o däcks tryck läser av dator loggning.sön repa1 kör mot värsta motståndet (föra årets mästare)vinner
då motståndaren har trasig motor men lådan funkar ej,kör nästa repa medvetandes om att vi måste köra på växl1-3-5 vi kör snabbast tid för helgen (11.78 182.2)
men förlorar.nu blir det låda i atomer.3 för att hitta felet 
felet lokaliserat
efter att ha rivit lådan igen o tittat över allt utan att hitta något som verkade fel beslöt jag mig för att låta en garage polare som inte sett en sådan låda titta hur allt funkade medans jag förklarade för honom alla steg,hans fråge blir efter klurande är du säker på att det inte är fel i bilen
vilket ställer mig på ruta ett igen börja i bilen gå igenom allt bit för bit då tar det mig 2min för att hitta felet
jag har vid ombyggnad av spak fäste o reglage vänt på två axlar så att lådan har hafft 2an i vid 1ans läge i spaken
bästa hjälpen när man kört fast ta hjälp av nya ögon som inte snöat in på problemet
nu funkar det o motorn har fått soppan ner stäld o låter kanon 28/5 är det test kjula så vi hinner köra sönder lite inför EM-tierp

en till ss/vx
kval 5a 10.70
hemma igen kjula blev ett litet steg frammåt
men som vanligt i den här leken blev det några nya ????
,något i setupen stämmer inte,motor blev bättre efter lite mer data att justera efter där går vi åt rätt håll,allt är helt
lite putts små fix o
så blir det av till tierp 8/6 för mer race 
Vad fick du för tider på Kjula ?
11.68 182 blås det är det som inte går i hop jag hadde nästan samma med bara tre växlar i stället för 5 
hemma efter en super race helg i strålande sol o värme,kvalet på tors började med en kvalrep o strul,dom nya tänd prylarna funkade inte något var fel,efter tester o hjälp av MSDs egen teckniker från texas som fanns på plats ringades felet in o ledde till att vi måste mont tillbaka dom gammla prylarna som då naturligtvis inte funkar rotorn är sönder bränd,resten av tors blir väntan på delar,tors kväll delar kommer allt funkar,fre en kval repa koppling håller inte ur med motor koll lammel sliten under tollerans går ej justera+tryckplattan är sned sliten, som tur är åker vi 200mm prostock lammel som vi får köpa helt ny av bosse som kör pro stock o i depån finns mr koppling marckus med verkstads buss som slipar om plattan,lörd race dag vi får solo i första allt funkar kanon till 150m då motor stannar rotorn går i två delar,i med en 009 fördelare som jimmy som hjälper oss hade med sig allt funkar,runda 2 lämnar start med 2dec hjullyft blir ikapp körd o förlorar men nu äntligen börjar det mesta att falla på plats, blir rekord repa 60fot 1.51 et 11.22 185km/h ,enligt data logg varvar inte ut helt på 4an o 5an går fett så nu är det bara börja fin skruva 
Mycket trevligt