1

Har nu efter att suktat efter en amerikanare ett tag, kommit fram till att en splitbuss faktiskt är vad jag vill ha. Jag har insett att bussarna inte växer på träd längre så ett objekt är det som ryms i budgeten just nu.

Givetvis bör objektet vara ganska komplett men vad bör man mer se upp med. Är det något som är svårt att få tag på eller laga?

Tanken är att hitta ett objekt som går att få körbart och besiktat på 1 till 2 år för att sedan köra en rullande renovering under vintrarna. Vad brukar man behöva ge för ett sådant objekt.

Jag vet att frågan är lite som att fråga hur långt ett snöre är men råd och tips önskas kring denna fråga.

utan vw just nu... :-(

2

Det är bara idioter som besvarar en seriöst ställd fråga med en korkad motfråga såsom "Hur långt är ett snöre".

Du har helt rätt, de växer inte på träd längre. Nu kostar ju till o med helt sjukt rostiga vagnar 20 papp o mer därtill. Oftast kommer dessa lik direkt från skogen eller skroten där de stått o förstörts av vädrets makter o vandaler utan hjärna.

Viktigt är att alla dörrar o luckor finns med. Kofångare o bakplåt är också svåra bitar att finna i efterhand. Soffor (stommar eller bättre) är nästan omöjliga att uppbringa om man inte är miljonär. Men resten kan man väl nästan säga att det finns som repro.

En prislapp har ju med utgångsläget att göra. Kanske från 15 o uppåt. Kolla om forummedlemmen Putte har sin buss kvar, han var väl nere på 8 papp i januari.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

3

Då stämmer min bild av vad dom brukar kosta.

Är det något parti som är svårare att laga? Gissar på att man vill ha ganska bra längsgående balkar medans de tvärgående är "lättare" att byta.

Bakplåt menar du motorluckan bak då?

utan vw just nu... :-(

4

Hade jag vetat vad jag vet idag hade jag sparat slantarna och köpt en fin från staterna. Även läge att skicka med alla delar du behöver.

Projekt ska man ha, många och stora.

5

Ja, golvet är ju inte roligt...det säger ju sej självt. Jag brukar ställa mej på främre kofångaren (fästena) o gunga bilen lite, 110 kg skåning kan få den i övrigt halvfäscha skogsbussen att vika sej på mitten. Bättre att veta innan om det knakar radikalt vid denna övning än att få veta det när den står på trailern eller ännu värre har fallit ihop som ett korthus, när traktorn har jobbat ett tag.

Bakplåt, bakre del av motorutrymmet som motorluckan går emot o låser i.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream